Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Pasgeboren in VS: stappen voor Nederlands paspoort

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
igorfisl
Amerika-newbie

Pasgeboren in VS: stappen voor Nederlands paspoort

Bericht door igorfisl »

Hoi allemaal,

Mijn vrouw is Amerikaans en ik ben Nederlands. We wonen in Amerika en over enkele weken krijgen wij een kind. Het kind wordt dus in Amerika geboren. Ik wil graag zodra het kind geboren wordt een Nederlands paspoort voor het kind aanvragen. Ik heb wat informatie gevonden op:
http://www.rsonac.org/passports/first-t ... ion/minors

Wat ik niet begrijp van de bovenstaande lijst is:
1. Bij item 6: Proof of Dutch nationality. Ik heb Nederlands paspoort maar ik begrijp niet wat "proof of immigration status both at the time and up until today" is?
2. Bij item 10: BurgerServiceNumber (BSN). Hoe kan een pasgeboren kind in VS een BSN verkrijgen?

Weet iemand de exacte stappen (samen met alle benodigde documenten) die ik moet nemen om Nederlands paspoort voor het kind aan te vragen?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Igor
Dutchess
Amerika-expert

Re: Pasgeboren in VS: stappen voor Nederlands paspoort

Bericht door Dutchess »

6: Inderdaad wat onduidelijk geschreven. Ik denk dat je moet aantonen wat jouw visum (of green card) was ten tijde van de geboorte van je kind, en wat voor visum (of green card) je hebt op het moment van de paspoortaanvraag.

10: Is niet van toepassing. Mijn kinderen zijn ook hier geboren en hebben geen BSN.

Je kunt eventueel ook even een mailtje sturen om over nummer 6 verdere uitleg te vragen.

De stappen zijn: alle documenten in die gelinkte lijst vergaren (originelen en kopieën), afspraak maken via dutchappointments.com, pasfoto laten maken volgens Nederlandse normen, shipping label bestellen en afdrukken, en persoonlijk de boel inleveren (en betalen).

De documenten vergaren duurt nog het langst omdat een aantal gelegaliseerd moet worden. Ik zou overigens eerst het Amerikaanse paspoort voor jullie kindje aanvragen. Gaat veel sneller, en je hebt dat ook weer nodig om het NL paspoort aan te vragen. Bovendien moet jullie kindje op het Amerikaanse paspoort de VS in- en uitreizen.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

En vraag om een bewijs dat je kind de Nederlandse nationaliteit heeft, een Nederlands paspoort is soms niet genoeg voor de verlenging (heb ik uit ervaring geleerd). Voor onze zoon (in Manhattan geboren) kreeg ik indertijd een brief van de Nederlandse consul dat hij de Nederlandse nationaliteit had.

Grappig: onze zoon heeft ooit een paspoort gehad met 'in de groei' onder de vermelding hoe lang hij was.

Steeds op tijd verlengen, in ieder geval binnen elke tien jaar. En volgens mij moet je de eerste keer bij het aanvragen van een nieuw paspoort na zijn/haar 18e verjaardag kunnen aantonen dat jij nog steeds Nederlander bent. Daarna blijft alleen die verplichting voor een nieuw paspoort binnen elke tien jaar.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle »

Onze meisjes zijn ondertussen 3½, maar hebben nog geen paspoort (Nederlands of Amerikaans). Zijn er redenen om nu al een Nederlands paspoort aan te vragen? In ons geval zouden we dan eerst een Amerikaans paspoort moeten aanvragen, aangezien we naar het Nederlandse consulaat in Vancouver, BC zouden gaan voor het paspoort.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Volgens mij kun je niet vroeg genoeg beginnen met paspoorten. Kost misschien wel wat meer, maar hopelijk ga je veel reizen met je kinderen.

En wat een Nederlands paspoort betreft: hoe eerder je dat regelt, hoe minder problemen later (als ze in Europa willen gaan studeren, bijvoorbeeld). Je hebt nu nog alle tijd om eventuele problemen op te lossen, als ze straks plotseling 18 zijn (en ja, de tijd gaat snel, geloof me, mijn zoon is al weer 30), dan is dat misschien moeilijker.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

2 jaar geleden stond er bij proof of nationality alleen een uitschrijvingsbewijs genoemd. Vond ik heel raar, dus gemaild, en ze gaven aan dat een geldig nl paspoort van een ouder geldig op de dagvan de geboorte ook goed was. Daarna is de website ook aangepast zag ik later. Daarnaast moet je inderdaad als je zelf in de vs een nl paspoort aanvraagt je geldige verblijfsstatus daar aantonen, dus visum, greencard of us paspoort. Zou best kunnen dat dat bij het paspoortvoor de baby ook moest.
Terug in Texas!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer