Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Amerikaans Engels

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Kittencandy
Amerika-ontdekker

Amerikaans Engels

Bericht door Kittencandy »

Hallo allemaal,

speciaal een accountje aangemaakt (is ook zoveel werk, kuch) want ik heb een vraagje, en waar beter dan op dit forum denk ik dan... Ik ben namelijk op zoek naar een online cursus cq zelfstudie voor Amerikaans Engels. Instanties als de LOI en NTI bieden enkel Brits Engels aan, dus daar heb ik niks aan. Ik kwam via de site van de Rijksuniversiteit Groningen uit bij een zelfstudie iets dat "Tell Me More" heet, maar die site daarvan is compleet onduidelijk. Dus....

Ik wil graag mijn woordenschat uitbreiden voor de Amerikaans Engelse taal, aangezien ik veel poezie en songteksten schrijf en me erger aan 't feit dat ik gedoemd ben vaak dezelfde woorden te gebruiken omdat andere woorden niet vers genoeg in het geheugen zitten ze toe te passen. Ik lees praktisch altijd boeken in het engels maar die woorden blijven niet hangen, ik moet echt dingen leren en in m'n kop stampen tot het blijft zitten, dus vandaar dat ik een cursus oid nodig heb.

Verhuizen naar de VS, of een opleiding/ cursus in de VS volgen is geen optie, evenals een opleiding/ cursus aan een universiteit oid in Nederland, aangezien ik gebukt ga onder een paniekstoornis & autisme. Dus vandaar dat het online een must is.

Hopelijk weet iemand hier iets. Bij voorbaat dank in ieder geval.

Groet, Kittencandy.
Big_Mo
Amerika-expert

Re: Amerikaans Engels

Bericht door Big_Mo »

Kan je Rosetta Stone in Nederland krijgen? http://www.rosettastone.com/learn-english

wellicht dat dat iets is.
Kittencandy
Amerika-ontdekker

wow lol.. Ja dat is verkrijgbaar in Nederland. Maar zo te zien zou ik 't het beste via die site kunnen bestellen, aangezien die 200 usd korting heeft en hier in Nederland kost het 280 euro. 270 usd is iets van 170 euro op 't moment. Zijn er mensen die ervaring hebben met Rosetta Stone? Zie wel recensies op de verkoopsites maar die vertrouw ik nooit zo. Lijkt me nooit zo objectief, maar bedankt voor de suggestie iig, zal het es verder uitpluizen. Mochten er nog andere mensen andere ideeen hebben, nooit verkeerd :3
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik zou een paar boeken kopen. American Idiom, US Slang enz. Ik kocht die dictionaries jaren geleden. De uitgeverij was Prisma.
Amikix
Amerikakenner

Bericht door Amikix »

Is Duolingo misschien iets voor je? Ik weet niet in hoeverre dat Brits of Amerikaans is, maar het is gratis en je doet er allicht wat kennis mee op.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Niet om kattig te doen, maar je zou als Nederlandssprekende Nederlander natuurlijk ook liedjes en gedichten in het Nederlands kunnen schrijven. Engels, en vooral Amerikaans Engels, is natuurlijk "veeel mooier en dieper", maar Nederlands is best een goede taal.

Dat gezegd zijnde: ik zou naar Amerikaanse radiozenders gaan luisteren en Amerikaanse kranten en tijdschriften gaan lezen. Kan tegenwoordig allemaal via het internet. Aan te bevelen radiozenders zijn National Public Radio (npr.org), WCBS 880 in New York (http://betaplayer.radio.com/player/wcbs-newsradio-880), als je van rechtse schreeuwers houdt (maar ze praten in ieder geval duidelijk) WOR in New York (http://www.wor710.com/main.html). Het is goed voor je taalontwikkeling om de hele dag de radio aan te laten staan, dringt de taal diep in je door.

Kranten als de Nw York Times (nyt.com) of de Washington Post (washingtonpost.com) zijn goed om te lezen, een wat meer sensatiekrant, maar eenvoudig en goed, is bijvoorbeeld de New York Daily News (nydailynews.com).

De truc is om net te doen alsof je in de VS woont, dus radio, tv aan en kranten en tijdschriften lezen en je helemaal onderdompelen. Om echt vloeiend Amerikaanssprekende te worden zal je niet onder een cursus uitkomen of in ieder geval een verblijf van meer dan een paar dagen in het land.

Succes.
Laatst gewijzigd door Bennogr op 01 apr 2014, 02:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Rachel.
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Rachel. »

Nou ben ik geen expert, maar zo heel veel verschil is er toch niet tussen Amerikaans Engels en Brits Engels? M.i. betreft dat vooral het accent en daar merk je weinig van als je de woorden op papier zet. Wat ik verder vooral tegenkom (heb drie maanden in Engeland gewoond en nu negen in Amerika) is verschil in spelling, zoals colour-color e.d.

Mijn advies: lekker Brits Engels leren als je geen Amerikaanse cursus kunt vinden en vervolgens googlen op 'verschillen Brits Engels en Amerikaans Engels' en die uit je hoofd leren.

Duolingo biedt helaas weinig cursussen aan mensen met NL als moedertaal, de meeste cursussen zijn opgezet vanuit het Engels.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

@Rachel: Het is wel meer dan alleen uitspraak of schrijfwijze denk ik. Maar je zult waarschijnlijk zelf Engels of Amerikaans moeten zijn om de verschillen echt te merken.
Ik heb eens een boek gelezen van een Engelse die op de fiets door Amerika trok en het was vermakelijk om te lezen welke taalproblemen zij tegenkwam.

Voor TS: veel lezen en Amerikaanse series kijken, daar zal toch allicht iets van beklijven. Alleen woorden in je hoofd stampen lijkt me ook niet voldoende, je zult ze moeten kunnen toepassen.

Marianne
Big_Mo
Amerika-expert

Bericht door Big_Mo »

Kittencandy schreef:wow lol.. Ja dat is verkrijgbaar in Nederland. Maar zo te zien zou ik 't het beste via die site kunnen bestellen, aangezien die 200 usd korting heeft en hier in Nederland kost het 280 euro. 270 usd is iets van 170 euro op 't moment. Zijn er mensen die ervaring hebben met Rosetta Stone? Zie wel recensies op de verkoopsites maar die vertrouw ik nooit zo. Lijkt me nooit zo objectief, maar bedankt voor de suggestie iig, zal het es verder uitpluizen. Mochten er nog andere mensen andere ideeen hebben, nooit verkeerd :3
Ik gebruik Rosetta stone voor Spaans op het moment. lekker op mijn gemakje. Mijn vrouw doet de Nederlandse leuk om te horen! En inderdaad veel Amerikaanse shows kijken etc. Moet eerlijk toegeven heb meer slang Engels opgepakt hier LOL.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Er is wel degelijk een redelijk verschil tussen Brits Engels en Amerikaans Engels. Zoal George Bernard Shaw, de schrijver, eens gezegd heeft: Amerika en Engeland zijn gescheiden door dezelfde taal. Kan soms zelfs tot onbegrip leiden: Brits 'underground' dat treintje onder de grond, heet in het Amerikaans: subway. En omgekeerd is een onderdoorgangstunneltje in de VS een underground en in het UK een subway. Beetje als Duitse See eb Nehr (of hoe je dat ook schrijft, ik ken nog genoeg Duits om een bier en een bed te bestellen en wat heb je meer nodig?). Een 'scheme' in het UK is een programma, in het Amerikaans is het een snode daad. En zo zijn er vast nog wel meer.

Maar Brits Engels leren is een goed begin, inderdaad. Heb je in ieder geval de basisregels (hoewel het Engels met zijn reeks van uitzonderingen op de regels veel 'vrijer' is dan sommige andere talen). Slang verschilt hier in de VS van stad tot stad, dus dat staat ook allemaal niet zo vast.

Blijft natuurlijk mijn vraag: waarom niet gewoon in het Nederlands? Of moet het allemaal Engels worden, net zoals de NEDERLANDSE inzending naar het Europese 'song festival' Het lijkt wel alsof 'country and polder' tegenwoordig een aparte categorie van liedjes is.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Kittencandy
Amerika-ontdekker

Ik vind het nederlands geen mooie taal om in te schrijven, dus vandaar. En ik had op m'n eindexamen Engels een 9,5 en op Nederlands een 5, oftewel ook in mijn tienerjaren was de interesse in Nederlands ver te zoeken. Ik heb een tijd lang, toen chatten nog veel gebeurde via AIM e.d. (rond 2004), veelvuldig contact gehad met amerikanen, via AIM/MSN en telefoon. In die tijden was mijn woordenschat 1000 maal groter dan dat ie nu is.. So much for total recall...
De regeltjes bij de taal, ik heb zo'n taalgids voor het Engels gekregen voor een verjaardag ooit, zitten gewoon goed in het hoofd dus dat is ook totaal geen drempel, of een reden om Brits Engels te verkiezen. Dankzij diezelfde taalgids, waar de verschillen tussen het Amerikaans en Brits enigzins verduidelijkt worden, maakt het toch vrij duidelijk dat het verschil tussen het Amerikaans en Brits Engels toch best aanzienlijk is.

Sowieso iedereen heel erg bedankt voor het meedenken cq reageren trouwens :thumbup: Heb er zeker wel wat aan :)
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Ik ken Rosetta Stone alleen van de cursus Portugees, maar ga er van uit dat de cursus Engels vergelijkbaar is. In dat geval heb je daar denk ik heel weinig aan, het is echt de basis, en die beheers je neem ik aan al.
Ik denk dat je het inderdaad moeten zoeken in lezen en luisteren, er gewoon zo veel mogelijk mee geconfronteerd worden, dan komt die grotere woordenschat echt wel vanzelf.
Terug in Texas!
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Word lid van een meet up group waar amerikanen/amerika geinteresseerden in zitten en waar amerikaans engels gesproken wordt. Die heb je ok in Nederland wel
Kittencandy
Amerika-ontdekker

Zijn hier in de buurt geen meetups te vinden voor het engels... wel een voor mensen van verschillende nationaliteiten, maar dat is niet toegespitst op 1 nationaliteit, en sowieso, dat gaat meer om het uitgaan en feestvieren, dus dat werkt niet xD. Toch bedankt voor de suggestie. Al moet ik zeggen dat sociale situaties zoals meetups door mijn autisme niet echt haalbaar zijn maar ok. :D
Garry Wood
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 20

Bericht door Garry Wood »

Ik heb de Rosetta Stone cursus Amerikaans Engels gedaan, maar voor het schrijven van songteksten heb je er niet zoveel aan.
De cursus is meer geschikt voor normale conversatie en is eigenlijk een redelijk simplistische cursus; de diepgang viel mij tegen.
Mogelijk heb je wat aan online woordenboeken, om bepaalde woorden uit het Nederlands naar het Amerikaans Engels te vertalen.
Daar heb ik ook zelf baat bij gehad.
Voor de rest is het vooral de uitspraak, die overigens van staat tot staat verschillen vertonen kan.
Kijk ook eens op BolCom of op Talendomein.nl

Mvg
Ruud
Kittencandy
Amerika-ontdekker

Zow, radio staat aan :) Misschien werkt dit wel. Mijn woordenschat is in ieder geval groot genoeg om radio te luisteren xD. Is nog niks voorbij gekomen dat ik niet begreep. En gelukkig praatte ik vroeger regelmatig met een meisje die altijd supersnel engels praatte, vond ze tof. Heb ik nu dus weer wat aan, het gaat niks te snel :D Nou hopen dat 't de grijze massa wat wakker schudt. Mochten er andere mensen zijn die graag naar USA radio luisteren, heb wat gegoogled en dacht ik zet de linkjes (zijn er maar 2 xD) hier bij.

http://www.usliveradio.com/
http://tunein.com/radio/United-States-r100436/

Heb toevallig net die boeken die werden voorgesteld eerder in de thread besteld via bol.com, en nog eentje extra, weet nu al niet meer welke het was.. Ik zweer 't lijkt wel alsof ik zwanger ben, mijn geheugen is waardeloos. :blink:
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Radio luisteren, en Amerikaanse tijdschriften lezen.
Je kan tegenwoordig op je iPad heel veel abonnementen op tijdschriften nemen, Rolling Stone is misschien een lekker blad om mee te beginnen, als je van muziek houdt, maar er zijn er natuurlijk veel meer.
Op die manier pik je aardig wat Amerikaans op.
Kittencandy
Amerika-ontdekker

tijdschriften ! wat een goed idee, daar was ik nooit opgekomen ^-^. Googletijd weer xD. Hopelijk kun je die dingen kopen in nederland. Ben niet zo'n voorstander van e-reading. Heb wel een ipad maar heb toch liever gewoon letters op papier. Leest veel fijner. Dank dank ! Weet iemand een winkel (al dan niet online) waar je die dingen los kan kopen? Kan eigenlijk alleen maar dingen vinden met abonnementen enzo, heb ik minder aan dan, helemaal op korte termijn.
Garry Wood
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 20

Bericht door Garry Wood »

Wellicht kan je op Google uitzoeken waar Time Life of National Geographic (US edition) te koop zijn.
Een Amerikaanse krant als de New York Times of Washington Post zijn vaak in de bladenwinkels in de grote steden en op Schiphol te koop.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Heel veel NPR luisteren, die hebben 's ochtends en 's middags ontzettend veel praatprogramma's. Je kan NPR stations van elke staat streamen (zo is die in Georgia te vinden op http://www.gpb.org), en je kan op http://www.npr.org elk verhaaltje afzonderlijk beluisteren. De meeste DJs spreken heel algemeen Amerikaans (midwestern/mid-Atlantic), met een grote woordenschat. Maar als je bijvoorbeeld GPB luistert, krijg je dus ook lokale journalisten te horen, en die hebben wel een echte southern drawl soms.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer