Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Tandartstarieven.
- manja
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 8
- Contacteer:
Tandartstarieven.
Vanmorgen ben ik bij de tandarts geweest, van een kies linksboven was een stuk afgebroken. De kies blijkt zodanig afgebroken te zijn dat er een kroon op moet. De kosten voor de behandeling bedragen $ 1345 omgerekend is dat € 990......pffff ik schrok me rot. Is dit een “normale” prijs voor een porseleinen kroon in Amerika??
Groetjes, Anja
http://onslevenrondomwashingtondc.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://onslevenrondomwashingtondc.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: Tandarts tarieven..
Als je geen tandartsverzekering hebt en het hele bedrag zelf moet betalen kan dat wel kloppen. Mijn vrouw moest vorig jaar twee kronen hebben en moest $800 eigen risico betalen. De rest werd gedekt door de verzekering.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Welkom in een van de duurste gebieden in Amerika. Wij waren geschokt toen we $1345 voor een operatie voor de kat van onze oudste moesten neertellen en zij later voor een tweede operatie hier zo'n 350 km vandaan maar $340 hoefde te betalen. Als je de kosten echt een probleem vindt loont het misschien naar een tandarts verder weg te gaan. Ik denk aan Manasssas of Gainesville of zo. Geen idee of dat veel verschil maakt, maar het is het proberen waard.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- goldenhills
- Amerika-expert
Bij mij rekende ze iets van $800 voor een porcelijnen kroon, maar dat is wel het tarief als je een verzekering hebt (en die betaalt de helft van dat bedrag, $400, direct aan de tandarts, dus ik betaalde zelf $400). Zonder verzekering kunnen de prijzen hoger liggen.
Kan er geen tijdelijke cap op? Zo'n plastic dopje die ze op maat knippen en op je kies lijmen? Dan laat je het dure werk thuis doen.
Kan er geen tijdelijke cap op? Zo'n plastic dopje die ze op maat knippen en op je kies lijmen? Dan laat je het dure werk thuis doen.
De keren dat ik hier in de US een kroon moest laten zetten viel me op dat de eigen bijdrage - 50% dus - ons ong. hetzelfde kostte als we in Ned. voor de hele kroon en de behandeligen erbij horend, betaalden.
Wij hadden hier in de US volledige verz. voor tandarts-kosten. (In Ned. betaalden we alles zelf.)
Vraag je tandarts em een specificatie - hoe het tot $1345 kan oplopen.
Bv. US tandartsen verdoven zo ongeveer alles.
(Ik laat boren, kroonprep, etc. altijd zonder verdoving doen. Uiteraard wel verdoving bij een kanaalbehandeling.)
Je kunt wel kijken of er niet iets van de prijs afkan aangezien je alles zelf moet betalen.
Of een afbetalingsregeling treffen als het bedrag ineens een beetje begrotelijk is.
Ik keek even op een website http://www.brighter.com - die gaf voor mijn regio aan dat $ 1000 de gem. prijs van een kroon zou zijn. (Ik denk dat mijn tandarts meer rekent.)
Misschien kun je wat prijzen vinden in jouw regio en als die lager zijn aan je tandarts vragen of hij/zij het voor ong. hetzelfde bedrag wil doen. Maar dan praten we denk ik toch over hooguit 100 of 200 dollar minder.
Maar het zijn natuurlijk wel twee of misschien wel drie visites, waarschijnlijk een of twee foto's, plus je betaald in de US ook voor het meer arbeidsintensieve en omslachtige systeem hier met front and backoffices, billing services. Niet te vergeten de liability insurance. En de huur van het pand. En de afschriving van de apparatuur. En het afbetalen van een substantiële studieschuld.
Plus een porselein op goud kroon is de duurste variant.
Je kunt gaan shoppen maar dan moet je vraag zijn waarom wordt het goedkoper ? Krijg je nog steeds dezelfde kwaliteit kroon of wordt de kroon in dat geval besteld in een goedkoper lab. Dan kan goedkoop duurkoop worden. Want een minder-goed-passende kroon kan te kort zijn of anderszins niet helemaal aansluiten - het ding zal dan gaan 'lekken' - je krijgt dan caries onder de kroon. De kroon moet dan verwijderd en de hele procedure moet opnieuw gedaan. Meestal merk je dat pas een paar jaar later, bij een andere tandarts. En dan betaal je voor alles opnieuw. Tenminste, als het nog gerepareerd kan worden zonder meer. Is het probleem te groot/diep geworden dan heb je bovendien een kanaalbehandeling nodig.
Veel sterkte !
Petra/VS weet je zeker dat het om eenzelfde operatie ging ? Het verschil klinkt wel enorm groot
Wij betaalden hier al $ 400 voor een operatie plus nazorg en antibioticum, als bij een van de diertjes een klein gezwel vlak onder de huid moest worden weg gehaald. (Een van de redenen dat we nu helaas geen diertjes meer kunnen hebben.) We hebben echter twee keer een ratje toch moeten begraven omdat de operatie - bij een andere veearts - niet goed werd gedaan. Hij was inderdaad ietsje goedkoper. (We ondekten pas daarna dat er een andere, betere arts was die 'ratten deed'.)
Wij hadden hier in de US volledige verz. voor tandarts-kosten. (In Ned. betaalden we alles zelf.)
Vraag je tandarts em een specificatie - hoe het tot $1345 kan oplopen.
Bv. US tandartsen verdoven zo ongeveer alles.
(Ik laat boren, kroonprep, etc. altijd zonder verdoving doen. Uiteraard wel verdoving bij een kanaalbehandeling.)
Je kunt wel kijken of er niet iets van de prijs afkan aangezien je alles zelf moet betalen.
Of een afbetalingsregeling treffen als het bedrag ineens een beetje begrotelijk is.
Ik keek even op een website http://www.brighter.com - die gaf voor mijn regio aan dat $ 1000 de gem. prijs van een kroon zou zijn. (Ik denk dat mijn tandarts meer rekent.)
Misschien kun je wat prijzen vinden in jouw regio en als die lager zijn aan je tandarts vragen of hij/zij het voor ong. hetzelfde bedrag wil doen. Maar dan praten we denk ik toch over hooguit 100 of 200 dollar minder.
Maar het zijn natuurlijk wel twee of misschien wel drie visites, waarschijnlijk een of twee foto's, plus je betaald in de US ook voor het meer arbeidsintensieve en omslachtige systeem hier met front and backoffices, billing services. Niet te vergeten de liability insurance. En de huur van het pand. En de afschriving van de apparatuur. En het afbetalen van een substantiële studieschuld.
Plus een porselein op goud kroon is de duurste variant.
Je kunt gaan shoppen maar dan moet je vraag zijn waarom wordt het goedkoper ? Krijg je nog steeds dezelfde kwaliteit kroon of wordt de kroon in dat geval besteld in een goedkoper lab. Dan kan goedkoop duurkoop worden. Want een minder-goed-passende kroon kan te kort zijn of anderszins niet helemaal aansluiten - het ding zal dan gaan 'lekken' - je krijgt dan caries onder de kroon. De kroon moet dan verwijderd en de hele procedure moet opnieuw gedaan. Meestal merk je dat pas een paar jaar later, bij een andere tandarts. En dan betaal je voor alles opnieuw. Tenminste, als het nog gerepareerd kan worden zonder meer. Is het probleem te groot/diep geworden dan heb je bovendien een kanaalbehandeling nodig.
Veel sterkte !
Petra/VS weet je zeker dat het om eenzelfde operatie ging ? Het verschil klinkt wel enorm groot
Wij betaalden hier al $ 400 voor een operatie plus nazorg en antibioticum, als bij een van de diertjes een klein gezwel vlak onder de huid moest worden weg gehaald. (Een van de redenen dat we nu helaas geen diertjes meer kunnen hebben.) We hebben echter twee keer een ratje toch moeten begraven omdat de operatie - bij een andere veearts - niet goed werd gedaan. Hij was inderdaad ietsje goedkoper. (We ondekten pas daarna dat er een andere, betere arts was die 'ratten deed'.)
Laatst gewijzigd door USInsider op 28 nov 2013, 17:50, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Amerika-expert
Ik heb geen tandartsverzekering, daar doet Medicare niet aan. Ik kreeg laatst een 'aanbod' van een tandarts om $1200 te betalen voor een kroon. Wel in 1 keer klaar, die kroon wordt gemaakt met een 3D printer in de zaak, dus je hoeft niet terug te komen.
Steeds vaker bieden tand- en andere artsen een lening aan om de kosten van een behandeling te betalen, tegen 0%. Maar let op: als je die lening niet op tijd helemaal afbetaalt (meestal binnen een jaar of zo), wordt er achteraf een procent of 20 aan rente berekend. Over het hele bedrag, niet het bedrag dat er nog over is na een aantal betalingen.
Steeds vaker bieden tand- en andere artsen een lening aan om de kosten van een behandeling te betalen, tegen 0%. Maar let op: als je die lening niet op tijd helemaal afbetaalt (meestal binnen een jaar of zo), wordt er achteraf een procent of 20 aan rente berekend. Over het hele bedrag, niet het bedrag dat er nog over is na een aantal betalingen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
De prijs van een kroon bij onze tandarts in GA is ook zo'n $1000, waarvan de helft door de verzekering vergoed wordt. Het lijkt dat de prijzen vergelijkbaar zijn.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
oortjes schreef:Petra/VS weet je zeker dat het om eenzelfde operatie ging ? Het verschil klinkt wel enorm groot

- manja
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 8
- Contacteer:
Re: Tandartstarieven.
Dank voor jullie reacties. Gelukkig heb ik een tandartsverzekering bij Zorgzaam, zij betalen 70 % van de kosten. Ik vroeg me gewoon af of dit “normale” prijzen zijn in deze omgeving.
Groetjes, Anja
Ik heb begrepen dat dierenartsen enorme studieschulden hebben.
En inderdaad hun prijzen zullen dan inderdaad (nog) meer weerspiegelen wat de bevolking van een bepaald gebied bereid is te betalen voor het welzijn van een huisdier.
Ik zou bijna vragen hoe die katten van jou iedere keer een stukje staart kwijtraken - maar dat gaat teveel off-topic.....
Manja, wat een riante verz. ! Ik heb nooit meer dan 50% vergoed gekregen, en binnenkort moeten we 100% zelf gaan betalen.
Maar als je het meteen had verteld, had ik niet zo uitgebreid hoeven reageren. Ik maakte me nl. meteen zorgen over je.
Ik realiseerde me geen moment dat je alleen maar nieuwsgierig was.
Inmiddels zijn mr. Oor en ik echte USers geworden, we zitten zelf altijd krap, en als we zo'n vraag hier van iemand krijgen dan is dat omdat diegene zich afvraagt waar hij/zij het geld vandaan moet krabben.
En inderdaad hun prijzen zullen dan inderdaad (nog) meer weerspiegelen wat de bevolking van een bepaald gebied bereid is te betalen voor het welzijn van een huisdier.
Ik zou bijna vragen hoe die katten van jou iedere keer een stukje staart kwijtraken - maar dat gaat teveel off-topic.....
Manja, wat een riante verz. ! Ik heb nooit meer dan 50% vergoed gekregen, en binnenkort moeten we 100% zelf gaan betalen.
Maar als je het meteen had verteld, had ik niet zo uitgebreid hoeven reageren. Ik maakte me nl. meteen zorgen over je.
Ik realiseerde me geen moment dat je alleen maar nieuwsgierig was.
Inmiddels zijn mr. Oor en ik echte USers geworden, we zitten zelf altijd krap, en als we zo'n vraag hier van iemand krijgen dan is dat omdat diegene zich afvraagt waar hij/zij het geld vandaan moet krabben.
Laatst gewijzigd door USInsider op 28 nov 2013, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
oortjes schreef: Ik zou bijna vragen hoe die katten van jou iedere keer een stukje staart kwijtraken - maar dat gaat teveel off-topic.....

Het was een grapje ! Plus ik dacht echt dat het om het uiterste topjes ging.
Ik begreep heus wel dat jullie niet iedere kat geleidelijk in een Manx gaan veranderden.
Overigens wat zielig voor het beest zo gebeten te worden.
Maar ik ben nu ook benieuwd - krijgen we een fotootje ?
Ik begreep heus wel dat jullie niet iedere kat geleidelijk in een Manx gaan veranderden.
Overigens wat zielig voor het beest zo gebeten te worden.
Maar ik ben nu ook benieuwd - krijgen we een fotootje ?
Daarom gaan hiervandaan (zuidelijk Arizona en California) heel veel mensen naar Algodones, Mexico, net over de grens van Yuma, waar heel veel engels-sprekende tandartsen en oogartsen, en drankwinkels en apotheken/drogisten zijn, en ik heb nog nooit klachten erover gehoord. De prijzen van de tandarts zijn minder dan de helft van wat de tandarts aan deze kant van de grens kost.
Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
Ik moest eerder dit jaar meen ik ongeveer $1500 afrekenen voor een kroon (direct klaar, dat was wel heel fijn!) en wortelkanaalbehandeling. Ik moet binnekort weer eens een tandarts opzoeken, er moet nog meer gebeuren, maar ik heb bewust gewacht totdat we weer buiten de VS woonden, die prijzen daar zijn echt niet leuk!
Terug in Texas!
Wij hebben vanaf volgend jaar geen verz. meer voor tandartskosten en ik houd echt mijn hart vast (bijna letterlijk !) wat er dan gaat gebeuren.
Mijn vrouw haar verstandskiezen zijn nooit doorgekomen, maar ze begon nu pijn te voelen bij eentje. Ze is hier in New Hampshire naar de tandarts gegaan. Zo'n foto laten maken van de gehele kaak. Ze blijkt maar 2 verstandskiezen te hebben waarvan er inderdaad 1 uitgesneden moet worden bij de kaakchirurg. Kosten voor dit 10 minuut durende bezoek + foto: $250.
Ik had even gekeken naar de kosten voor de kaakchirurg hier. Dat was ook niet mis. En voor de verdoving moet je eerst even een consult hebben met een anesthesist, wat ook al weer $250 was.
Toevallig gingen we in November naar Nederland en we zijn daar naar mijn oude tandarts gegaan.
Eerste keer kijken + fotos maken was iets van 80 euro.
Tweede keer deep cleaning (10 jaar tandsteen verwijderen): 125 euro.
3 gaatjes vullen met verdoving: 150 euro.
Verstandskies laten verwijderen bij de kaakchirurg inclusief verdoving: maximaal 300 is ons verteld, maar we moeten de rekening nog krijgen.
Ik denk dat we maar eens in de 2 jaar gewoon in NL naar de tandarts gaan
Ik had even gekeken naar de kosten voor de kaakchirurg hier. Dat was ook niet mis. En voor de verdoving moet je eerst even een consult hebben met een anesthesist, wat ook al weer $250 was.
Toevallig gingen we in November naar Nederland en we zijn daar naar mijn oude tandarts gegaan.
Eerste keer kijken + fotos maken was iets van 80 euro.
Tweede keer deep cleaning (10 jaar tandsteen verwijderen): 125 euro.
3 gaatjes vullen met verdoving: 150 euro.
Verstandskies laten verwijderen bij de kaakchirurg inclusief verdoving: maximaal 300 is ons verteld, maar we moeten de rekening nog krijgen.
Ik denk dat we maar eens in de 2 jaar gewoon in NL naar de tandarts gaan

Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
- RiverCola
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Die 300 euro voor een behandeling bij de kaakchirug lijkt me wat laag. Een kroon kost hier in NL ook al een euro of 400/500. Voor de kaakchirurg moet je over het algemeen naar een ziekenhuis.
Ik vind die omgerekende €900 voor de kroon in de VS eigenlijk zo gek helemaal niet. Ja, het is hoger dan in Nederland, maar de hele levensstandaard is in de VS, in veel gebieden, gewoon een stuk hoger. De lonen, de huren van woningen, liggen allemaal hoger. Met mijn inkomen, omgerekend naar dollars, zou ik in de VS niet hetzelfde leven kunnen leiden dat ik hier leid. Mocht ik een baan hebben van hetzelfde niveau in een vergelijkbare omgeving in de VS (grote stad) zou mijn inkomen relatief gezien ook een stuk hoger liggen. Dus kortom, ik denk dat die €900 voor de kroon weliswaar wat fors aan de prijs is, maar niet heel idioot veel vergeleken met hier in Nederland. Zeker als je bedenkt dat wij hier een gereguleerd zorgsysteem hebben.
Ik vind die omgerekende €900 voor de kroon in de VS eigenlijk zo gek helemaal niet. Ja, het is hoger dan in Nederland, maar de hele levensstandaard is in de VS, in veel gebieden, gewoon een stuk hoger. De lonen, de huren van woningen, liggen allemaal hoger. Met mijn inkomen, omgerekend naar dollars, zou ik in de VS niet hetzelfde leven kunnen leiden dat ik hier leid. Mocht ik een baan hebben van hetzelfde niveau in een vergelijkbare omgeving in de VS (grote stad) zou mijn inkomen relatief gezien ook een stuk hoger liggen. Dus kortom, ik denk dat die €900 voor de kroon weliswaar wat fors aan de prijs is, maar niet heel idioot veel vergeleken met hier in Nederland. Zeker als je bedenkt dat wij hier een gereguleerd zorgsysteem hebben.
Dat was inderdaad in het ziekenhuis. De mevrouw die ik aan de telefoon had zei dat het rond de 290 euro ging kosten. Ik wacht de rekening in ieder geval af.
Grootste verschil in de tarieven is dat in NL de tandartstarieven nationaal zijn vastgesteld door de NZA. (http://www.tandarts.nl/files/downloads/ ... n-2013.pdf)
Dat was in NL ook eventjes niet zo, maar toen gingen de prijzen ook als een speer omhoog en daarom hebben ze dat weer terug gedraaid. In de VS zijn de tarieven vrij. Ook erg leuk als je zowat de enige tandarts bent in de buurt die bepaalde handelingen kan verrichten. Van wat ik heb opgezocht qua tarieven bij de lokale tandarts zijn wij toch erg veel goedkoper uit geweest.
Grootste verschil in de tarieven is dat in NL de tandartstarieven nationaal zijn vastgesteld door de NZA. (http://www.tandarts.nl/files/downloads/ ... n-2013.pdf)
Dat was in NL ook eventjes niet zo, maar toen gingen de prijzen ook als een speer omhoog en daarom hebben ze dat weer terug gedraaid. In de VS zijn de tarieven vrij. Ook erg leuk als je zowat de enige tandarts bent in de buurt die bepaalde handelingen kan verrichten. Van wat ik heb opgezocht qua tarieven bij de lokale tandarts zijn wij toch erg veel goedkoper uit geweest.
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Mijn vrouw betaalde laatst $900 voor een root canal en $900 voor een kroon