Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

"Vriendelijke" Amerikanen

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
RNA
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Re: "Vriendelijke" Amerikanen

Bericht door RNA »

Oh absoluut niet Dimona, ik ken Maryland niet maar er zijn bureau's in Nederland waar ze heel veel spannende footage kunnen filmen. Er gebeurt in Nederland meer dan je denkt, een kwart haalt de media nog niet eens.
Programma's als wegmisbruikers en blik op de weg zijn inderdaad niet positief voor het imago, al is van die 1e vooral het doel om mensen 'te informeren' over de verkeers(on)veiligheid.
Afbeelding WA, NY, NJ, PA, MD, VA, FL, TX, MN, HI + Puerto Rico - nog 40 te gaan

Afbeelding
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Die twee programma's vind ik juist wel positief. Een veel gehoorde klacht over de politie is dat ze alleen maar flitsen, en die twee programma's laten juist zien dat ze "verkeersgekken" aanpakken en wel degelijk meer doen qua verkeersveiligheid.

Waar je in Nederland wel tegenaan zal lopen bij een programma als Cops is de privacy die verdachten hier krijgen. Die zijn veel uitgebreider dan in de VS, dat bleek weer bij de 8 Eindhovense kopschoppers.
RNA
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door RNA »

Jep, maar in de VS is het ook heel gebruikelijk op volledige naam + foto's op het (lokale) nieuws te publiceren op het moment dat ze slechts verdachte zijn. Wellicht zijn ze onschuldig en dan ben je toch voor het leven getekend!
Afbeelding WA, NY, NJ, PA, MD, VA, FL, TX, MN, HI + Puerto Rico - nog 40 te gaan

Afbeelding
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

RNA aan het werk:

Afbeelding
Amerikanist
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Amerikanist »

Ik heb in beide landen (gelukkig) weinig interactie met politie gehad, maar in MA en NY vond ik ze in ieder geval professioneler en behulpzamer overkomen dan in Nederland.
RNA
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door RNA »

hahaha, dat was nadat ik het eerst netjes gevraagd heb!

Afbeelding
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Ziva schreef:RNA ik snap wat je zegt en inderdaad, je kunt het inderdaad nooit goed doen en dan staan ook de "beste stuurlui" nog eens aan wal (waaronder ondergetekende ;)).

Wat ik probeerde duidelijk te maken is dat ik (als "goede" burger) me beter beschermd voel door de Amerikaanse politie dan door de Nederlandse politie. Daar staat wel tegenover dat ik de Nederlandse politie meer benaderbaar vind juist omdat ze (gevoelsmatig voor mij dan) minder gezag uitstralen. En dan denk ik dat het erop neerkomt wat je persoonlijke voorkeur heeft en welke rol(len) je de politie toedicht. In mijn geval is dat dus anders dan voor sommige anderen ergo, ik zie zelf liever iemand die meer authoritair is dan iemand die meer benaderbaar is.

Ook met het leger heb ik datzelfde gevoel. Het respect maar ook de heldenrol die een soldaat in Amerika krijgt zorgt bij mij voor een gevoel van extra bescherming. Misschien geheel onterecht natuurlijk maar gevoel is gevoel :D
Hier nog even op reageren. Persoonlijk voel ík me juist beter beschermd door een politiemacht waarvan ik op hun redelijkheid op aan kan. Waarvan ik weet dat ze nauwelijks machtsspelletjes spelen en waarvan ik weet dat ze aan een hoop gedragsregels gebonden zijn. Jij gaat heel erg uit van jouw beleving, maar je vergeet daarbij dat andere mensen dit soort zaken op hún manier beleven. Ik hou niet van machtsvertoon, van macho's - ik associeer dat met dommigheid en met geweld. En als ik ergens niet door beschermd wil worden dan is het door domme macho's :wink:

Ik waardeer de Nederlandse politiemacht, van mij geen verhalen over mietjes die snel door enge wijken rijden (hebben wij die dan????) en het feit dat je ze af en toe eens spreekt, geeft ze ook een menselijke gezicht. Iets dat voor mij ook van belang is. En soms twijfel ik weleens ja, zoals bij dat voorval dat ik plaatste. Daarbij heb ik écht getwijfelt of het handelen van de politie wel fair was. Geen wapen en in de rug geschoten zijn voor mij red flags. Er waren trouwens ook genoeg getuigenverklaringen van omstanders die het verhaal beaamden.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Een paar dagen terug noem je Ziva's reactie nog lekker ongenuanceerd en nu noem je alle Amerikaanse politieagenten macho's én dom. En stel je ook nog even dat ze machtsspelletjes spelen. Over ongenuanceerd gesproken.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Amerikanist schreef:Ik heb in beide landen (gelukkig) weinig interactie met politie gehad, maar in MA en NY vond ik ze in ieder geval professioneler en behulpzamer overkomen dan in Nederland.
Het lijkt me dat je op basis van een enkele ervaring nauwelijks faire conclusies kunt trekken, maar wat vond je dan precies onprofessioneel overkomen?

Wat mij gigantisch heeft gestoord aan de politie in Nederland, is dat ik ze ooit eens heb gebeld toen er iemand post in brand had gestoken in het trappenhuis van mijn etagewoning (zelf geblust) en dat de politie vervolgens twee uur later kwam kijken hoe het er voor stond. Het was midden in de nacht, ze kwamen even kijken, constateerden dat het gevaar geweken was, en ze verdwenen weer. Ik snap best dat er soms belangrijker dingen te doen zijn, maar dit soort akties zijn m.i. funest voor het imago. Mensen bellen maar niet meer, want áls er al iemand komt, dan is het vaak pas uren later. Niet het gevolg van beperkende regels of lamlendige agenten, maar in mijn ogen puur te wijten aan de manier waarop de politie georganiseerd is.

En dan was er nog die wijkagent die iedere week spreekuur had op het gemeentehuis. Ik er naar toe, omdat mijn dochter in haar gezicht gebeten was door een hond, en wat krijg je te horen: "U moet beter op uw kinderen letten mevrouw." Echt waar. Gelukkig waren ze bij het juridisch loket wat hulpvaardiger. De hond in kwestie had al eerder mensen gebeten trouwens, maar als niemand daar meldingen over bijhoudt, is het gewoon wachten op een tragedie. Wijkagent heeft voor mij afgedaan in ieder geval.

Ik ken de ins en outs niet, maar ik zie hier dat
- agenten hun patrouillewagen na afloop van hun dienst thuis voor de deur parkeren, waardoor ze veel meer tijd (in functie) op de weg kunnen zitten en veel beter verspreid zijn.
- agenten in hun eentje patrouilleren, waardoor je op twee keer zoveel plekken agenten kunt hebben
- er veel wordt gepatrouilleerd, ook in rustige gebieden. Ik zie iedere dag dat ik op de weg ben, wel ergens een politieauto rijden
- de reaktietijd (als gevolg van bovenstaande?) veel sneller is, en dat er dan ook gelijk meerdere auto's ter plekke zijn.
- het "politiebureau" hier een veel minder prominente plek heeft als centrale basis (ik zou het hier in mijn buurt niet eens weten te vinden); vermoedelijk minder kantoorgebeuren en meer aktie (maar dat is puur speculatief)

Waar in Nederland in het kader van efficiëntie burgers wordt gevraagd naar het bureau te komen als er iets is, zal je zoiets hier nooit horen. Misschien ook het gevolg van het Amerikaanse dienstverleningsconcept, ik weet het niet. Voor mij is het ideale politieconcept een beetje "best of two worlds". Goede bereikbaarheid à la Amerika en (relatief) weinig wapengekletter (collateral death) à la Nederland. Maar op de een of andere manier pikken landen nooit of zelden concepten op uit andere landen. "Dat werkt hier niet zo", ofzoiets. Ja, als je dat maar lang genoeg volhoudt, dan wordt het vanzelf waarheid.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Moet eerlijk bekennen dat Hockey daar wel een goed punt heeft River... iets met pot en ketel? :) Maakt verder niet uit hoor, ik heb er geen probleem mee hoe je iets brengt.

Ik vind het overigens ook wel simpel gesteld dat er geen machtsspelletjes gespeeld worden bij de politie in Nederland want dat is natuurlijk niet zo. Dat gebeurt bij alle politiekorpsen, in willekeurige landen. Ik ken een paar Nederlanders die bij de politie werken en die hebben dat ook beaamd. Sowieso vermoed ik dat dit bij beroepen waar relatief gezien veel mannen werken wellicht aan de orde is (leger etc.)

Verder ga ik net zo van mijn beleving uit als jij van de jouwe waarbij ik al aangaf dat het er maar net aan ligt wat je voorkeur heeft dus ik snap niet zo goed waarom dat vreemd is? Dat doet toch iedereen?

En ja, voor mij heeft de Nederlandse politie net zo'n soft imago als de Amerikaanse politie voor jou een macho imago heeft. Beide zijn misschien compleet onwaar maar het is natuurlijk onzinnig om te kletsen over iemands beleving. Overigens vraag ik me dan wel af in hoeverre jij zelf in aanraking gekomen bent met de Amerikaanse politie. Want als je je imago baseert op Amerikaanse TV series kan ik je melden dat die series echt niet een heel goed beeld geven van de werkelijkheid en wellicht zelfs extra gedramatiseerd worden voor de kijkcijfers. Ik ben doordat ik hier woon en ook door mijn partner wel met de politie in aanraking gekomen en dan zie ik echt geen macho's die met veel geweld iets gedaan krijgen. En ik ben ook zelf met de Nederlandse politie in aanraking gekomen dus dan is het wel goed mogelijk om een vergelijking te maken tussen de 2. Overigens heb ik ook de Spaanse politie mogen meemaken en ook zij hebben absoluut een andere mentaliteit waar ik van onder de indruk was.
RNA
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door RNA »

dimona schreef: Wat mij gigantisch heeft gestoord aan de politie in Nederland, is dat ik ze ooit eens heb gebeld toen er iemand post in brand had gestoken in het trappenhuis van mijn etagewoning (zelf geblust) en dat de politie vervolgens twee uur later kwam kijken hoe het er voor stond. Het was midden in de nacht, ze kwamen even kijken, constateerden dat het gevaar geweken was, en ze verdwenen weer.
Ik snap je gevoel hoor daarbij, dat is inderdaad voor het imago niet best. Het is niet om het te verdedigen, maar we weten simpelweg niet wat de omstandigheden waren op dat moment. Ook ik heb al een aantal keer gehad dat ik pas 2 uur later naar een melding kan gaan omdat het zo gigantisch druk is en dan wordt er gewoon geprioriteerd. Je wilt ook niet weten hoeveel administratief werk wij hebben, wat in sommige gevallen (moord, zwaar letsel, zware feiten) direct op papier moet komen te staan omdat anders de verdachte heengezonden moet worden.

Ik heb in Den Haag gewerkt en daar reden er 's-nachts in de hele gemeente misschien wel 50 eenheden, dan kun je makkelijker elkaars meldingen opvangen als het druk is. Nu werk ik in Zeeland en mogen we blij zijn als we in de grote steden 's-nachts 2 auto's hebben rijden, dat heeft écht gevolgen voor de meldingen. Een reanimatie gaat voor op een inbraak, en die inbraak gaat weer voor op de krant die in de portiek fikt.... De eerste twee meldingen rijd je ook standaard met 2 auto's, dus dan houdt het al snel op.

Aan de dienders ligt het niet, die willen wel. Maar we krijgen vanuit de overheid gewoon geen geld voor meer personeel en meer voertuigen, ook dat kan ik ergens wel begrijpen maar het is moeilijk om aan een burger uit te leggen.
- agenten hun patrouillewagen na afloop van hun dienst thuis voor de deur parkeren, waardoor ze veel meer tijd (in functie) op de weg kunnen zitten en veel beter verspreid zijn.
Wij zijn 24/7 in functie en worden geacht ook 24/7 iets te doen als het noodzakelijk is. Wij kunnen dus in vrij tijd ook bekeuringen schrijven en mensen aanhouden, alleen heb ik ook een privé leven en ga ik in mn vrije tijd niet achter bijv verkeersgekken aan, dat is dweilen met de kraan open.

Er zit zoveel meer geld bij de politie in de VS, iedereen mag hun eigen wapen kiezen en dienstauto mee naar huis nemen. Gemiddeld heeft een bureau in Nederland maar 5 opvallende dienstauto's! overigens is dat ook niet helemaal waar, de grotere steden in de VS werken hetzelfde als wij. Geen auto's mee naar huis en gewoon een auto op het bureau pakken als je in dienst bent.
Het zijn vooral de sheriffs en de kleinere PD's die deze luxe hebben.
- agenten in hun eentje patrouilleren, waardoor je op twee keer zoveel plekken agenten kunt hebben
Het gebeurt hier ook wel eens, alleen het geld voor zoveel materieel is er niet. Bovendien zijn de agenten in de VS zwaarder bewapend en minder beperkt in hun geweldsbepaling waardoor ze in hun ééntje wat meer kunnen. Het veiligheidsrisico is daardoor te groot hier.
- er veel wordt gepatrouilleerd, ook in rustige gebieden. Ik zie iedere dag dat ik op de weg ben, wel ergens een politieauto rijden
- de reaktietijd (als gevolg van bovenstaande?) veel sneller is, en dat er dan ook gelijk meerdere auto's ter plekke zijn.
In de grote steden zie je genoeg auto's rijden, in het landelijk gebied is het idd meer verdeeld en zijn de aanrijd tijden veel groter. Kwestie van vraag, aanbod, geld... en een beetje je gevoel denk ik.

Een beetje vanuit het NL'se perspectief, of zal ik het meer het Europese perspectief noemen want zo werken we allemaal. Overigens is er ook genoeg positiefs aan, probeer in Italie, Spanje, Portugal of Griekenland maar eens even snel een aangifte op te laten nemen; succes!
Het is gewoon niet te doen om de Nederlandse en Amerikaanse werkwijze met elkaar te gaan verlijken, dat heeft ook geen zin verder.

@Ziva, je kunt de Spaanse Guardia Civil niet met de NL politie vergelijken. Het is namelijk geen reguliere politie maar militaire politie en die zijn, net als de KMar bij ons, een stukje botter. De reguliere politie in Spanje is heel vergelijkbaar met die hier in Nederland, we hebben veel uitwisseling met ze en de Zweedse, Duitse en Belgische collega's. Erg interessant!

Afbeelding
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Ziva schreef:Moet eerlijk bekennen dat Hockey daar wel een goed punt heeft River... iets met pot en ketel? :) Maakt verder niet uit hoor, ik heb er geen probleem mee hoe je iets brengt.
Jongens, ik heb helemaal nooit geschreven dat ik dat vind van de Amerikaanse politie. Ben helemaal nooit met ze in aanraking geweest. Heb alleen iets geschreven over de NL politie, die in veler ogen als watjes bekend staan. Dáár zeg ik iets over. Dus leg me aub geen woorden in de mond!
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

RNA schreef: Wij zijn 24/7 in functie en worden geacht ook 24/7 iets te doen als het noodzakelijk is. Wij kunnen dus in vrij tijd ook bekeuringen schrijven en mensen aanhouden, alleen heb ik ook een privé leven en ga ik in mn vrije tijd niet achter bijv verkeersgekken aan, dat is dweilen met de kraan open.
Nee, dat zal hier ook niet gebeuren denk ik, maar al dat op en neer gereis naar het bureau, dat ben je daarmee wel kwijt - is wat ik bedoelde te zeggen. Worden er eigenlijk eisen gesteld aan je woonlocatie ten opzichte van het bureau? Moet je bijvoorbeeld binnen een bepaalde tijd op het bureau kunnen zijn? Gewoon nieuwsgierig.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Wordt het niet tijd voor een nieuw onderwerp: Vergeefse (en nutteloze) pogingen om politie in Nederland en de VS met elkaar te vergelijken?
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
RNA
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door RNA »

Voor het gewone politiewerk niet, als je bepaalde neventaken zoals ME of andere piket diensten hebt moet je binnen 30 min op het bureau zijn. Terug naar het onderwerp dan maar?

Afbeelding
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

RiverCola schreef:
Ziva schreef:Moet eerlijk bekennen dat Hockey daar wel een goed punt heeft River... iets met pot en ketel? :) Maakt verder niet uit hoor, ik heb er geen probleem mee hoe je iets brengt.
Jongens, ik heb helemaal nooit geschreven dat ik dat vind van de Amerikaanse politie. Ben helemaal nooit met ze in aanraking geweest. Heb alleen iets geschreven over de NL politie, die in veler ogen als watjes bekend staan. Dáár zeg ik iets over. Dus leg me aub geen woorden in de mond!
Het ging niet om wat je over de politie zei, het ging erover dat je mij "lekker ongenuanceerd" noemde. Wat ik overigens prima vind maar als je dan zelf dat ook bent door te stellen dat de Amerikaanse politie machos zijn en dat er machtsspelletjes gespeeld worden. Dat is toch ook vrij ongenuanceerd of niet?

Boeit verder niet, ik heb het al vaker gezegd, ik vind het een beetje nutteloos om er over te vallen hoe iemand iets opschrijft. Niet iedereen is even genuanceerd, niet iedereen is even handig met woorden en zelfs de Nederlandse taal is voor sommigen lastig. Ondanks dat kun je alsnog best op de boodschap zelf reageren en aangeven wat je ervan vindt lijkt me :)
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Jij mag van mij hartstikke ongenuanceerd zijn, dat vind ik zelfs wel leuk. Maar het irriteerde me dat mij woorden in de mond gelegd worden (door Hockey en die neem je klakkeloos over. Lees nou nog maar eens terug.) die ik nooit opgeschreven heb. Nogmaals, ik heb nog nooit met de Amerikaanse politie te maken gehad en wat ik schreef ging over de NL politie.

Ik check uit.... :wave:
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Aan de dienders ligt het niet, die willen wel. Maar we krijgen vanuit de overheid gewoon geen geld voor meer personeel en meer voertuigen, ook dat kan ik ergens wel begrijpen maar het is moeilijk om aan een burger uit te leggen.
Helemaal mee eens! Je kunt jezelf ook niet opdelen. Ik moet zeggen dat bv. in Tilburg als ik weer een winkeldief had er altijd heel snel politie was, terwijl ik op andere plekken wel eens mensen liet gaan, omdat ik zelf geen tijd had om uren te gaan babysitten.

En om idd maar weer on-topic te gaan vroeg ik me eigenlijk af hoe groot en wat de verschillen tussen Amerikanen onderling eigenlijk zijn? Zijn er bv grote verschillen tussen New Yorkers en mensen uit California qua openheid, norsheid etc? Wat mij bv opviel was dat Latino's en aziaten minder snel contact maakten dan andere Amerikanen.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ik vind Amerikanen opvallend uniform in het gemak waarmee ze praatjes aanknopen, en dat is ook niet speciaal rasgebonden ofzo (zwart net zo gemakkelijk als blank). Ik geloof niet dat er streken zijn waar dat echt anders is. Wat je veel ziet bij de allochtone groepen die je noemt, is dat ze enorm "samenklonteren" en mogelijk als gevolg daarvan de Engelse taal niet of nauwelijks machtig zijn. Die mensen importeren bovendien hun hele cultuur, waar het aanknopen van praatjes met wildvreemden waarschijnlijk geen onderdeel van is (dat geldt in ieder geval voor de Aziaten). Ik denk dat het alweer een heel ander beeld gaat zijn als je een generatie verder bent.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Ik wist niet dat de VS nu ook allochtonen heeft, dacht dat het een nederlandse uitvinding was.... :offtopic:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer