Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Zoektocht naar familie in Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
lelie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door lelie »

vana schreef:
Rob schreef:Het gaat gemakkelijker door op het PB icoon onderaan het bericht van diegene waar je een pb naar wil sturen te klikken, dan hoef je de (nick) name van het betreffende forumlid niet op te zoeken :wink:
Nu snuffel ik al 3 jaar op dit forum rond en dat heb ik nooit geweten Rob :oops: :oops: Zo zie je maar, je bent nooit te oud om te leren!

Marjon
Haha, wist ik ook niet hoor (van het PB icoon).
Ik kwam er na maanden pas achter dat je pb-tjes kon versturen! Het bleek zelfs dat er al die tijd al 3 pb-tjes in mijn postvak zaten.

Groetjes van Marloes
liliane
Amerikafan

Bericht door liliane »

Even een tip voor mensen die in Nederland ook aan het pluizen zijn in de stamboom. Hier kun je ook heel veel informatie (gratis!) vinden http://www.genlias.nl (zoeken database).
En als je dan bij http://www.aldfaer.nl het gratis stamboomprogramma download kun je je gegevens ook makkelijk bijhouden.
Ik heb heel wat uitgezocht van mijn man's familie. Daar had ik wat gegevens van en de namen Klever en Kemp zijn iets makkelijker om naar te zoeken dan Janssen en Van den Berg..............
Ik kom aardig ver in de tijd. Je komt trieste dingen tegen (echtpaar waarvan alle kinderen heel jong zijn overleden). Ik vind het erg interessant.
Groetjes
Liliane
2004 Woodstock, Ontario en Scottsville, Virginia
2006 Crozet, Charlottesville, Virginia
2010 Woodstock, Ontario en Horn Lake, Mississippi
RhonDick
Amerika-ontdekker

Bericht door RhonDick »

Bedankt voor de tips, Liliane :!:

Be zelf ook met mijn eigen stamboom bezig (v d schagt) en ben ook al aardig ver - 1700 - , dus zal die sites ook uitproberen.
Moving dit jaar van Bussum naar Clover
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Dat gaat tegenwoordig wel een stuk makkelijker met de computer.
Mijn vader heeft ongeveer 25 jaar geleden onze familiestamboom uitgezocht.
Ik kan me herinneren dat hij elke maand naar het archief in Friesland ging (daar komt de familie Boonstra vandaan)
Dan was hij uren bezig met kopiéren en gegevens opschrijven.
Hij is daar jaren mee bezig geweest.
Uiteindelijk heeft hij met nog vier Boonstra's een boek gemaakt over onze familie. Dat gaat terug tot in 1600.

Marjon
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Zoektocht naar familie in Amerika

Bericht door vana »

Inmiddels is het alweer 5 jaar geleden dat ik dit topic opende.
Al die tijd heaals geen tijd en/of fut gehad om hier verder in te duiken. Maar nu heeft mijn zus Carla(Yme op het forum) zin en tijd om verder te gaan met de zoektocht naar onze familie.
En wat denk je..ze heeft binnen één dag al een kleindochter van mijn oma's broer kunnen localiseren die woont in Orange City Iowa. Carla heeft een website van haar man gevonden die daar op de Highschool werkt als History Teacher.
Op die website staan ook de namen en beroepen van hun kinderen aangetrouwde kinderen en kleinkinderen en een E-mail adres.

Mijn zus is dus al en heel eind opgeschoten in één dag!

Ik ga eens snuffelen op Facebook op de familienaam van mijn oma (van de Kieft oftewel Vande Kieft in de VS) en ondertussen is Carla begonnen aan de volgende broer van mijn oma (er waren 12 kinderen waarvan er 8 naar Amerika zijn geëmigreerd) .

Leuk, leuk! Ik heb ook weer de kriebels gekregen. We hebben heel veel familie van mijn oma's kant in Amerika zitten en tot nu toe concentreert het zich rond Iowa, Minnesota, Wisconsin, South Dakota en Michigan.

Carla gaat eerst zoveel mogelijk uitzoeken, zodat we een duidelijk beeld hebben van wie wie is en waar ze wonen en dan gaan we de diverse familieleden pas mailen. Ik kan me zo voorstellen dat de History Teacher wel geïnteresseerd is in de brieven die we nog van zijn opa hebben over de aankomst in Amerika.

@Marcel, staat je aanbod nog steeds om eventueel iets voor ons uit te zoeken. We kunnen veel zelf maar als we vastlopen op een bepaalde tak, mogen we dan jouw hulp eventueel inroepen?

Marjon
tcoppers
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door tcoppers »

Leuk Marjon dat je weer eer tijd hebt o het een of ander uit te zoeken.
Veel succes met je zoektocht naar familie in de VS.

Theo
Groetjes Theo.

Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here Ja of Nee
Op weg naar een nieuwe lever en een nieuw leven
Mijn reis door het Zuid-Westen in 2022
Afbeelding
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Wat leuk, Marjon! Ik herinner me dit topic nog van toen je het opende in 2006.
Eigenlijk wou ik zeggen dat Marcel al jaren niet meer op het forum komt, maar nu zie ik dat hij al jaren niet meer gepost heeft, maar blijkbaar wel nog eens komt piepen hier. 't Zou leuk zijn als hij zou reageren, dan vinden we niet alleen misschien familie van jou terug, maar ook een 'oud AA familielid'. ;-)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

In die zoekmachines krijg ik altijd als resultaat: "helaas geen zoekresultaten"

Ben bang dat ik geen voorouders heb :lol:
DVDGuy
Amerika-expert
Partner van: Krabbegat
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door DVDGuy »

Wat leuk Marjon, dat je na 5 jaar ineens familieleden in de USA (terug)vindt!

Wie weet waar het nog toe gaat leiden 8)
Ineke
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door Ineke »

Grappig, onze familiegeschiedenis lijkt wel wat op elkaar.

De grootouders van mijn vader vertrokken rond 1923 met een aantal kinderen naar Amerika, alleen mijn vaders moeder, als oudste dochter, bleef samen met een zus in Nederland (mijn vader was toen net geboren). Mijn oma heeft haar ouders en de broers en zussen, die meegegaan waren, nooit meer gezien. Toevallig heb ik pas geleden een ordner met brieven te leen gekregen, die de Amerikaanse familie tot ongeveer 1960 naar mijn oma zond. Hierbij zijn ook een aantal brieven van mijn overgrootmoeder aan haar dochter, de moeder van mijn vader. Heel ontroerend om te lezen hoe zij haar oudste dochter miste en wist dat ze haar nooit meer zou zien.
Met een aantal kinderen/kleinkinderen van die broers en zussen heb ik nog regelmatig contact.

Dat zou leuk zijn als het contact met de familie weer hersteld zou worden (waarschijnlijk vinden zij dat prachtig) wie weet komt er nu een grote familie reünie.

gr, Ineke
http://www.ine1149.web-log.nl
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Wat leuk Ineke, al die brieven zijn heel bijzonder. Wij hebben nog een brief uit 1913 die de broer van mijn oma schreef vanaf de Holland Amerika lijn.
En een paar foto's van rond 1910 van de hele familie.

Inmiddels heb ik al een facebook pagina gevonden van een achterachterkleindochter van mijn overgrootvader.

Het lijkt erop dat de nazaten van deze broer allemaal zijn blijven hangen in de buurt van Orange City, Sioux Center en Lebanon in Iowa. En als ik op de facebook kijk zie ik alleen maar Amerikanen met Nederlandse achternamen.
Daar is toendertijd een hele communitie ontstaan van Nederlanders, die allemaal onderling met elkaar getrouwd zijn als ik het zo zie. En ik krijg de indruk dat ze ook aardig christelijk zijn, er zijn veel leraren op christelijke scholen en één van de dochters is zelfs dominee in Washington State.

De nazaten van een andere broer van mijn oma zijn in de richting van LA gegaan, die tak is mijn zus nu aan het uitzoeken.

Marjon
Gerda&Lucas
Amerikakenner

Bericht door Gerda&Lucas »

Leuk hè, dat gespit in de familiegeschiedenis.

Mijn opa (pake in het Fries) heeft ook heel wat tijd gestoken in het uitzoeken van de stamboom, maar volgens mij heeft hij van de tak die naar Amerika is gegaan niet heel veel uitgeplozen.
Misschien kan ik er ook eens mee aan de gang gaan, nu met internet heb je natuurlijk weer heel andere mogelijkheden.

Trouwens even :offtopic: :
Een mede-forumlid en ik hebben - weliswaar aangetrouwd, maar het blijft leuk - een gemeenschappelijke voorvader, die in 1791 is geboren.
Deze over-overgrootvader van mij had uit zijn eerste huwelijk een zoon, waar uiteindelijk dat andere forumlid van "afstamt" en uit zijn tweede huwelijk een zoon waar mijn tak van de familie verder gaat.
Grappig, toch?
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Dat is zeker leuk Gerda. Als je maar ver genoeg terug gaat zijn we allemaal familie van elkaar :D
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

En van je familie moet je 't hebben...! :mrgreen:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
choco
Amerikafan

Bericht door choco »

Wat leuk! Ik denk dat als je contact zoekt, er zeker wel wat mensen zullen zijn die zeer geïnteresseerd zijn in de familiegeschiedenis.
Bij ons was het andersom: mijn moeders familie kreeg ongeveer 10 jaar geleden een brief van een Amerikaan die op zoek was naar zijn roots. Zijn voorouders waren halverwege de 19e eeuw vanuit Europa naar de VS geëmigreerd. Hij was begonnen met genealogisch onderzoek en was lange tijd in de veronderstelling dat zijn voorouders uit Duitsland kwamen, omdat er veel Duitse namen naar boven kwamen (dat bleek te komen doordat veel Nederlanders destijds met Duitse immigranten trouwden - kleinere taal-barrière). Maar uiteindelijk had hij een overlijdens-advertentie gevonden waarin het Nederlandse geboortedorp werd genoemd. Daarna had hij iemand in NL ingehuurd om hier verder onderzoek te doen en was zodoende bij onze familie uitgekomen. Het is een niet zo heel veel voorkomende naam, dus hij had iedereen in de omgeving van dat dorp met die naam aangeschreven.
Waarschijnlijk is die Amerikaan geen familie van ons, maar hebben zijn voorouders eind 17e eeuw de familienaam van mijn moeders familie aangenomen; dat was de naam van een boerderij die daarvoor mogelijk wel door mijn familie werd bewoond. Het grappige is dat er in mijn moeders dorp nog een andere familie met dezelfde achternaam rondliep, maar dat mijn oma vroeger altijd zei: "Nee, dat is geen familie, die zijn van de schoenmakers-familie". En laat nou de naam die ze hadden voor de naam-switch een familie van schoenmakers te zijn...
thebes
Amerika-expert

Bericht door thebes »

Wat leuk dat je familie in de VS gevonden hebt !
Ben je van plan ze op te gaan zoeken ?
Mijn ouders hebben via het internet contact gekregen met (verre)familie van mijn moeder in de VS (Michigan) en zijn daar zelfs op bezoek geweest. Het was voor mijn ouders een grote belevenis. Ze hadden nog nooit gevlogen en dan zo'n grote reis en bij mensen logeren die ze nog nooit ontmoet hadden, maar het voelde of ze thuis kwamen.
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Of we ze gaan opzoeken weet ik niet. Het ligt er aan met wie we contact gaan krijgen en waar.
Het gaat om 8 broers en zussen van mijn oma die samen met mijn overgrootvader rond 1913 naar de VS zijn geëmigreerd.
Het eerste doel is om van al die 8 (en eventueel van degenen die in Nederland bleven) uit te zoeken wie hun nazaten zijn en waar ze wonen.
De kleinkinderen van die broers en zussen moeten ongeveer van mijn leeftijd zijn, dus er zullen er nog veel in leven zijn.

Dit zal nog wel wat maanden in beslag nemen. Als er familie in het zuidwesten woont, kunnen we er misschien tijdens onze volgende reis een paar bezoeken. Dat lijkt me wel heel leuk.

@ choco Wat een leuk verhaal! Jammer dat jullie geen familie bleken te zijn.

Marjon
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Inmiddels heeft mijn zus (en ik ook een klein beetje) al enorm veel familieleden voor de stamboom kunnen vinden.
Ze heeft de stamboom ook uitgebreid met die van mijn vader. Mijn vader heeft jaren geleden al zijn hele stamboom uitgezocht en het was dus niet zo moeilijk om die in te vullen.

Op dit moment staan er 462 personen in onze stamboom en de oudste is geboren in 1642 !!

Mijn zus heeft zich ingeschreven op http://www.myheritage.nl. Die koppelt alle stambomen die daar staan ingeschreven aan elkaar. Zodoende heeft een kleindochter van mijn oma's zus per E-mail contact opgenomen. Zij heeft ons een foto gestuurd van mijn oma, opa, tante en moeder. Ze heeft nog veel meer foto's en heeft ons uitgenodigd om haar in woonplaats Breda op te zoeken. Leuk, gaan we zeker doen.

Met de familie in Amerika zijn we ook al een heel stuk verder. Ik heb bijvoorbeeld al een stuk of 10 facebook pagina's van verre familieleden gevonden.
Ook heb ik op internet van alle broers en zussen kopieën van de officiële Passenger Records en certificaten van Ellis Island gevonden.
Bij een paar broers en zussen lopen we dood, dus misschien dat ik daarvoor nog wat hulp in moet gaan schakelen.
Het is wel heel verslavend, als je eenmaal gaat googlen kun je niet meer stoppen.

Marjon
Henriëtte
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Henriëtte »

Hé ik had helemaal gemist dat dit topic in augustus weer omhoog is gehaald. Wat leuk dat je zus meteen al resultaat heeft geboekt met haar onderzoek... wij hebben zelf al jarenlang niks meer aan onze stamboom gedaan maar als je dan zoiets leest, dan begint het toch weer te kriebelen. Wij stamboomden al voor het internettijdperk.... dus gewoon de stoffige archieven in en oude boeken doorbladeren. Internet biedt toch weer heel wat andere mogelijkheden!

Heel veel succes met jullie verdere zoektocht. Ik vind het heel leuk om er over mee te lezen!
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Ja, leve het internet. Mijn vader heeft indertijd de stamboom van zijn kant helemaal uitgezocht tot aan 1640, en er zelfs een boek van gemaakt..
Dat was voor het internet tijdperk. Hij zat uren in Friesland in de archieven te bladeren en te kopieëren. Dat is echt enorm veel werk geweest.
Hij is helaas in 1985 overleden, dus heeft nooit het internet tijdperk meegemaakt. Erg jammer.
Nu zetten we zijn werk dan maar voort.

Via internet is echt heel veel te vinden, tot aan oude krantenartikelen aan toe. Ook handig zijn de Obituaries, daar staan vaak de namen van kinderen, echtgenoten en klienkinderen in. Ook staan daar vaak woonplaatsen van die kinderen in zodat je daar weer verder op kunt googlen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer