Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Hoe mailen met amerikanen

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Hoe mailen met amerikanen

Bericht door kastelke »

En zo lang je antwoord terug krijgt, hoef je niet teveel aan jezelf te twijfelen. ;-)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

jerbia schreef:...zoals we dat hier in NL gewend zijn; wat formeler en met aanhef en slotzin.
Aanhef en slotzin, dat is toch een brief? Dat ga je toch niet doen in een email? Email bestond nog niet echt toen ik Nederland verliet, dus ik weet niet anders dan de manier waarop het hier in de US gebruikt wordt. Ik zou het omschrijven als een veredeld SMSje, kort en "to-the-point". Maar we zijn hier een stuk informeler dan in Nederland, misschien ligt het daaraan.
AmerikaEnzo
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door AmerikaEnzo »

Zelf heb ik oa. 2 jaar terug een aantal heel uitgebreide e-mails terug gehad van verschillende kleinere bedrijven. Met heel veel extra informatie. Van grote concerns kreeg ik meestal wel korte bondige antwoorden.

Ik denk dat dat ook wel uitmaakt, hoeveel e-mails moeten ze verwerken? Is het een familie bedrijf? Bij een bed and breakfast nemen ze naar mijn idee vaker meer tijd voor reacties.

Groeten, Saskia
In 2010 voor het eerst naar de VS geweest, en in 2014 gaan we weer. We hebben er zin in!
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

Loek schreef:
jerbia schreef:...zoals we dat hier in NL gewend zijn; wat formeler en met aanhef en slotzin.
Aanhef en slotzin, dat is toch een brief? Dat ga je toch niet doen in een email?
Ik zie het ook als een brief, alleen dan per computer ;) Zakelijke email is in Europa inderdaad vaak geschreven als een brief, en niet als een sms'je.
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Het wisselt op mijn werk heel erg afhankelijk van de leeftijd van de mailer. De wat oudere professors schrijven mooie emails met aanhef en slotzin, maar als ik mijn program manager bijv email, dan gaat dat ook in hele korte zinnen. Ik plak er vaak nog wel een 'hey' voor, maar als ik zelf een vraag krijg, die ik met ja of nee kan antwoorden, dan doe ik dat ook. Behalve als het dus een hoge pief is, die graag een mooie brief krijgt;)

Het is dus niet iets om je zorgen om te maken, het is meer de stijl van communiceren hier.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Aanvulling: inderdaad, ik doe dat OK alleen voor mensen die ik ken.

Anderen krijgen meestal wat meer terug. En ik heb daarom een 'handtekening' die automatisch aan mijn emails hangt (moet daar misschien alleen 'best regards' of zo aan toevoegen, dan vergeet ik het tenminste niet.)

Maar je spreekt hier mensen ook veel vaker meteen met de voornaam aan, zelfs ouderen en hogeren. Is ook makkelijker omdat het Engels geen beleefdheidsvorm heeft, 'you' is iedereen: oud, jong, man, vrouw, president, vuilophaler. (Behalve god, die is 'thou', het equivalent van het Nederlandse 'jij', Duitse 'du' en Franse 'tu'.)
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Ik denk dat we de essentie dan wel te pakken hebben:

In Nl wordt een e-mail gezien als een vorm van schriftelijke correspondentie, met de daarbij horende schriftelijke etiquette. En ja, dat is dus met een correcte aanhef, met een inleiding en met een slotzin. Althans, in de eerste mailwisseling hoort dat wel zo. In elke communicatiecursus wordt dat zo onderwezen. Pas na herhaaldelijk contact over hetzelfde onderwerp, waarbij de mail dus als het ware een soort van slow-chat wordt, is het oké om de aanhef, inleiding en slotzin te laten vervallen. Een afsluiting en ondertekening met je naam wordt nog wel steeds als normaal gezien.

In de VS wordt e-mail gezien als een vorm van sms-contact. Zo min mogelijk woorden gebruikend om een boodschap te verwoorden, zonder te kijken naar de etiquette die schriftelijk contact met zich meebrengt.

Mijn voorkeur gaat uit naar het 1e. En eigenlijk vind ik het ook wel heen on-Amerikaans om dat zo kortaf te behandelen, zo'n e-mail. In mondeling contact is er ook bijna altijd sprake van een informeel informeren naar je welzijn, er wordt gegroet en wordt geïnteresseerd gevraagd waar je vandaan komt etc. etc. Dan is er juist wel een overmaat aan vriendelijkheid. Ik vind het wel vreemd dat het in de e-mail wisseling helemaal niet gebeurt.

En wat betreft de cultuur, zou je het juist in NL wellicht andersom verwachten, want daar zijn mensen in het persoonlijke face-to-face contact juist weer kortaf. Althans, ik generaliseer, maar toch zie ik wel een kern hierin.

Ik vind het interessant in elk geval. Overigens heb ik ook in e-mail contact met Amerikaanse hotels en dergelijke wel andere voorbeelden gezien hoor. Een beetje in de trant van het cynische voorbeeld van TedjevanEs, misschien iets minder gechargeerd. En ik begrijp Mariëlle dus ook wel, ik vind het heel kortaf communiceren per mail ook niet prettig. En het is in elk geval anders dan wij gewend zijn! En het getuigt van reflectie dat zij zich dan afvraagt of zij wellicht iets anders moet doen. En dat is lef hebben! Niet oordelen over de ander, maar juist naar jezelf kijken. Bijzonder!
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

Evenals Marielle vind ik er een verschil tussen emailen in de US en hier. Zoals Jerbia schrijft wordt hier gemaild in de briefvorm. Je schrijft op zn minst een aanhef (beste-geachte-hoi-...

en eindigt altijd met -vriendelijke groeten, oid

En een korte email terug is al veel. Ik krijg regelmatig niets terug.

Graag deze vraag serieus beantwoorden. Met sarcastische/ironische/... antwoorden kan niemand wat.
Groetjes,
Carine
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Ik heb een keer per contactformulier doorgegeven aan een hotel dat ik later zou aankomen wegens een vluchtwijziging. Kreeg ik als reactie terug "het is genoteerd" maar ook met afsluitende zin "Mail voortaan wel de locatie direct want hier is het formulier niet voor bedoeld". Terwijl het formulier onder het knopje "neem contact op met DIT hotel" stond...

edit: misschien wel leuk om te vertellen wat er daarna gebeurde. Ik zei dit tussen neus en lippen door bij het inchecken en ik kreeg een grotere kamer + gratis ontbijt gedurende verblijf. Marriott hotel.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

sachasenne schreef:Evenals Marielle vind ik er een verschil tussen emailen in de US en hier. Zoals Jerbia schrijft wordt hier gemaild in de briefvorm. Je schrijft op zn minst een aanhef (beste-geachte-hoi-...

en eindigt altijd met -vriendelijke groeten, oid

En een korte email terug is al veel. Ik krijg regelmatig niets terug.

Graag deze vraag serieus beantwoorden. Met sarcastische/ironische/... antwoorden kan niemand wat.
Op mijn werk is het zo dat het intern soms heel kort door de bocht is, afhankelijk per collega. Echter voor klanten gebruik ik altijd aanhef en eindig met "sincerely of respectfully".
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle »

Je krijgt vaak van grote bedrijven wat uitgebreidere e-mails met aanhef en zo, maar dat is meestal alleen maar zo omdat die automatisch gegenereerd worden. Ik durf te stellen dat hoe meer mensenwerk er hier in de V.S. aan een e-mail te pas komt, des te korter en bondiger die zal zijn, zeker voor e-mails die aan bekenden gericht zijn.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Mariëlle schreef: Ik heb al meerdere erg korte mails terug gekregen. Maar na een mail van vanochtend dacht ik echt dat ik het verkeerd deed. Ik had aan een campground, waarvan de website het niet doet, gevraagd of er een andere manier was om te reserveren. Het enige wat ik terug kreeg was: "by telephone".
Dat vind ik inderdaad ook heel kort. Ik snap je vraag heel goed ... :thumbup:

Gezien de andere ervaringen in dit topic, verbaasd het me wel. Je zou denken dat Amerikanen in emailvorm ook formeel en heel beleefd zijn, aangezien ze dat over het algemeen ook als omgangsvorm hebben (How are you doing). Mijn persoonlijke ervaring met Amerikanen via email is namelijk wel zo. Ook zakelijke emails.. Heel formeel, beleefd, mocht ik nog vragen hebben, een bedankje voor mijn vraag of mail enz ....
Sandy
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Ik heb enkele weken geleden een mailtje gedaan naar de NPS. Tot op de dag van vandaag geen antwoordt gekregen ... :(
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

PS. Trek je overigens niets aan van sommige reacties, de meesten bedoelen het goed, een enkeling doet graag interessant :wink:
Sandy
Mariëlle
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Mariëlle »

Sandy: begrepen! :thumbup: Dank je voor je reacties (ook in dat andere topic).
Mariëlle
Amerikafan

Bericht door Mariëlle »

Er is dus wel echt een groot verschil in hoe email wordt gebruikt. Goed om te weten. En vreemd dat we het op het wereldwijde-web toch weer allemaal op onze eigen manier doen. :D

En inderdaad, net als o.a Jasmino schrijft, precies andersom dan je zou denken. De zeer (klant)vriendelijke Amerikanen die antwoorden met "OK" tegenover de soms te botte Nederlanders die koste wat het kost volhouden dat de groeten echt vriendelijk zijn. Leuk dit!
lovely_laura
Amerikakenner

Bericht door lovely_laura »

Ik heb een aantal maal een mailtje gestuurd naar grote en kleine hotel ketens om te melden dat wij ook nog met 2 kleine kinderen reizen die niet in de boeking staan en heb eigenlijk altijd een net mailtje terug gehad dat het helemaal geen probleem was en vaak ook met zie jullie snel en
kind regards of zoiets. Maar eigenlijk kijk ik nooit zo naar de hoeveelheid woorden maar naar een duidelijk antwoord op mijn vraag.

Gr. Laura
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Jasmino schreef:Ik denk dat we de essentie dan wel te pakken hebben:

In de VS wordt e-mail gezien als een vorm van sms-contact. Zo min mogelijk woorden gebruikend om een boodschap te verwoorden, zonder te kijken naar de etiquette die schriftelijk contact met zich meebrengt.
Ik vind dat niet de essentie. Of dat is tenminste helemaal niet mijn ervaring. Emailetiquette in Amerika, en zeker met (toekomstige) klanten is juist beleefd, en compleet met korte aanhef en ter afsluiting een groet. Dat laatste staat trouwens meestal standaard in iemands "signature". Niet een simpel "ja", "OK", of "nee". Dat zou zeker als onbeleefd worden beschouwd, ook hier. Maar het is anders als je met collega's of vrienden overlegt, die je dagelijks ziet. Wij gebruiken daar trouwens ook vaker messenger voor oid, dan email. Maar nee, wat hier beschreven wordt door Marielle herken ik echt niet, en ik snap de vraag of dit normaal is dan ook volkomen.
"Keep Georgia On Your Mind"
TedjevanEs
Amerikakenner

Bericht door TedjevanEs »

sachasenne schreef:Graag deze vraag serieus beantwoorden. Met sarcastische/ironische/... antwoorden kan niemand wat.
Humor is op dit forum ver te zoeken, ik had het idee dat de topic starter graag een aardige email vanuit Amerika zou ontvangen, dus schreef ik er eentje...
Sandy schreef:PS. Trek je overigens niets aan van sommige reacties, de meesten bedoelen het goed, een enkeling doet graag interessant :wink:
Geen zorgen Sandy ik poste hier nog maar eens per Maand of zo , maar heb er geen enkel probleem mee om dat weer terug te brengen naar Zero, want ik zal het toch niet in mijn hoofd halen om op jou lange tenen te stappen met mijn onbeschofte Amerikaanse voeten...

Live love and laugh en de groeten vanuit NC
choco
Amerikafan

Bericht door choco »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het helemaal niet herken, die korte emails van Amerikanen. Ik krijg altijd hele epistels met aanhef en ondertekening...niks korts aan. Naar directe collega's toe gaat het vaak wel in telegramstijl, maar dan staat er altijd nog wel een aanhef boven.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer