Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Minder gezinnen met wapens in de VS

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Minder gezinnen met wapens in de VS

Bericht door LeenG »

volgens dit artikel in de NY Times zijn er steeds minder gezinnen met vuurwapens in Amerika. Er staan een aantal interessante opmerkingen in zoals:
- Will efforts to regulate guns eventually meet with less resistance if they are increasingly concentrated in fewer hands — or more resistance?
- Tom W. Smith, the director of the General Social Survey, (...): It lines up, he said, with two evolving patterns in American life: the decline of hunting and a sharp drop in violent crime, which has made the argument for self-protection much less urgent.
- ook opvallend: sterke daling bij de jongeren (goed nieuws!) en bij Democrats en Independants

in discussies over vuurwapens wordt vaak naar andere landen verwezen. Maar met dit rapport moet het toch mogelijk zijn om eens te vergelijken hoe het zit met wapenbezit vs slachtoffers van schietpartijen?
DixieChick
Amerika-expert

Re: Minder gezinnen met wapens in de VS

Bericht door DixieChick »

Daar is, jaren geleden, wel lopend onderzoek naar gedaan. Onder druk van allerlei politieke organisaties (o.a. de NRA) is het federale budget voor dat onderzoek (wat door de CDC werd uitgevoerd) helaas stopgezet. Een van de directives van het plan van Obama is echter om dat onderzoek weer op te starten. En terecht, in mijn ogen.

Overigens zijn ze in Georgia nu ook lekker bezig: vorige week heeft huis GA huis van afgevaardigden een wet aangenomen die mensen toe zou staan om wapens bij zich te hebben op campussen van scholen, kerken, en wat andere plekken waar dat tot nu toe verboden is. Het moet nog door het GA senaat heen, maar hier staat alles op zijn kop. De faculty senate van mijn universiteit heeft unaniem gepleit voor het alsnog niet toestaan van wapens op onze campus, en het dan maar op een rechtszaak aan te laten komen. Zelfs de fanatieke wapenbezitters onder onze staff en faculty zijn het hier echt niet mee eens. Zie je jezelf al een student met een .40 aan zijn broekriem vertellen dat hij gezakt is voor je vak, zijn GPA daardoor te laag is, en hij van de uni moet vertrekken? Lekker idee is dat...
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

Zolang jouw glock maar duidelijk zichtbaar is hoeft dat geen probleem te zijn
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Dixiechick, ik dacht dat de wet het mogelijk maakte voor scholen en universiteiten om zelf te beslissen, maar ik begrijp nu uit jouw woorden dat die keus er wettelijk gezien niet is? Dat is wel tragisch.

Op zich natuurlijk een positief bericht, dat er steeds minder gezinnen zijn met wapens in huis, maar ik weet nu al dat de NRA c.s. daar meteen weer nieuwe munitie mee in huis heeft: "zie je wel, we hebben helemaal geen regulering nodig".
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

In onze county met 300.000 inwoners is vandaag een gun buy back aktie geweest. Ik was onder de indruk van het aantal ingeleverde wapens: meer dan 600!

Het geld hiervoor is overigens afkomstig van goederen en gelden die gekonfiskeerd zijn bij eerdere drugszaken.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer