Clint schreef:Het halen van een rijbewijs zit administratief toch wel iets makkelijker in elkaar dan het opgeven van een nationaliteit. In dit laatste geval moet je uit weet-ik-hoeveel overheidsadministratie worden verwijderd. Ga er van uit dat overheid ICT bar slecht is, en dan zal je zien dat er best wat man uur in zit.
Dan ben ik benieuwd wat dood gaan kost in de VS...
Edit: by the way: volgens mij valt het wel mee met al die administratie. Als Amerikaan zit je in een of ander social security systeem en dat is het wel zo'n beetje volgens mij. De VS doen niet aan GBA of verplichte medische of sociale verzekeringen. Ik vraag me zelfs af hoe ze in dit land bijvoorbeeld kunnen weten hoeveel inwoners een stad heeft.
Laatst gewijzigd door dimona op 17 jul 2012, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
FlyingHollander schreef:Mijn moeder snapt mij beslissing maar vind dat ik het zelf moet betalen.
Ik zou het toch echt pijnlijk vinden als mijn kinderen ervoor zouden kiezen om hun Nederlandse nationaliteit weg te gooien. Helemaal als ze hun mening over Nederland baseren op 1 plek in Nederland. Je hebt er 2 jaar gewoond maar dat zal 2 jaar in 1 stad zijn geweest? Als ik mijn mening over de hele US baseerde op onze tijd hier in ons gelovige stadje in Utah zou ik ook zeggen dat Amerika de moeite niet waard is. Maar als ik dan denk aan alle andere plaatsen waar we zijn geweest...nee, ik zou niet een heel land afschrijven gebaseerd op 1 plaats.
Je schreef dat je Nederlands bent en je enige band met Amerika is je Amerikaanse moeder...maar zoals je zegt, je moeder is Amerikaans en Amerika is dus een deel van haar achtergrond, van wie ze is. Mijn kinderen zijn Amerikaans maar hebben ook wat Nederlands omdat ik Nederlands ben. Als ze heel Nederland zouden afschrijven zou ik me toch echt gekwetst voelen want hoe ik ben opgegroeid in Nederland heeft veel te maken met wie ik nu ben.
dimona schreef:Ik vraag me zelfs af hoe ze in dit land bijvoorbeeld kunnen weten hoeveel inwoners een stad heeft.
Daar hebben we toch de Census voor? Nadeel daarvan is dat je alleen elke 10 jaar "exacte" gegevens hebt, en tussendoor het probeert te schatten middels extrapolatie en samenvoegen van andere bronnen.
FlyingHollander schreef:Mijn moeder snapt mij beslissing maar vind dat ik het zelf moet betalen.
Ik zou het toch echt pijnlijk vinden als mijn kinderen ervoor zouden kiezen om hun Nederlandse nationaliteit weg te gooien. Helemaal als ze hun mening over Nederland baseren op 1 plek in Nederland. Je hebt er 2 jaar gewoond maar dat zal 2 jaar in 1 stad zijn geweest? Als ik mijn mening over de hele US baseerde op onze tijd hier in ons gelovige stadje in Utah zou ik ook zeggen dat Amerika de moeite niet waard is. Maar als ik dan denk aan alle andere plaatsen waar we zijn geweest...nee, ik zou niet een heel land afschrijven gebaseerd op 1 plaats.
Je schreef dat je Nederlands bent en je enige band met Amerika is je Amerikaanse moeder...maar zoals je zegt, je moeder is Amerikaans en Amerika is dus een deel van haar achtergrond, van wie ze is. Mijn kinderen zijn Amerikaans maar hebben ook wat Nederlands omdat ik Nederlands ben. Als ze heel Nederland zouden afschrijven zou ik me toch echt gekwetst voelen want hoe ik ben opgegroeid in Nederland heeft veel te maken met wie ik nu ben.
Ik heb inderdaad 2 jaar in dezelfde stad gewoond. Ik ben echter wel in alle hoeken van Amerika (Alaska, heel de westkust, heel de zuidwest, heel de midwest, Florida, NY-Boston) geweest om familie te bezoeken en weet dat er enorme verschillen zijn. Mijn mening is dan ook niet alleen gebaseerd op de stad waar ik heb gewoond. En ik schrijf Amerika ook niet af. Ik zou iedereen aanraden om naar Amerika op vakantie te gaan. Maar als iemand mij zou vragen of ik emigreren aanraad dan zou ik nee zeggen, maakt niet uit naar welk land. Ik heb een geweldig leven in Nederland en heb best een ok relatie met de VS, maar niet zodanig dat ik een Amerikaans staatsburger wil zijn.
Voor degene die zeggen of denken hoe meer paspoorten hoe beter: Waarom dan überhaupt nog een nationaliteit hebben?
Ik ben absoluut niet tegen het hebben van twee nationaliteiten. Maar waarom zou je als land (VS) iemand als mij willen hebben als staatsburger terwijl ik totaal geen affiniteit met dat heb? Laat mij dan alleen Nederlander zijn. Niet Amerikaan zijn betekent niet meteen dat ik de vijand ben.
Ik kan je redenering heel goed begrijpen.
De bedenking die ik maak is : door je nationaliteit te behouden geef je je eventuele kinderen mogelijkheden die ze anders niet hebben. nl de Amerikaanse nationaliteit.
Gezien er hier op het forum zoveel mensen zijn die niet liever zouden willen, weet ik niet of ik dat zo maar zou opgeven.
Toegegeven, het forum is verre van een representatief geheel wat dat betreft . Maar toch... je weet maar nooit.
Dit forum is wel erg pro Amerika ja (niet dat ik anti ben). Maar ik vind niet dat het als ouder de taak is om de wereld over te reizen om zoveel mogelijk nationaliteiten te verzamelen.
Laatst gewijzigd door Petra/VS op 18 jul 2012, 01:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden:Quote verwijderd. Zie bij de "AllesAmerika.com Mededelingen" a.u.b. "Het quoten (citeren) van andere berichten".
Toch kan het zomaar zijn dat je daar als je eenmaal ouder bent anders over denkt. Ik ben in 1999 mijn Nederlanderschap verloren, toen ik Amerikaans werd om familie te sponsoren voor een groene kaart. Toen in 2003 de wet er kwam dat Nederland dubbele nationaliteit toeliet als je getrouwd was met iemand met je tweede nationaliteit had ik niet geen haast om mijn Nederlanderschap terug te vragen. Niet dat ik niets met Nederland had, duidelijk wel, gezien mijn aanwezigheid op dit forum al, maar ik vond de nationaliteit niet zo belangrijk, aangezien ik echt niet meer van plan ben in Nederland te gaan wonen. Maar, onze kinderen spreken ook Nederlands en voelen zich ook half-Nederlands. De kans dat een van hen in Nederland gaat wonen ooit, zit er in. Als ik mijn Nederlanderschap niet voor de 18e verjaardag van onze oudste had teruggevraagd, had ik haar de kans op het Nederlanderschap ontnomen. Alle drie vinden ze het toch heel fijn om ook de Nederlandse nationaliteit te hebben.
Ik meen het dat ik het fijn voor jou en je kinderen vind dat ze de nationaliteit hebben die ze willen. Maar de nationaliteit die ik wil is de Nederlandse, niets meer of minder. Zoals jouw kinderen zich Amerikaans/Nederlands voelen voel ik me Nederlands. En met beide is in mijn ogen toch niets mis?
Laatst gewijzigd door Petra/VS op 18 jul 2012, 01:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden:Quote verwijderd. Zie bij de "AllesAmerika.com Mededelingen" a.u.b. "Het quoten (citeren) van andere berichten".
Tuurlijk is daar niks mis mee. Maar waarom je zoveel moeite getroosten, en geld, om van een vod papier af te geraken waar je duidelijk geen affiniteit mee hebt, maar ook geen haat tegen hebt? Je kan dan ook de boel laten zoals die is. Hoef je ook geen $450 uit te geven.
(waarom je het ook kan behouden: stel dat je ooit een superjob hebt, en je werkgever wil dat je een project gaat doen in Amerika, tijdelijk. Dan kan het door de immigratiewetgeving soms lastig zijn om dat tijdelijke werkvisum te bekomen, terwijl er een dikke promotie vast hangt aan die job. Handig toch, als je dan kan zeggen dat je het wel even in orde gaat brengen, want dat je ook de Amerikaanse nationaliteit hebt en zij dus niet vast zitten omwille van het visum.
Of je wilt ooit eens wat langer dan 90 dagen door de US reizen. Als Nederlander zonder eigen woning en vaste job kan het soms lastig zijn om dat reisvisum voor langer dan 90dagen te krijgen, maar jij hoeft dan niet extra te betalen en hopen dat je toch maar dat visum krijgt, je kan gewoon gaan.
Of je komt ooit de liefde van je leven tegen, en zij droomt er van om tijdelijk in de US te gaan wonen of werken of studeren... Misschien moet je dan wel holderdebolder trouwen om mee te mogen gaan, want de dependent visa zijn voor gehuwden. En je moet dan ook hopen dat jij wel een werkvisum krijgt, wat lang niet altijd zo is. En heel misschien heeft zij wel die droom, maar niet de job om aan het visum te geraken. Dan ben jij haar redder in nood en kan je haar droom waar maken omdat ze gewoon met jou, de Amerikaan, mee kan.
Of misschien ga je ooit iets studeren, waardoor het handig is dat je ook zomaar Amerika in mag. Om een stage te gaan doen. Of om (deel)opleiding te gaan volgen. Zonder rompslomp van visum aanvragen en geen werkvisum krijgen.)
Besluit: ik zie emotionele redenen om er vanaf te geraken, ik zou praktische redenen om het te behouden.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx* Ons leven in Oakville, ON
FlyingHollander schreef: Maar ik vind niet dat het als ouder de taak is om de wereld over te reizen om zoveel mogelijk nationaliteiten te verzamelen.
Dat adviseert ook niemand je hier. Maar wel om gezien de unieke situatie waarin jij zit niet uit jonge koppigheid je kinderen een kans te ontzeggen waar anderen vele jaren voor moeten knokken.
Ik zit alles door te lezen en moet nu denken aan het topic over "nieuwkomers op het forum": TS stelt een vraag en krijgt gelijk een heel arsenaal aan ongevraagd advies over zich heen waarom hij/zij toch maar wel de Amerikaanse nationaliteit zou moeten behouden en moet zich behoorlijk verdedigen.
Helaas geen oplossing voor je maar wil wel aangeven dat ik heb heel veel respect heb voor je keuze: je mag daar erg trots op zijn en hoeft jezelf niet te verdedigen. Misschien ben je alleen op het verkeerde forum terecht gekomen, velen hier zouden dolgraag in jouw positie zitten en beide nationaliteiten bezitten.
Ik moet zeggen Wiepster, ik zit dat ook vol verbazing te lezen. Het is ongetwijfeld goed bedoeld allemaal en ik kan het ook nog wel begrijpen dat mensen nieuwsgierig zijn naar de beweegredenen, maar jeetje, het lijkt wel een tribunaal zeg. Ik vergelijk het met iemand die informatie vraagt over Arizona en dan 20 keer moet horen dat hij veel beter naar Utah kan gaan. En dan legt hij uit waarom Arizona, en dan gaan mensen ook nog voor hem bepalen dat hij nog niet oud en wijs genoeg is om daar een goed beeld van te hebben. Ik was geloof ik al lang afgehaakt als ik TS was geweest.
Daar is het een forum voor. Die discussie kan je verwachten. Anders kan een topic als dit na het eerste antwoord ("nee, je moet $450 betalen, basta.") wel dicht. Mensen hebben andere meningen en daarover wordt op een forum gediscussieerd.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation. Clint's Thoughts
Dat ben ik toch niet helemaal met je eens Clint. Iemand vraagt advies over iets wat bij hem vaststaat. Wie zijn wij dan om hem op andere gedachten te brengen? TO gaat niet over één nacht ijs en heeft er goed over nagedacht, dat merk je op de manier waarop hij antwoord.
Ik ben het dan ook helemaal eens met Wiepster dat TO zich helemaal niet hoeft te verdedigen waarom hij dit wil. Hij wil dit, punt! Waarom moeten wij hem op andere gedachten (proberen te) brengen? Onze taak hierin is enkel mee te denken hoe hij die $ 450 kan vermijden.
@ TO: ik heb geen tip voor je hoe je die $ 450 kunt vermijden. Maar aangezien jij heel stellig en zeker van je zaak bent, zou ik mij niet eens druk maken om dat geld. Wellicht kunnen je ouders het voorschieten?
Dat er kritiek zou komen op m'n beslissing had ik verwacht en dat mag best. Wie weet zit er wel iets tussen wat mij aan het denken doet zetten. Maar ik ben er stellig van overtuigd dat mijn USC opzeggen voor mij de beste optie is. Ik zal denk ik binnenkort maar is contact met het consulaat opnemen om van hun te horen hoe het nu verder moet.
Coyote schreef:Dat ben ik toch niet helemaal met je eens Clint. Iemand vraagt advies over iets wat bij hem vaststaat. Wie zijn wij dan om hem op andere gedachten te brengen? TO gaat niet over één nacht ijs en heeft er goed over nagedacht, dat merk je op de manier waarop hij antwoord
Roland
Wie wij dan zijn? Mensen met in de regel veel meer levenservaring dan een zeventien jarige. Mensen die vrijwel allemaal de ervaring hebben opgedaan dat iets dat er op zeventien jarige leeftijd duidelijk uitzag als zwart, uiteindelijk toch minstens grijs bleek te zijn, zo al niet wit!
De TS heeft het over een denkproces van 7 jaar (dus vanaf zijn 10e..... ). Ik vind net dat uit zijn antwoorden niet echt blijkt dat hij om moverende redenen tot zijn besluit is gekomen (maar meer juist om "typisch puberale gedachtengangen").
Komt misschien voor de TS niet echt aardig over om dit te stellen maar is slechts mijn oprechte mening (en blijkens de vele reacties ben ik niet de enige).
Een forum is ook per definitie niet; "u vraagt, wij draaien..." maar een "openbaar discussie medium".
Just my 2 cts
Amai, als forumleden al niet meer hun eigen bedenkingen mogen meegeven... Wat een steriele omgeving worden we dan. Echt iets voor een overheidsdienst of zo: alleen de feiten, geen opinies. Dus: als er staat dat je $450 moet betalen, dan zal je die moeten betalen. Slotje erop. Volgende vraag.
Als mensen speciaal vanuit New York City naar de Niagara watervallen willen komen, en voor de rest niks speciaals in deze omgeving willen bezoeken, dan zeg ik ook dat ze er eens over na moeten denken of er niet leukere dingen te doen zijn op die 2-3 dagen die je daaraan spendeert. De watervallen zijn leuk, maar om er dan zo'n omweg voor te moeten maken... Moet ik dan de volgende keer ook eerst maar toestemming vragen of ik mijn mening mag zeggen daarover? (en dat had ik nu dan ook moeten doen?)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx* Ons leven in Oakville, ON
Yep, ik deel ook de mening van Coyote, Dimona & Wiepster.
Terwijl ik de pagina's aan het doorlezen verbaasde ik me meer en meer over de antwoorden van de forumleden. Het zal allemaal best wel goed bedoeld zijn maar de TS vraagt niet om een mening of een discussie ze wil gewoon een duidelijk antwoord hoe ze (goedkoop) van haar Amerikaanse nationaliteit af kan komen. Ze geeft meerdere malen aan dat ze er goed over nagedacht heeft en om eerlijk te zijn vindt ik het zelfs wat disrespectvol richting de TS om er op te blijven hameren dat ze haar Amerikaanse nationaliteit niet moet opgeven.
Gelukkig kwam aan het eind van de 3e pagina wat weerwoord van de personen die ik hierboven genoemd hebt.
@ TS, helaas kan ik je niet helpen met deze vraag... Ik hoop wel dat je je verder niet meer hoeft te verdedigen tegen mensen die een andere mening dan jou zijn toegedaan. Veel succes met je zoektocht en ik hoop dat het je gaat lukken!
Coyote schreef:Dat ben ik toch niet helemaal met je eens Clint. Iemand vraagt advies over iets wat bij hem vaststaat. Wie zijn wij dan om hem op andere gedachten te brengen? TO gaat niet over één nacht ijs en heeft er goed over nagedacht, dat merk je op de manier waarop hij antwoord
Roland
Wie wij dan zijn? Mensen met in de regel veel meer levenservaring dan een zeventien jarige. Mensen die vrijwel allemaal de ervaring hebben opgedaan dat iets dat er op zeventien jarige leeftijd duidelijk uitzag als zwart, uiteindelijk toch minstens grijs bleek te zijn, zo al niet wit!
De TS heeft het over een denkproces van 7 jaar (dus vanaf zijn 10e..... ). Ik vind net dat uit zijn antwoorden niet echt blijkt dat hij om moverende redenen tot zijn besluit is gekomen (maar meer juist om "typisch puberale gedachtengangen").
Komt misschien voor de TS niet echt aardig over om dit te stellen maar is slechts mijn oprechte mening (en blijkens de vele reacties ben ik niet de enige).
Een forum is ook per definitie niet; "u vraagt, wij draaien..." maar een "openbaar discussie medium".
Just my 2 cts
Ik snap dat het allemaal heel raar klinkt en inderdaad als puberaal gedrag over komt, als ik in jullie schoenen stond zou ik dat ook denken. Maar je zal me moeten kennen om daar een andere mening over te krijgen. Ik ben niet de typische 17 jarige en ik was zeker niet de typische 10 jarige. Ik kan zo via internet niet veel meer doen dan zeggen dat het geen puberale gedachtegang is geweest, en dat moeten jullie dan maar proberen te geloven. Ik vind het ook moeilijk om duidelijk te maken wat precies mijn redenen zijn en vind dat eigenlijk ook niet nodig. Ik denk dat alleen mijn gezin zal snappen waar mijn mening vandaan komt, een buitenstaander kijkt er namelijk heel anders naar.
Als er nog tips zijn wat betreft "renunciation of US citizenship" dan hoor ik die graag, er is weinig over te vinden. Anders zal dit een eindeloze discussie worden en mag er wat mij betreft een slotje op. Ik heb gedacht over wat jullie te zeggen hadden (het doorgeven van mijn nationaliteit had ik zelf niet aan gedacht) maar ik blijf bij mijn beslissing.
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.