Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Stereotyping

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Timmo
Amerika-ontdekker

Stereotyping

Bericht door Timmo »

Ik ben nu zo'n twee weken in LA en het bevalt me goed. Wat mij hier opvalt is dat er veel studenten zijn met een internationale afkomst, ze komen uit verschillende continenten zoals Africa, Azia en Europa. Meestal kun je dat ook aan hun uiterlijk zien en gokken uit welk land zij komen.

Nu kan dit misschien aan mij liggen maar zodra ik iemand zie en ik herken dat hij uit dat land komt, dan begin ik gelijk te stereotypen. Allemaal typische kenmerken komen dan in me op en die plaats ik dan op dat persoon. Misschien komt dit omdat de cultuur in Nederland niet zo divers is? Hier is het echt een groot melting pot. In Nederland hebben Marokanen en Turken vaak een slechte naam, in tegenstelling tot aziatische mensen. Er wordt onmiddelijk een stempel gezet. Heb ik dit overgenomen van de NL/Europa cultuur?

Bijvoorbeeld: Ik zie een aziatisch meisje, dan springen gelijk gedachtes in me "goed in exacte vakken", "hard werken" en "discipline". Zie ik een hispanic, dan denk ik aan "lui" en "niet intelligent". Ga zo maar door. Nu vind ik dit juist heel slecht van mezelf, maar ik kan er niets aan doen. Ik had er laatst een discussie erover en mijn Amerikaanse vriend merkte op dat veel Europeanen dat doen. Is dat zo?
Hier in California kan dat juist slecht zijn, de mensen zijn hier zo divers. Je ziet ook genoeg voorbeelden waarbij de stereotypes niet kloppen, toch blijven die in me opkomen. Hebben jullie dat ook?
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

wat goed van je dat je dat zo toegeeft, en dat je je realiseert dat de sterotypen vaak niet kloppen,.

verder weet ik zo gauw niets te bedenken maar ik denk dat iedereen dat wel eens doet. allochtonen hebben ook sterotype ideen over nederlanders, zwarten over blanken, aziaten over zwarten, zwarten over aziaten, etc etc.

het grootste probleem is dat de sterotypen over sommigen mensen vaak negatief zijn, en daardoor ope een beoaalde manier behandeld worden, maar als je je realiseert dat je stereotypen niet kloppen dan ben je al heel ver
SEEING IS BELIEVING
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Timmo, tracht een en ander te relativeren door dan ook onmiddellijk te denken "Nederlander: wiet rokende hoerenloper die op z'n klompen door z'n kamer tjokt." :lol:
Ik vermoed dat, wanneer je een tijdje ginder zal zijn, die dingen vanzelf wel zullen verdwijnen. En dat is dan weer één van de dingen die je "bijgeleerd" (of eerder "afgeleerd") hebt.

(Blijf vooral regelmatig iets op je blog posten hé!)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Timmo
Amerika-ontdekker

Bericht door Timmo »

Het stereotyping begint wel langzamer hand weg te vallen aangezien ik steeds meer mensen leer kennen. Zij bevestigen vaak al dat ze niet kloppen :)
Maar in het begin was dat wel anders. Ook met 'college degrees'. Als ik bijvoorbeeld hoor dat iemand aan Hardvard is afgestudeerd, dan heb ik de neiging gelijk te denken dat hij zeer intelligent is. Dat komt deels ook wel omdat je deze universiteit wel vaker hoort, hetzelfde voor MIT. Dat hoeft helemaal niet het geval te zijn, het ligt er natuurlijk ook aan wat je daar hebt gestudeerd. Als je daar Law of Medicine hebt gestudeerd, ja dat is wel een prestige maar niet als je daar Computer Science hebt gedaan.

Zo heb ik nog meer van die andere stereotype gedachtes. Foei!

(Ja, ik moet inderdaad meer posten op me blog!)
orlandotina
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door orlandotina »

Ik heb anders altijd het idee dat ze in Amerika ook goed in vooroordelen zijn. Zo dacht ik altijd dat daar veel moeilijker gedaan wordt over gemengde stelletjes. Maar eerlijk is eerlijk: ik heb er nog nooit gewoond (wel vakantie, maar dat wel even wat anders) en die indrukken heb ik opgedaan door onder andere TV-Shows (Oprah kan heel leuk zijn :D ). Er zal dus misschien niks van kloppen.
Maar helemaal zonder vooroordelen is toch niemand. Ook Amerikanen niet.
saknopper
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door saknopper »

Timmo schreef:Als je daar Law of Medicine hebt gestudeerd, ja dat is wel een prestige maar niet als je daar Computer Science hebt gedaan.
Wat?! MIT is een v.d. beste universiteiten om informatica te studeren, dus dat kun je beter terugnemen... ;)
Michigan
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Michigan »

Ik denk zomaar dat jij wel meer problemen hebt met stereotyping dan enkel op iemands uiterlijk...
Waarom zou computer science nu weer minder zijn op harvard dan law of medicine?
Nu kan ik zelf toch al niet zo waus worden van iemands "education". Wij mogen misschien uitzondering zijn, maar zodra iemand bij ons komt soliciteren en meer papieren mee brengt dan een enkel velletje CV dan halveert zijn kans op een baan direct. Kom zeg, hoepel een eind op met je bureaucratische rompslomp..
Oeps, nu ben ik zelf ook weer aan het stereo tieperen.

Ik denk dat we de wereld allemaal door onze eigen gekleurde bril kijken. Negatieve kenmerken worden gemakkelijk uitvergroot. Positieve dingen vergeten we gemakkelijker. Vergelijk het maar met je normale leven. Je baas heeft wel wat te zeiken als je een fout maakt, maar zodra je iets goed doet blijft de beloning vaak uit. Alhoewel ik moet toegeven dat mijn baas de omgekeerde wereld is :roll: .
- Mike
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Natuurlijk hebben we allemaal vooroordelen. Maar erkennen dat je die vooroordelen hebt, is een stap waar veel te weinig mensen aan toe komen.

Bravo.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Iedereen vervalt in "stereotypen" en "vooroordelen" .. Een bepaald, vaak overdreven beeld van groepen die niet helemaal juist is. Daar ontkom je niet aan. Dat krijg je mee in je leven en dat leer je door ervaringen. De vooroordelen die er nauw mee verbonden gaan, kunnen mijns inziens gevaarlijk zijn, vooral als het propaganda wordt. Maar Stereotypen kan soms ook bijdragen om de wereld beter te begrijpen ...

Open staan voor nieuwe ervaringen of erkennen dat je bevooroordeeld bent is inderdaad een stap in de goede richting ... Ik vind het vooral interessant wanneer er een mooie discussie door ontstaat ... Waarom iemand zo denkt ...
Sandy
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Een interessant onderwerp. Want is stereotyping altijd slecht?

Laatst had ik een discussie hierover met mijn vriendin, die studeert rechten en is dus met dit onderwerp ook bezig.

Stel, je hebt een politie-agent op straat. Links op de stoep loopt een oud omaatje. Rechts op de stoep een jonge Marokaan (van een jaar of 18 ofzo).

De politie-agent zal altijd op de Marokaan letten. Eigenlijk is dit discriminatie. De Marokaan doet namelijk niks fout.

Aan de andere kant: de káns dat de Marokaan iets fout doet, is groter dan die van het omaatje (dat moet iedereen toch toegeven). Dus is het goed dat de agent meer aandacht geeft aan de Marokaan dan 50-50 tussen omaatje en Marokaan.

Dus is het dan slecht dat de politie aan stereotyping doet, en de Marokaan extra in de gaten houdt, ook al heeft hij niks gedaan?

Leuk onderwerp... Mijn vriendin en ik kwamen er niet uit.
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Precies, net zoals op school ... In het nieuwe schooljaar maken je kinderen nieuwe vriendinnetjes. Willen ze tussen de middag bij elkaar eten of na school bij elkaar spelen. Je hebt niet de tijd om ouders echt goed te leren kennen. Zo had ik moeite (ja ik weet het ik ben zelf Indisch/Nederlandse) met een Arabisch uitziende vader. Maar ook een Nederlandse vriend van één van de moeders, die er vrij 'shabby' uitziet. Puur op uiterlijk gebaseerd. Terwijl ik de kinderen wel zou laten afspreken bij een moeder die ik nog niet zo goed ken.

Ik voel me er toch niet echt schuldig over, omdat ik toch wat betreft mijn kinderen geen risico's neem. Maar ik denk ook dat er ook zoiets is als 'moederlijk instinct' ...
Hoe dan ook .. ik heb zeker vooroordelen ... Maar zijn die er juist niet om jezelf te beschermen ook?
Laatst gewijzigd door Sandy op 11 aug 2006, 16:11, 3 keer totaal gewijzigd.
Sandy
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Mack schreef:Een interessant onderwerp. Want is stereotyping altijd slecht?

Laatst had ik een discussie hierover met mijn vriendin, die studeert rechten en is dus met dit onderwerp ook bezig.

Stel, je hebt een politie-agent op straat. Links op de stoep loopt een oud omaatje. Rechts op de stoep een jonge Marokaan (van een jaar of 18 ofzo).

De politie-agent zal altijd op de Marokaan letten. Eigenlijk is dit discriminatie. De Marokaan doet namelijk niks fout.

Aan de andere kant: de káns dat de Marokaan iets fout doet, is groter dan die van het omaatje (dat moet iedereen toch toegeven). Dus is het goed dat de agent meer aandacht geeft aan de Marokaan dan 50-50 tussen omaatje en Marokaan.

Dus is het dan slecht dat de politie aan stereotyping doet, en de Marokaan extra in de gaten houdt, ook al heeft hij niks gedaan?

Je kan het beter vergelijken met een "Nederlandse" man van dezelfde leeftijd en de door jou genoemde Marokkaan.
Een link http://www.msnbc.msn.com/id/13560066/ met een artikel over stereotypering van zwarte mannen in de VS, voor de geinteresseerden.
Timmo
Amerika-ontdekker

Bericht door Timmo »

saknopper schreef:
Timmo schreef:Als je daar Law of Medicine hebt gestudeerd, ja dat is wel een prestige maar niet als je daar Computer Science hebt gedaan.
Wat?! MIT is een v.d. beste universiteiten om informatica te studeren, dus dat kun je beter terugnemen... ;)
Ja, foute referentie. Ik bedoelde Hardvard, daar kun je beter niet terecht voor CS als je naar andere colleges kan gaan :) (Caltech, MIT, Stanford, CMU etc)

Het politie-marokaan voorbeeld vind ik een goede, ik vind het moeilijk om te zeggen wie er nou gelijk heeft.

Waarom ik die stereotype gedachtes heb weet ik eigenlijk niet. Ik vermoed dat het komt doordat ik meeste stereotype kenmerken in Nederland als 'bevestigd' hebt erkend, dat zal ook deels komen door de non-diversiteit aan multi-cultuur in Nederland. Hier is het heel anders, je moet hier niet gaan stereoptypen maar iemand juist aannemen voor wie hij dat is. Zo hoort het eigenlijk ook.

Misschien komt het ook door de slechte integratie van allochtonen in Nederland. Hier is dat helemaal niet het geval. Ik denk juist dat de integratie hier in LA/California een van de sterke punten is. Je ziet hier bijvoorbeeld veel meer 'non-native' amerikanen die een publieke/overheids functie hebben. Denk aan politie agent, leraar/professor en immigratie medewerker.
doreennicole
Amerika-expert

Mack schreef:Een interessant onderwerp. Want is stereotyping altijd slecht?

die is idd moeilijk want ik kijk ook altijd extra uit als ik een groep zwarte jongens van een jaar of 16 zie met van die broeken die op hun knieen hangen en een panty op hun hoofd gebonden zeker als ze ook nog erg luid en druk aan het doen zijn. (en even voor degenen die het niet weten, ik ben zelf zwart). idd vanwege de grotere aanwezige kans dat zij me op de een of andere manier wat zouden kunnen aandoen (al dan niet direct of als onschuldige bijstaander).

dat is op zich al niet netjes van me, maar ik ben dan wel intelligent genoeg om dat niet door te trekken naar alle zwarte jongens van 14-16b jaar. ik weet genoeg om verschil te maken tussen een zwarte jongen die modern gekleed is en een zwarte jongen die in gangkleding rondloopt. het is wanneer je iets zodanig doortrekt dat je iedereen in een bepaalde grope op dezelfde manier beschouwt. iets zoals in de eerste post als hispanics en lui. wat op zich al ridiculous is want als er iemand hard werkt dan zijn het wel hispanics terwijl ze onze kersen naan het plukken izjn of onze hotelkamers aan het schoonmaken of op een andere manier zich voor een miserabel loonkapot werken. althans een gedeelte van de hispanics in dit land. maar een heel volk/etnische groepering een karaktertrek aangeven klopt niet. natuurlijk zijn er wel culturele dingen, en het is moeilijk om het verschil te maken.

terug naar de marokkaanse jongen en de oma. de kans is inderdaad groter dat de marokkanse jongere iets uithaalt dan de oma dus ik vnd het niet erg om meer aandacht aan de marokkaanse jongen te geven. ik vind het alleen erg als je er bij voorbaat van uitgaat dat de marokaan iets slechts voor ogen heeft. waarom moet je hem in de gaten houden, omdat hij marokkan is, of omdat hij verdacht gedrag vertoont? daar zit het hem in. als je bij voorbaat de marokkanse jongere in de gaten gaat houden omdat hij marokkan is en dus weleens slecht zou kunnen zijn, dan ben je volgens mij aan het discrimineren, en dat is een stap verder dan stereotyperen.

moeilijk onderwerp, maar zeker interessant.
SEEING IS BELIEVING
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

doreennicole schreef: ik weet genoeg om verschil te maken tussen een zwarte jongen die modern gekleed is en een zwarte jongen die in gangkleding rondloopt.
Euh :? is dit nu ook niet stereotyping? Zij die in gangkleding rondlopen kunnen gevaarlijk zijn, en zij die in gewone moderne kleding rondlopen niet?...

Wat de vergelijking betreft: oud dametje / jonge Marokkaan: daar is het overduidelijk dat de kansen inderdaad meer tegen de jonge gast zijn dan tegen de gepensioneerde.
Maar hoe gaat die agent verdelen als er een jonge Marokkaan tegenover een blanke jongeman komt te staan?
(50-50 zullen we dan maar denken?) ;-)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
orlandotina
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door orlandotina »

Vooroordelen zijn misschien niet goed, maar komen vaak ook niet uit de lucht vallen. Je kunt natuurljik wel heel politiek correct blijven, maar ik weet wel zeker dat ik beter moet uitkijken wanneer ik een groepje opgeschoten jongeren passeer dan een groepje bejaarden. Ik voel me daar zelf niet echt heel schuldig over, want ik weet van mezelf dat ik wanneer ik iemand leer kennen, de andere persoon altijd een kans geef. Dan blijf ik echt niet hangen in die vooroordelen en kijk ik al snel door de buitenkant heen.
Muke
Amerikafan

Bericht door Muke »

kastelke schreef:
doreennicole schreef: ik weet genoeg om verschil te maken tussen een zwarte jongen die modern gekleed is en een zwarte jongen die in gangkleding rondloopt.
Euh :? is dit nu ook niet stereotyping? Zij die in gangkleding rondlopen kunnen gevaarlijk zijn, en zij die in gewone moderne kleding rondlopen niet?...
Ik denk eigenlijk ook dat dat ook sterotyping zou zijn. Ja, als je in in de achterbuurten van New York zou rondlopen en je zag iemand in gangkleding rondlopen kan dat je aan denken zetten, maar zelfs hier in Amsterdam zie ik genoeg zwarte jongeren die in dat soort kleding rondlopen, die niemand enig kwaad doen, puur omdat ze het cool vinden of voor de 'status'.
Jack is back for a new season!
Northwinds
Amerika-ontdekker

Bericht door Northwinds »

Muke schreef:
kastelke schreef: Euh :? is dit nu ook niet stereotyping? Zij die in gangkleding rondlopen kunnen gevaarlijk zijn, en zij die in gewone moderne kleding rondlopen niet?...
Ik denk eigenlijk ook dat dat ook sterotyping zou zijn. Ja, als je in in de achterbuurten van New York zou rondlopen en je zag iemand in gangkleding rondlopen kan dat je aan denken zetten, maar zelfs hier in Amsterdam zie ik genoeg zwarte jongeren die in dat soort kleding rondlopen, die niemand enig kwaad doen, puur omdat ze het cool vinden of voor de 'status'.
Toch kan je het in dit geval iemand niet kwalijk nemen denk ik.
Als mensen zich gaan uitdossen alsof het (met understatement) niet van die lieverdjes zijn, dan vragen ze er zelf om om met een scheef oog aangekeken te worden.
Muke
Amerikafan

Bericht door Muke »

Northwinds schreef:
Toch kan je het in dit geval iemand niet kwalijk nemen denk ik.
Als mensen zich gaan uitdossen alsof het (met understatement) niet van die lieverdjes zijn, dan vragen ze er zelf om om met een scheef oog aangekeken te worden.
Het is vaak ook voor de aandacht die ze erdoor krijgen. Het zijn vaak juist de werkloze zwarte jongeren zonder goede opleiding die op deze manier want to express themselves. Ook zijn het heel vaak 'rappers' (vaak kunnen ze het helemaal niet maar zo noemen ze zichzelf dan) die dit soort kleding dragen en op deze manier een bepaalde "credibility" willen creeren tegenover anderen. Dit 'fenomeen' zie je best vaak in Amsterdam en mensen buiten de randstad kunnen het misschien als raar opvatten.

Ik vind het soms zelfs erg interessant om ernaar te kijken omdat degene die dit doet meestal erg veel moeite erin heeft gestoken. Het is niet ff een shirt die je aantrekt, alles moet goed zijn, van hoe de ene broekpijp is opgerold tot de theedoek die er onderuit steekt tot de andere theedoek die op een bepaalde manier in hun achterzak zit tot de andere die ze op hun hoofd dragen etc. etc.. Ze doen dus erg hun best om een bepaalde stijl te creeren.

Helaas gaan velen er ook teveel op door, door ook nog gouden tanden erbij te nemen. Zelfs gozertjes van 14 zie ik tegenwoordig met een gouden tand rondlopen. Dat vind ik er dan wel weer niet uitzien...
Jack is back for a new season!
doreennicole
Amerika-expert

kastelke schreef:
klopt is inderdaad stereotypering, want het feit dat iemand een gangmember is betekent niet dat hij mij kwaad aan wil doen. niet alle gangmembers zijn gevaarlijk of per definitie crimineel. maar je moet het verschil wel weten en hoe je met de verschillende mensen omgaat. het bij een gang behoren op zich is geen misdrijf. alleen zijn gangmembers 99% van de tijd betrokken bij allerlei misdaden, dus het is wel belangrijk om verschil te maken tussen een gangmember en een jongere die een trend volgt. en hoewel er nu in NL ook gangs zijn is het iet wat anders om in Crips gebied rond te lopen met rode kleren dan op een willekeurige straathoek in Amerika waar er allerlei modern geklede jongeren rondlopen (in de "rap" stijl) en die trouwens allerlei kleuren van de regebnboog hebben.

wat ik bedoelde te zeggen was dat als ik iemand zie op die manier gekleed is mijn eerste stereotype gedachte: gangbanger: wat heb ik aan; kijk niet in zijn richting; etc etc. maar gelijk de seconde daarna zie ik: nee, dit is een jongen die net van school komt, of van zijn werk, en ik heb evenveel kans op problemen als met everybody else als ik bepaalde kleuren aanheb, hem aankijk, tegen hen opbots of wat dan ook. bij een gangbanger is de kans dat ik wordt neergeschoten toch een stuk groter.

Remember, I live in America!!!
SEEING IS BELIEVING
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer