Ik vind dit een erg leuk topic om te lezen. Als emigrant binnen Europa heb je veel minder te maken met andere apparatuur, alles is hier wel zo'n beetje hetzelfde. Ik heb nu bijvoorbeeld wel een losstaande koelkast, gewoon omdat dit formaat niet in te bouwen was en we graag toch die ruimte wilde, het leidingwater is niet te drinken,dus een koelkast met water- en ijsmachine is niet zo handig zonder filters. En dus hebben we ook een extra kraan voor gezuiverd water en een filter in een van de kastjes.
Koken doe ik ook op inductie, want gas heb je hier alleen in flessen en die nemen ruimte in en moet je laten bezorgen. We hebben geen centrale verwarming maar airco met koud en warm en daarnaast erg comfortabele infraroodradiatoren op stroom.
Mijn wasdroger uit Nederland heeft deze winter vijf dagen op de veranda gedraaid, omdat het zeikweer was en ik voor een trip naar Nederland alles schoon wilde. Maar verder gaat echt alles aan de lijn, het regent hier zelden en de lucht is zo droog dat ik soms wel vier wassen achter elkaar op een dag kan drogen. Ik heb dan ook indrukwekkend veel drooglijnen, ben er trots op! Het verbaast me dat in Amerika, met vaak mooi weer, zo weinig buiten gedroogd wordt. Door het wapperen in de wind hoef ik ook maar zelden meer te strijken.
Hier in Spanje zijn ze ook erg van de traditionele keukenkastjes, eiken met randjes, ook in de nieuwe huizen. Gelukkig kochtr. Wij een nieuw huis zonder keuken erin, zodat we zelf een keuken konden kiezen. Wel was alles van top tot teen oranje met wit betegeld

Gelukkig vinden we het nu eigenlijk wel heel leuk, maar het was wel wennen!
Nog even over verwarming? Hebben jullie in de USA allemaal gewoon centrale verwarming op aardgas of propaan? Hier zie je alleen flessengas of olie en dat laatste stinkt. Flessengas vind ik heisa met halen en brengen, net als bij olie trouwens. Spanjaarden maken zich niet zo druk, hoewel het hier akelig koud kan zijn in de winter, omdat de huizen ook amper isolatie kennen en gebouwd zijn om de zon buiten te houden. Ze gebruiken meestal maar één ruimte, slapen in de kamer die warm is door het houtvuur aan de andere kant en hebben vaak zelfs een pot met vuur uit de haard onder de keukentafel, waar ze met z'n allen omheen zitten. Wij, met ons Nederlandse referentiekader, willen gewoon een huis wat helemaal warm is en stoken dus infrarood in combi met de warme airco. Hoe werkt dat in de USA?
O ja ... nu ik de foto's zie ... zulke vloertegels door het hele huis, je kiest er niet voor als Nederlandse, maar nu ik eraan gewend ben, vind ik het prima. Smaak past zich blijkbaar toch aan aan het land waar je woont