Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
dimona
Amerika-expert

Re: Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Bericht door dimona »

Hahaha, ik ben net speciaal even naar de badkamer gelopen en inderdaad: dezelfde kastjes als in de keuken :lol:

Maar idd, dit huis is oud (al durf ik dat woord inmiddels amper nog in mijn mond te nemen in dit draadje, haha). Het is gebouwd in 1991. Het is wel een heel bijzonder huis, omdat het indertijd is neergezet door de county, als showcase om mensen te stimuleren hier te gaan bouwen. De straat die om onze tuin heenloopt, is genoemd naar dit huis: castle lane. Maar ondanks dat het er van de buitenkant uit ziet als een kasteel, mist het van binnen de kolossale ruimtes die je in veel huizen van dit formaat tegenkomt. Het is eigenlijk best een knus huis, en voor die tijd voorzien van de allermodernste snufjes (central vac, house well, stroomgenerator voor bepaalde delen van het huis, 2 jacuzzi's).

Maar wat me dan wel verbaast, is dat de ongetwijfeld rijke eigenaren van de afgelopen 10 jaar helemaal geen moeite hebben gedaan om een beetje eigentijds comfort en luxe aan te brengen. De huidige eigenaar had bijvoorbeeld vitrages voor de ramen hangen die met touwtjes en punaises waren opgehangen. Heel apart. Zo duur zijn gordijnroedes bij de Walmart nou ook weer niet...
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Petra/VS schreef:Weet je, ik heb ook in Gabon en Senegal gewoond en ik denk dat het daarmee vergelijken nog best heel ok is hier in de VS ;).
Ik geloof dat het bij verhuizen naar de VS vooral draait om "management of expectations" :wink:
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ik heb zelf trouwens op meerdere plaatsen in Zwitserland gewoond. Als je het dan hebt over standard of living: op een goede dag stond er een monteur met een nieuwe wasdroger op de stoep, want de oude moest vervangen worden. Ja, die was toch wel al 5 jaar oud denk ik.... :D
Gast

Bericht door Gast »

Ik had helemaal geen verwachtingen. Wij zijn twee keer op vakantie geweest naar Florida, dat was mijn enige referentie. Dat Ohio niet op Florida lijkt kom je snel achter :lol: :lol: .

In een van de eerste weken hier stond ik in de supermarkt vertwijfeld om me heen te kijken. Een vrouw sprak me aan en we raakten in gesprek. Ik vertelde haar dat ik moeite had alles te vinden, "everything is so different". Toen zei ze: "No dear, YOU are different!"

Dit is me altijd bijgebleven en sindsdien probeer ik (lukt me niet altijd) meer open te staan voor de Amerikaanse way of life, zonder elke keer te vergelijken met NL. Ik zou mezelf daar alleen maar ongelukkig mee maken (wij willen hier blijven, gaan niet terug naar NL).
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Ik vind dit een erg leuk topic om te lezen. Als emigrant binnen Europa heb je veel minder te maken met andere apparatuur, alles is hier wel zo'n beetje hetzelfde. Ik heb nu bijvoorbeeld wel een losstaande koelkast, gewoon omdat dit formaat niet in te bouwen was en we graag toch die ruimte wilde, het leidingwater is niet te drinken,dus een koelkast met water- en ijsmachine is niet zo handig zonder filters. En dus hebben we ook een extra kraan voor gezuiverd water en een filter in een van de kastjes.

Koken doe ik ook op inductie, want gas heb je hier alleen in flessen en die nemen ruimte in en moet je laten bezorgen. We hebben geen centrale verwarming maar airco met koud en warm en daarnaast erg comfortabele infraroodradiatoren op stroom.

Mijn wasdroger uit Nederland heeft deze winter vijf dagen op de veranda gedraaid, omdat het zeikweer was en ik voor een trip naar Nederland alles schoon wilde. Maar verder gaat echt alles aan de lijn, het regent hier zelden en de lucht is zo droog dat ik soms wel vier wassen achter elkaar op een dag kan drogen. Ik heb dan ook indrukwekkend veel drooglijnen, ben er trots op! Het verbaast me dat in Amerika, met vaak mooi weer, zo weinig buiten gedroogd wordt. Door het wapperen in de wind hoef ik ook maar zelden meer te strijken.

Hier in Spanje zijn ze ook erg van de traditionele keukenkastjes, eiken met randjes, ook in de nieuwe huizen. Gelukkig kochtr. Wij een nieuw huis zonder keuken erin, zodat we zelf een keuken konden kiezen. Wel was alles van top tot teen oranje met wit betegeld :blink: Gelukkig vinden we het nu eigenlijk wel heel leuk, maar het was wel wennen!

Afbeelding

Afbeelding

Nog even over verwarming? Hebben jullie in de USA allemaal gewoon centrale verwarming op aardgas of propaan? Hier zie je alleen flessengas of olie en dat laatste stinkt. Flessengas vind ik heisa met halen en brengen, net als bij olie trouwens. Spanjaarden maken zich niet zo druk, hoewel het hier akelig koud kan zijn in de winter, omdat de huizen ook amper isolatie kennen en gebouwd zijn om de zon buiten te houden. Ze gebruiken meestal maar één ruimte, slapen in de kamer die warm is door het houtvuur aan de andere kant en hebben vaak zelfs een pot met vuur uit de haard onder de keukentafel, waar ze met z'n allen omheen zitten. Wij, met ons Nederlandse referentiekader, willen gewoon een huis wat helemaal warm is en stoken dus infrarood in combi met de warme airco. Hoe werkt dat in de USA?

O ja ... nu ik de foto's zie ... zulke vloertegels door het hele huis, je kiest er niet voor als Nederlandse, maar nu ik eraan gewend ben, vind ik het prima. Smaak past zich blijkbaar toch aan aan het land waar je woont ;-)
Hansi1959
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 20

Bericht door Hansi1959 »

Loek schreef:
oortjes schreef:Voor stofzuigers etc. is de 110 Volt het probleem, dan zijn er minder Amperes mogelijk.
Je kan er net zoveel amperes (stroom) doorheen jagen als je wilt, maar het vermogen (wattage) is bij de lagere US voltage minder dan in europa.
Wet van Ohm: P = U x I ( ofwel vermogen is gelijk aan stroom vermenigvuldigd met voltage)
Dus een 10 amp stofzuiger in NL levert 2200 watt vermogen, terwijl een 10 amp stofzuiger in de US slechts 1200 watt levert. Tel daarbij op dat de tapijten in de US hoogpoliger zijn en een dikke onderlaag hebben die zorgt voor "valse lucht" bij het zuigen en het effect van je stofzuiger is flut. De oplossing? Hardwood floors of tegels, die kun je dweilen :wink:

Overigens stofzuigen wij zelf weinig, dat doet de schoonmaker meestal. We hebben zelf een Dyson en ik heb het idee dat die het wel goed doet. Ik heb overigens de indruk dat men in NL minder gebruik maakt van schoonmakers/maaksters, of is dat een verkeerde indruk? Veel mensen hier die ik ken hebben wel een schoonmaker een keer in de week of een keer in de twee weken.
Ik denk dat "oortjes" het iets anders bedoeld. Om hetzelfde vermogen uit die stofzuiger te halen zou de stroom moeten verdubbelen. Dan kom je dus op 20A in plaats van 10A. En gewone stroomkabeltjes hebben niet zo graag 20A...... dan krijg je al bijna "gloeidraadjes" :wink:
Overigens; hoe sterk zijn de zekeringen bij die 110V systemen in de VS?
No guts, no glory!
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Hihi, als ik mijn was buiten zou hangen, geloof ik dat manlief echt een rolberoerte zou krijgen. Hier hangt echt niemand de was buiten, behalve de Amish (in Ohio herken je de Amish huizen vaak door de waslijnen die buiten hangen), en mensen die echt arm zijn (en wat verdwaalde Europeanen). Nu zou ik graag roepen dat dat wel vreemd is, want "het kan prima", maar dat is hier in Georgia helaas niet zo. In de zomer is het buiten enorm vochtig, waardoor kleding er soms dagen over doet om droog te worden. In de lente, zoals nu, stikt het van de pollen, en dan kan je kleding dus weer zo de wasmachine in als het droog is, en in de winter is het soms gewoon te koud. Ik hang mijn kleding die ik niet in de droger wil hebben in onze laundry room op, en dan is het binnen een halve dag droog. Soms hang ik het ook in de attic, omdat het daar zo lekker warm en droog is. Maar buiten hang ik echt niets op (moet er niet aan denken een of ander eng beest mee naar binnen te nemen).

Wat betreft verwarming, dat gaat bij ons allemaal via de airco. We kunnen hier een eigen gastank aanschaffen, maar ik vind zo'n loei van een ding in je tuin geen gezicht, en laatst is hier in de buurt een huis tot op de grond toe afgebrand (met huisdieren en al) omdat er iets mis was met de gastank, en sindsdien moet ik er helemaal niet meer aan denken. We gebruiken onze verwarming bijna nooit (de airco des te meer), maar ik ben er erg tevreden over hoor.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Gast

Bericht door Gast »

Hier ook geen was buiten. In de zomer is het hier ook te vochtig. Meeste gaat in de droger en de rest op een hangertje in het washok. Ik durf het hier ook niet buiten te hangen om de insecten, met name spinnen. Ik ben daar echt panisch voor! Dan kun je me in Georgia horen gillen :lol: :oops: :oops:
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Brrrr nee geen was ophangen hier, ik moet er ook niet aan denken haha.

Buiten het feit dat je vermoedelijk bestempeld wordt als buurt-Tokkie hier omdat niemand dat doet hebben we hier ook enorme last van pollen. Met als resultaat bij tijd en wijlen een dikke gele laag stofdeeltjes die dan dus ook op je wasgoed terechtkomt. Tel daarbij op het weer dat kan omslaan binnen 5 minuten dus van mooi zonnig naar keihard regenen en de al eerder genoemde insectenvriendjes en je hebt het perfecte klimaat om vooral geen was buiten te hangen haha.

Ik was er sowieso al geen fan van in Nederland maar als ik hier iets ophang doe ik dat ook in de was kamer.

Wat ik overigens wel geweldig vind in Spanje zijn die kastjes die aan de onderkant open zijn. Daar kun je dan je serviesgoed inzitten als je het met de hand afwast en dan is het zo droog. Ik denk dat dit wellicht ook al ouderwets is door de komst van de afwasmachines maar destijds vond ik het al geniaal :D
bello
Amerikakenner

Bericht door bello »

We wonen in NY in een appartementengebouw met op iedere verdieping een wasmachine en droger (voorladers) die je met zo'n 8 andere huishoudens deelt. Ik heb sterk de indruk dat wij zowat de enige bewoners zijn die daar regelmatig zelf gebruik van maken. Verder zie je alleen nanny's en schoonmaaksters met manden lopen; de meeste mensen laten de was halen en brengen door wasserettes in de buurt. Bij de doorman achter staan altijd grote tassen klaar. Oh, de luxe :)

Een strijkplank heb ik nog niet aangetroffen, net zomin als een wasrek. Op een enkel wollen truitje na (dat hang je dan maar op een hanger) gooit men hier alles maar dan ook alles in de droger. Zou dat de reden zijn dat mensen hier continue nieuwe kleren aanschaffen, zo op de diverse VS blogs meelezende? De meeste van mijn kleren gaan met de NL wasmachines en aan de lucht drogen zeker een jaar of tien mee, van katoenen Hemaondergoed tot goede winterjassen. Ik neem naar Amerika alleen kleren mee die de reis (lees: de slechts 30 minuten durende wasbeurten op lauwwarm kraanwater) niet per sé hoeven te overleven.

Maar wat een heerlijk topic is dit! Ik kan me levendig voorstellen dat Amerikanen onze witte, steriele, greeploze tiptoets-inbouwkeukens maar een kille bedoening vinden. Omgekeerd begrijp ik niets van die grenen/eiken/cherry gekleurde houten keukens met permanent scheefhangende deurtjes, al die losse apparaten die stof en vet vangen en heftig gekleurde marmeren en granieten aanrechtbladen :shock:
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Ik ken die kastjes wel ja, maar wij gebruiken inderdaad gewoon de vaatwasser. Hier is was buiten drogen geweldig, luchtvochtigheid meestal onder de 30 procent en regen is een zeldzaamheid. Tokkie? Hier niet hoor, hier wappert de was overal vrolijk aan de lijn.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Niet Tokkie hoor, gewoon raaaaarrrrr :D

Ik heb het nog niet aangedurfd met mijn droogmolen. Onze buren vallen van de ene verbazing in de andere met ons; ter bevordering van de integratie doe ik maar even rustig aan met het publiekelijk introduceren van ongewone concepten :lol:
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Mijn spiksplinternieuwe Brabantia droogmolen (nog van in Belgie, maar nooit uit de verpakking geraakt daar) staat hier ook nog steeds in een hoekje in de kelder.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

Elke, die had je dan beter kunnen achterlaten want ik moet nog ééntje kopen.
Groetjes,
Carine
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

nieuwenoord schreef: Nog even over verwarming? Hebben jullie in de USA allemaal gewoon centrale verwarming op aardgas of propaan? Hier zie je alleen flessengas of olie en dat laatste stinkt. Flessengas vind ik heisa met halen en brengen, net als bij olie trouwens. Spanjaarden maken zich niet zo druk, hoewel het hier akelig koud kan zijn in de winter, omdat de huizen ook amper isolatie kennen en gebouwd zijn om de zon buiten te houden. Ze gebruiken meestal maar één ruimte, slapen in de kamer die warm is door het houtvuur aan de andere kant en hebben vaak zelfs een pot met vuur uit de haard onder de keukentafel, waar ze met z'n allen omheen zitten. Wij, met ons Nederlandse referentiekader, willen gewoon een huis wat helemaal warm is en stoken dus infrarood in combi met de warme airco. Hoe werkt dat in de USA?
Ja, in principe werkt het centrale verwarming op gas bij ons, al ziet dat er in de praktijk wat anders uit dan je als Nederlander gewend bent. Het verwarmingssysteem en het aircosysteem zijn gewoon hetzelfde systeem, alleen blaas je er in het ene geval warme lucht door en in het andere geval koude. De verwarmingsketel staat binnen, de airco-unit buiten. De airco werkt op elektriciteit en de verwarming op gas (we hebben gewoon gasleidingen hier, dus geen tank in de tuin).
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Hier ook verwarming op gas via het aircosysteem. Werkt goed genoeg voor dat beetje winter hier. En ook gewoon gasleiding. Woonkamer/keuken blijft altijd de koudste ruimte, en het toilet veruit het warmste, dus ideaal is het niet.

Ik hang de was gewoon buiten, droogt meestal als een trein. Moet wel zeggen dat ik het op rekjes hang op het overkapte terras, ik durf een droogmolen of waslijnen verderop in de tuin niet aan, ik vrees dat dat niet zo gewaardeerd wordt door de HOA. Maar ik heb bij de chinese buren toch ook waslijnen vol was gespot, dus misschien valt het ook wel mee.
Terug in Texas!
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Naast de eerder genoemde redenen om je was niet buiten te hangen: in mijn suburb (en een hele hoop anderen hier) is het niet toegestaan, tenzij het echt niet van buitenaf gezien kan worden.
bello schreef:
Een strijkplank heb ik nog niet aangetroffen, net zomin als een wasrek. Op een enkel wollen truitje na (dat hang je dan maar op een hanger) gooit men hier alles maar dan ook alles in de droger. Zou dat de reden zijn dat mensen hier continue nieuwe kleren aanschaffen, zo op de diverse VS blogs meelezende? De meeste van mijn kleren gaan met de NL wasmachines en aan de lucht drogen zeker een jaar of tien mee, van katoenen Hemaondergoed tot goede winterjassen.
Hier strijkplanken en wasrekken genoeg. Ik weet niet hoe het met anderen zit, maar mijn kleren hoeven geen tien jaar mee te gaan. Ik koop nieuwe kleren, omdat ik nieuws nieuws wil. Was die de droger ik kan, gaat de droger in. Andere was hang ik op een droogrek. Gewoon van Walmart ;)
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Clint schreef:Naast de eerder genoemde redenen om je was niet buiten te hangen: in mijn suburb (en een hele hoop anderen hier) is het niet toegestaan, tenzij het echt niet van buitenaf gezien kan worden.
ja, dat zou hier ook heel goed het geval kunnen zijn. En hoewel ik het ook nog best snap ook, vind ik het toch weer zo'n totaal onverwacht element van de VS, het land van de onbegrensde mogelijkheden :D

Wij wilden hier ook zo'n bovengronds zwembad in de tuin zetten, maar iets zegt mij dat ik eerst maar eens even goed moet informeren hier in de wijk of dat wel binnen de regels valt.

Niemand die zich druk maakt over de volledig genegeerde snelheidsbeperking van 25mph hier in de wijk, maar een droogmolen in je tuin: nee, echt... :roll:
marcuscj
Amerikakenner

Bericht door marcuscj »

dimona schreef:
Ja, in principe werkt het centrale verwarming op gas bij ons, al ziet dat er in de praktijk wat anders uit dan je als Nederlander gewend bent. Het verwarmingssysteem en het aircosysteem zijn gewoon hetzelfde systeem, alleen blaas je er in het ene geval warme lucht door en in het andere geval koude. De verwarmingsketel staat binnen, de airco-unit buiten. De airco werkt op elektriciteit en de verwarming op gas (we hebben gewoon gasleidingen hier, dus geen tank in de tuin).
Ja , de meeste huizen hebben dit forced air systeem.
Ook hebben ze allemaal een filter ,die vele mensen vergeten .
Als je die filter niet 1x per jaar verplaatst, dan werkt het systeem niet zo goed.
Ook die raam ac units hebben ook een filter, die kan je gewoon zuigen met een stofzuiger.
Als je een mieuw apparaat moet kopen en weinig er van weet.
Daar is een tijdschrift CONSUMER REPORT in the bibliotheek, die test en geeft advies over alles .
Ook auto,s en medicijnen.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

dimona schreef:
ja, dat zou hier ook heel goed het geval kunnen zijn. En hoewel ik het ook nog best snap ook, vind ik het toch weer zo'n totaal onverwacht element van de VS, het land van de onbegrensde mogelijkheden :D

(...)

Niemand die zich druk maakt over de volledig genegeerde snelheidsbeperking van 25mph hier in de wijk, maar een droogmolen in je tuin: nee, echt... :roll:
Ach, die soort dingen heb je overal. De flat (koopwoning) waar ik in NL woonde, mocht ik ook geen was op het balkon drogen, vanwege het stadsaangezicht. Ook BBQ'en was niet toegestaan, net als satellietschotels. Mijn vaders koopwoning was in een lelijk jaren 70 flatgebouw (van buiten dan). Hij mocht niet eens op eigen houtje zijn ramen vervangen, want voor het stadsaangezicht moesten alle 80 ramen er hetzelfde uitzien.

En ook in NL rijden meer mensen 50 in een woonwijk dan de toestane 30. Stoppen voor een zebrapad? Dacht het niet. Hoe vaak ik niet bejaarden uit een bejaardenhuis in mijn oude buurt heb moeten helpen oversteken, omdat auto's niet stopten.. Dat soort troep heb je overal.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer