Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
werken vanuit Nederland
-
- Amerika-newbie
werken vanuit Nederland
Ik hoop dat mijn vraag op de goede plek staat:
Ik ben een vacature tegengekomen van een amerikaans bedrijf voor "contract" werk op afstand (dit is toch net zoiets als freelance in nederland?)
Is het mogelijk om vanuit nederland voor een bedrijf in amerika te werken en direct per uur of per project te factureren? En stel dat ik een paar keer per jaar (2 tot 3 keer) daarheen zou vliegen voor overleg, kan dat op de normale VWP of desnoods B1 visum?
Of is het beter om dit soort zaken via een tussenpersonen o.i.d. te regelen?
Alvast bedankt
Ik ben een vacature tegengekomen van een amerikaans bedrijf voor "contract" werk op afstand (dit is toch net zoiets als freelance in nederland?)
Is het mogelijk om vanuit nederland voor een bedrijf in amerika te werken en direct per uur of per project te factureren? En stel dat ik een paar keer per jaar (2 tot 3 keer) daarheen zou vliegen voor overleg, kan dat op de normale VWP of desnoods B1 visum?
Alvast bedankt
-
- Amerika-ontdekker
Re: werken vanuit Nederland
Tuurlijk, ik handel zelf ook met bedrijven uit andere landen en dat maakt allemaal niet uit. Als het slechts tripjes zijn naar Amerika voor minder dan 3 maanden zal het allemaal vrij simpel gaan. Ik reis zo nu en dan ook naar het buitenland en zelf kies ik gewoon om als toerist te gaan, dus een toeristen visum. Want het toch altijd meestal een combinatie van zakelijk en vakantie
Dus ik zou gewoon B2 kiezen.

Zolang jij geen werk /in/ de USA doet mag je op het VWP voor je bedrijf reizen, bijvoorbeeld voor vergaderingen of overleg. Let op: je mag daar dus niet werken! Dus ook geen betaalde cursussen oid geven.diederik_3 schreef:Ik hoop dat mijn vraag op de goede plek staat:
Alvast bedankt
Als jouw onderneming hier in Nederland werk uitvoert voor een amerikaans bedrijf en dat gewoon aan hen factureert dan is dat verder geen enkel probleem. De winst van jouw onderneming is gewoon hier in Nederland belast onder de VPB (als het een BV is) of IB (als het een eenmanszaak of VOF is). Let op: de diensten die je verleent zijn niet per definitie BTW vrij omdat je factureert aan een bedrijf buiten de EU. Als je diensten verleent die hier worden verricht dan moet je gewoon BTW in rekening brengen. Meer info bij de belastingdienst.
Roel.
-
- Amerika-newbie
Bedankt voor de antwoorden.
Moet ik dan in Nederland een eigen bedrijf starten, of zou het ook als loon ROW kunnen? (de belastingtechnische kant zoek ik ook nog wel even uit, het gaat me nu vooral even om hoe het zit met de uniformen op het vliegveld
)
Ik reis nu voor mijn werk regelmatig naar CA naar ons dochterbedrijf (onder VWP), maar daar wordt af en toe ook best lastig gedaan als ik dat probeer uit te leggen
Maar zolang ik niet in amerika werk maar alleen overleg over werk zou het dus geen probleem moeten zijn begrijp ik.
Moet ik dan in Nederland een eigen bedrijf starten, of zou het ook als loon ROW kunnen? (de belastingtechnische kant zoek ik ook nog wel even uit, het gaat me nu vooral even om hoe het zit met de uniformen op het vliegveld

Ik reis nu voor mijn werk regelmatig naar CA naar ons dochterbedrijf (onder VWP), maar daar wordt af en toe ook best lastig gedaan als ik dat probeer uit te leggen

-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Hoe 'regelmatig' is regelmatig, en hoe lang blijf je dan?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Ja, je moet wel gewoon vanuit jouw onderneming werken. Een Amerikaans bedrijf mag jou niet zomaar in dienst nemen oid. En als je in Nederland bedrijfsmatig werk verricht en dat niet in loondienst doet dan ben je in principe ondernemer. "ROW" oftewel "Resultaat uit Overige Werkzaamheden" is alleen bedoeld voor werkzaamheden die geen winst uit onderneming of loon opleveren. Als je dus werk doet dat normaliter zou worden verdiend binnen een onderneming of in loondienst dan kan dat nooit onder ROW vallen. Er is diverse jurispredentie over.diederik_3 schreef:Bedankt voor de antwoorden.
Moet ik dan in Nederland een eigen bedrijf starten, of zou het ook als loon ROW kunnen? (de belastingtechnische kant zoek ik ook nog wel even uit, het gaat me nu vooral even om hoe het zit met de uniformen op het vliegveld)
Ik reis nu voor mijn werk regelmatig naar CA naar ons dochterbedrijf (onder VWP), maar daar wordt af en toe ook best lastig gedaan als ik dat probeer uit te leggenMaar zolang ik niet in amerika werk maar alleen overleg over werk zou het dus geen probleem moeten zijn begrijp ik.
Wellicht dat je niet helemaal helder bent over de bedoelingen van je bezoek bij de immigrations officer. Als je duidelijk aangeeft dat je voor "business" komt om te vergaderen of te overleggen dan moet dat geen issue zijn. Je kunt zelf de regels rondom het VWP erop nalezen wat wel en niet mag. Ik heb wel ooit een keer de discussie gehad bij het volgen van een cursus. Dat is ook een grensgeval.
Roel.
-
- Amerika-newbie
Regelmatig: ongeveer 4 keer per jaar, ongeveer een week per keer of zo
Ik was inderdaad waarschijnlijk niet helemaal duidelijk, ik vertelde dat ik kwam om te werken (voor het bedrijf in NL), op bezoek bij het gelieerde bedrijf in US... (het viel ook wel mee, ik ben niet langer dan een paar minuten bezig geweest).
Mijn bedoeling voor nu: ik heb (nog) geen eigen bedrijf, maar wil eventueel wat freelance werk voor een bedrijf in Amerika doen (naast een vaste baan in nederland).
Als het voor een nederlands bedrijf zou zijn dan zou ik het waarschijnlijk onder VAR-ROW doen, maar als ik de antwoorden goed interpreteer is het in dit geval handiger om toch de eenmanszaak op te zetten en VAR-WUO aan te vragen + BTW nummer etc. Dit zal dan minder vragen opleveren omdat ik gewoon als nederlands bedrijf een dienst verkoop aan een bedrijf in amerika en af en toe langs kom om te vergaderen.
Ik was inderdaad waarschijnlijk niet helemaal duidelijk, ik vertelde dat ik kwam om te werken (voor het bedrijf in NL), op bezoek bij het gelieerde bedrijf in US... (het viel ook wel mee, ik ben niet langer dan een paar minuten bezig geweest).
Mijn bedoeling voor nu: ik heb (nog) geen eigen bedrijf, maar wil eventueel wat freelance werk voor een bedrijf in Amerika doen (naast een vaste baan in nederland).
Als het voor een nederlands bedrijf zou zijn dan zou ik het waarschijnlijk onder VAR-ROW doen, maar als ik de antwoorden goed interpreteer is het in dit geval handiger om toch de eenmanszaak op te zetten en VAR-WUO aan te vragen + BTW nummer etc. Dit zal dan minder vragen opleveren omdat ik gewoon als nederlands bedrijf een dienst verkoop aan een bedrijf in amerika en af en toe langs kom om te vergaderen.
Diederik, die VAR heb je niet nodig hoor. Die is juist bedoeld als je werk doet voor een Nederlands bedrijf. Zij hebben daarmee zekerheid datdiederik_3 schreef: Mijn bedoeling voor nu: ik heb (nog) geen eigen bedrijf, maar wil eventueel wat freelance werk voor een bedrijf in Amerika doen (naast een vaste baan in nederland).
de belastingdienst de werkzaamheden die je daar verricht inderdaad beschouwt als winst uit onderneming en dat ze dus geen naheffing
loonheffingen kunnen krijgen. Een Amerikaans bedrijf waar jij een opdracht voor aanneemt zal dat verder een worst wezen, zolang
ze maar een factuur van een onderneming krijgen.
Roel.
- dutch_in_seattle
- Amerika-expert
- Contacteer:
Telefonisch met webconference? Skype met bureaublad delen?diederik_3 schreef:...daarheen zou vliegen voor overleg
Ron (in Seattle, WA)
=======
Don't believe everything you think.
=======
Don't believe everything you think.
-
- Amerika-newbie
ah, inderdaad, de amerikanen zullen niet om een var verklaring vragen natuurlijkroelb schreef: Diederik, die VAR heb je niet nodig hoor. Die is juist bedoeld als je werk doet voor een Nederlands bedrijf. Zij hebben daarmee zekerheid dat
de belastingdienst de werkzaamheden die je daar verricht inderdaad beschouwt als winst uit onderneming en dat ze dus geen naheffing
loonheffingen kunnen krijgen. Een Amerikaans bedrijf waar jij een opdracht voor aanneemt zal dat verder een worst wezen, zolang
ze maar een factuur van een onderneming krijgen.
Roel.

Uiteraard, dat ook.roelb schreef:Telefonisch met webconference? Skype met bureaublad delen?
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 3756 Weergaves
-
Laatste bericht door dutch_in_seattle
-
- 7 Reacties