Mag ik als redelijk nieuwe immigrant (1,5 jaar) even zeggen hoe ik het ervaar?
* Enerzijds begrijp ik de Nederamerikanen die reageren met “maar dat is hier niet waar” (waarbij “hier” dan zou moeten duiden op de specifieke streek waar zij wonen). Immers, de VS is zo uitgestrekt!
Als iemand iets schrijft over de typische houding van de gemiddelde Amsterdammer tegenover vreemdelingen, dan vinden we het heel logisch dat dat niets zegt over de houding tegenover vreemdelingen van de gemiddelde inwoner van Boekarest of Porto (wat ook allemaal in Europa ligt).
Dus als iemand iets schrijft over de houding tegenover vreemdelingen in Louisiana, dan is het ook logisch dat iemand vanuit New York zegt dat dat helemaal anders is waar hij/zij woont.
* Op basis van mijn eigen ervaringen hier in Toronto met immigranten en locals, heb ik voor mezelf 2 besluiten getrokken op dit moment:
- ik denk dat het voor iemand uit Europa over het algemeen makkelijk over het hoofd gezien wordt dat we over gebieden spreken die zo divers zijn. Voor ons is “Amerika” toch vaak echt wel dat ene grote land, ook al weten we echt wel dat het heel divers is. Maar omdat ons referentiekader voor een land toch van een heel ander formaat is doordaat we in Europa allemaal maar piepkleine landjes hebben in vergelijking met de US of Canada, lijkt dat ergens toch voor kronkels te zorgen.
Zo lig ik hier de laatste tijd in de clinch met een andere Belg die vorig jaar ook immigreerde naar Canada maar die hier meer dan 1000 km vandaan woont, in een gebied dat vooral gekenmerkt wordt door visvangt en papierverwerkende nijverheid en zo. Hij is journalist en veralgemeend zijn ervaringen in dat deeltje van Canada waar hij woont naar “Canada” in het algemeen. En zo hoor je zijn verhaal dan op de Belgische radio, of lees je het. Dat je bv. een riante losstaande woning kan kopen met 4 slpk en een lap grond voor $200,000. In Canada... Terwijl je daar hier een 1 slpk appartementje mee kan kopen. Als je geluk hebt... Die man staat er dus ook niet bij stil dat zijn stukje van de wereld totaal anders is dan mijn stukje van de wereld, ook al wonen we in hetzelfde land.
- het lijkt me niet echt abnormaal dat, als je verhuisd bent naar een ander land en daar met heel veel plezier woont, je je aangesproken of zelfs gekwetst voelt als men ‘lelijke’ dingen over je nieuwe thuisland zegt. En dat je het dus wilt verdedigen. Misschien juist net omdat je ook bepaalde ‘ideeen’ over Amerika had vooraleer je verhuisde, en nu ziet dat het toch ook wel heel anders kan zijn dan hoe je dacht dat het was toen je nog in Nl/Be woonde. En dan wil je dat ook duidelijk maken.
(zo was Amerika voor mij een land van cultuurbarbaren en slecht eten, tot dat we er zelf een tijdje zaten en dus wekelijks naar amateurmusicals gingen die echt van hoog niveau waren, en uit gingen eten in heerlijk lekkere en gezonde restaurants).
- eigenlijk is het heel gezond dat je als Nederamerikaan in de verdediging gaat. Want dat geeft aan dat je een geslaagde immigratie deed.

Als je in de verdediging gaat, dan is de kans groot dat dat komt omdat je gelukkig bent waar je woont. Maar.... hetzelfde geldt voor de Nederlanders op dit forum: zij zijn vermoedelijk ook heel gelukkig waar zij wonen, dus ook zij gaan in de verdediging als Nederamerikanen iets negatiefs zeggen over Nederland. (Besluit: al die mensen zijn gelukkig waar ze zijn.

)