Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Alles wat niet Amerikaans is is minderwaardig?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
DejaVu
Amerika-expert

Re: Alles wat niet Amerikaans is is minderwaardig?

Bericht door DejaVu »

Ik heb me de afgelopen dagen niet inhoudelijk bemoeit met dit topic maar ik ga nu toch wat zeggen.

De TS maakt een topic aan over een Amerikaans schoonzusje en eindigt met de vraag "Alles wat niet Amerikaans is is minderwaardig?". Maar wat gebeurt er...bijna alle NederAmerikanen komen in opstand en beginnen het hele verhaal te verdraaien totdat ze op het punt zijn om de Nederlander en Nederland de grond in te boren want zij zijn eigenlijk degene die minderwaardig doen. Dit gebeurt niet alleen in dit topic maar dat gebeurt in bijna elk topic dat een "USA vs NL" smaakje heeft.

Enfin allemaal leuk en aardig tot we op op het punt aankwamen dat de NederAmerikanen gaan beweren dat Nederlanders een haat hebben tegen de Duitsers. O sorry de Hollanders hebben een haat tegen de Duitsers en dan ook nog vooral de jeugd. Nou laat ik nou net een Hollander zijn en dit is dus echt complete onzin. Er is helemaal geen haat tegen Duitsers. Hoe kom je daarbij? Als iemand hier wat over een Amerikaan zegt dan valt het halve forum over je heen maar je mag gerust zeggen dat Hollanders de Duitsers haten. Ik kom zelf uit Den Haag en het zit hier vol met Duitse expats en in de zomerperiode ligt het hele strand vol met Duitsers maar er wordt niks kwaads tegen die mensen gezegd.

Ik moest dit gewoon even zeggen. Doe ermee wat je wilt. :wink:
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

DejaVu schreef:Maar wat gebeurt er...bijna alle NederAmerikanen komen in opstand en beginnen het hele verhaal te verdraaien totdat ze op het punt zijn om de Nederlander en Nederland de grond in te boren want zij zijn eigenlijk degene die minderwaardig doen. Dit gebeurt niet alleen in dit topic maar dat gebeurt in bijna elk topic dat een "USA vs NL" smaakje heeft.
Nou nou nou, dat valt toch wel heel erg mee, zeg. Nederland de grond in boren zie ik hier toch echt niet gebeuren. Maar, zoals al zó vaak is aangekaart in topics waarin er een vergelijking plaats vindt tussen Nederland en de VS (en vooruit, hier dan nog maar eens een keer): heel veel Nederlanders (en ja, zelfs hier op het forum) hebben bepaalde (voor)oordelen over de VS. Als die hier op het forum worden geplaatst, en Nederamerikanen bestrijden dat omdat ze uit eigen ervaring kunnen zeggen dat het pertinent niet waar is, dan wordt dat vrijwel altijd gezien als "in opstand komen" en dat juist de Nederamerikanen degenen zijn met de (voor)oordelen, en dat de Nederamerikanen zich aangevallen voelen en in de verdediging schieten - terwijl juist de Nederamerikanen als geen ander dit soort dingen op waarde en waarheid kunnen inschatten omdat ze beide kanten van de medaille kennen. Alleen, als die observatie op het forum wordt geplaatst, waarbij dan - terecht, en relevant - wordt terugverwezen naar een situatie in Nederland dan mag dat niet, want dan komen de Nederlanders "in opstand".

En dat moest ik ook even zeggen... :wink:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Dento schreef: Maar, zoals al zó vaak is aangekaart in topics waarin er een vergelijking plaats vindt tussen Nederland en de VS (en vooruit, hier dan nog maar eens een keer): heel veel Nederlanders (en ja, zelfs hier op het forum) hebben bepaalde (voor)oordelen over de VS.
Ja dat is dan ook het punt. Dit topic begon nou juist niet als een USA vs NL topic. Het ging erom of Amerikanen, niet-Amerikanen minderwaardig vinden. Maar al blijven jullie er nog 10 pagina's over praten vind ik het allemaal prima(het is namelijk een discussie zonder een einde want er zijn op dit forum ook al discussies geweest over dat voorladers beter zijn dan bovenladers ja dan houdt het wel een beetje op :) ) maar het volgende is waarom ik wilde reageren.
Dento schreef: terwijl juist de Nederamerikanen als geen ander dit soort dingen op waarde en waarheid kunnen inschatten omdat ze beide kanten van de medaille kennen. Alleen, als die observatie op het forum wordt geplaatst, waarbij dan - terecht, en relevant - wordt terugverwezen naar een situatie in Nederland dan mag dat niet, want dan komen de Nederlanders "in opstand".
De Hollanders vs Duitser redenatie was volstrekt nonsens en dat wordt gewoon als een feit neergezet terwijl een NederAmerikaan dat helemaal niet kan weten hoe dat nu in NL zit en sterker nog er wordt ook beweerd dat het erger is geworden. Ok nou ben jij degene die dat juist niet zei maar de discussie begon ineens te draaien naar een Hollanders vs Duitsers verhaal. Ennn daarom mijn post ;)
Radiowood
Amerika-ontdekker

Bericht door Radiowood »

Petra/VS schreef:Voorheen werden de United States altijd als in meervoud beschreven, na de Burgeroorlog werd het "the United States is", vandaar dat ik telkens in de Nederlandse berichtgeving vreemd opkijk, als men "De VS zijn" schrijft. Het is een land en daar wordt nog steeds hard aan gewerkt.
Mooi verhaal! Maar het idee dat het meteen the United States is werd na de Burgeroorlog is een mythe die door velen (mijzelf incluis, tot ik het opzocht) geloofd wordt. Zie http://www.visualthesaurus.com/cm/wordroutes/1907/ In Nederland is "de VS is" correct, volgens het Genootschap Onze Taal heeft het zelfs de voorkeur boven de VS zijn. Bij de "Verenigde Staten" is het dan wel weer 'zijn.' Dan zeg/schrijf ik ook gewoon 'is.'
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

DejaVu schreef:Maar wat gebeurt er...bijna alle NederAmerikanen komen in opstand en beginnen het hele verhaal te verdraaien totdat ze op het punt zijn om de Nederlander en Nederland de grond in te boren want zij zijn eigenlijk degene die minderwaardig doen. Dit gebeurt niet alleen in dit topic maar dat gebeurt in bijna elk topic dat een "USA vs NL" smaakje heeft.
Dit komt wel vaker terug op het forum en mijn persoonlijke mening is dat ik het juist precies andersom ervaar. En het gebeurt maar al te vaak dat ik iets schrijf en weer delete omdat ik verwacht dat het tegen me gebruikt wordt om de reden die hierboven geschetst wordt. Het is jammer, want het bijzondere aan dit forum zijn nou juist de mensen met die verschillende achtergronden, waaronder dus een flink aantal NLers in Amerika zelf. Maar ik heb juist het idee dat de "Nederamerikanen" zelf het minst idolaat zijn van Amerika. Zij zijn er juist vaak bij toeval per ongeluk terechtgekomen en zijn niet degenen die er elk jaar met vakantie naartoe gingen. Ik vind het een prettig land om in te wonen, maar dat was NL ook. Ik vind het echt jammer dat ik persoonlijk zo op eieren moet lopen en niet kan zeggen wat ik vind. Ikzelf geef bv vaak genoeg bepaalde dingen aan die me in Amerika tegenstaan en dat lees ik van andere Nederamerikanen ook. Daar wordt overheen gelezen, maar wee je gebeente als je als Nederamerikaan eens iets positiefs over Amerika zegt, of nog erger: iets kritisch over Nederland, dan zijn de poppen aan het dansen.

Maar goed, deze discussie is al zo oud als het forum zelf en het zij zo. De waarheid en het gelijk zullen ongetwijfeld ergens in het midden liggen, maar jammer is het soms wel.
"Keep Georgia On Your Mind"
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Bandido schreef: Ik vind het echt jammer dat ik persoonlijk zo op eieren moet lopen en niet kan zeggen wat ik vind.
Ja dat gevoel ken ik :lol: maar jij hebt dan nog het voordeel dat je berichten kan verwijderen, ik kan alleen maar editten ;)
Bandido schreef: Maar goed, deze discussie is al zo oud als het forum zelf en het zij zo. De waarheid en het gelijk zullen ongetwijfeld ergens in het midden liggen, maar jammer is het soms wel.
Inderdaad, kijk je hoort mij niet klagen als Clint zegt dat Nederlanders dat ook doen bij Marokkanen. Maar over Duitsers dat klopt gewoon niet, enfin dat punt heb ik nu wel gemaakt.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Mag ik als redelijk nieuwe immigrant (1,5 jaar) even zeggen hoe ik het ervaar?

* Enerzijds begrijp ik de Nederamerikanen die reageren met “maar dat is hier niet waar” (waarbij “hier” dan zou moeten duiden op de specifieke streek waar zij wonen). Immers, de VS is zo uitgestrekt!
Als iemand iets schrijft over de typische houding van de gemiddelde Amsterdammer tegenover vreemdelingen, dan vinden we het heel logisch dat dat niets zegt over de houding tegenover vreemdelingen van de gemiddelde inwoner van Boekarest of Porto (wat ook allemaal in Europa ligt).
Dus als iemand iets schrijft over de houding tegenover vreemdelingen in Louisiana, dan is het ook logisch dat iemand vanuit New York zegt dat dat helemaal anders is waar hij/zij woont.

* Op basis van mijn eigen ervaringen hier in Toronto met immigranten en locals, heb ik voor mezelf 2 besluiten getrokken op dit moment:
- ik denk dat het voor iemand uit Europa over het algemeen makkelijk over het hoofd gezien wordt dat we over gebieden spreken die zo divers zijn. Voor ons is “Amerika” toch vaak echt wel dat ene grote land, ook al weten we echt wel dat het heel divers is. Maar omdat ons referentiekader voor een land toch van een heel ander formaat is doordaat we in Europa allemaal maar piepkleine landjes hebben in vergelijking met de US of Canada, lijkt dat ergens toch voor kronkels te zorgen.
Zo lig ik hier de laatste tijd in de clinch met een andere Belg die vorig jaar ook immigreerde naar Canada maar die hier meer dan 1000 km vandaan woont, in een gebied dat vooral gekenmerkt wordt door visvangt en papierverwerkende nijverheid en zo. Hij is journalist en veralgemeend zijn ervaringen in dat deeltje van Canada waar hij woont naar “Canada” in het algemeen. En zo hoor je zijn verhaal dan op de Belgische radio, of lees je het. Dat je bv. een riante losstaande woning kan kopen met 4 slpk en een lap grond voor $200,000. In Canada... Terwijl je daar hier een 1 slpk appartementje mee kan kopen. Als je geluk hebt... Die man staat er dus ook niet bij stil dat zijn stukje van de wereld totaal anders is dan mijn stukje van de wereld, ook al wonen we in hetzelfde land.
- het lijkt me niet echt abnormaal dat, als je verhuisd bent naar een ander land en daar met heel veel plezier woont, je je aangesproken of zelfs gekwetst voelt als men ‘lelijke’ dingen over je nieuwe thuisland zegt. En dat je het dus wilt verdedigen. Misschien juist net omdat je ook bepaalde ‘ideeen’ over Amerika had vooraleer je verhuisde, en nu ziet dat het toch ook wel heel anders kan zijn dan hoe je dacht dat het was toen je nog in Nl/Be woonde. En dan wil je dat ook duidelijk maken.
(zo was Amerika voor mij een land van cultuurbarbaren en slecht eten, tot dat we er zelf een tijdje zaten en dus wekelijks naar amateurmusicals gingen die echt van hoog niveau waren, en uit gingen eten in heerlijk lekkere en gezonde restaurants).
- eigenlijk is het heel gezond dat je als Nederamerikaan in de verdediging gaat. Want dat geeft aan dat je een geslaagde immigratie deed. ;-) Als je in de verdediging gaat, dan is de kans groot dat dat komt omdat je gelukkig bent waar je woont. Maar.... hetzelfde geldt voor de Nederlanders op dit forum: zij zijn vermoedelijk ook heel gelukkig waar zij wonen, dus ook zij gaan in de verdediging als Nederamerikanen iets negatiefs zeggen over Nederland. (Besluit: al die mensen zijn gelukkig waar ze zijn. ;-) )
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Weet je waar ik moeite mee heb, met het feit dat je blijkbaar als NederAmerikaan of als AmerikaanNeder helemaal nergens meer een mening over mag hebben zodra je het land verlaat of wanneer je er niet (meer) woont. Wat een nonsens.

Ik snap best dat iemand die 20 jaar geleden is vertrokken uit een land zijn beeld over dat land wellicht moet herzien net als dat iemand die "slechts" op vakantie is in een land ook niet precies kan weten of zijn/haar ervaringen representatief zijn voor het hele land maar het lijkt wel alsof je moet kiezen en niets meer mag zeggen zodra je als Nederlander naar Amerika gaat of omgekeerd. Zo van "jij bent weggegaan, nu mag je ook niets meer zeggen over dit land".

We hebben toch allemaal ervaringen en ideeen? Waarom mag je dat niet uiten dan? Waarom wordt dat gelijk "persoonlijk" opgevat en als een persoonlijke aanval op "jouw land" gezien? Ik neem aan dat we het er toch wel over eens zijn dat zowel Nederland als Amerika zowel positieve als negatieve punten hebben en dat vermoedelijk voor de meeste mensen hier hun "ideale" land zou bestaan uit een combinatie van beiden want anders kom je vermoedelijk niet op dit forum.

Verder zei ik niet dat Nederlanders een haat hebben tegen Duiters, ik zei dat het opvallend is dat de haat onder jongeren lijkt toe te nemen ondersteund middels een krantenartikel. Overigens moet ik uitspraak herzien omdat ik een andere link heb gevonden die het tegendeel bewijst wat een hele goede zaak is: http://www.duitslandinstituut.nl/art/up ... erzoek.pdf. Mijn excuses als ik je persoonlijk daarmee aangevallen heb, dat is niet mijn bedoeling maar ik vind het ook wel erg vergezocht om geen enkele uitspraak over Nederlanders meer te kunnen doen omdat "er weleens een Nederlander kan zijn die dit persoonlijk opvat". Overigens ben ik zelf ook gewoon een Nederlander die toevallig ergens anders woont.

Tot slot, het is vrij "normaal" dat er in een topic afgedwaald wordt. Het is niet anders dan een gesprek beginnen met een paar mensen en na 1 uur totaal afgeweken te zijn van het oorspronkelijke onderwerp. Verder is het wellicht voor TS ook een steun om aan de reacties in dit onderwerp te zien dat er mensen zijn die tegend dezelfde vooroordelen aanlopen als zij.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

@kastelke

Over die regio's dat begrijp ik wel. Je ziet op dit forum dat NL alleen al bestaat uit Hollanders, Limburgers, "Het Noorden" en dan heb je ook nog binnen "Het Noorden" de Groningers en de Friezen die elkaar zogenaamd niet uit kunnen staan....ach wat een gedoe allemaal die regio's...ik kan niet wachten tot het EK voetbal want dan is het allemaal ineens opgelost. ;)
Ziva schreef:Mijn excuses als ik je persoonlijk daarmee aangevallen heb, dat is niet mijn bedoeling maar ik vind het ook wel erg vergezocht om geen enkele uitspraak over Nederlanders meer te kunnen doen omdat "er weleens een Nederlander kan zijn die dit persoonlijk opvat". Overigens ben ik zelf ook gewoon een Nederlander die toevallig ergens anders woont.
Ik voel me niet persoonlijk aangevallen hoor ;) Daarnaast ben ik de laatste op dit forum die zich persoonlijk aangevallen moet voelen want ik post ook wel eens behoorlijke dingen. Dus van mij mag je zeggen wat je wilt ;) Maar ik zeg alleen wanneer ik er niet mee eens ben of wel. (ik voel me een soort van Johan Derksen op dit moment)
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

DejaVu schreef:Ja dat gevoel ken ik :lol: maar jij hebt dan nog het voordeel dat je berichten kan verwijderen, ik kan alleen maar editten ;)
Als ik dat zou kunnen doen, zou dat een discussie wel heel gemakkelijk maken. :wink:
Ziva schreef:Weet je waar ik moeite mee heb, met het feit dat je blijkbaar als NederAmerikaan of als AmerikaanNeder helemaal nergens meer een mening over mag hebben zodra je het land verlaat of wanneer je er niet (meer) woont. We hebben toch allemaal ervaringen en ideeen? Waarom mag je dat niet uiten dan? Waarom wordt dat gelijk "persoonlijk" opgevat en als een persoonlijke aanval op "jouw land" gezien?
Inderdaad, daar ben ik het mee eens. Je hebt allemaal een mening die is gebaseerd op je eigen ervaringen. En iedereen ervaart dingen nou eenmaal anders en dat maakt het leven leuk. En ik vind ook niet dat als iemand niet in Amerika woont, hij geen mening mag hebben. Dat zou betekenen dat ik ook niet iets mag vinden van het Midden-Oosten, om maar iets te noemen. Veel valt ook al veel samen met de formulering, want als iets gepresenteerd wordt als feit is het al wat anders dan wanneer iemand zegt: "ik heb het idee dat", of "mijn ervaring is zus of zo".

Zo weet ik ook dat als het om onderwerpen als racisme gaat, dat in het Zuiden een grotere lading heeft dan in andere delen van Amerika. En daar moet ik soms ook even aan herinnerd worden, het is nou eenmaal een enorm land en er zijn grote regionale verschillen.
"Keep Georgia On Your Mind"
Alannah
Amerika-ontdekker

Bericht door Alannah »

Ik snap heel goed dat mensen graag nuances willen aanbrengen bij een discussie over hun woonplaats. Ik heb zelf in het Midden Oosten gewoond en dat is ook wel een gebied waar veel discussie over mogelijk is. In discussies merk ik dat ik dan ook toch vaak bepaalde dingen verdedig gewoon omdat ik er veel tijd heb doorgebracht en ik vaak meer nuance zie.
Ik heb jarenlang een nogal nomadische bestaan geleid en in verschillende landen gewoond. Dan ontwikkel je ook weer ander wereldbeeld. Misschien dat ik daarom ook minder gehecht ben aan een speciale plek en ook me weinig voor kan stellen bij helemaal idolaat zijn van één land.

Bij discussies over de VS is het inderdaad altijd een probleem dat er zulke enorme regionale verschillen zijn. Zo ken ik een New Yorker die een poos in het diepe zuiden heeft gewoond in een rurale gemeenschap en zich vertwijfelt afvroeg of dit wel hetzelfde land was. Binnen de VS merk je die tegenstellingen ook. De mensen die in de grote steden aan de Oostkust of Westkust wonen en voor wie Amerika bestaat uit twee kusten met nog een stuk land er tussen in waar ze nooit komen. De mensen die in kleine gemeenschappen in het midwesten wonen en met argwaan kijken naar alles buiten die gemeenschap. Het is eigenlijk onmogelijk om een generaliserende uitspraak te doen. Ik heb zelf in Arizona gewoond dus dat is de enige staat die ik een beetje ken. De rest ken ik ook alleen van vakanties en gesprekken met vrienden. Maar het blijft natuurlijk altijd interessant om te discussiëren.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik ben blij dat ik je niet beledigd heb want zo kwam het even over maar inderdaad, je mag absoluut zeggen wat je vindt, dat is het fijne van een discussie en openstaan voor mensen met andere ideeën :) Mensen zien vaak dingen vanuit hun eigen belevenis want dat is het enige referentiekader dat ze hebben. Het is altijd mogelijk om het er niet mee eens te zijn alleen elke discussie wordt erg lastig als je elk woord op een schaal gaat wegen en bij elke "generaliserende" uitspraak gelijk op de kast klimt.

En ik heb ook in Den Haag gewoond en zelfs binnen die stad bestaan al enorme verschillen afhankelijk van waar je woont, laat staan een heel land als Nederland, laat staan een heel land als Amerika. Ik vind het zelf enorm leuk om op dit forum te lezen hoe mensen dingen beleven en ook om dingen te leren die ik zelf (nog) niet wist. Maar inderdaad, laten we stoppen met het "Nederland is beter dan Amerika of Amerika is beter dan Nederland" gedoe want dat gaat helemaal nergens over eigenlijk. Het feit dat we hier komen zegt eigenlijk genoeg, Nederlanders en Belgen die toch "iets" met Amerika hebben waarbij het overgrote deel dan ook heel positief is over Amerika. Sommigen zo positief dat ze er zijn gaan wonen, sommigen zo positief dat ze er graag op vakantie gaan en sommigen zo positief dat ze zich voor het land interesseren. En sommigen, ja die vinden Amerika een rotland of hebben negatieve ervaringen of willen er graag weg (terug naar Nederland). Ook dat is mogelijk :D

En om weer even on topic te gaan, misschien is het een idee om deze discussie door een Google translator te halen, uit te printen voor je schoonzus en (anoniem) op te sturen? Veel heb je niet te verliezen als ik het zo hoor :)
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Ziva schreef:misschien is het een idee om deze discussie door een Google translator te halen, uit te printen voor je schoonzus en (anoniem) op te sturen? Veel heb je niet te verliezen als ik het zo hoor :)
Ik zou het wel even nalezen, hoor, want als je haar dit zo geeft verandert haar mening denk ik weinig... :lol:
Ziva schreef:En ik heb ook in Den Haag gewoond en zelfs binnen die stad bestaan al enorme verschillen afhankelijk van waar je woont, laat staan een heel land als Nederland, laat staan een heel land als Amerika. Ik vind het zelf enorm leuk om op dit forum te lezen hoe mensen dingen beleven en ook om dingen te leren die ik zelf (nog) niet wist. Maar inderdaad, laten we stoppen met het "Nederland is beter dan Amerika of Amerika is beter dan Nederland" gedoe want dat gaat helemaal nergens over eigenlijk. Het feit dat we hier komen zegt eigenlijk genoeg, Nederlanders en Belgen die toch "iets" met Amerika hebben waarbij het overgrote deel dan ook heel positief is over Amerika. Sommigen zo positief dat ze er zijn gaan wonen, sommigen zo positief dat ze er graag op vakantie gaan en sommigen zo positief dat ze zich voor het land interesseren. En sommigen, ja die vinden Amerika een rotland of hebben negatieve ervaringen of willen er graag weg (terug naar Nederland). Ook dat is mogelijk :D
wordt volgens Google Translate:
And I've also lived in The Hague, and even within the city are already huge differences depending on where you live, let alone an entire country like the Netherlands, let alone an entire country like America. I find it very fun to read on this forum how people experience and to learn things that I myself (yet) know. But yes, let's stop with the "The Netherlands is better than America and America is better than the Netherlands' stuff because that is all about nothing really. The fact that we come here says it all, Dutch and Belgians do "something" with America than with the majority very positive about America. Some so positive that they are live, some so positive that they would like to go on holiday and some so positive that they are interested in the country. And some, who think America is so rotland or have negative experiences and are eager way (back to the Netherlands). That is also possible
:wink:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Bandido schreef: Maar ik heb juist het idee dat de "Nederamerikanen" zelf het minst idolaat zijn van Amerika. Zij zijn er juist vaak bij toeval per ongeluk terechtgekomen en zijn niet degenen die er elk jaar met vakantie naartoe gingen.
Deels mee eens. Ik heb het idee dat zij genuanceerder zijn dan de Nederlanders, zelfs dan hen die er naartoe op vakantie gaan. Als ik de Nederlander in mag delen dan kom ik 3 groepen tegen. Zij die ronduit positief zijn, zij die ronduit negatief zijn en zij die er nagenoeg niets van af weten. Maar alledrie de groepen zijn er nog nooit geweest of bijna nooit geweest. De Nederamerikanen hebben veel meer ervaring en kunnen de dingen veel meer in perspectief plaatsen, zowel de positieve als de negatieve aspecten. Waarbij ze uiteraard gekleurd zijn door de regio waar ze wonen. Wat we hier al merken aan de slavernij discussie. In LA waar ik meestal vertoef wordt dat compleet anders beleefd dan in The Deep South.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Bandido schreef:
Dit komt wel vaker terug op het forum en mijn persoonlijke mening is dat ik het juist precies andersom ervaar. En het gebeurt maar al te vaak dat ik iets schrijf en weer delete omdat ik verwacht dat het tegen me gebruikt wordt om de reden die hierboven geschetst wordt.
Hier ben ik het helemaal mee eens.

En het frappante vind ik, dat deze discussie eigenlijk helemaal niet over USA v. NL ging (of in ieder geval maar heel weinig). Ik was eigenlijk (beetje laat misschien) net aan het denken hoe ik aan Dento kon uitleggen dat hier in het diepe zuiden (om terug te komen op de opmerking van Kastelke over de regionale verschillen) de rassenkwestie wel nog enorm speelt, toen ik deze post zag.

Ik denk eigenlijk ook niet dat iemand kan beweren dat "bijna alle Nederamerikanen in opstand komen", want we zijn het vaak zat niet met elkaar eens over hoe dingen gaan. Zelfs Bandido en ik, die maar een paar uur van elkaar vandaan wonen, hebben op het forum wel eens compleet andere meningen over GA verkondigd, gewoon omdat zijn GA het mijne niet is (helaas, helaas - was het maar zo!).

Als ik het met iemand niet eens ben over een uitspraak over NL of de USA, en ik zeg daar iets over, dan is dat zeker niet om een NL v. USA gevoel te creeeren, maar meer om te verzekeren dat die persoon wel alle informatie heeft om zo'n mening te hebben. Neem het voorbeeld met Dento bijvoorbeeld (sorry Dento ;) niets persoonlijks hoor). Als ik die discussie nu voort zou zetten, dan zou ik hem vertellen, ja, maar hier in het zuiden speelt dat nog enorm, en wel hier om, en daar om, etc.. Niet om hem af te branden, of het westen van de VS, maar gewoon zodat hij snapt waar mijn studenten (en dus op mijn opmerking) vandaan komt. Ik vind dat dan absoluut geen Zuiden V. Westen discussie worden, maar eerder een verheldering. Dat geldt, mijns inziens, ook als iemand iets zegt over dat sommige Amerikanen Mexicanen niet mogen, en dat iemand anders dan opmerkt dat dat voor Nederlanders en Duitsers net zo is. Het is een verduidelijking (die dan later weer genuanceerd wordt) - en zo komen we tot "a better understanding" - toch?
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

Zucht. Mijn excuses. Ik dacht dat ik toch duidelijk over mijn eigen ervaring sprak toen ik zei 'Ik vind het schokkend hoeveel haat tegen de duitsers ikzelf in het westen zie en hoor.' Maar goed, jullie mogen het laatste woord over dit onderwerp hebben.
Maarten86
Amerika-ontdekker

Bericht door Maarten86 »

Ik moeten even inspringen op het "niet haten van Duitsers" argument.

Ik ben zelf een halve Duitse en vind het leuk om tegen de stroming in te gaan en bij het wk of ek een duits shirt te dragen.

Zou geen probleem moeten zijn, maar als ik op straat loop krijg je

1: Vieze blikken naar je.
2: Wordt je om de haverklap uitgescholden voor mof of landverrader.
3: Mensen met wie je anders normaal omgaat stellen zich ineens op alsof ik persoonlijk hun hele familie heb vergast.

En als Duitsland heeft gewonnen van Nederland zoals laatste paar keren is het hele land ineens vernederd en depressief.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Als Duitsland tegen Nederland speelt, ga je dan ook met je oranje outfit in Duitsland rondlopen? En komen ze dan alleen maar handjes schudden en je proficiat wensen en welkom heten?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

dutchie_in_boston schreef:Zucht. Mijn excuses. Ik dacht dat ik toch duidelijk over mijn eigen ervaring sprak toen ik zei 'Ik vind het schokkend hoeveel haat tegen de duitsers ikzelf in het westen zie en hoor.' Maar goed, jullie mogen het laatste woord over dit onderwerp hebben.
Ik vond het heel duidelijk hoor..het "ik vind" gevolgd door" ikzelf...zie.." was zeer duidelijk ;)
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Maarten86
Amerika-ontdekker

Bericht door Maarten86 »

In mijn jongere jaren heb ik dat inderdaad ook gedaan toen ik in Duitsland was en je krijgt heus wel reacties van "awwwww jammer he volgende keer beter" maar niets wat in de buurt komt van Nederlandse reacties.

Een aantal jaren geleden had je bijvoorbeeld ook de oranje "nazihelmen" om de Duitsers te jennen, ik heb daar ook meerdere malen mijn mening over ge-uit dat het erg ongepast is en de Duitsers dit toch niet zouden snappen dus het hele concept sloeg nergens op.

Kreeg ik als tegenargument dat de brandweermannen in Nederland ook helmen dragen die van omgesmolten nazihelmen zijn gemaakt dus er is geen haat.

Deze competitiedrang of vijandelijkheid komt maar van 1 kant uit en de Duitsers in dit land hebben vaak totaal geen idee waar de Nederlandse vijandelijkheid vandaan komt omdat de WO2 jarenlang taboe is geweest daar.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer