DejaVu schreef:Waarom zou je geen dingen kunnen ontwikkelen zonder een USA paspoort?
Ik denk dat het belangrijk is om zowel naar sociale wetten als arbeidsregelingen te kijken. Je kunt natuurlijk een aantal jaar in een land wonen op een visa, en heel productief zijn. Maar, als er geen mogelijkheid is om permanent te blijven, wordt het ook veel minder aantrekkelijk om die paar jaar ergens te investeren. Dus: als de mogelijkheid van burgerschap er niet zo zijn, zouden er veel minder mensen op tijdelijke visa naar de VS komen. Zaken die Petra vermeldde worden belangrijk naarmate je langer in een land woont en meer in de maatschappij gevestigd raakt.
Het zou ook aardig als je TAX betaald in een land dat je mag mee beslissen waar en hoe dat geld besteed word.Speciaal als je kinderen daarin opgroeien als citizen en genieten van dat land zijn education zonder dat een ouder zijn eigen Nationaliteit hooeft op te geven.
Nog een reden waarom je liever de nationaliteit van het land hebt waar je leeft:
viewtopic.php?f=3&t=38568#p660763
Je zal dus maar teruggestuurd worden naar Nederland, terwijl je vrouw en kinderen in de US wonen...
Verder is het zo dat je in sommige landen ook geen eigendom kan kopen als je niet hun nationaliteit hebt. Als je daar dus 10 of 15 jaar werkt, ben je gedwongen om altijd maar te blijven huren.
Of soms moet je voor je job regelmatig de grens over. Vaak is dat simpel als je de nationaliteit van 1 van die landen hebt. Neem nu ons: telkens wij naar de US willen, verliezen we 3 tot 4 uur aan de grens omwille van ons Belgische paspoort. Immers, dat we Permanent Resident zijn in Canada, dat maakt de US helemaal niks uit. Zodra wij echter Canadees zijn, rijden we zo de grens over.
Hier gaan veel mensen shoppen in Amerika. Gewoon 's morgens heen, 's avonds terug. Het is ook maar 1,5 uur rijden. Maar wij moeten er dus telkens heel dat gedoe bijnemen, waardoor ik echt geen zin heb om eens in de US te gaan shoppen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx* Ons leven in Oakville, ON
Er zijn vele redenen.... een andere is dat voor kinderen het soms beter is om hun eigen nationaliteiet op te geven daar met het hebben van de Nationaliteiet van het land waar zij in wonen zij de kansen om werk te verkrijgen verhogen.
Er zijn veel redenen om twee nationaliteiten te willen bezitten, maar bij mij komt het neer op zekerheid. Mijn gezin woont in de VS en de rest van mijn familie in Nederland. Mijn man en zoon zijn US citizen en de rest is Nederlander. Ik zou daarom in beide landen graag welkom zijn en vrij in en uit willen reizen, ook al is het voor langere periodes. En ja, er zijn visa's, maar daar zit ook een grens aan. En verder weet je nooit wat er gebeurt. Een tweede reden is de baan van mijn man.
In de regels van pensioen, overlijden, sociale zekerheid heb ik me dan nog niet eens verdiept.
Ik zou willen dat ze, behalve naar de sociale bezwaren, ook eens wat meer informatie geven over de praktische bezwaren.
Ik heb tot nu mijn hele leven in Nederland gewoond en dus belasting betaald etc. Al mijn gegevens zijn daar geregistreerd en dan bedoel ik opleidingen ,medische historie, werkhistorie etc.
Wat is het gevolg als ik geen Nederlander kan blijven? Worden alle gegevens gewist? Heb ik geen recht meer op AOW of andere verzekeringen? Ik vind dat persoonlijk veel belangrijker dan wat dan ook. Als ik, tegen de tijd dat ik moet kiezen, geen Nederlander meer kan zijn dan is dat maar zo. Maar ik vind het niet eerlijk als het gevolg is dat ze ook alles afnemen wat je jaren hebt opgebouwd.
En ja, ik heb ook het idee dat dit wetsvoorstel een heel ander oorspronkelijk doel heeft dan de groep emigranten die het gaat treffen en dat vind ik nog het meest trieste van dit hele plan.
Ziva...AOW wordt niet afgenomen ..zelfs niet als je de Nederlandse nationaliteit opgeeft of verlies..Nog beter zelfs mijn Amerikaanse vrouw krijgt ook AOW van Holland en is zelfs nog nooit in Nederland geweest.Het bedrag hangt af van hoe lang je gewerkt hebt in Holland en dan ook in mijn geval hoe oud mijn Amerikaanse vrouw is en wat zij nu verdient.Ook krijg ik gewoon mijn pensioen uitbetaald wat ik opgebouwd heb bij de overheid.Er is geen sprake dat zij dat afnemen.
Klopt: voor elk jaar dat je na je 15e in Nederland geregistreerd bent geweest, krijg je als je 65 (of tegen die tijd 66, of 67) wordt 2% van de dan geldende AOW. Ambtenarenpensioen blijft gewoon staan en wordt uitbetaald als je 65 bent (ik krijg vanaf januari 2012 100 euro in de maand van het ABP omdatnik 35 jaar geleden twee jaar voor de klas heb gestaan en kandidaatsassistent ben geweest aan de Universiteit van Amsterdam -- was toen nog ambtenarenwerk).
Ik geloof dat ik ook nog wat AOW voor mijn (Amerikaanse) vrouw krijg, maar meen begrepen te hebben dat dat ophoudt als zij 65 wordt en/of social security neemt hier in de VS.
Andere pensioenen weet ik niet, maar dat moet na te vragen zijn bij je (eventuele) voornamlige werkgevers in Nederland.
In de VS ga je social security opbouwen zodra je hier belasting betaalt, je moet 40 kwartalen (10 jaar) betaald hebben voordat je recht krijgt op een uitkering. Als je in de problemen zou komen, en bijvoorbeeld een uitkering nodig zou hebben, kan die tijd verkort worden via de regeling die Nederland en de VS daarover gesloten hebben en waardoor (een deel?) van je rechten in Nederland overgedragen kunnen worden naar de VS.
Overigens is het aanvragen van Nederlandse AOW in de VS alleen in theorie eenvoudig (het systeem is in juni 2011 veranderd). Ik ben in augustus begonnen, op 26 september eindelijk het betreffende formulier mogen afgeven bij het plaatselijk kantoor van de Social Security Administration, en nu blijken die papieren (natuurlijk) nooit op het bureau buitenland van de SSA aangekomen te zijn.
Nederland heeft beloofd daaraan te gaan werken en ook SSA buitenland belooft hulp, maar ik moet het allemaal nog zien. Gelukkig heeft alles niet zo'n haast, Nederland betaalt een jaar met terugwerkende kracht.
Laatst gewijzigd door Bennogr op 19 dec 2011, 01:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Benno...AOW voor je vrouw inderdaad stopt wanneer zij 65 is.Het bedrag hangt of hoeveel zij verdient.De minder de meer AOW voor haar.En zelf krijg je ook nog wat vakantie AOW.
dirkwood schreef:Benno...AOW voor je vrouw inderdaad stopt wanneer zij 65 is.Het bedrag hangt of hoeveel zij verdient.De minder de meer AOW voor haar.En zelf krijg je ook nog wat vakantie AOW.
Mijn Engelse vrouw kreeg ook nog AOW van Nederland.
Het stopte toen zij 65 jaar oud werd.
Maar ik denk dat het een percentage was van mijn AOW.
Ze hebben me nooit gevraagd hoeveel zij verdiende en daarom denk ik niet dat het er afhangt hoeveel zij verdiende.
Ook krijg ik nu minder AOW since July dit jaar.
Ik geloof dat ik nog een kleine aanvulling kreeg, maar nu zijn ze aan het bezuiniging.
De mensen die in Nederland krijgen het nog steeds, maar niet als je in het buitenland woont.
Marcus...ik heb ongeveer een maand of zo geleden een brief ontvangen van de SVB en heb die zelfs eens in zijn geheel hier gepubliceerd.Zij gaven precies aan daarin wat ik dus in het kort hier nog een keertje vertelde.Of zij moeten dit allemaal in de laatste weken verandert en terug geschroefd hebben?En wel degelijk werd er gewezen in die brief dat het bedrag voor mijn vrouw afhankelijk is van wat zij verdiend.
Laatst gewijzigd door dirkwood op 19 dec 2011, 02:22, 2 keer totaal gewijzigd.
De reden waarom een buitenlandse vrouw dit tot haar 65 krijgt heeft te maken met het feit dat de wet zo oud is.Men ging er namelijk van uit bij getrouwd dat een man de kost en brood winner is van een huishouden.
Dirkwood, je vrouw krijgt geen AOW, jij ontvangt een partnertoeslag zolang je vrouw nog geen 65 is. Dit is een oude regeling die niet meer geldt vanaf 2015.
AOW Partnertoeslag
U kunt in aanmerking komen voor een partnertoeslag op uw pensioen volgens de Algemene Ouderdomswet (AOW) als u AOW ontvangt en uw partner jonger is dan 65 jaar. Uw partner heeft dan namelijk nog geen recht op AOW en zelf ontvangt u alleen uw deel van de AOW.
Voorwaarden AOW-partnertoeslag
U ontvangt de toeslag alleen als uw partner geen of weinig eigen inkomen heeft. Dit eigen inkomen kan bestaan uit inkomen uit arbeid (een baan) of inkomen in verband met arbeid (bijvoorbeeld een sociale uitkering of VUT). De toeslag stopt zodra uw partner de leeftijd van 65 jaar bereikt en een eigen AOW ontvangt.
AOW-toeslag vervalt in 2015
De partnertoeslag wordt in 2015 afgeschaft. Dit heeft alleen gevolgen voor u als u op of na 1 januari 1950 geboren bent en een jongere partner met geen of weinig inkomen heeft. Als u voor 1 januari 1950 bent geboren, verandert er voor u niets. U blijft de partnertoeslag gewoon ontvangen tot uw jongere partner de leeftijd van 65 jaar bereikt en een AOW-pensioen
Hier nog een tekst waarin uitgelegd wordt hoeveel die toeslag eventueel is en hoeveel er gekort wordt als je partner nooit in Nederland gewoond heeft:
Uw vrouw heeft nooit in Nederland gewoond. De toeslag wordt dus gekort. Voor de korting wordt gekeken naar de leeftijd van uw vrouw op het moment dat u 65 jaar wordt. Die leeftijd minus 15 jaar (het jaar waarin iedereen begint met jaarlijkse opbouw van de aow) levert een aantal jaren op waarin uw vrouw niet verzekerd was. Dat aantal jaren x 2 wordt in mindering gebracht op de toeslag.
Voorbeeld: Uw vrouw is 35 jaar als u 65 wordt. Zij was dus 35-15 = 20 jaar niet verzekerd. 20x2 =40. De hoogte van de toeslag is dus maximaal 60 procent van de standaardbedrag voor de toeslag. Het standaardbedrag van de toeslag is de gehuwden aow.
Inkomsten van uw vrouw worden gekort op de toeslag op de aow die u voor uw vrouw ontvangt. Bij inkomen uit arbeid is er een van de korting vrijgesteld bedrag.
Dit klopt allemaal Vana.Zoals ik al zei de AOW voor de vrouw is vanwege dat de man kost winner is/was in vroegere jaren.Het bedrag hangt af van hoeveel zij verdient enzij krijgt het tot zij 65 is.Wat wel nieuw is voor mij is dat het afgeschaft wordt in 2015.Stond dus ook niet in mijn brief van de SVB daar dat een opsomming van money was ik kan verwachten bij de leeftijd van 65 en mijn vrouw bereikt de leeftijd van 65 in 2015.Nog een extra opmerking als je op oudere leeftijd trouwd in het buitenland dan betekend dit een verlaging in je AOW en je dit dus moet overwegen om wel of niet te doen.
Het afschaffen van de partnertoeslag is waarschijnlijk ook niet op jou van toepassing, omdat je vóór 1 januari geboren bent. Dat staat ook in het bericht van Vana:
vana schreef:
De partnertoeslag wordt in 2015 afgeschaft. Dit heeft alleen gevolgen voor u als u op of na 1 januari 1950 geboren bent en een jongere partner met geen of weinig inkomen heeft. Als u voor 1 januari 1950 bent geboren, verandert er voor u niets. U blijft de partnertoeslag gewoon ontvangen tot uw jongere partner de leeftijd van 65 jaar bereikt en een AOW-pensioen
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.