Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Rokers worden paria's op stranden Californië

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Fuzzy
Amerikakenner
Contacteer:

Rokers worden paria's op stranden Californië

Bericht door Fuzzy »

Ik las dit in de krant, vroeg me af wat jullie hiervan vinden?..

LOS ANGELES - Met een sigaretje kijken naar een mooie zonsondergang behoort op de meeste stranden van Californië binnenkort waarschijnlijk tot het verleden. In en rond Los Angeles bijvoorbeeld mag vanaf juli nog slechts op drie stranden worden gerookt.

De afgelopen jaren kondigden steeds meer stranden in de zuidelijke surfstaat een verbod af op roken, zo meldde de krant Los Angeles Times maandag. Op de meeste stranden die beheerd worden door de staat Californië mag volgens het dagblad nog steeds een sigaret worden opgestoken. Maar de meeste gemeentelijke en niet-openbare stranden zijn inmiddels rookvrij. Het Californische voorbeeld vindt navolging in verscheidene andere Amerikaanse staten. Zo zal binnenkort ook een strand in Florida een rookverbod afkondigen.

Antirookgroeperingen beschouwen de verboden als een mijlpaal. Het gaat immers niet om gesloten ruimtes, zoals cafés, restaurants en kantoren, maar om grote, open, goedgeventileerde gebieden. Volgens de Los Angeles Times hebben verscheidene lobbygroeperingen hun krachten gebundeld. Zo pleitten zowel milieu-, gezondheids- en surforganisaties voor stranden met schone lucht en zonder sigarettenpeuken.

Fuzzy
Greetings from Mister Fuzzy

http://www.eecoboogiewoogie.com
Henriëtte
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Henriëtte »

Ik ben een niet-roker. En heel erg blij met het rookverbod op de werkvloer (een verademing!) en ook groot voorstander van een rookverbod in de horeca. 't Is zo heerlijk als je in Amerika bent, dat je zo weinig mensen ziet roken.
Maar een rookverbod op het strand, dat gaat me te ver. We zitten nou eenmaal met veel mensen op dit kleine aardbolletje, het is niet te voorkomen dat we zo nu en dan overlast van elkaar ervaren. Roken in besloten ruimtes veroorzaakt véél overlast, en moet dus verboden worden. Roken in de openlucht veroorzaakt ook wel overlast (als je de pech hebt dat iemand naast je zit te roken en de wind waait net jouw kant uit), maar dat is toch veel minder erg dan in een besloten ruimte. Dus hier moet je als niet-roker gewoon even accepteren dat de roker zin heeft in z'n peukie. Desnoods kan een van beiden even een paar meter opschuiven, het strand is groot genoeg, toch!
Wel de rommel opruimen natuurlijk (geen peuken in het zand), maar dat geldt net zo goed voor blikjes en ander afval.
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
Michigan
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Michigan »

Ik rook zelf niet dus ik kan er eigenlijk niet wakker van liggen.
Maar ik moet wel toegeven dat het wat ver gaat. Ik heb er toch nooit echt last van, alleen van joints want die ruiken echt sterk, dus mij maakt het niet uit. Dus van mij mag er gerust gerook worden in open ruimtes, alleen in kleine ruimtes zonder voldoende ventilatie hou ik er niet zo van.

- Mike
- Mike
yvet
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door yvet »

Ik ben dus wel een roker en ook nog eens 1 die over minder dan 2 maanden naar LA vertrekt....

Ikzelf ben het eens met mijn vorige schrijvers.
Dit gaat me te ver, de buitenlucht afsluiten zeg maar voor rokers.
O.k. het zijn privegebieden en dan mag je dat zelf weten maar toch...

Roken op de werkvloer verbieden vond ik een goede zaak, idd veel mensen hebben er last van dus dan rook je maar buiten of in een apparte ruimte.
Ik moet daarbij opmerken dat ik vanwege mijn werk in de gezondheidszorg nooit heb kunnen roken op mijn werk dus dat was ik al gewend.
Daarnaast rook ik thuis ook buiten omdat mijn man er niet tegen kan dus ik ben gewend om te koukleumen, maar goed ik wil dan ook zelf roken....

Geheel rookvrije café's en restaurants vind ik niet echt heel erg leuk, maar wel logisch.
Restaurant gaat nog wel zeker in Amerika want daar is het heel normaal om even tussendoor voor de deur buiten een paffie te doen.
Maar een cafe.... ik rook meer als ik alcohol drink dus dat zou jammer zijn maar niet dodelijk ofzo.

Ik doe trouwens (zeker in Amerika) altijd mijn peuken uitmaken met water en vervolgens gooi ik mijn peuken weg. Of ik heb een afsluitbare asbak bij me.
Ook als we ergens eten restaurant of eetcafe en we zitten daar met emnsen die ik niet ken, vraag ik altijd of er bezwaar is tegen mijn gerook en mocht dat er alsnog komen of ze me dan een seintje willen geven.

Dat is ongeveer wel het maximale wat je als roker kunt doen voor je medemens niet-roker.
Maar het is niet zo dat er alleen maar 1 richtings verkeer moet zijn, ook de niet-roker mag wel eens een oogje of neusje dichtknijpen (niet dat dat ook niet gebeurd hoor)....
http://ucla.web-log.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Georgie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Georgie »

Ja ja ja! Ik ben zelf geen roker (ook anti-roken echt) en vind dit dus wel goed. Ik snap dat het voor veel mensen goed balen is dat ze niet meer op het strand mogen roken, maar ik sta op zich wel achter het rookbeleid van California. Ik vond het zelf ook echt heerlijk om daar in restaurants te kunnen zitten zonder die blauwe rookwalm. Er werd bij mij echt nauwelijks gerookt in CA. Toen ik weer terug was in NL was het dus wel even wennen.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, CT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
Marby
Amerikafan

Bericht door Marby »

Ik ben geen roker, maar vind dat dit wel wat ver gaat. Op het strand heb je toch vrij weinig last van rook als niet-roker. Je moet een roker toch ook zijn genot laten.

Waar ik me wel altijd aan erger zijn rokers die menen dat hun filter peuken op de grond gooien geen verontreiniging is. Dus dan vind het wel weer prettig dat er niet meer gerookt mag worden, maar dat zou ook geregeld kunnen worden door de wetten die al bestaan uit te voeren (toe te passen? To enforce).

De gemeentelijke stranden zijn trouwens geen prive gebied.

Het roken illegaal maken zou erg moeilijk zijn, en waarschijnlijk een effect hebben zoals marijuana nu of alcohol in de jaren 20 van de vorige eeuw. Zowel van marijuana nu als van alcohol toendertijd zijn heel veel mensen rijk geworden, zonder dat die belasting betaalden. Bovendien worden zulke zaken dan ook het criminele circuit ingedrukt.

Men is dus bezig om een verslavende gewoonte dusdanig te limiteren zonder het illegaal te maken, dat het zich de moeite niet meer loont om roker te zijn. En daar worden ze langzamerhand erg goed in. Zo zijn er nog wel een paar zaken waar men langzamerhand de burgerrechten (burgers' rechten?) aan het wegknabbelen zijn.

Margaret
Marceljesse
Amerikakenner

Bericht door Marceljesse »

Eigenlijk is alles al gezegd. Ik ben ook een niet-roker en vindt het in amerika ideaal dat de horeca rook-vrij is.
Iedere niet-roker zal he kennen; ga in nederland een cafe/restaurant in en je kleding kan direct linea-recta de was in. In amerika kan je gewoon een dag later die kleding weer aan.
Het strand gaat me te ver maar het verbaast me eigenlijk helemaal niets!
Xerxes
Amerikafan

Bericht door Xerxes »

Het grappige is dat deze wet op de ugly beaches (bv Santa Monica beach) geld maar niet voor mooie beaches zoals Point Dume of Leo Carrillo (Malibu, en Ventura County grens).
Live and let live is what I aspire to
American
Californian
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Ik rook zelf niet ... dus dit bericht treft mij niet persoonlijk ... Ik heb in de buitenlucht overigens geen last van rokers. Tenzij de persoon dicht bij me staat en de wind verkeerd staat, maar dat lijkt me logisch.

Waar ik me echter op het strand wel aan irriteer zijn de peuken die in het zand worden uitgedrukt en daar blijven liggen. Ik moet toch regelmatig eerst de peuken uit het zand vissen, alvorens ik mijn badhanddoek kan leggen op het strand. En ik houd zo van het strand, hopelijk zijn de Italianen over 2 weken wat netter ;)
Sandy
fcolos
Amerikakenner

Bericht door fcolos »

Marby schreef: Waar ik me wel altijd aan erger zijn rokers die menen dat hun filter peuken op de grond gooien geen verontreiniging is.
Daar ben ik het wel mee eens. Wat mij echter veel meer tegen staat, is kauwgom op straat, die eerst aan je schoenen plakt en later verandert in van die ranzige zwarte vlekken... (peuken kun je tenminste nog opvegen :))
"You're drunk again."
"No, I'm just exhausted 'cause I've been up all night drinking."
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

fcolos schreef:Daar ben ik het wel mee eens. Wat mij echter veel meer tegen staat, is kauwgom op straat, die eerst aan je schoenen plakt en later verandert in van die ranzige zwarte vlekken... (peuken kun je tenminste nog opvegen)
Of kauwgom in je haar, omdat je denkt lekker in een park in het gras te kunnen liggen.. Is mij een keer overkomen ..
En dan ook nog eens boven op mijn hoofd .. waar je het niet één twee drie uit knipt :shock:

Maar da's appels met peren vergelijken ... zo weet ik nog wel een paar ranzige dingen te noemen ;)
Sandy
Fuzzy
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Fuzzy »

Ik vind het zelf een beetje raar om roken af te gaan schaffen op stranden. Ten eerste zit je in de vrije buitenlucht..en wat al eerder is gezegd is dat je dus makkelijk ergens anders kan gaan zitten.

Sommige gebieden kan ik het me nog voorstellen, maar er is een grens toch?
Greetings from Mister Fuzzy

http://www.eecoboogiewoogie.com
fcolos
Amerikakenner

Bericht door fcolos »

Sandy schreef: Maar da's appels met peren vergelijken ... zo weet ik nog wel een paar ranzige dingen te noemen ;)
[/color]
Niet helemaal vind ik. Het is namelijk heel makkelijk om naar de rokers te staan wijzen als veroorzakers van overlast (in dit geval door rommel te maken), terwijl de persoon in kwestie misschien wel net zoveel overlast veroorzaakt.
"Hij onder u die zonder zonden is, werpe de eerste steen" heeft iemand eens gezegd (geloof dat hij ook over water liep e.d. :)).
"You're drunk again."
"No, I'm just exhausted 'cause I've been up all night drinking."
maartena
Amerikafan

Bericht door maartena »

Ik vind het goed. Maar niet om het feit dat het om de rook gaat (je zit immers in de buitenlucht), maar om de milieu vervuiling. Het is een wetenschappelijk feit dat de natuur 25 tot 30 jaar nodig heeft om 1 enkele sigarettenpeuk af te breken, en als je het hele strand maar vol gaat gooien met die peuken dan komen ze dus direct in de oceaan terecht bij de volgende tij-wisselling.

Je moet in het hele zuid-westen sowieso uitkijken met het weggooien van sigarettenpeuken, buiten de bebouwde kom is het meestal streng verboden op hoge boetes, maar dat heeft dan weer te maken met het brandgevaar. Een enkele sigarettenpeuk was enkele jaren geleden de oorzaak van een brand die uiteindelijk enkele honderden huizen in de as legde en aan enkele mensen het leven kostte.

Je mag op de parkeerplaatsen bij het strand trouwens gewoon roken, en er staan daar van die olievaten met zand om je peukjes in uit te drukken. Op die manier verdwijnen ze in ieder geval niet in de oceaan.

En ach.... natuurlijk is het sowieso eigenlijk best wel een dom idee om willens en wetens een heel zootje chemicalien in de fik te steken, en vervolgens de rook met diepe teugen door je longen te halen, maar dat moet iedereen voor zichzelf weten natuurlijk. ;) Ik vind het in ieder geval wel erg prettig dat ik in de VS lekker kan eten zonder dat er een tafeltje verderop het laatste beetje dessert is weggesmikkeld en de kankerstaafjes weer in de hens gaan.... terwijl ik net mijn hoofdgerecht aangeleverd krijg. Wij gingen in Nederland altijd express om 17:00 vaak al uit eten, dan was er tenminste nog niemand die al klaar was en wilde roken. ;)
"I reject your reality, and substitute my own!"
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer