Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

He is taller than I am OF He is taller than me?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Magnolia87
Amerikakenner

Bericht door Magnolia87 »

Ik heb 'ruzie' met iemand omdat ik zei: 'He is taller than I am', en die persoon zei toen tegen mij dat het 'he is taller than me' is. Vervolgens heb ik op internet gekeken en overal kom ik ook 'he is bigger than I am', 'he is taller than I am' tegen. Ook heeft mijn Engels lerares ooit tegen mij gezegd dat 'he is taller than I am' gewoon goed is.

Wat is het nou dan? Degene is er van overtuigt dat het ALTIJD 'he is taller than me' is.

(In het Nederlands zeggen ook veel mensen: 'hij is groter dan mij', terwijl het 'hij is groter dan ik ben' is.)
Magnolia87
Amerikakenner

Comparisons usually follow than or as:
He is taller than I (am tall).
This helps you as much as (it helps) me.
She is as noisy as I (am).

Comparisons are really shorthand sentences, which usually omit words, such as those in the parentheses in the sentences above. If you complete the comparison in your head, you can choose the correct case for the pronoun. For example:

NOT: He is taller than me.
(Would you say, “He is taller than me am tall”?)
CORRECT: He is taller than I.
boeffie
Amerikakenner

Re: He is taller than I am OF He is taller than me?

Bericht door boeffie »

Volgens mij heb jij grammaticaal gezien gelijk. "I" is het onderwerp. Dat "me" is volgens mij een letterlijke vertaling vanuit het Nederlands (mij > me).

Vraag
Is het hij is groter dan mij of groter dan ik?

Antwoord
Correct is: hij is groter dan ik.

Toelichting
De voegwoorden van vergelijking als (na de stellende trap) en dan (na de vergrotende trap) staan in veel gevallen voor een zelfstandig naamwoord of een persoonlijk voornaamwoord (zo dom als een ezel, het hemd is nader dan de rok). Ze worden daardoor ook wel opgevat als voorzetsels. Dit blijkt uit het gebruik van niet-onderwerpsvormen van voornaamwoorden na als of dan, ook wanneer het zinsverband onderwerpsvormen vereist.

Deze ontwikkeling, die zich overigens ook in het Engels heeft voorgedaan en daar verder is (he is taller than me is mogelijk en geaccepteerd naast he is taller than I am), is al geruime tijd gaande, maar wordt tot nog toe door taalvoorschriften tegengewerkt. In veel gevallen wordt hierbij gewezen op het feit dat het voornaamwoord na als of dan kan worden aangevuld tot een hele zin waarin het voornaamwoord het onderwerp is
fcolos
Amerikakenner

Bericht door fcolos »

In de States hoor je heel veel "taller than me", net zoals je in het Nederlands veel hoort "groter dan mij" (of "groter as mijn" als je in brabant komt...). Ik weet het niet 100% zeker, maar ik vrees dat de gemiddelde Amerikaan zijn grammatica net zo belabberd beheerst als de gemiddelde Nederlander...
Magnolia87
Amerikakenner

Ja precies, dat dacht ik inderdaad al. Het is offcieel gewoon 'He is taller than I am' en 'Hij is groter dan ik ben', maar Nederlanders zeggen heel vaak 'Hij is groter dan mij' , wat dus fout is!!! En zo zullen de Amerikanen het ook gewoon fout zeggen inderdaad.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer