Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Nationale identiteit
- Grandu
- Amerika-expert
- Contacteer:
Nationale identiteit
Voor mijn studie American Studies moet ik voor aankomende week twee paragrafen voor een essay schrijven van maar 400 woorden. Het is de bedoeling dat ik twee paragrafen schrijf en in een ieder het volgende beantwoord:
''Gaan een nationale identiteit en multiculturaliteit samen?''
Deze vraag is een vraag waar ik zelf heel erg over na moet denken en gezien de kennis over Amerika die dit forum bezit, ben ik benieuwd naar jullie visie hierop. Misschien dat er heel interessante antwoorden op komen die mij kunnen inspireren voor mijn essay.
Derk
''Gaan een nationale identiteit en multiculturaliteit samen?''
Deze vraag is een vraag waar ik zelf heel erg over na moet denken en gezien de kennis over Amerika die dit forum bezit, ben ik benieuwd naar jullie visie hierop. Misschien dat er heel interessante antwoorden op komen die mij kunnen inspireren voor mijn essay.
Derk
Laatst gewijzigd door Petra/VS op 19 sep 2011, 08:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Op verzoek van Derk de titel en de vraag veranderd - Petra
Reden: Op verzoek van Derk de titel en de vraag veranderd - Petra
The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/
“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
---Mark Twain
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: Essay over 'national identity'
Als een land toestaat dat mensen hun eigen cultuur toch grotendeels kunnen behouden, dan is het samengaan van multiculturalisme en nationale identiteit mogelijk. Want eigenlijk zie je dat in Amerika, vind ik. 4th of July en mensen van allerlei afkomst staan te zwaaien met vlaggetjes.
Komt ook omdat Amerika een sterk 'merk' is. Mensen identificeren er zich dan graag mee. Dus je verhuisde van een land-ver-weg naar Amerika, je kan deels je eigen cultuur behouden, maar je identificeert je ook graag met dat nieuwe land.
Branding speelt dus een grote rol in zoiets.
(Belgie is een slecht merk, de nationale feestdag gaat dan ook volledig voorbij aan Jan-met-de-Pet. In tegenstelling tot bv. Koniginnedag in Nederland.)
Komt ook omdat Amerika een sterk 'merk' is. Mensen identificeren er zich dan graag mee. Dus je verhuisde van een land-ver-weg naar Amerika, je kan deels je eigen cultuur behouden, maar je identificeert je ook graag met dat nieuwe land.
Branding speelt dus een grote rol in zoiets.
(Belgie is een slecht merk, de nationale feestdag gaat dan ook volledig voorbij aan Jan-met-de-Pet. In tegenstelling tot bv. Koniginnedag in Nederland.)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
- Grandu
- Amerika-expert
- Contacteer:
Correctie:
Het moeten uiteindelijk twee paragrafen worden die in het body-deel kunnen worden gezet van een essay gericht op één van de twee onderwerpen. Mij trekt de tweede het meeste aan, ik heb het idee dat ik daar meer mee kan.
Elke, jouw informatie is iets waar ik denk ik wel iets mee kan!
Zijn er hier ook forumleden die vinden dat multiculturalisme en een nationale identiteit niet samengaan?
Derk
Het moeten uiteindelijk twee paragrafen worden die in het body-deel kunnen worden gezet van een essay gericht op één van de twee onderwerpen. Mij trekt de tweede het meeste aan, ik heb het idee dat ik daar meer mee kan.
Elke, jouw informatie is iets waar ik denk ik wel iets mee kan!
Zijn er hier ook forumleden die vinden dat multiculturalisme en een nationale identiteit niet samengaan?
Derk
The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/
---Mark Twain
---Mark Twain
-
Bennogr
- Amerika-expert
Het goed scheiden van kerk en staat, is absoluut nodig en gelukkig staat dat heel duidelijk in de Amerikaanse grondwet.
Wat losse opmerkingen:
Wat mij altijd opvalt is dat er hier stromingen zijn, vaak mensen die vaak niet meer dan 1 of 2 generaties van immigratie af staan, die het vaak heeft over, of denkt 'die vuile buitenlanders die niet eens Engels kennen en ook gekke kleren dragen'. Al dan niet geuit.
Ik merk bij mezelf overigens, dat ik er niet tegen kan als de 'super' in mijn gebouw alleen maar Spaans spreekt en gelukkig een 'onder-super' heeft, die wel genoeg Engels spreekt om duidelijk te maken dat het plafond in de badkamer gerepareerd moet worden. Ik merk dan dat ik zelf denk: ik heb Engels geleerd, waarom zij niet? En daar echt kwaad om kan worden. Wat ik (meestal) opvang, maar dat gevoel is er dus zelfs bij een hoog opgeleide, linksdenkende buitenlander, die nooit problemen heeft gehad met immigratie of Amerikaan worden. (Ik had dat ook lang geleden in Amsterdam, waar ik op een gegeven ogenblik ophield met Engels te spreken in een restaurant of zaakje gedraven door Amerikanen. Als je in mijn land wil werken, moet je ook de taal maar leren, vond/vind ik).
Ook altijd opvallend: het volkslied wordt hier altijd gespeeld bij vrijwel alle sportwedstrijden, niet alleen als er een internationaal verband is (vergelijk het VK waar vroeger ook altijd het volkslied gespeeld werd na afloop van een film in een bioscoop!). De enige Nederlandse vergelijking was vroeger op radio en tv toen er nog maar 2 netten op de TV waren en alles rond middernacht uit ging, met het Wilhelmus). Aan de 'World Series' (honkbal) komt ook geen buitenlandse team te pas.
Maar in het algemeen identificeert men zich toch als Amerikaan (en staat druk met vlaggetjes te zwaaien), zij het dan vaak als 'streepje-Amerikaan.' (of vaak: afstammelingen van afstammelingen van immigranten). Met elk jaar een St. Patrick's Day Parade (Ieren), Columbus Day/Optocht (Italianen), Porto Rico Day parade (al is PR officieel onderdeel van de VS), West Indian Day Parade, Pulaski Day Parade (Polen), enz. enz. (GEEN Nederlandse Dag parade!)
Voor Wat Het Waard Is.
Wat losse opmerkingen:
Wat mij altijd opvalt is dat er hier stromingen zijn, vaak mensen die vaak niet meer dan 1 of 2 generaties van immigratie af staan, die het vaak heeft over, of denkt 'die vuile buitenlanders die niet eens Engels kennen en ook gekke kleren dragen'. Al dan niet geuit.
Ik merk bij mezelf overigens, dat ik er niet tegen kan als de 'super' in mijn gebouw alleen maar Spaans spreekt en gelukkig een 'onder-super' heeft, die wel genoeg Engels spreekt om duidelijk te maken dat het plafond in de badkamer gerepareerd moet worden. Ik merk dan dat ik zelf denk: ik heb Engels geleerd, waarom zij niet? En daar echt kwaad om kan worden. Wat ik (meestal) opvang, maar dat gevoel is er dus zelfs bij een hoog opgeleide, linksdenkende buitenlander, die nooit problemen heeft gehad met immigratie of Amerikaan worden. (Ik had dat ook lang geleden in Amsterdam, waar ik op een gegeven ogenblik ophield met Engels te spreken in een restaurant of zaakje gedraven door Amerikanen. Als je in mijn land wil werken, moet je ook de taal maar leren, vond/vind ik).
Ook altijd opvallend: het volkslied wordt hier altijd gespeeld bij vrijwel alle sportwedstrijden, niet alleen als er een internationaal verband is (vergelijk het VK waar vroeger ook altijd het volkslied gespeeld werd na afloop van een film in een bioscoop!). De enige Nederlandse vergelijking was vroeger op radio en tv toen er nog maar 2 netten op de TV waren en alles rond middernacht uit ging, met het Wilhelmus). Aan de 'World Series' (honkbal) komt ook geen buitenlandse team te pas.
Maar in het algemeen identificeert men zich toch als Amerikaan (en staat druk met vlaggetjes te zwaaien), zij het dan vaak als 'streepje-Amerikaan.' (of vaak: afstammelingen van afstammelingen van immigranten). Met elk jaar een St. Patrick's Day Parade (Ieren), Columbus Day/Optocht (Italianen), Porto Rico Day parade (al is PR officieel onderdeel van de VS), West Indian Day Parade, Pulaski Day Parade (Polen), enz. enz. (GEEN Nederlandse Dag parade!)
Voor Wat Het Waard Is.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Super interessant topic Derk
Vind het haast jammer dat mijn studie al bijna afgerond is anders zou ik ook echt wel interesse hebben in jou studie Derk...
Bennogr schreef:Het goed scheiden van kerk en staat, is absoluut nodig en gelukkig staat dat heel duidelijk in de Amerikaanse grondwet.
( Als je in mijn land wil werken, moet je ook de taal maar leren, vond/vind ik). Helemaal mee eens, zo denk ik er ook over. Dit zou voor mij ook in NL toegepast mogen worden
Ook altijd opvallend: het volkslied wordt hier altijd gespeeld bij vrijwel alle sportwedstrijden, niet alleen als er een internationaal verband is (vergelijk het VK waar vroeger ook altijd het volkslied gespeeld werd na afloop van een film in een bioscoop!). De enige Nederlandse vergelijking was vroeger op radio en tv toen er nog maar 2 netten op de TV waren en alles rond middernacht uit ging, met het Wilhelmus). Dat volkslied vond ik bij de Yankees toch wel zo gaaf... echt n kippenvel momentje dat vind ik hier bij t WK niet echt omdat de helft van de voetballers al niet meezingt![]()
Vind het haast jammer dat mijn studie al bijna afgerond is anders zou ik ook echt wel interesse hebben in jou studie Derk...
www.Citizenof.com blog vol reis- woon en interieurinspiratie
Je zal eerst duidelijk moeten maken wat multiculturalisme is, voordat mensen hier echt iets zinnigs over kunnen zeggen. Anders loop je het risico dat mensen er hun eigen interpretatie aan geven en hun mening waardeloos is.Grandu schreef:Zijn er hier ook forumleden die vinden dat multiculturalisme en een nationale identiteit niet samengaan?
Nieuw Zeeland is het land wat mijns inziens het beste twee culturen herbergt en toch één land is. Maar zelfs daar is dat niet voor iedereen waar, of is iedereen het ermee eens.
Ik zou eerst inderdaad eerst duidelijk maken wat je bedoelt met bepaalde termen om de interpraties wat gelijk te trekken. Advies van mn scriptie begeleider om bij elke vraag je termen operatief te maken dus in dit geval:
"Wat is multiculturalisme?", "Wat is een nationale identiteit?" en "Wat wordt bedoeld met 'samengaan'? "
Want anders krijg je niet echt duidelijk waar mensen het over hebben en ben je meer bezig met uitpluizen van persoonlijke interpretaties van die termen. Het is ook wel een heel erg veel omvattende vraag die nogal intimiderend overkomt dus misschien komen er meer reacties als je het wat opdeelt in subvragen zodat je als beantwoorder wat aanknopingspunten hebt.
"Wat is multiculturalisme?", "Wat is een nationale identiteit?" en "Wat wordt bedoeld met 'samengaan'? "
Want anders krijg je niet echt duidelijk waar mensen het over hebben en ben je meer bezig met uitpluizen van persoonlijke interpretaties van die termen. Het is ook wel een heel erg veel omvattende vraag die nogal intimiderend overkomt dus misschien komen er meer reacties als je het wat opdeelt in subvragen zodat je als beantwoorder wat aanknopingspunten hebt.
@Grandu, je hoeft mijns inziens niet een definitie te geven waar iedereen het mee eens zal zijn, dat zal onmogelijk blijken. Maar geef wel aan wat jij eronder verstaat en dan kunnen wij, conform jouw definitie, onze gedachten hierover geven.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 9 Reacties
- 5848 Weergaves
-
Laatste bericht door Berry
-
- 4 Reacties