Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Vanuit Nederland een Amerikaanse rekening openen

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
chris2011
Amerika-newbie

Vanuit Nederland een Amerikaanse rekening openen

Bericht door chris2011 »

Hallo!

Ik heb een vraag over het openen van een Amerikaanse bankrekening vanuit Nederland. Ik heb vrijwel al mijn beleggingen bij Amerikaanse brokers en wil nu graag een checking account bij een Amerikaanse bank openen om geld van mijn broker accounts naar een checking account over te maken. Voordeel is dat het geld er sneller is (en goedkoper) en ik veel in dollars afreken. Nu maak ik het geld over naar mijn Nederlandse rekening waar het weer in euro's wordt omgezet en als ik vervolgens met mijn credit card iets bestel dan wordt het weer in dollars omgezet (maw ik betaal 2x onnodig extra kosten).

Ik overweeg over een tijdje ook naar Amerika te emigreren, dus dan is het ook wel handig om een checking account te hebben. Ik heb een aantal banken gebeld maar de meesten zeggen dat ik een social security number of adres in Amerika nodig heb. Deze heb ik op dit moment dus niet. Bank of America zei dat ze geen rekeningen voor buitenlanders open (tenzij ik mijn beleggingen ook bij hun wil onderbrengen, dan viel erover te praten ;)) het Nederlandse kantoor zei dat ze alleen voor zakelijke klanten bemiddelen. ING Direct zei dat ze helemaal niks voor Nederlanders doen (ook niet nadat ik zei dat ik meerdere rekeningen bij ING heb). Alleen Chase kon een rekening aanbieden, maar daarvoor moet ik wel op hun kantoor in Amerika langskomen. Nu ben ik de komende maanden niet in Amerika en wil ik toch graag een rekening openen.

Kent iemand een Amerikaanse bank die een checking account aanbiedt aan Nederlanders zonder een adres in Amerika? Het mooiste zou nog zijn als iemand een contactpersoon bij de bank heeft die hier meer over weet. Misschien dat ik niet de juiste personen aan de lijn had (heb bij allen wel met de supervisor gesproken).
Clint
Amerika-expert

Re: Vanuit Nederland een Amerikaanse rekening openen

Bericht door Clint »

De enige succesverhalen die ik heb gehoord van mensen zonder SSN die een bankrekening in de VS hebben geopend, waren allemaal situaties waarbij iemand een lokaal kantoor inliep. Vaak zelfs zo dat de ene branch nee zei en dat de andere branch het wel toe liet (vaak BoA).

ING Direct is net trouwens door Capital One gekocht, dus een echte link met NL (voor zover die er ooit al is geweest) is er niet meer denk ik ;)
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
johan67
Amerikafan

Bericht door johan67 »

Misschien niet wat je zoekt, maar ik heb bij de Rabobank (in Nederland) een Dollarrekening. Kan geld overmaken en betaal de wisselkoers van dat moment. Het overmaken naar buitenland kost echter nog steeds geld maar ik heb dus het voordeel datik het moment van de wisselkoers kan bepalen.
chris2011
Amerika-newbie

Bericht door chris2011 »

@Clint
Misschien moet ik dan toch maar even wachten voordat ik weer naar Amerika ga. Vreemd dat ze daar zo moeilijk over doen, hier in Europa kun je in elk land wel een rekening krijgen zonder problemen. Lijkt me toch dat die Amerikaanse banken wel wat geld kunnen gebruiken.

@johan67
Dan zit je inderdaad nog met de hoge transactiekosten. Bovendien zijn dollarrekeningen vaak ook erg duur bij de Nederlandse banken.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

chris2011 schreef:Vreemd dat ze daar zo moeilijk over doen, hier in Europa kun je in elk land wel een rekening krijgen zonder problemen.
Dat is niet helemaal waar: een Amerikaan die niet in NL woont, kan ook niet zomaar een NL bankrekening openen. Dan wordt ook om een BSN gevraagd, of in ieder geval een poststuk met woonadres of een huurcontract.
"Keep Georgia On Your Mind"
knaapje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 30

Bericht door knaapje »

............en als ik vervolgens met mijn credit card iets bestel dan wordt het weer in dollars omgezet (maw ik betaal 2x onnodig extra kosten).....................

En, als je al een checking account in de USA kunt openen, dan krijg je er geen creditcard op als je geen inkomen en credit score hebt.

Knaapje
Rudolfje
Amerikafan

Bericht door Rudolfje »

Ik heb destijds bij Chase een Amerikaanse rekening kunnen openen op vertoon van paspoort en Nederlands rijbewijs. Dit was nog voordat we ons in Amerika vestigden. Ik ben wel een lokaal kantoor binnengestapt om dit te regelen en reken op een uurje of 2 wachttijd.
chris2011
Amerika-newbie

Bericht door chris2011 »

@Bandido
Ik weet niet hoe dat bij Amerikanen is, maar als jij als NLer in Duitsland, Belgie, Zwitserland of waar ook een rekening wilt openen, kan dat gewoon via de post.

@knaapje
Je hebt prepaid credit cards waarop je geld kunt overmaken vanaf je checking account, die kun je zo krijgen.

@Rudolfje
Ik zal Chase anders nog eens bellen om te vragen of het echt niet via de post kan.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

chris2011 schreef:@Bandido
Ik weet niet hoe dat bij Amerikanen is, maar als jij als NLer in Duitsland, Belgie, Zwitserland of waar ook een rekening wilt openen, kan dat gewoon via de post.
Maar niet als je dat in Luxemburg wilt doen. En ik ben zelfs ooit naar Nederland moeten gaan om daar een rekening te kunnen openen, vanuit de Belgische divisie deed men dat niet! (ik spreek nu over ong. 16 jaar geleden)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

chris2011 schreef: @knaapje
Je hebt prepaid credit cards waarop je geld kunt overmaken vanaf je checking account, die kun je zo krijgen.
Bedoel je een secured cc? Wij hebben zonder problemen een rekening geopend bij BoA zonder SSN (door gewoon binnen te lopen), maar die cc, ook secured, kon pas met SSN. Mijn man heeft hem nu dus wel, ik nog niet.
Terug in Texas!
Voynich
Amerikafan

Bericht door Voynich »

Ik heb geprobeerd bij BoA in persoon een gezamelijke rekening (alleen in naam, dus verder geen eigen pasje) met mn vriend te openen (wel US citizen), maar zonder visum ging dat niet gebeuren. Dus of we nu een erg strenge medewerker troffen of dat het toch niet zo makkelijk gaat als dat er soms gezegd wordt...
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

chris2011 schreef:@Bandido
Dat geloof ik wel inderdaad, maar wat ik er maar mee wil zeggen is dat het dus niet zo vreemd is dat het andersom (als NLer in Amerika dus) ook niet kan.
"Keep Georgia On Your Mind"
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Het is geen echte cc, maar je kan de debit Card wel als credit Card gebruiken. Geld wordt dan direct van de rekening gehaald. Je bouwt geen score op, maar dat maakt voor de functionaliteit weinig uit.
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

chris2011 schreef: Ik weet niet hoe dat bij Amerikanen is, maar als jij als NLer in Duitsland, Belgie, Zwitserland of waar ook een rekening wilt openen, kan dat gewoon via de post.
Dat is bij landen binnen de EU onderling, daar gelden andere regels. In de US kun je ook vanuit de ene staat een rekening openen in een andere staat. Wij hebben vorig jaar geprobeerd een bankrekening in NL te openen per post en email, geen van de banken die we bezochten ging daar op in. Zelfs toen mijn vrouw op bezoek in NL een Rabo filiaal binnenliep en de situatie uitlegde deed men er heel erg moelijk over, vanwege het gebrek aan een vast adres in NL. Uiteindelijk konden we bij gratie god's een rekening openen bij de ING.
Dr. L
Amerika-newbie

Bericht door Dr. L »

Het willen openen van een rekening bij een US bank door een non-resident en het niet hebben van een social security # is in feite geen enkel probleem.
Maar je moet dan wel zelf (in persoon) bij een bank binnen stappen met twee verschillende ID's met foto en een deposit doen (kan soms al met 100 dollar) en dan is het na uurtje wachten voor elkaar.
Dus vanuit NL kan het niet en je krijgt ook geen credit card, maar wel een debit card en personal checks en je kan ook alle bank post naar je adres in NL laten verzenden. Maar digitale toegang tot je rekening, inclusief het aanvragen van de mogelijkheid om online te bankieren en transfers te kunnen doen heeft om meerdere redenen uiteraard de voorkeur. Bijna alle banken hebben een FDIC garantie, dus tegoeden tot 250K dollars zijn verzekerd en als je grotere bedragen wil stallen dan open je gewoon meerdere accounts. zoals bijvoorbeeld een saving of een money market account .
John V
Amerikafan

Bericht door John V »

Het zal ongetwijfeld per staat, of wellicht zelfs per bank verschillen. Vandaar maar even mijn persoonlijke ervaringen met het openen van een bankaccount bij de Bank of America in VA. Volgens de checklist van het bedrijf waarvoor ik werk moest ik bij het openen van een bankrekening de navolgende zaken meenemen:
- paspoort met visum
- een tweede legitimatiebewijs (Nederlands rijbewijs)
- financial statement
- huwelijksakte (indien gezamenlijke rekening en huwelijk niet in paspoort vermeld)
- het huurcontract of recente rekening als bewijs van woonplaats
Van alle bovengenoemde zaken werd er in mijn specifieke geval alleen gevraag naar twee geldige ID's, financial statement van de werkgever (alleen van belang voor soort rekening en bijbehorende kosten) en een bewijs dat ik daad werkelijk woonachtig was in de VS. Dit laatste was voor BoA het belangrijkste. Op basis hiervan zou je dus mogen concluderen dat het niet mogelijk is om een bankrekening te openen indien je niet kunt aantonen dat je woonachtig bent in de VS. Dit is ook in lijn met hetgeen ik hierover op andere fora lees. Mocht het echter wel mogelijk zijn om een rekening te openen terwijl je niet woonachtig bent in de VS dan ben ik daar zeer in geïnteresseerd, aangezien ik natuurlijk wel mijn Amerikaanse rekening wil handhaven als we over een paar jaar weer terug gaan naar Nederland. Tot op heden is zover ik weet USAA de enige die hierin voorziet.
Tot slot kun je wel degelijk zonder SSN een rekening opnenen, mits je maar aan kunt tonen dat je woonactig bent in de VS. Mijn vrouw en alle vrouwen van mijn collega's zijn daar het voorbeeld van.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer