Een beetje vage, oneindig uitgebreide en weinig interessante vraag, om het maar zachtjes te zeggen.
Winkeliers in de VS proberen klanten te trekken, maar dat gaat tegenwoordig meer via de post en het internet dan via de etalage. Wat niet wil zeggen, dat etalages niet meetellen, vooral in deftige winkelstraten (Fifth Avenue in New York bijvoorbeeld). Maar er wordt veel meer aandacht gegeven aan opstellingen binnen de winkel.
Wat die opstellingen binnen de winkel betreft, moet je eens kijken naar de web site van mijn vriend Paco Underhill (hij heeft een bedrijf waarvan de naam mij ontgaat, maar zijn naam is 'anders' genoeg om die web site te kunnen vinden), hij doet al vele jaren onderzoek naar de koopgewoonten van mensen (en heeft daar een paar boeken over geschreven). Hij vertelde ooit, dat het verplaatsen van een rek met dassen, leidde tot een sprong in de verkoop.
Kijk ook eens bij Target (
http://www.target.com, natuurlijk) en een aantal andere sites (Pottery Barn, Tiffany's, Macy's, Sears). Dat zijn allemaal grote winkelketens.
Interessanter en meer doenbaar lijkt me om de opdracht wat te verdraaien en web sites met elkaar te gaan vergelijken, dat zijn ook een soort 'etalages' en je hoeft daarvoor niet de oceaan over (Kijk bijvoorbeeld eens naar het verschil tussen Tiffany's -- een soort sjiekere Bijenkorf -- en Sears -- een soort Hema, voor de 'gewone' mens. Target probeert kopers ervan te overtuigen dat ze mooie dingen kunnen kopen voor weinig geld, Pottery Barn is weer iets sjieker).
Succes.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.