Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Over wassen en drogen

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Over wassen en drogen

Bericht door Dento »

Hoe snel buiten of binnen ophangen droogt hangt natuurlijk ook af van waar je bent. Als je ergens aan de oostkust met een hoge luchtvochtigheid bent dan zal lang duren voordat het droog is. Hier in Denver met onze lage luchtvochtigheid kan ik een overhemd of poloshirt om 21:00 's avonds of later ophangen, zo uit de wasmachine, en de volgende ochtend als ik moet strijken rond 6:30 uur is het dan droog.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

Coyote schreef: Maar ik snap ook wel dat in Amerika de was buiten hangen niet de gewoonte is.

Roland
In sommige towns mag het niet eens. Ik heb een droogmolen, nog geen commentaar gehad, maar ben wel de enige op de buurt :)

Helaas helpt buitendrogen niet, het wordt gewoon niet schoon. Of de wasmachine is niet schoon. Bij mij helpt dus inderdaad ook te wassen met poeder.

Dora
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Hi Rita, ik woon in central CA, San Joaquin Valley. Er zijn betere plaatsen in CA om te bezoeken, vooral aan de kust, maar hier om de hoek is er natuurlijk Sequoia/Kings Cayon met de grote bomen en iets verderop aan de andere kant Yosemite.
In de zomer wordt het hier echt te warm (boven 100 degrees F.) plus de lucht is hier ontstellend vervuild - nadeel van in een vallei wonen enz. Ik gebruik 24h pillen, neussprays, nasal washes, oogdruppels, soms een inhaler, en nog zit alles vaak zo potdicht dat ik er hoofdpijn van krijg.
Maar ja: veel zon, weinig regen, hier. Plus een achtertuin vol wildlife, verschillende soorten vogels - manlief zette een joekel van een birdfeeder in de tuin - vlinders, bijen, wespjes, pas twee sprinkhanen up close gezien (de ene was een van die grote achterpoten kwijt), padjes, een eekhoorn, kolibri's en o ja spinnen. Ik ben een paar weken geleden door een giftige spin gebeten en daar behoorlijk beroerd van geweest. Het gebeurde in de tuin, om het huis ben ik voorzichtiger want in de garage en de patio heb ik in ieder geval een black widow, namaak zwarte weduwes, wolfspiders en jumpers gezien. Ook heb ik inmiddels drie soorten kakkerlak gevangen: oriental, field en house. En dan zijn er de mieren, die komen in huis als het koud is, als het warm is, als het regent, als het droog is, dus eigenlijk altijd en voortdurend. Als het te gek wordt pak ik de spuitbus....
Wat dat met wassen/drogen te maken heeft ? Wel, er zitten nu mourning doves te broeden op het plankje dat we in de patio maakten daarvoor, en die zitten dan zo leuk te kijken als ik bezig ben de was op te hangen. Een nest is al uitgekomen en weg, twee jongen, het paar begon opnieuw, we zullen vandeweek wel zien wat er uitgekomen is. M. doves hebben kleine nesten maar broeden in het seizoen een aantal keer achter elkaar. Ik las dat er bijna 500 miljoen van in de US. Inderdaad, net vliegende ratten.
Ja toch wel leuk hier inderdaad !
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Sorry Dento, beetje flauw inderdaad - 't was ook wat laat geworden.
Maar zoals iemand hier al aangaf, als je machine geen verwarmingselement heeft dan zal hot minder heet zijn - in een waterspaarder - vaak en meer op warm gaan lijken. Warm is overigens warmer dan ik soms denk en ik heb al eea. al rijp voor de spullenhulp gekregen op die manier.
Wat voor mij nog steeds een puzzel is: 30 graden op een label, is dat nu 30 F of 30 C ? Iemand ?
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

30 F lijkt me sterk dan moet je met ijswater gaan wassen :mrgreen:
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ja zie je, maar het is toch verwarrend dat in een land dat alles in F doet opeens de labels in de kleding in C zijn ?
boeffie
Amerikakenner

Bericht door boeffie »

Ik reinig mijn wasmachine (voorlader) eens per maand. Eerst verwijder ik de vetluis op de rubberen rand met chloor. Vervolgens draai ik een leeg programma, op 90 graden en was daarin een kopje schoonmaakazijn mee. Na afloop is-ie weer heerlijk schoon. Op advies van wasmachine monteur gebruik ik géén wasverzachter en mijn was wordt daar zachter van als met. Ik was mijn witte was heet met poeder, gekleurde was op 40 of 60 graden met vloeibaar wasmiddel.

Ik heb dus geen problemen met mijn wasmachine, maar wèl met m'n droger. Die reinig ik ook netjes en toch verspreidt-ie vaak een vieze lucht. Zelfs nadat-ie is schoongemaakt. Monteur keek er laatst naar en kon niks vinden wat de oorzaak zou kunnen zijn. Ik baal ervan, want ik wil lekker schoon ruikende was!
Isis
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Isis »

Misschien helpen droger-doekjes? Ik vind dat een prettig geurtje maar dat is ook persoonlijk.

De machine leeg op 90C draaien? Jeetje dat kost een energie. Ik draai nooit op 90C een keer per maand op 60; dan draai ik de handdoeken en beddengoed een keer hoog. Verder draai ik alles op 40 en 30 C altijd de normale tijd van 2,5 uur dan kan de machine rustig opwarmen dat scheelt ook energie ondanks dat ie langer draait.

IPV wasverzachter schijn je ook schoonmaakazijn mee te kunnen laten draaien .. alleen volgens mij loopt dat al bij het wassen de machine in. Of niet? Wasverzachter maakt je spullen ook wat vetter, dan neemt het ook makkelijker vuil op heb ik me laten vertellen.

DRogen liefst buiten, ook de handdoeken en als ze hard zijn stop ik ze bijna droog met een natte handdoek alsnog even in de droger. dan is het ergste harde weg.
Overzicht reizen met camper 2020 staat de 10e camperreis op programma.
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

gut, leuke discussie. Ik schreef een poos geleden dat ik vond dat amerikaanse wasmachines niet lekker wassen/drogen en kreeg toen een hele meute over me heen, maar nu is iedereen het heerlijk met mekaar eens :lol:. Ik zou ook het liefst mijn was buiten drogen maar omdat we beiden lange uren draaien, gaat dit niet. Ik hou niet van die nep (vind ik) luchtjes van sommige drogerdoekjes en wasmiddelen, ik wil gewoon een schone was die niet raar ruikt en dat krijg ik niet voor elkaar hier in amerika.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Wow Dutchie, die bijdrage van je heb ik dan gemist, helaas, want ik was het meteen 200% met je eens geweest !

Isis, voorladers moeten regelmatig schoongewassen worden, heet met reinigingsmateriaal. Iemand schreef ik maak rubber enz. schoon en dat is uitstekend, maar een deel van dat rubber zit in de machine waar je er niet bij kunt (bron een van de betere reparateurs).
Nu kan het ook afhangen van waar je woont, hier in central CA moet ik alle weken alle kranen openmaken (onderste stuk eraf) om die plasticjes met gaatjes eruit te halen en schoon te maken, aangezien daar zwarte schimmel in ontstaat. Ook in de douche, voortdurend schoonmaken met verdunde chloor enz. vanwege zwarte schimmel. Die schimmel gaat ook in de wasmachine woekeren als ik geen voorzorgen neem.
Hebben jullie in andere delen van de US daar ook last van ?

De ruikende droger: heb je de exhaustpijp al eens schoongemaakt ? Als die naar buiten vent in de buitenmuur kun je het zelf proberen door de stofzuiger erop te zetten. Als de exhaust (zoals bij mij) uitmondt op je dak dan moet je - in principe een keer per jaar - iemand laten komen die professioneel de achtergebleven lint eruit verwijderd. Dit vnl. vanwege brandgevaar, maar er kan ook iets ingekomen zijn dat is gaan ruiken. (Kan ook van bovenaf gebeurd zijn.)

Vervolgens moet de waterverwarmingsketel een keer per jaar volledig leeglopen om debris en (kalk)afzetting op het heating element te voorkomen. Bij een oudere heater kan de 'sacrificing rod' opgebruikt zijn heb ik me laten vertellen (op het Internet).
Harley
Amerikafan

Bericht door Harley »

Hi oortjes, wij zijn wel al eens in de buurt geweest want we hebben beide parken al bezocht en de 49 gereden en ook Visalia en zo. Wij hebben vrienden wonen in Turlock. Maar natuurlijk doorrijden is heel anders dan er wonen. Wat ik niet begrijp is dat je vindt dat de lucht erg vervuild is. Is daar dan veel industrie of wat is de reden daarvan? Wij wonen aan de Antwerpse haven en eigenlijk willen we hier graag weg omwille van de vervuiling maar ik moet nog vijf jaar werken en we wonen vlak bij mijn werk.
vele groetjes
Rita
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

Nu kan het ook afhangen van waar je woont, hier in central CA moet ik alle weken alle kranen openmaken (onderste stuk eraf) om die plasticjes met gaatjes eruit te halen en schoon te maken, aangezien daar zwarte schimmel in ontstaat. Ook in de douche, voortdurend schoonmaken met verdunde chloor enz. vanwege zwarte schimmel. Die schimmel gaat ook in de wasmachine woekeren als ik geen voorzorgen neem.
Het is hier in de zomer wel vochtig, maar geen zwarte schimmel gelukkig. Volgens mij kun je daar ook lichamelijke klachten van krijgen.
Wij hebben roze schimmel in de douche als het lang nat blijft ;-)

Dora
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer