Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Hoe voel jij je in Amerika?
-
- Amerikafan
Hoe voel jij je in Amerika?
Iedereen op dit forum is Amerika-fan en er al vaak geweest, volgens mij. Waar ik benieuwd naar ben: waarom ga jij naar Amerika? Zijn het de mensen? De natuur? De ruimte? En voel je je in Amerika ook echt een Amerikaan? Of voel je je meer Nederlander?
In Nederland heb ik me nooit echt thuisgevoeld. Asociale mensen, geen discipline, voordringen, geen respect voor mensen in uniform (en de mensen in uniform laten ook maar wat makkelijk met zich sollen). Die dingen vind ik in Amerika geweldig. Vriendelijke mensen, veel ruimte, politie die nog de baas is, discipline in het openbare leven etc.
Desondanks heb ik wel veel momenten dat ik me in de VS Nederlander voel. Al was het maar omdat ik lang en blond ben, en netjes gekleed (itt tot Amerikanen buiten de steden). Met mijn leren schoenen en overhemd val ik toch al gauw op, naast de kleinere, sportschoenen, baggy shirts/sweater en baseballcap dragende Amerikanen. Ik ben voor hun óf Europeaan óf homo. Ik heb sowieso weinig blonde mannen gezien in Amerika, of ligt dat aan mij?
In Nederland heb ik me nooit echt thuisgevoeld. Asociale mensen, geen discipline, voordringen, geen respect voor mensen in uniform (en de mensen in uniform laten ook maar wat makkelijk met zich sollen). Die dingen vind ik in Amerika geweldig. Vriendelijke mensen, veel ruimte, politie die nog de baas is, discipline in het openbare leven etc.
Desondanks heb ik wel veel momenten dat ik me in de VS Nederlander voel. Al was het maar omdat ik lang en blond ben, en netjes gekleed (itt tot Amerikanen buiten de steden). Met mijn leren schoenen en overhemd val ik toch al gauw op, naast de kleinere, sportschoenen, baggy shirts/sweater en baseballcap dragende Amerikanen. Ik ben voor hun óf Europeaan óf homo. Ik heb sowieso weinig blonde mannen gezien in Amerika, of ligt dat aan mij?
Re: Hoe voel jij je in Amerika?
Ik ben eenmaal voor 6 weken in amerika. Andere keren een kort bezoek vanuit Canada voor een bezoek aan Glacier Nat. Park. Na die 6 weken ben ik er achter gekomen dat Amerika absoluut geen rozengeur en manenschijn is en dat ik zelfs blij was dat ik Nederland terug was. Wat mij erg tegenstond is dat je werkelijk overal voor gewaarschuwd wordt. Tot in het overdreven toe. Ik had het gevoel dat ik geen vrijheid meer had. Daardoor durf je bijna niets meer te doen,.... maar gelukkig ben ik een nederlander en trok me weinig wat van aan. Maar de amerikaan neemt alles voor waar aan en doet daarom niet zoveel. Die luiheid (ik druf ik bijna niet te zeggen) van de amerikanen stuit me enorm tegen de borst ze zijn voor mij niet erg inspirerent. De armoe die ik overal zag, geeft je echt te denken. Las Vegas was voor ons het toppunt van zelfbedrog. Toch zijn de amerikanen een heel vriendelijk volk en willen je overal mee helpen.
Nee,... ik voel me niet lekker als ik in amerika ben. Vandaar dat we er ook niet meer komen..... nou ja, de natuur is overweldigend mooi. En omdat amerikanen overal voor gewaarschuwd worden. Kom je op de (langere) wandelpaden geen mens tegen. Dus Yellowstone staat nog steeds op onze lijst.
Nee,... ik voel me niet lekker als ik in amerika ben. Vandaar dat we er ook niet meer komen..... nou ja, de natuur is overweldigend mooi. En omdat amerikanen overal voor gewaarschuwd worden. Kom je op de (langere) wandelpaden geen mens tegen. Dus Yellowstone staat nog steeds op onze lijst.
Go T@bbing!!!!
Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Toch even reageren, ook al had ik me voorgenomen het niet te doen - het is immers jouw mening - maar goed: het waarschuwen en het gedwee opvolgen van die waarschuwingen heeft niets, maar dan ook echt helemaal niets met luiheid te maken, maar des te meer met het feit dat als jij als bedrijf of overheid niet overal voor waarschuwt er altijd wel een of andere malloot is die dingen toch gaat proberen, gewond raakt of overlijdt, waarna het slachtoffer of de familie het bedrijf of de overheid gaat aanklagen omdat er niet gewaarschuwd werd dat datgene niet mocht of niet veilig was. De "sue happy" cultuur is dus verantwoordelijk voor die hoeveelheid waarschuwingen, en niet luiheid. Sowieso snap ik niet goed wat luiheid met het opvolgen van waarschuwingen te maken heeft, maar dat is weer een andere discussie.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
Persoonlijk vind ik Nederlanders veel luier. Als er iets niet in orde is in de maatschappij of in de straat dan wijst men met het vingertje naar de overheid en doet vervolgens zelf niets.
Just my 2 cts
Just my 2 cts
Ja,die ukkies die enkel sportschoene dragen, baggy shirts met een baseball cap kom ik dagelijks overal in de VS tegen.JayLovesUSA schreef:Desondanks heb ik wel veel momenten dat ik me in de VS Nederlander voel. Al was het maar omdat ik lang en blond ben, en netjes gekleed (itt tot Amerikanen buiten de steden). Met mijn leren schoenen en overhemd val ik toch al gauw op, naast de kleinere, sportschoenen, baggy shirts/sweater en baseballcap dragende Amerikanen. Ik ben voor hun óf Europeaan óf homo. Ik heb sowieso weinig blonde mannen gezien in Amerika, of ligt dat aan mij?

Kijk eens wat verder in de VS rond. Je ziet daar alle types.
Wat ik in jouw post mis is waarom de VS. Je komt een aantal dingen niet in NL tegen. Kom je ze wel tegen in België? Duitsland? Australië? Canada?
Ik kijk er erg naar uit om in een cultuur te gaan leven waar het klaaggehalte hopelijk lager is dan in Nederland. Nederlanders zijn enorm goed in klagen en dat terwijl alles maar dan ook alles geregeld wordt of is.
Tegelijkertijd is dat laatste voor mij ook wel iets wat ik hopelijk niet al teveel zal gaan missen, dat je vanalles moet en sommige dingen niet mag, regeltjescultuur, dat is soms wel vervelend alhoewel ik vermoed dat dit in Amerika ook wel goed aanwezig is (denk wel minder?)
Verder: de ruimte! Echt de ruimte. Ik woon momenteel in een stad waar op veel plekken geen gras meer te bekennen is, alles wordt maar volgeplempt. Dat vind ik echt armoede, dat alles wat nog een beetje natuur is moet wijken voor bouwsels.
Tegelijkertijd is dat laatste voor mij ook wel iets wat ik hopelijk niet al teveel zal gaan missen, dat je vanalles moet en sommige dingen niet mag, regeltjescultuur, dat is soms wel vervelend alhoewel ik vermoed dat dit in Amerika ook wel goed aanwezig is (denk wel minder?)
Verder: de ruimte! Echt de ruimte. Ik woon momenteel in een stad waar op veel plekken geen gras meer te bekennen is, alles wordt maar volgeplempt. Dat vind ik echt armoede, dat alles wat nog een beetje natuur is moet wijken voor bouwsels.
Ook bij Ziva zie ik iets wat ik zelf heel erg herken.
Maar net zoals de argumenten van JayLovesUSA zijn de genoemde voordelen niet uniek voor de VS. In andere landen kan je die ook vinden.
Wat maakt de VS dan zo uniek, uniek in die zin dat je dat in andere landen niet vindt? Canada heeft ook heel veel ruimte en andere cultuur. Australië ook, Nieuw Zeeland ook. In Australië kwam ik ook weinig klagers tegen. Maar waarom dan geen Australië en wel een VS?
Voor mij is het de VS omdat mijn vriendin Amerikaanse is.
Maar net zoals de argumenten van JayLovesUSA zijn de genoemde voordelen niet uniek voor de VS. In andere landen kan je die ook vinden.
Wat maakt de VS dan zo uniek, uniek in die zin dat je dat in andere landen niet vindt? Canada heeft ook heel veel ruimte en andere cultuur. Australië ook, Nieuw Zeeland ook. In Australië kwam ik ook weinig klagers tegen. Maar waarom dan geen Australië en wel een VS?
Voor mij is het de VS omdat mijn vriendin Amerikaanse is.
-
- Amerikafan
Tuurlijk, ik generaliseer wat, dat weet ik ook. Feit is dat Europeanen een stuk netter gekleed gaan dan de meeste Amerikanen. Dat is geen oordeel (want het boeit me niet) maar een constatering. In steden als SF en NY is dat natuurlijk een ander verhaal. Maar wanneer je in de buitengebieden komt... Ik heb ik Nederland nog nooit dikke mensen in een paarse joggingbroek gezien, of vrouwen in stretchy spijkerbroeken, tot onder hun borsten opgetrokken, en een vormloos, wit tucked in t-shirt... Zijn maar voorbeelden, maar toch...Hockey schreef:Ja,die ukkies die enkel sportschoene dragen, baggy shirts met een baseball cap kom ik dagelijks overal in de VS tegen.JayLovesUSA schreef:Desondanks heb ik wel veel momenten dat ik me in de VS Nederlander voel. Al was het maar omdat ik lang en blond ben, en netjes gekleed (itt tot Amerikanen buiten de steden). Met mijn leren schoenen en overhemd val ik toch al gauw op, naast de kleinere, sportschoenen, baggy shirts/sweater en baseballcap dragende Amerikanen. Ik ben voor hun óf Europeaan óf homo. Ik heb sowieso weinig blonde mannen gezien in Amerika, of ligt dat aan mij?![]()
Kijk eens wat verder in de VS rond. Je ziet daar alle types.
Amerika vind ik in veel opzichten het beste, mooiste, meest succesvolle land ter wereld. Een bijzondere natie, gebouwd op een ideaal. Dat spreekt mij aan. Ook de ruimte, natuur en de 'can do'-mentaliteit van de mensen, onafhankelijk, liberaal-conservatief.Hockey schreef: Wat ik in jouw post mis is waarom de VS. Je komt een aantal dingen niet in NL tegen. Kom je ze wel tegen in België? Duitsland? Australië? Canada?
In Canada heb je ook ruimte en mooie natuur, maar is de cultuur veel Europeser, linkser, meer afhankelijk van de overheid.
Ik be nu toch benieuwd over welke buitengebieden jij het hebt Jay. Ik ben in meerdere geweest en veel kwam ik het niet tegen. En zo goed vind ik de gemiddelde Nederlanders niet gekleed.
Wat je zegt over de "can do" mentaliteit, die vind je ook in Australië.
Begrijp me niet verkeerd, ik wil hier geen mensen aanvallen, maar als ik mensen hoor wat ze aan de VS nu zo leuk vinden dan is het meestal iets wat ze aan Nederland stoort, maar datgeen wat ze in Nederland stoort is in meer landen afwezig. Wat is er dan in de VS wat er in die andere landen ook niet is?
Wat je zegt over de "can do" mentaliteit, die vind je ook in Australië.
Begrijp me niet verkeerd, ik wil hier geen mensen aanvallen, maar als ik mensen hoor wat ze aan de VS nu zo leuk vinden dan is het meestal iets wat ze aan Nederland stoort, maar datgeen wat ze in Nederland stoort is in meer landen afwezig. Wat is er dan in de VS wat er in die andere landen ook niet is?
- rvd4always
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ik ga naar USA omdat het een schitterend land is qua natuur, het land is er uitgestrekt, veel natuurparken, het leent zich uitstekend om op de bonnefooi met een huurauto te reizen...het gevoel van vrijheid tijdens een vakantie in USA geeft mij een kick.JayLovesUSA schreef:Iedereen op dit forum is Amerika-fan en er al vaak geweest, volgens mij. Waar ik benieuwd naar ben: waarom ga jij naar Amerika? Zijn het de mensen? De natuur? De ruimte? En voel je je in Amerika ook echt een Amerikaan? Of voel je je meer Nederlander?
Desalnietemin voel ik mij Nederlander en dat blijft ook zo. Ik zal altijd weer terug gaan naar Nederland omdat ik denk dat bepaalde dingen in Nederland beter zijn geregeld als USA, voorbeeld, ziektekostenverzekering voor iedereen. Ik heb sterk het idee dat de meerderheid van de bevolking in Amerika voor zichtzelf leeft en niet solidair is met hun medemens (al zullen ze je dat soms wel laten doen geloven). Dat vind ik minder aan Amerika. Qua vakantieland, een topland!
Ik hou ook wel van het lekker gek doen in Amerika. Zoals wat Jay zegt is denk ik wel waar, je ziet in Amerika echt mensen lopen in de meest bizarre kledingcombies die je (minder vaak denk ik) in Europa tegenkomt. Echter juist dat is voor mij ook zo tof in Amerika. Het kan allemaal!! Kijk als voorbeeld op http://www.peopleofwalmart.com/ dat vind ik dus echt geweldig!Dat mensen gewoon lekker shoppen in outfits die ze zelf willen 
In Nederland is het al snel "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!" terwijl ik het juist leuk vind als mensen gewoon lekker gek doen zonder dat ze gelijk bakken kritiek krijgen.

In Nederland is het al snel "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!" terwijl ik het juist leuk vind als mensen gewoon lekker gek doen zonder dat ze gelijk bakken kritiek krijgen.
- rvd4always
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ondanks dat USA altijd een machtig land zal blijven, verschuift de macht langzamerhand naar Azie. Robert D. Kaplan beschrijft dat prachting in zijn boek Moesson.JayLovesUSA schreef:Amerika vind ik in veel opzichten het beste, mooiste, meest succesvolle land ter wereld.
Macht en Success zijn natuurlijk twee verschillende zaken.
De technische verschillen in de wereld worden steeds kleiner (het is niet meer pijl en boog tegen musket), dus zal op den duur het grootste land met de meeste delfstoffen en resources het machtiste worden. En zo hoort het natuurlijk ook. Nu maar hopen dat dat geen islamitisch land is
Ik kom regelmatig iun de USA en gedraag me daar eigenlijk nooit als tourist daar ik altijd onderdak ben bij vrienden en familie. Ik voel me daar dus Amerikaan. De echte grote steden ken ik alleen als tourist , en daar word je ook zo benaderd is mijn ervaring, maar de meer landelijke gebieden geven me zonder probleem een thuis gevoel.
Leuke aan de Amerikanen vind ik ook dat ze veel minder de schijn voor een ander op houden, het gaat er veel meer om hoe JIJ je voelt en dat JIJ het naar je zin hebt. Je bent veel vrijer je op je eigen manier ongestoord in de openbare ruimten te begeven dan dat in NL het geval is.
Wel moet ik daarbij zeggen dat ik eigenlijk alleen Euro Amerikanen ken, Afrikaanse en Latino Amerikanen komen niet in mijn kringetje voor.
De technische verschillen in de wereld worden steeds kleiner (het is niet meer pijl en boog tegen musket), dus zal op den duur het grootste land met de meeste delfstoffen en resources het machtiste worden. En zo hoort het natuurlijk ook. Nu maar hopen dat dat geen islamitisch land is

Ik kom regelmatig iun de USA en gedraag me daar eigenlijk nooit als tourist daar ik altijd onderdak ben bij vrienden en familie. Ik voel me daar dus Amerikaan. De echte grote steden ken ik alleen als tourist , en daar word je ook zo benaderd is mijn ervaring, maar de meer landelijke gebieden geven me zonder probleem een thuis gevoel.
Leuke aan de Amerikanen vind ik ook dat ze veel minder de schijn voor een ander op houden, het gaat er veel meer om hoe JIJ je voelt en dat JIJ het naar je zin hebt. Je bent veel vrijer je op je eigen manier ongestoord in de openbare ruimten te begeven dan dat in NL het geval is.
Wel moet ik daarbij zeggen dat ik eigenlijk alleen Euro Amerikanen ken, Afrikaanse en Latino Amerikanen komen niet in mijn kringetje voor.
-
- Amerikafan
Ik denk juist het tegenovergestelde. Amerikanen, omdat ze individualistischer zijn en geen overheid hebben die voor ze zorgt, zijn op elkaar aangewezen.rvd4always schreef:Ik heb sterk het idee dat de meerderheid van de bevolking in Amerika voor zichtzelf leeft en niet solidair is met hun medemens (al zullen ze je dat soms wel laten doen geloven). Dat vind ik minder aan Amerika. Qua vakantieland, een topland!
In Nederland is er slechts gedwongen solidariteit (de torenhoge belastingen), en voor de rest boeit het ons niet. Zorg is uitbesteed aan de overheid. In Amerika ligt dat anders.
Precies wat ik bedoel! Nederland is: "wie als een duppeltje geboren is, wordt nooit een kwartje", "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg", "dromen zijn bedrog" etc.Ziva schreef:In Nederland is het al snel "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!" terwijl ik het juist leuk vind als mensen gewoon lekker gek doen zonder dat ze gelijk bakken kritiek krijgen.
Amerika is succesvol en machtig juist omdat er alles mogelijk is, dat geen droom te groot is. Australië vindt ik niks. Sleeper country. Wanneer hoor je nou eens wat over Australië op het wereldtoneel?
Daarnaast ben ik ook een liefhebber van Amerikaanse politiek. Van kinds af aan (sinds WK 1994 USA), houd ik van de USA.
Als twee Amerikanen tegelijkertijd bij een deur komen denken ze "wij zijn gelijk" en dus zeggen ze "gaat u maar eerst".
Als twee Nederlanders tegelijkertijd bij een deur komen denken ze "wij zijn gelijk, dus ik ga eerst"
Leuk voorbeeld daarvan is dat Nederlanders met zijn allen op het perron voor de treindeur gaan staan zodat niemand uit kan stappen

Als twee Nederlanders tegelijkertijd bij een deur komen denken ze "wij zijn gelijk, dus ik ga eerst"
Leuk voorbeeld daarvan is dat Nederlanders met zijn allen op het perron voor de treindeur gaan staan zodat niemand uit kan stappen

Het wordt me nu toch wat te gortig. Al die slecht geklede mensen in de Walmart zijn geen doorsnee Amerikanen. Er is een reden dat er speciaal aan Walmart websites zijn besteed. En niet aan Target, Barnes & Noble etc.JayLovesUSA schreef:Precies wat ik bedoel! Nederland is: "wie als een duppeltje geboren is, wordt nooit een kwartje", "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg", "dromen zijn bedrog" etc.Ziva schreef:In Nederland is het al snel "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!" terwijl ik het juist leuk vind als mensen gewoon lekker gek doen zonder dat ze gelijk bakken kritiek krijgen.
Amerika is succesvol en machtig juist omdat er alles mogelijk is, dat geen droom te groot is. Australië vindt ik niks. Sleeper country. Wanneer hoor je nou eens wat over Australië op het wereldtoneel?
Ten tweede, ben je ooit in Australië geweest? En heb je je weleens bedacht dat de VS zowel in WO I en WO II zich oorspronkelijk afzijdig wilden houden. Waar Australië wel gelijk meedeed. En nu bewust de keuze maakt om in de internationale politiek een kleine rol te spelen.
Eens. Helaas kan ik het (nog niet) zelf beamen maar wat ik hoor zijn Amerikanen juist veel meer met elkaar begaan dan Nederlanders. Als er iemand overlijdt komen buren en vrienden dagenlang met voedsel langsen vragen ze of ze kunnen helpen. Verder vormen kerken, scouting, etc. behoorlijke sociale bezigheden en zie je ook regelmatig dat iedereen elkaar helpt. Amerikanen vliegen wat af om elkaar te kunnen zien (en Nederlanders maar zeuren over een uurtje rijden door een file). Dus nee, ik deel jouw gevoel niet voor wat betreft dat Amerikanen niet solidair zijn met hun medemens, ik denk juist solidairder.JayLovesUSA schreef:Ik denk juist het tegenovergestelde. Amerikanen, omdat ze individualistischer zijn en geen overheid hebben die voor ze zorgt, zijn op elkaar aangewezen.rvd4always schreef:Ik heb sterk het idee dat de meerderheid van de bevolking in Amerika voor zichtzelf leeft en niet solidair is met hun medemens (al zullen ze je dat soms wel laten doen geloven). Dat vind ik minder aan Amerika. Qua vakantieland, een topland!
Voor mij is het gras zeker niet groener in Amerika en ik zie genoeg nadelen waarmee ik het nog wel lastig ga krijgen (hyprocisie, sue-cultuur, "image-building", etc.) maar dan nog denk ik dat Amerikanen socialer zijn

Ik weet wel dat de "peopleofwalmart" geen doorsnee Amerikanen zijn maar voor mij is het feit dat die mensen zo gaan winkelen wel een teken dat het gewoon kan en mag in Amerika. Mensen voelen zich blijkaar comfortabel genoeg. Daarom noemde ik de website, niet omdat ik het idee zou hebben dat die website representatief is voor de doorsnee Amerikaan 

Zodra mensen ook in andere winkels zo gekleed gaan, ga ik mee met je redenering. Tot die tijd nog niet.Ziva schreef:Ik weet wel dat de "peopleofwalmart" geen doorsnee Amerikanen zijn maar voor mij is het feit dat die mensen zo gaan winkelen wel een teken dat het gewoon kan en mag in Amerika. Mensen voelen zich blijkaar comfortabel genoeg. Daarom noemde ik de website, niet omdat ik het idee zou hebben dat die website representatief is voor de doorsnee Amerikaan

Wel deel ik de mening dat we in Nederland veel te veel een "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg" mentaliteit hebben.
Nou, dat zie ik hier anders in de metro in DC ook regelmatig gebeuren! En dan instappen voordat iedereen is uitgestapt...Bramster schreef:Leuk voorbeeld daarvan is dat Nederlanders met zijn allen op het perron voor de treindeur gaan staan zodat niemand uit kan stappen
Wat mij naar Amerika bracht is mijn werk, niets meer en niets minder. Ik had verschrikkelijk veel zin om te gaan beginnen met mijn nieuwe baan, en dat die baan in de VS was, was voor gewoon een toevallige bijkomstigheid. Maargoed, uiteindelijk bevalt het wonen in DC mij wel. Ik voel me meer Nederlander, en dat zal ook wel zo blijven vermoed ik.