Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Wanneer ménen Amerikanen iets? (Neppe vriendelijkheid etc.)

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Bandido
Amerika-expert

Re: Wanneer ménen Amerikanen iets? (Neppe vriendelijkheid et

Bericht door Bandido »

DixieChick schreef:Ik denk dat een echt Nederlands uitgangspunt is. In Nederland lijkt het alsof men vooral voor de eerlijkheid is, ook als dat betekent dat je laat merken dat je iemand niet mag. Ik heb met mensen gewerkt die letterlijk niet eens "goedemorgen" konden zeggen omdat ze iemand niet mochten ofzo. Hier is dat echt ongehoord.
Inderdaad, dat kan ik alleen maar beamen. Al geloof ik wel dat men in andere delen van de VS wat directer is, maar zo direct als in NL nooit volgens mij. Hier in het Zuiden is die directheid gelijk aan onbeschoftheid. Men vindt het volgens mij ook niet zo relevant om te weten of je iemand wel of niet mag. Om altijd maar ongevraagd je mening te geven en je gal te pas en te onpas te spuien zou hier echt niet op prijs worden gesteld.

Nou zijn Zuiderlingen ook erg goed in het sugarcoaten van dingen en zolang er maar een "bless her/his heart" volgt, mag je bovendien net zo goed flink roddelen. :wink:
"Keep Georgia On Your Mind"
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Ik betrapte mezelf erop dat ik dat ook wel is doe, meer mensen ook wel denk ik.

Vandaag zei ik tegen iemand: "We moeten binnenkort echt een keer weer gaan afspreken!"

Maar tegelijkertijd denk je "Maar niet heus".

:twisted: :twisted:
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Bandido schreef: zolang er maar een "bless her/his heart" volgt, mag je bovendien net zo goed flink roddelen. :wink:
:lol: :lol: :lol: So true!
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Bandido schreef: Inderdaad, dat kan ik alleen maar beamen. Al geloof ik wel dat men in andere delen van de VS wat directer is, maar zo direct als in NL nooit volgens mij. Hier in het Zuiden is die directheid gelijk aan onbeschoftheid. Men vindt het volgens mij ook niet zo relevant om te weten of je iemand wel of niet mag.
Misschien ben ik anders dan anderen, of is mijn omgeving anders dan gemiddeld maar eerlijk gezegd weet ik niet hoe dat in NL dan wel gebeurd. Ik zal ook nooit iemand zomaar laten merken dat ik hem of haar niet mag. Als ik iemand niet mag heb ik er gewoon geen contact mee en als ik iemand tegen het lijf loop die ik niet mag dan heb je uiteraard een beleefdheids-praatje maar daar laat ik het dan bij. Maar zo gaat dat overal toch? Ik zal nooit in iemand gezicht zeggen; 'ik moet jou niet'. Dat is toch nergens voor nodig? Ik zie het ook nooit in mijn omgeving. Dus ik denk niet dat Nederlanders en Amerikanen daarin zoveel van elkaar verschillen.

Overigens klopt de analyse rondom het gebruik van het woord 'friend' inderdaad. Het is mij ook opgevallen dat Amerikanen dat woord sneller gebruiken om een persoon aan te duiden die ze kennen. In Nederland zou je wellicht wat sneller zeggen; 'ik ken iemand die.....' , overigens heb ik wel het idee dat we ook hier sneller 'vriend' zijn gaan gebruiken en het zou best eens kunnen dat facebook, twitter en hyves daar een rol in spelen.
lala777
Amerika-ontdekker

Bericht door lala777 »

Jammer van je vriendschap Rivercola.. Ik heb ook iets in die trant meegemaakt. Toen ik mijn man leerde kennen (in Zuid California), raakte ik goed bevriend met de vriendin van zijn beste vriend (beide Amerikanen). We konden goed met elkaar overweg, het was altijd lachen en urenlang kletsen. Ze beloofde ook van alles en maar de helft werd waargemaakt. Maar dat vond ik niet erg, want ik snapte ook wel dat het deels door Amerikaanse mentaliteit kwam en deels omdat ze het druk had met werk en familie enzo. Als ik in NL was mailden we elkaar veel en zei ze hoe leuk ze het zou vinden als ik in Cali zou komen wonen. We konden dan samen dit en dat doen.

Inmiddels waren mijn man en ik verloofd en had ik mijn fiancee-visa gekregen. Nog steeds hadden we veel contact en ik was blij dat ik in ieder geval een goeie vriendin had in Cali. Eenmaal aangekomen verwaterde het contact snel, ik belde steeds, maar kreeg constant de voicemail. Af en toe kreeg ik haar te pakken kletsten we urenlang en vroeg wanneer we zouden afspreken. En 1x heb ik met moeite iets af kunnen spreken. We waren naar het strand gegaan en als vanouds was het superleuk, we konden uren over van alles en nog wat praten, en we hadden buikpijn van het lachen.

Weer was het moeilijk om contact te houden, alleen maar voicemail en lege beloftes. Nou ja, na een paar keer voicemail vond ik het wel genoeg en heb geen contact meer gezocht. We hebben elkaar 1 jaar later nog een keer gezien, toevallig op een feestje van vrienden van ons, en deed ze alsof er niks was gebeurd. Terwijl ik zoiets had van "why did you blew me off?" Ze zei dat ik het niet persoonlijk moest opvatten, dat ze een moeilijke tijd had o.i.d. en ging ze vrolijk verder met nieuwe beloftes maken.

Ik ging nergens meer op in. Bleef nog wel aardig tegen haar. Maar vond het jammer en voelde me behoorlijk de fool. Wat me overigens wel opviel was dat ik nooit echte langdurige vriendschappen had met Amerikanen. En dat uiteindelijk mijn beste vriendin in Cali in Nederlandse was! :D Onze vriendenkring was vrij internationaal, voornamelijk veel Europeanen. Wel frappant.

Met Amerikanen heb ik wel gehad over de verschillen bijv. qua afspraken maken tussen NL-ers en Amerikanen. Iemand vertelde mij dat het ook wel een LA-mentaliteit was. Heel erg met het oog op succes-gerichte mentaliteit. En dat je leuk en aardig bent "until something/someone better comes along".

Overigens prefeer ik de Amerikaanse beleefdheid wel, in het algemeen, vooral in de winkels enzo. Dat als je in de supermarkt iets zoekt, je aan wordt gesproken met wat humor "You look lost, how can I help?". Of dat je een compliment krijgt omdat je zulke mooie laarzen aan hebt.

Volgens mij voel je wel aan als je een compliment krijgt of het gemeend is of niet. Dat vond ik erg leuk hier, dat mensen makkelijk een compliment geven. Ben sindsdien ook wat positiever naar mensen toe. Het is ook wel een goeie manier om een gesprek te beginnen.

Echter, tijdens mijn werk als serveerster heb ik ook best wel vaak meegemaakt dat ik Amerikanen tegenkwam die vrij direct waren, of zal ik zeggen "rude" :?

Conclusie is denk ik dat het eraan ligt waar je bent in de VS en tjsa mensen zijn mensen, je hebt leuke en minder leuke en oprechte en minder oprechte Amerikanen en NL-ers :wink:
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

lala777 schreef: Iemand vertelde mij dat het ook wel een LA-mentaliteit was. Heel erg met het oog op succes-gerichte mentaliteit. En dat je leuk en aardig bent "until something/someone better comes along".
Oh, zulke mensen ken ik ook, verschrikkelijk! Je praat met ze en ze kijken de hele tijd om zich heen, want stel, dat er een belangrijker persoon binnenkomt. Maar ik heb een paar supergoede Amerikaanse vriendinnen en ook een heel aantal, waar we de deur niet bij elkaar platlopen en ik toch weet, dat ik er altijd terecht zou kunnen, mocht dat nodig zijn. Ik kan niet goed vergelijken, want ik heb de ervaring, dat vriendschappen in Nederland zo erg diep gingen, ook helemaal niet. Ik ben ook een aantal keren flink teleurgesteld door Nederlandse "vriendinnen".
Conclusie is denk ik dat het eraan ligt waar je bent in de VS en tjsa mensen zijn mensen, je hebt leuke en minder leuke en oprechte en minder oprechte Amerikanen en NL-ers :wink:
Helemaal waar :thumbup: .
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
lala777
Amerika-ontdekker

Bericht door lala777 »

Petra/VS schreef: Ik ben ook een aantal keren flink teleurgesteld door Nederlandse "vriendinnen".
Hmm.. ok, dan ben ik wel benieuwd of het verschil maakt tussen mannen en vrouwen-vriendschappen... Dat zou dan een ander topic op een ander forum moeten zijn...

Maar, wat ik wel interessant vind is bijv. hoe mijn man met zijn Amerikaanse vrienden/mannen omgaat, qua complimenten, vriendelijkheid e.d. Van mijn observaties zie ik dat ze elkaar sowieso als begroeting een "hug" geven, en noemen ze elkaar "bro". Mijn man is heel erg spontaan en begint met iedereen spontaan een gesprek (in de supermarkt, op de parkeerplaats-overdag dan:)-, in een restaurant, op straat, bieb, etc.). Hij geeft mannen ook makkelijk een oprecht compliment over diegene zijn auto, tuin, kleding etc. Tegelijkertijd is ie ook best straight forward als een vriend te ver gaat. Dan laat ie wel duidelijk meteen zijn grenzen zien. Dus er heerst, van wat ik gezien heb, niet echt een "neppe vriendelijkheid" in zijn vriendschappen met mannen.

Verder dacht ik ook nog aan de uitdrukking "politically correct", op zo'n manier communiceren dat niemand zich op zijn teentjes getrapt voelt, of buitengesloten wordt. http://www.wikihow.com/Be-Politically-Correct

Ik vind dit wel een interessant thema "wanneer is vriendelijkheid oprecht?", en hoe vind je de balans in oprecht zijn, zonder meteen nep te zijn, maar wel eerlijk genoeg zonder grof te zijn? Genoeg "food for thought" :wink:
Ta2 Gerrit
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 35
Contacteer:

Bericht door Ta2 Gerrit »

Leuke discussie, met veel herkenbare dingen. Ook wat "friend" betreft.
De laatste tijd is Facebook erg in opkomst in Nederland, en ik hoor wel eens (en vindt/vond dat zelf eigenlijk ook) dat mensen wel erg makkelijk je "vriend" willen worden, terwijl je ze nauwelijks kent.

Ik moest ook even een knop omzetten naar de USA stand om de werkelijke context van de Facebookvriend te begrijpen.
Ik heb in Florida een aantal kennissen (zie ze hoooguit 2x per jaar) die mij ook een "friend" vinden en zo aanduiden.
Met die gedachte is een Facebookvriend ook beter te bevatten.
Been There, Done That, Will Probably Do It Again.......Many Times. Onze reissite; DILLIGAF
Afbeelding
2010 "I've been standing on a corner in Winslow Arizona"
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

lala777 schreef:Maar, wat ik wel interessant vind is bijv. hoe mijn man met zijn Amerikaanse vrienden/mannen omgaat, qua complimenten, vriendelijkheid e.d. Van mijn observaties zie ik dat ze elkaar sowieso als begroeting een "hug" geven, en noemen ze elkaar "bro". Mijn man is heel erg spontaan en begint met iedereen spontaan een gesprek (in de supermarkt, op de parkeerplaats-overdag dan:)-, in een restaurant, op straat, bieb, etc.). Hij geeft mannen ook makkelijk een oprecht compliment over diegene zijn auto, tuin, kleding etc. Tegelijkertijd is ie ook best straight forward als een vriend te ver gaat. Dan laat ie wel duidelijk meteen zijn grenzen zien. Dus er heerst, van wat ik gezien heb, niet echt een "neppe vriendelijkheid" in zijn vriendschappen met mannen.
Ik heb ook het idee dat dit verschil tussen mannen en vrouwen hier veel sterker is dan in Nederland. Daar had je dat ook wel, maar op de een of andere manier voelt het hier anders. Moeilijk de vinger op te leggen.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Vrouwen huggen hier, man vrouw zelden en man geeft ook bijna nooit de vrouw een hand. Ben blij dat ik niet iedereen hoef te huggen,meeste vrouwen halen de 1.50 niet en best onhandig met mijn 1.90 :mrgreen:
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Hier geven de mannen de vrouwen een kus en elkaar meestal een hand en inderdaad, de vrouwen huggen.
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Dento schreef:Ik heb ook het idee dat dit verschil tussen mannen en vrouwen hier veel sterker is dan in Nederland. Daar had je dat ook wel, maar op de een of andere manier voelt het hier anders. Moeilijk de vinger op te leggen.
Ik maak hier vaker mee dat een man de deur openhoudt voor mij dan in NL...

Zo te lezen is California heel anders dan Virginia! Huggen doen mannen en vrouwen, ook onderling, als je elkaar een beetje beter kent. Handen geven is voor zakelijke situaties, en bij introducties, zeker op wat formelere feestjes. Bij een informele feestjes (BBQ in het park) niet noodzakelijk een hug of hand, maar natuurlijk wel 'nice to meet you' vooraf en 'nice meeting you' achteraf. Zeker bij mensen die je voor het eerst hebt ontmoet wordt er extra goed op gelet om bij afscheid 'nice meeting you' te zeggen, ook als er een grote groep mensen is.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Zuiderlingen zijn wat touchy feely en zijn snel van het huggen heb ik het idee. Ook mannen onderling. Natuurlijk niet als je iemand voor het eerst ontmoet, maar wel daarna. Sowieso is er ook op het werk vaker een schouderklop en zijn er ook collega's die elkaar een hug geven, bv als je diegene een tijdje niet hebt gezien.
"Keep Georgia On Your Mind"
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ja, dat is hier ook wel, een snelle schouderklop. Inderdaad "hugt" Rick wel met onze best vriend, die Texaan is. Met onze plaatselijke vrienden is het meestal een hand, maar die zien we ook veel vaker. En "nice meeting you" of "nice talking to you" is een van die beleefdheden, die je altijd zegt, als je met iemand, die je voorheen niet kende, hebt gepraat.
lala777
Amerika-ontdekker

Bericht door lala777 »

Dento schreef:Ik heb ook het idee dat dit verschil tussen mannen en vrouwen hier veel sterker is dan in Nederland. Daar had je dat ook wel, maar op de een of andere manier voelt het hier anders. Moeilijk de vinger op te leggen.
Idd moeilijk de vinger op te leggen. Tegelijkertijd had Petra het over teleurstellingen met haar NL-vriendinnen. Dus dat neemt niet weg dat mensen soms gewoon zijn zoals ze zijn. Maar toch blijf ik er wel over nadenken hoe het nou zit..

Trouwens ook leuk om van iedereen te horen hoe de hug-cultuur is in diverse staten! Want ik blijf het verwarrend vinden met vrienden en vriendinnen, familie enzo (Amerikaans, Latijns-Amerikaans,Europese immigranten, etc). Met sommige vriendinnen/vrouwelijke familieleden is het alleen een hug, en soms is het een kus op de wang+ hug. Man-vrouw is ong. hetzelfde. Maar het is dan heel klunzig als ik wel een kus op de wang+hug geef, en die ander alleen maar een hug.. Of andersom...hihi :D

Mijn man en ik zijn beide van Latijns-Amerikaanse afkomst en ik merk dat het met onze directe familie standaard 1 kus op de wang met een klein hugje wordt gegeven. En in Miami gebeurt dat met iedereen die we voor de 1ste x ontmoeten. Met in het spaans "mucho gusto de conocerte/encantada" ofwel "Nice to meet you".

En wat Bandido zegt over "touchy-feely", dat vond ik in zowel Cali als Miami. Men raakt elkaar makkelijker aan, schouderklopje, etc.

En heeel af en toe, is maar 2x voorgekomen, maar vond het wel heel grappig... De schoonmoeder van mijn schoonzus en de moeder van een vriendin (beide Amerikaans) gave me een kus op de mond! Gewoon, als begroeting. Van beide bleek dat ze gewoon zo zijn en dat altijd doen, en dat dat best normaal was (mijn schoonzus, latina, vond dat typisch gringo :lol: ). Maar had dat nooit verwacht, zeker niet met mijn vooroordelen dat Amerikanen preuts zijn. Zo zie je maar :D
Machteld
Amerikafan

Bericht door Machteld »

Ik ben voor het eerst sinds een jaar weer terug in Nederland, en ik moet toegeven dat het me toch best tegenvalt hoe mensen soms zo bot kunnen zijn n-n;
Ik ben hier nu een week en denk dat minstens 7 mensen als hebben gevraagd of ik wel aan sport doe (want tja, dat is wel gezond hoor! Je bent niet de slankste!). Ik zou nooit iemand in de VS horen ermee te bemoeien.

Misschien ligt het ook gewoon aan waar ik woon(de) in Nederland. Toch een redelijk bekakt dorp waar iedereen op mekaar let.
Zo ben ik getrouwd voor mijn Green Card. Een handjevol mensen weten het, ik merk hier namelijk echt dat iedereen zijn ongezouten mening gaat geven en ermee gaat bemoeien. Ik sta daar toch van te kijken.. ^__^;

Ik mis het openlijk vriendelijke nu wel. Ik ben een positief persoon, en ik lach/glimlach veel. Nou, ik kan je vertellen dat je in Oregon eigenlijk altijd een glimlach terug krijgt. Hier krijg ik alleen maar norse reacties van "wat sta jij nou stom te lachen".

Een wereld van verschil haha!
A Dutch girl in Oregon!
Dutch in Oregon op Facebook!
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Het gekke is is dat ik die glimlach meegenomen heb uit de VS. Tegenwoordig lach ik veel vaker naar vreemden en weet je wat er gebeurd? Het lijkt wel of mensen spontaan ontdooien als je zomaar naar ze lacht op straat. 10 van de 10 keer krijg ik een spontane lach terug :thumbup:
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Ik ben hier nu een week en denk dat minstens 7 mensen als hebben gevraagd of ik wel aan sport doe
Wauw! Dat zou hier echt superonbeleefd zijn!
Het is echt wennen als je weer in Nederland woont, het duurde mij wel een jaar.

Ik houdt wel van het positieve hier. Zo kreeg ik in Nederland vaak kritiek op hoe stil ik ben; hier wordt eerder gezegd dat er rust van me uitstraald.

In Nederland heb ik ook vriendinnen gehad die zeiden we gaan samen wat ondernemen, maar het was altijd moeilijk om dat ook werkelijk te doen. Er wordt ook vaak gezegd 'we komen een keer op de koffie', en dan gebeurd het nooit. Dat is trouwens iets wat hier zo goed als nooit gedaan wordt, even ergens binnen wippen voor een kopje koffie.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

ANY schreef:
Ik ben hier nu een week en denk dat minstens 7 mensen als hebben gevraagd of ik wel aan sport doe
Wauw! Dat zou hier echt superonbeleefd zijn!
Hier ook hoor.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Hier ook hoor.
:)
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen