Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Wel/niet nabellen bij sollicitaties?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Wel/niet nabellen bij sollicitaties?

Bericht door Marcel »

Vraagje aan de Neder-Amerikanen: ik ben volop aan het solliciteren geslagen en heb daarover uiteraard het nodige op internet gelezen. Op verschillende plaatsen lees ik dat het goed is om enkele dagen nadat je je cover letter met resume e.d. hebt gestuurd even te bellen (checken of de brief is aangekomen, eventueel aanvullende informatie verstrekken, maar vooral om in de picture te komen) en dit ook al in je cover letter aan te kondigen. Wat is jullie ervaring daarmee? Is dit inderdaad gebruikelijk en aan te raden? (in NL zou het wellicht als opdringerig worden ervaren) En zo ja, zijn er specifieke vragen die je tijdens zo'n telefoontje zou stellen of extra informatie die je zou verstrekken?

Het gaat in mijn geval om een baan op managementniveau.

Groet,
Marcel
Life is good in the Tarheel State.
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

Ik heb niet echt veel sollicitatie ervaring hier, maar die paar keer dat ik gesolliciteerd heb ging dat meestal electronisch via e-mail of website. Bij telefonisch follow-up werd vermeld dat "je wel bericht krijgt".
Mijn ervaring is dat Amerikaanse bedrijven niet echt van zich laten horen als ze niet geinteresseerd zijn, en ook niet erg staan te springen om uitleg te geven.

Maar ik zou zeker proberen een antwoord te krijgen als je ergens gesolliciteerd hebt. Vooral als je na, zeg 2 weken nog niets gehoord hebt. Kijk wel in de advertentie hoe lang de sollicitatie periode is, en of dat er een sluit datum is vermeld natuurlijk. Bel ze niet voor de sluit datum afloopt.

Succes

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Heb hier vernomen dat ze je nooit contacten (per mail of telefonisch) om de reden dat jij als sollicitant hen dan kan aanklagen om de reden dat je afgewezen bent. Derhalve laten ze dat achterwege. Niet zo netjes, maar wel uit praktische overwegingen.
Maar ik begrijp dat jij zelf even wilt bellen om te checken. Kan nooit geen kwaad lijkt mij.
Verder hoor ik dat de CV's hier echt uitpuilen met van allerlei details. Maar vooral met feiten. Wat ze bereikt hebben bij hun vorige werkgever. Dus de produktie is met tig aantal gestegen of de kosten met zoveel gedaald. (in een cv) Navraag hoe dat door hen bereikt is geeft vaak een stamelend antwoord. Maar het wordt wel allemaal gemeld.
Groetjes Petra
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Vermeld op je cv echter nooit je leeftijd, sekse of andere niet er toe doende persoonlijke informatie. De Equal Employment Opportunity Commission laat niet toe op die gegevens te selecteren, dus wil je ze ook niet bekend maken.

Wat het bellen na het insturen van formulieren betreft, het hangt van het bedrijf af of dat zin heeft. Bij een klein bedrijf misschien wel, maar bij een groter bedrijf gaan sollicitaties via allerlei routes en de persoon, aan wie je je formulieren hebt gestuurd, weet er waarschijnlijk verder niets over.

Wel heb ik altijd gebeld om te bedanken na een persoonlijk interview, want dat schijnt wel als positief ontvangen te worden.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Het CV is niet zo'n probleem. Daarvan zijn veel voorbeelden op internet te vinden, dus mijn CV is helemaal in Amerikaanse stijl omgezet.

Bij de online sollicitaties is er vaak niet eens een mogelijkheid om op een andere manier in contact te komen. De personen die je zou moeten spreken zijn wat dat betreft helemaal afgeschermd.

Nu ben ik echter bezig met wat sollicitaties bij NC state government, meer bepaald bij het Department of Revenue en het Department of Juvenile Justice. Dat gaat nog op papier, met o.a. een verplicht en onhandig formulier, waar ik dan zelf maar een cover letter en resume bij doe. Bij deze vacatures wordt de sollicitatie echter aan een specifiek persoon gericht van wie ook het directe telefoonnummer staat vermeld. Voor mij zou het wellicht handig kunnen zijn om te bellen, bijv. enkele dagen na de sluitingsdatum, om nog eens te benadrukken (in mijn cover letter heb ik daarover ook al wat gezegd, maar natuurlijk geen uitgebreid verhaal) dat ik niet gesponsord hoef te worden en dat tijdens mijn verhuisperiode contact per e-mail wellicht het meest praktisch is.
Life is good in the Tarheel State.
Marceljesse
Amerikakenner

Bericht door Marceljesse »

Wat ik gemerkt heb en wat ik ook meerdere malen gelezen heb in boeken (het schrijven van resumes, networking, dat soort gedoe) is:

Het wordt zeer gewaardeerd wanneer je belt met de vraag of ze de papieren gehad hebben. Dit gaat natuurlijk moeilijk als je electronisch alles moet opsturen.

Wat helemaal een must is is dat wanneer je bent afgewezen je toch nog een bedank brief stuurt. Maar deze tip zal je waarschijnlijk al kennen aangezien de amerikanen overal badank briefjes voor schrijven (denk maar aan de verjaardagen van de kleintjes later)
laska
Amerikafan

Bericht door laska »

Ik heb geen ervaring met solicitatie procedures voor functies in state or local government . Wellicht is er een geheel eigen procedure met speciale solicitatie formulieren.

Wel ontvang ik het merendeel van de open sollicitaties die binnenkomen via fax of email. Het is zeldzaam dat een solicitant vraagt of zijn/haar CV is aangkomen en op het juiste bureau terecht is gekomen. De persoon aan wie mijn baas verzoekt om een CV toe te zenden belt bijna altijd om te vragen of hij het heeft ontvangen.
Was that for us?
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer