Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Amerikaanse LLC - shareholder

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
mrk_webber
Amerika-newbie

Amerikaanse LLC - shareholder

Bericht door mrk_webber »

Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie mij een stukje wijzer kunnen maken. Ik wordt in een paar weken, door deelnamen aan een film project, 'shareholder' in een Amerikaanse LLC. Het is mij niet duidelijk wat voor een papieren ik hiervoor nodig heb, daarnaast is het mij ook totaal niet duidelijk hoe dit gaat werken met de Nederlandse belasting dienst. Ik neem aan dat deze aandelen worden gezien als 'bezit', dus die moet ik declareren?

Heeft iemand een boekhouder die ervaring heeft met het regelenen van aandelen in de US?

"last but not least", ik heb geen visa. Is het wel legaal om voor mij aandelen te hebben in een LLC?

Ik begrijp dat als ik volgende keer in de US ben met een advocaat daar moet gaan praten, maar ik hoopte dat ik hier alvast wat kennis kan op doen.

Alvast hartelijk bedankt voor de hulp.

Groet,

Mark
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Amerikaanse LLC - shareholder

Bericht door roelb »

mrk_webber schreef: Ik hoop dat jullie mij een stukje wijzer kunnen maken. Ik wordt in een paar weken, door deelnamen aan een film project, 'shareholder' in een Amerikaanse LLC. Het is mij niet duidelijk wat voor een papieren ik hiervoor nodig heb, daarnaast is het mij ook totaal niet duidelijk hoe dit gaat werken met de Nederlandse belasting dienst. Ik neem aan dat deze aandelen worden gezien als 'bezit', dus die moet ik declareren?
Ik kan je op een deel van je vragen antwoord geven en dat zijn degene die betrekking hebben op de fiscale gevolgen hier in Nederland.

Het bezitten van aandelen in een buitenlandse onderneming is niet anders dan het bezit van aandelen in een nederlandse onderneming. Dus: bij een aanmerkelijk belang (meer dan 5%): aangeven in box 2. Anders de nominale waarde van de aandelen in box3 waarbij natuurlijk gewoon de vermogensvrijstelling geldt (ca EUR 20k). Kom je daar met je totale vermogen bovenuit dan betaal je jaarlijks 1,2% belasting over deze waarde.

Krijg je dividend uitgekeerd uit de onderneming en heb je /geen/ aanmerkelijk belang (dus box 3) dan betaal je verder geen belasting over dit dividend (in nederland). Als je wel een aanmerkelijk belang hebt geldt een tarief van 25%.

Dat is dus Nederland. Er zijn nog wat belastingverdragen over dividenduitkeringen. Die worden volgens mij al deels belast in de VS en het restant hier. Geen idee wat de consequentie is voor deze belasting als de aandelen hier in box 3 vallen. Ik vermoed dat er dan in de VS nog wel belasting over wordt afgedragen, maar wellicht dat iemand hier met kennis over het amerikaanse fiscale stelsel daar duidelijkheid over kan verschaffen.

Voor wat betreft de tenaamstelling van aandelen: in NL loopt dat via een notaris. Geen idee hoe dat in de VS zit. Wat ik wel weet is dat de regels voor LLC's van staat tot staat kunnen verschillen. Ook kan een LLC kiezen hoe het inkomen wordt belast. Een nederlandse BV is altijd een aparte rechtspersoon heeft en betaalt vennootschapsbelasting. Geld dat naar de aandeelhouders gaat (dividend) wordt altijd belast met dividendbelasting. Als een aandeelhouder ook werkt voor de onderneming dan is er een arbeidsovereenkomst en wordt over dat loon inkomenstenbelasting geheven. Bij een amerikaanse LLC kan het inkomen van de LLC ook beschouwd worden als persoonlijk inkomen. Meer de VOF constructie dus. De LLC mag zelf kiezen.

Geen idee wat de impact is van de keuze voor dit laatste belastingprincipe met buitenlandse aandeelhouders.

Je hoeft iig geen visum te hebben. Je bent aandeelhouder, verder niets. Het wordt natuurlijk anders als je voor deze LLC ook gaat werken (in de VS).

Roel.
jolanxyz
Amerika-expert

Re: Amerikaanse LLC - shareholder

Bericht door jolanxyz »

Geregistreerde aandelen staan, zoals de naam al zegt in een register. Die wordt vaak door het bedrijf bijgehouden of namens hen door een administratiekantoor. Aan het bezit van dergelijke aandelen zitten vaak restricties met betrekking tot de verhandelbaarheid. Het onderzoeken of die restricties er af kunnen en om ze vervolgens te verkopen, kan erg duur worden als het telkens herhaalt moet worden. Ik neem aan dat je weet wat de restricties zijn en anders vraag dat na bijdegene van wie je de aandelen gekocht hebt. In Nederland zijn er wel een paar banken die je kunnen helpen met de belasting, evt. verkoop en het innen van dividiend. Ik kan je hiervoor ABN-Amro, Van Lanschot en Rabobank aanbevelen. De eerste twee hebben ook een vergunning van de Amerikaanse belastingdienst, wat wel een voordeel kan zijn. Van de Rabobank weet ik niet zeker of ze over een dergelijke vergunning beschikken. De gemiddelde accountmanager zal het niet snappen, maar de backoffice wel en vraag dan ook expliciet dat ze je verzoek doorgeleiden naar de backoffice.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer