Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Wie zijn aardiger ?
Wie zijn aardiger ?
Door een draad elders in dit forum (de plaatser vond Amerikaanse jongeren aardiger/respectvoller dan Nederlandse jongeren) begon ik me af te vragen of mijn gedachte dat de meeste mensen Amerikanen (volwassenen alswel jongeren) aardiger en respectvoller vinden dan Nederlanders echt klopt.
Laatst gewijzigd door Bramster op 18 okt 2010, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- Grandu
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: Wie zijn aardiger ?
Het zijn denk ik brede begrippen en het ligt heel erg aan een persoon zelf. Toen ik in Amerika was leek het alsof iedereen respectvoller en beleefder was, maar op één vakantie kan ik natuurlijk niet duidelijke conclusies trekken. Ik heb het idee dat Amerikanen een stuk opener zijn en sneller iets zullen ondernemen maar of ze aardiger zijn, dat zou ik niet weten.
Derk
Derk
The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/
“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
---Mark Twain
Ik kom regelmatig in de USA en ben zeer zeker van mening dat de gemiddelde Amerikaan die ik tegenkom aardiger en respectvoller tegen me is dan de gemiddelde Nederlander. Ik heb dan ook "Amerikanen" gestemd.
Zoals ik al in het andere topic schreef denk ik dat beleefd soms verward wordt met aardig en minder direct soms met respectvoller. Ik vind het moeilijk, want iemand die heel beleefd is, kan ook achter mijn rug om onaardige dingen zeggen. Dat vind ik dan niet zo respectvol.
Het contact is gewoon heel anders. Wij Nederlanders vinden buitenlanders (Amerikanen, Duitsers bijv) al snel veel aardiger. Ik heb zelf ontdekt dat Duitsers weliswaar beleefd zijn, maar niet per definitie aardig. Daarom vind ik het ook moeilijk om iets te zeggen over respectvol zijn.
Het contact is gewoon heel anders. Wij Nederlanders vinden buitenlanders (Amerikanen, Duitsers bijv) al snel veel aardiger. Ik heb zelf ontdekt dat Duitsers weliswaar beleefd zijn, maar niet per definitie aardig. Daarom vind ik het ook moeilijk om iets te zeggen over respectvol zijn.
Laatst gewijzigd door aatje1 op 19 okt 2010, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 12
- Contacteer:
Volgens mij is het onmogelijk om zo te generaliseren dat je hier een uitspraak over kunt doen. Amerikanen is naar mijn ervaring al een heel breed begrip in sommige delen van het land vind ik de mensen alweer aardiger in grote lijnen dan in andere gebieden waar we geweest zijn. Maar het contact wat ik ermee heb ik vaak vrij oppervlakkig waardoor ik niet weet of mensen aardig zijn of niet.
Wel vind ik Amerikanen spontaner maar dat heeft gewoon met de cultuur te maken waarin ze opgroeien. In Nederland wordt het als snel als raar gezien om iemand die je minder goed kent een complimentje geeft en daardoor gebeurt het ook minder. Dat maakt iemand naar mijn mening niet noodzakelijk minder aardig.
Wel vind ik Amerikanen spontaner maar dat heeft gewoon met de cultuur te maken waarin ze opgroeien. In Nederland wordt het als snel als raar gezien om iemand die je minder goed kent een complimentje geeft en daardoor gebeurt het ook minder. Dat maakt iemand naar mijn mening niet noodzakelijk minder aardig.
Live vanaf 10-11 Hawaii http://2014hawaii.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Rondreis van Washington DC naar Orlando **Weekje Florida, omgeving Inverness. oa Discovery Cove **Low budget NY en DC tijdens hurricane Sandy
Rondreis van Washington DC naar Orlando **Weekje Florida, omgeving Inverness. oa Discovery Cove **Low budget NY en DC tijdens hurricane Sandy
Amerikanen zijn over het algemeen beleefder en aardiger en hebben zeker meer respect, iets wat veel Nederlanders totaal niet hebben vooral als je meer presteert dan de gemiddelde Nederlander schijn je iets verkeerd te doen 

- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik denk ook dat amerikaner beleefder zijn en meer respect voor de ander tonen. Of ze aardiger zijn weet ik niet. Ik denk dat in principe de meeste mensen aardig zijn (als je ze kent)
Beleeft is niet hetzelfde als aardig.
Heb er wat gekend die vriendelijk lachend de deur voor een vreemde openhouden maar zodra ze thuis zijn de hond schoppen en de kinderen uitschelden
Beleeft is niet hetzelfde als aardig.
Heb er wat gekend die vriendelijk lachend de deur voor een vreemde openhouden maar zodra ze thuis zijn de hond schoppen en de kinderen uitschelden

- DixieChick
- Amerika-expert
En dat kan ik alleen maar beamen. Wat betreft ben ik echt heel erg blij dat ik in de VS woon. Hier hoef je je ten minste niet te schamen als je een beurs wint of iets goed doet ofzo. Sjonge.Texas Boy schreef:Avooral als je meer presteert dan de gemiddelde Nederlander schijn je iets verkeerd te doen
Ik vind dit ook een lastige vraag. Oppervlakkig gezien zijn southerners echt aardiger dan Nederlanders, vind ik. Maar een southerner kan veel beter een stukje spelen dan een Nederlander, vind ik. Als een Nederlander je niet mag, dan weet je dat ook meteen. En hier is dat soms echt gissen. En sja, dan is het maar net wat je prefereert.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
- Grandu
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik begrijp precies wat je bedoelt en heb er ook een enorme hekel aan, ook al kan ik zo 1 2 3 niet een specifiek voorbeeld geven.DixieChick schreef:Texas Boy schreef:Avooral als je meer presteert dan de gemiddelde Nederlander schijn je iets verkeerd te doen
Derk
The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/
---Mark Twain
---Mark Twain
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Hier zijn ze ook goed in stukjes spelen, hoor...DixieChick schreef:Als een Nederlander je niet mag, dan weet je dat ook meteen. En hier is dat soms echt gissen. En sja, dan is het maar net wat je prefereert.

Na mijn vertrek kreeg ik ineens een facebook friend request van haar, en drie weken terug had ze blijkbaar een paar tequilas te veel op (zo gaf ze naderhand toe), en begon ze me uitgebreid te vertellen dat ze helemaal gek op me was en me miste en nog veel meer (en ik bedoel véél meer

Maar goed, misschien is dat meer iets wat vrouwen eigen is ongeacht het land en de regio...

~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
Kijk naar succesvolle sporters of artiesten, het succes word niet echt gegund, is in Amerika compleet anders en mag je gelukkig laten zien wat je hebt. In Nederland reed ik nieuwe Harley's en klassieke Mustangs, denk maar niet dat de buren interesse toonden, tja doe maar gewoon dan doe je gek genoegGrandu schreef:Ik begrijp precies wat je bedoelt en heb er ook een enorme hekel aan, ook al kan ik zo 1 2 3 niet een specifiek voorbeeld geven.
Derk

- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Bedoel je dit? je doet het uitstekend in het zakenleven , verdiend veel geld en komt vervolgens met een Porsche bij de klant voorrijden.Grandu schreef:Ik begrijp precies wat je bedoelt en heb er ook een enorme hekel aan, ook al kan ik zo 1 2 3 niet een specifiek voorbeeld geven.Texas Boy schreef:vooral als je meer presteert dan de gemiddelde Nederlander schijn je iets verkeerd te doen
Derk
Dat mag dus niet. Je mag je succes niet tonen in Nederland.
Ook wordt er geredeneerd van: als ie zoveel aan mij verdient betaal ik teveel.
Hier is het juist andersom. Succes mag je juist wel tonen. Kijk maar naar de grote huizen en grote auto's.
Probleem hier is dat de mensen die niet zo succesvol zijn dit wel willen uitstralen.
Dan krijg je de grote huizen waar bijna geen meubilair in staat (kan men niet betalen) en geleasde auto's voor de deur waar men niet meer in kan rijden omdat met de toegestane kilometers heeft overschreden.
En waarom kunnen we niet op de Belgen stemmen of vallen die uberhaubt uit de boot ??
Van Nederlanders weet je inderdaad of ze je mogen of niet. Ik heb graag met Nederlanders te doen. Als Evy me vraagt of ik mee ga naar Hasselt pas ik (tenzij het jeneverfeesten zijn zoals gisteren
) en als ze Maastricht voorstelt ga ik wel meteen mee. Je moet met Nederlands wel tegen een stootje kunnen, ze geven meestal over alles meteen hun mening.
Belgen zijn op dat gebied wat bescheidener.
Je ziet dat bv ook al in het topic over de meeting, waar Belgen nogal twijfelend overkomen of ze er wel wat te zoeken hebben, terwijl de locatie zowat centraal ligt, dus daar kan het niet aan liggen.
Nederlanders troepen ook makkelijker samen op reis.(zie de vele minimeetings op USA bodem) Ik ben ook Belgen tegen gekomen op onze reizen maar laat die meestal met rust omdat je met hen niet weet of ze het wel op prijs stellen.
Wat Amerikanen betreft vindt ik ze wel beleefd en geinteresseerd over komen. De Amerikanen die ik sprak op vakantie waren oprecht geinterresseerd in ons leven en in België. Viel me trouwens op hoeveel er wisten dat wij twee talen spraken in één land (eigenlijk zijn het er drie maar hé, dat zeggen we zelf zelden) en dat het in tweeën gedeelt was hierdoor.

Van Nederlanders weet je inderdaad of ze je mogen of niet. Ik heb graag met Nederlanders te doen. Als Evy me vraagt of ik mee ga naar Hasselt pas ik (tenzij het jeneverfeesten zijn zoals gisteren

Belgen zijn op dat gebied wat bescheidener.
Je ziet dat bv ook al in het topic over de meeting, waar Belgen nogal twijfelend overkomen of ze er wel wat te zoeken hebben, terwijl de locatie zowat centraal ligt, dus daar kan het niet aan liggen.
Nederlanders troepen ook makkelijker samen op reis.(zie de vele minimeetings op USA bodem) Ik ben ook Belgen tegen gekomen op onze reizen maar laat die meestal met rust omdat je met hen niet weet of ze het wel op prijs stellen.
Wat Amerikanen betreft vindt ik ze wel beleefd en geinteresseerd over komen. De Amerikanen die ik sprak op vakantie waren oprecht geinterresseerd in ons leven en in België. Viel me trouwens op hoeveel er wisten dat wij twee talen spraken in één land (eigenlijk zijn het er drie maar hé, dat zeggen we zelf zelden) en dat het in tweeën gedeelt was hierdoor.
Grts, Bart
You can't milk a cow with your hands in your pants
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:

[youtube]Ceg6NQKHd70[/youtube]

~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
Zo'n leuk filmpje hebben ze ook in NL en dat laat zien hoe normaal we wel zijn
[youtube]X__jtvp2kzE[/youtube]

[youtube]X__jtvp2kzE[/youtube]
Dat filmpje is helaas ook de grote waarheid (zie nieuws van vandaag waar de walen alweer een voorstel hebben afgeschoten van de Vlamingen)Dento schreef:Die Amerikanen hebben allemaal dat youtube filmpje over België gezien...
Grts, Bart
- Georgie
- Amerika-expert
Naar mijn mening zijn Amerikanen opener en worden daardoor eerder gezien als aardig. Dit blijft echter sneller op het oppervlak. Ook blijft men vaak aardig terwijl je liever een duidelijke mening hebt. Nederlanders daarentegen zijn wat directer en worden veelal daardoor sneller als onbeschoft gezien, of minder aardig in elk geval. Het voelt voor mij vaak wel authentieker. Ik denk niet dat Nederlanders bewust minder aardig zijn. Of dat Amerikanen bewust oppervlakkig zijn. Het zit allemaal in die kleine cultuurverschillen. Ik heb niet het een of het ander liever, ik kan met beide manieren van omgang wel leven en ben het allebei wel gewend.
Let wel, dit is een echte generalisatie.
Let wel, dit is een echte generalisatie.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, CT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
- Bandido
- Amerika-expert
Ik heb altijd moeite met dit soort generaliseringen, maar heb toch "Amerikanen" geantwoord. Maar wel met een flinke slag om de arm, want iemand in Friesland heeft net zo goed een andere mentaliteit dan een Amsterdammer dan een New Yorker anders is als iemand die van het platteland van South Carolina komt. Het zal sowieso een ander soort gesprek zijn.
"Keep Georgia On Your Mind"
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik ervaar in Nederland niet zo dat mensen je iets niet gunnen als je boven het maaiveld uitsteekt. Ik heb jaren lang topsport gedaan en natuurlijk loop je af en toe tegen scheve gezichten aan maar dat zijn echt de uitzonderingen. In dat soort gevallen maakt het volgens mij wel veel uit hoe je jezelf opstelt.
Live vanaf 10-11 Hawaii http://2014hawaii.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- Georgie
- Amerika-expert
Nederland is sowieso minder prestatiegericht. In Nederland heerst een echte zesjes-cultuur. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Er is niet veel stimulatie voor meer er uit halen. Dat is in Amerika (en Engeland waar ik ook gewoond heb) veel minder, daar is juist veel meer aandacht voor toppers, op welk vlak dan ook. Daar mag je echt oprecht trots zijn op je prestaties, althans, dat gevoel geven anderen je ook. Ik denk dat ik zo'n streber ben geworden door mijn educatie in deze landen, anders was ik veel meer een zesjes-persoon gebleven.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, CT, RI