Mag ik hopen dat jij jouw ervaringen niet verkoopt als zijnde DIT is wat je ALTIJD meemaakt als je met DE Turk in contact komt?!wiepster schreef:Volgens mij een colmn, en alleen maar "haar" beleving??
Net zo als mijn 10 dagen in Turkeije ook mijn beleving was, hoe ik het daar ervaren heb...
En net dat is de indruk die je wél krijgt aan de hand van de schrijfstijl van die mevrouw. En dat wekt natuurlijk wrevel bij mensen die het land dan toch wel beter/anders kennen.
Ter illustratie:
“Voor een Hollandse bruiloft had het voldaan, maar in Newyorkse kringen zouden we een flater slaan, werd al snel duidelijk. We hadden het feestje onderschat. Dit was een heel grote happening met de uitstraling van een miljonairsbal. De vrouwen verschijnen in galajurk, de mannen in smoking en het bruidspaar wordt vergezeld van minimaal tien bruidsdames en -heren.”
Dit lijkt helemaal niet zo gangbaar in NewYorkse kringen. En ik kan me inbeelden dat in Nederland, net als in België, de ene bruiloft ook niet de andere is. Ik heb er zowel gehad waar we in jeans verwacht werden, en BBQ aten, dan dat ik in een elegante cocktailjurk van jurk van moschino ronliep terwijl de kaviaar voor mij een van de weinige dingen was die ik herkende in al dat exotische gedoe van eten. Noch de ene, noch de andere bruiloft was relevant voor ‘de gemiddelde Vlaamse bruiloft’, dus verkoop ik het ook niet zo.
“(…) is het gebruikelijk dat je als gast je stoel koopt. Goedkoop is dat niet; je moet rekenen op 250 dollar. Daarnaast wordt van je verwacht dat je eenzelfde bedrag besteed aan het cadeau voor het paar.”
In Amerika wordt er inderdaad veel meer geld uitgegeven aan cadeautjes dan in onze landen. Heeft waarschijnlijk ook te maken met het gemiddelde inkomen dat Jan Modaal te spenderen heeft? Ik kan me inbeelden dat, indien jij in Afrika op een bruiloft een cadeau meehebt van 50 euro, ze dit ook exuberant en waanzinnig veel zullen vinden…
“Voor een groot deel is het een schijnwereld. Op eerste kerstdag geven de Amerikanen elkaar enorme cadeaus. Op tweede kerstdag zijn de winkels open en worden de kerstgeschenken massaal teruggeracht.”Ja, je kan je geschenken omruilen. Leuk toch. Heb je niet het probleem dat ik nu heb: twee dezelfde boeken (die ik niet eens leuk vind), maar je kan de schenkers niet eens beledigen door dat te zeggen, én je kan hier ook niet even terug naar een boekenwinkel gaan om het te ruilen als je het originele bonnetje niet hebt.
“De banken hebben een vergaand veiligheidsbeleid. Niet alleen kom je als klant niet zomaar een bankgebouw binnen; je pas wordt op virussen gescand en je wordt pas toegelaten nadat je vingerafdrukken zijn genomen.”
Zelf nog nooit van gehoord.
“In mijn ogen is er al te veel komen overwaaien uit Amerika en dansen we buitensporig naar het Amerikaanse pijpen. Nederland lijkt daar verder in te gaan dan andere Europese landen. Het begint al bij de vliegreis. Als je via Schiphol rechtstreeks naar New York vliegt, is de veiligheidscontrole erg streng. Militairen met geweren zijn nadrukkelijk aanwezig en maken dat je niet lekker ontspannen het vliegtuig instapt. Vlieg je niet rechtstreeks. maar via Rome, dan is er geen gewapende militair te bekennen. Kennelijk zijn de Italianen minder gevoelig voor de veiligheidsdruk van de Amerikanen.”
Laat het je een troost zijn: ook de Belgen hebben deze veiligheidsmaatregelen. Ik vraag me zelfs af of het ligt aan het land zelf; heb altijd de indruk dat die security-mensen in opdracht van de Amerikanen daar staan…
“Ik vind dit een zorgelijke ontwikkeling, want ik heb tijdens mijn verblijf in de VS maar weinig positiefs kunnen ontdekken.”Hahaha, exact de idee die ik altijd gehad heb van Nederland (tot ik de mensen daar persoonlijk beter leerde kennen)!