Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Literatuur over Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Yasmine
Amerika-ontdekker

Literatuur over Amerika

Bericht door Yasmine »

Zoals waarschijnlijk velen onder jullie ben ik een fervente lezer. Ik ben dan ook benieuwd of er hier dan ook mensen zijn die leuke tips hebben wat betreft boeken die echt over Amerika gaan. Niet de reisgidsen, maar echte reisliteratuur, over de cultuur...

Ik ben nu net begonnen in Into The Wild, alleszins een echte aanrader in combinatie met de film!
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Literatuur over Amerika

Bericht door Grandu »

Ik heb een aantal boeken die geschreven zijn journalisten die ik enorm aan kan raden. Ze geven op een luchtige manier de verschillen weer tussen de VS en Nederland en geven merkwaardige feiten.

* Charles Groenhuijsen - Amerikanen zijn niet gek (ISBN 9050187811)
* Max Westerman - In alle staten, het Amerika van Max Westerman (ISBN 9789046802908)

Mocht je interesse hebben in boeken over New York:

* Max Westerman - Max & the City, het New York van Max Westerman (ISBN 9789038890166)
* Verena Lueken - Reisleesboek New York (ISBN 902749987X)

Alle vier deze boeken zijn geen zware literatuur maar geven een leuke kijk op de Amerikaanse en New Yorkse samenleving!
The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/

“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
Mrjn
Amerikafan

Bericht door Mrjn »

Bill Bryson - I'm a stranger here myself, A walk in the woods
Jack Kerouac - On the road
John Steinbeck - Travels with Charley
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Mrjn schreef:Bill Bryson - I'm a stranger here myself, A walk in the woods
:thumbup:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

A Walk in the Woods was interessant vond ik, maar halverwege kreeg ik er genoeg van. Dezelfde reden, dat ik zijn Europese boek (even de titel vergeten) niet uit heb gelezen. Ik word moe van Bill's constante zogenaamd grappige kritiek op de mensen, die hij ontmoet en de culturen, die hij bezoekt. Intussen verliet hij zijn zwangere vrouw om op zijn Europese reis te gaan, natuurlijk hun keuze, maar daar zou je ook zo je conclusies van kunnen trekken en velen deden dat. Het is zijn manier van schrijven en wat boeken verkoopt, ik begrijp het helemaal, maar ik krijg er op een gegeven moment genoeg van. Dat heeft, weet ik, helemaal te maken met mijn "allergie" voor generalisaties. Zoals hij sommige Europese culturen beschreef, daar had ik echt moeite mee en in Walk in the Woods grapt hij ook over de mensen, die hij ontmoet, op een manier, die ik, als ik die persoon was, niet fijn zou vinden. Maar ik ben waarschijnlijk te gevoelig, want hij verkoopt zijn boeken als warme broodjes ;).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

Je bent inderdaad heel gevoelig. Heb je On The Road gelezen - - heel anders, en het heeft een enorme invloed op mijn leven gehad.
Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Aan de reviews op Amazon te lezen ben ik niet alleen in mijn kritiek op Neither Here nor There (grappig genoeg wordt het ook niet meer uitgegeven en zijn andere boeken wel). On the Road ken ik niet, even opgezocht, is het dit boek van Jack Kerouac?
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Ja, die is het!

Kerouac is één van de voorgangers geweest van de beat-generation. In San Francisco is hier zelfs een museum van, aangezien velen van hen (schrijvers, dichters en muzikanten) in San Francisco woonden. Ook kun je in SF nog een bar bezoeken waar hij vroeger vaak kwam.

Het boek leest als een trein, soms ook heel vermoeiend daardoor. Het gaat over een aantal jonge mannen die geheel ongebonden door de States trekken, soms zich ergens even settelen en dan weer verder 'vluchten'. Het boek schetst een goed tijdbeeld en heeft, denk ik, daardoor zijn plaats verworven als klassieker van de Amerikaanse literatuur. Het is er wel 1 van het soort; 'moet je gelezen hebben' :wink: .
Yasmine
Amerika-ontdekker

Bericht door Yasmine »

On The Road heb ik ook op andere sites al meermaals zien voorbij komen. Een vriendin heeft 'm ook gelezen en raadt hem sterk aan, dus ik ga hem één van deze dagen aanschaffen. De andere tips ga ik nog even Googlen.

Heeft iemand Stephen Fry In America gelezen? Ik heb hem al vaak zien liggen in de winkel, maar ik weet niet goed of ik hem zou lezen of niet. De TV-serie ervan heb ik ook gemist...
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer