Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Amerika: voor en tegen

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Leon
Amerika-ontdekker

Amerika: voor en tegen

Bericht door Leon »

Aangezien er nog niet echt een algemeen onderwerp staat in deze rubriek de volgende vraag: Wat trekt jullie aan Amerika en wat wijzen jullie af?

Om te beginnen zal ik zelf even deze vraag beantwoorden :D

Wat mij trekt is de gigantische schaal van zo ongeveer alles: de natuur, de wegen, de gebouwen etc. etc. Ook ben ik erg geïntigreerd door al die tegenstellingen (hoe cliché-matig dat ook klinkt). Ook de Amerikanen zelf vind ik speciale mensen. Erg aardig (al dan gespeeld of niet) maar tegelijkertijd enorm bekrompen.
Hetgeen waar ik mij het meest aan stoor is het puriteinisme, wat in mij ogen eigenlijk onverenigbaar is met de vrijheid die door zoveel Amerikanen wordt geprezen. Het feit bijvoorbeeld dat het in de bijna alle staten 'not done' is om met een biertje over straat de lopen is hier slechts een voorbeeld van.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Voor en tegen

Bericht door Petra/VS »

Hoi Leon,

Leuk onderwerp. Maar ik vind het altijd zeer moeilijk te beantwoorden. Ik woon hier nu 20 jaar en heb geleerd zo ontzettend te nuanceren, omdat er gewoon geen "Amerika" of "de Amerikanen" bestaan voor mij, het is een te divers land.

Waar ik wel verbaasd over was, is dat je de mensen (die je neem ik aan ontmoet hebt?) bekrompen vindt. Hoe bedoel je dat? Ik vind mensen hier over het algemeen erg live and let live. En (maar nu woon ik in een heel internationaal gebied) erg geinteresseerd in andere culturen.

Ook voeden we onze kinderen tweetalig op en daar heb ik, ook in minder gemengde gebieden, nog enkel heel positieve reacties op gehad. Dus die bekrompenheid, die zie ik niet.

Omdat ik hier woon, is het denk ik zoals overal, je accepteert gewoon hoe het is.

Wat ik erg vind, is dat er in sommige staten nog censuur op boeken en muziek is en natuurlijk het racisme wat in bepaalde gebieden nog erg is, al dan niet openlijk. Ik zou ook absoluut niet overal in de VS willen wonen.

Maar ik zou ook nergens anders willen wonen, dan hier :D .
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dennis
AllesAmerika.com Webmaster
Contacteer:

Bericht door Dennis »

Hoi Leon,

Een leuke vraag! Ik ben het met je eens wat betreft de "voors" die je noemde, maar met de "tegens" heb ik andere ervaringen.

Vooral de bekrompenheid die je noemde ben ik verrassend weinig tegen gekomen. Misschien kwam het omdat ik een tijdje bij hoger opgeleide joinge studenten heb doorgebracht die vaak (maar niet altijd) ook nog eens enkele maanden in Europa hadden doorgebracht, maar toch. De meest eerlijke en open gesprekken die ik in mijn leven gehad heb, waren met Amerikanen.

Sterker nog: in tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt, waren deze mensen helemaal niet patriottisch ingesteld of in sommige gevallen zelfs trots op hun land. Een aantal van hen heeft me zelfs verteld dat ze zich schamen voor hun land en wat de regering in Washington doet.

Ook desinteresse hadden ze niet... ze waren allemaal gefascineerd door wat ik vertelde over Nederland en twee van mijn beste vriendinnen zijn zelfs bij me op bezoek gekomen, waarbij ze Nederland meteen tot hun favoriete Europese land verklaarden. Eind november komt één van hen weer bij me op bezoek, dit keer met haar man.

Wat betreft mijn eigen fascinatie voor de VS: het is allemaal begonnen met de Amerikaanse geschiedenis (mijn favoriete onderwerp was en is nog steeds de Amerikaanse Burgeroorlog), maar het heeft ze langzaam uitgebreid tot echt allerlei verschillende dingen: de natuur, de mensen, de prachtige architectuur (vooral de Victoriaanse bouwstijl en de moderne wolkenkrabbers van de grote steden), zelfs het feit dat de snelwegen in Amerika zo heerlijk breed zijn. :-)

Wat ik minder leuk vind aan het land is het politieke systeem (zeker sinds de verkiezingen van 2000 heb ik hier geen hoge pet van op), de vermeende rechten van de grondwet die bij alles aangeroepen worden (neem bijvoorbeeld het wapenbezit en de wapenlobby) en idiote, gedeeltelijk door religieuze overtuigingen ingegeven wetten zoals het verbod om onder je 21e alcohol te drinken. (In 1998 was ik nog net aan deze wet onderhevig - ik werd één dag na mijn vertrek uit de VS 21 jaar.)
Dennis

AllesAmerika.com webmaster
AllesAmerika.com homepage | Lees de forumregels
Leon
Amerika-ontdekker

Bericht door Leon »

Misschien heb ik de bekrompenheid een beetje ongenuanceerd gebracht. Ik ben twee keer in de Verenigde Staten geweest en geef toe niet een volledig beeld te hebben van de mensen, maar de mensen die ik ontmoet (toch nog een behoorlijk aantal, al backpackend maak je al gauw contact) hebben vond ik toch wel enigzins bekrompen in de zin van hun gebrek ruimdenkendheid. Nu is een buitenlander al snel minder ruimdenkend in vergelijking met een Nederlander, maar toch het feit dat ze zoveel van elkaar aan lijken te trekken vind ik op z'n zachts gezegd vreemd. Het live and let live ben ik dus niet echt tegengekomen, maar dit kan uiteraard gewoon te wijten zijn aan een beperkt beeld.
jobe
Amerika-ontdekker

Bericht door jobe »

Wat mij vooral aantrekt richting USA is de natuur die enorm veel aspecten heeft (van verlaten woestijngebied Death Valley tot de natuur van Yellowstone om maar iets te zeggen).
En iets wat ik gewoon superamerikaans vind is zo'n roadcafé op een eenzaam verlaten weg in de woestijn, ben dus ook een fan van amerikaanse roadmovies.
En dan de steden zoals New York (wolkenkrabbers) en Las Vegas (waar vind je nog zoiets in de wereld)!

Wat ik zeer afwijs is hun wapengedachtes (bekijk de film Bowling For Columbine maar eens)!
Leon
Amerika-ontdekker

Bericht door Leon »

Wapenbezit ben ik niet echt tegen, alleen het feit dat het amper gereguleerd is en de NRA (National Rifle Association) wel erg veel macht lijkt te hebben. En we moeten natuurlijk het belangrijkste niet vergeten: Guns don't kill, people do.
Bowling for Columbine heb ik trouwens niet zo'n hoge pet van op, in mijn ogen is het nogal een eenzijdige kijk op een ingewikkelde kwestie.
ivonne.wannee
Amerika-newbie

Bericht door ivonne.wannee »

Kom net terug uit amerika en wat mij deze keer weer is opgevallen is hoe schoon het daar is. Wat ik in de amerikanen waardeer is de trots waarmee zij ook de minder gewaardeerde banen vervullen. 8) Ik voel me daar ook veiliger dan in bijvoorbeeld Amsterdam. Mensen geven je meer de ruimte om te zijn wie je bent en waardering hiervoor :!: Het politieke klimaat vind ik wat minder te waarderen.
muffles
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door muffles »

Ik kom net terug van Amerika en elke keer dat ik er vertrek heb ik een ander gevoel over het land. Het algemeen is natuurlijk goed. Ik ben nog steeds een liefhebber van de natuur daar en de vriendelijkheid van de mensen, maar toch zijn er wat verschillen. Mensen zijn meer open daar. Wij Nederlanders hebben de neiging om veel voor onszelf te houden. We praten amper tegen vreemden en al helemaal niet over problemen. In amerika doen ze dat wel. Ik werd aangesproken door een oude vrouw in een supermarkt en ze vertelde mij haar hele levensverhaal. Vreemd, maar het geeft wel een band. Ook laten veel amerikanen weten wat ze van iets vinden en dat gaat niet altijd zonder scheldwoorden. Ik schrok ervan, maar mij is uitgelegd dat het alleen een argument is wat geen ruzie is. . Veel mensen schreeuwen ook naar elkaar op straat en natuurlijk ook in het verkeer, wat ook weer gepaard gaat met de welbekende middelvinger. Toch kunnen er veel mensen op lachen. Dus ik verkies toch hun methode. Je weet waar je aan toebent en het lucht ook op. Het feit dat het niet automatisch uitmond in vuistgevechten zegt veel over de manier hoe ze ermee omgaan.
Vreemd, maar wel lekker :)

Oh.. en ze hebben daar vreemde banen om mensen zonder baan of uitzicht op een baan, zoals ouderen aan werk te helpen. Denk daarbij aan iemand in de lift die de knoppen bestuurd of iemand die je een winkelwagentje aanreikt en verzameld. Raar, maar wel een goed iets. Zo heeft iedereen een baan en het is extra service.
eaglelgae
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door eaglelgae »

Mijn ervaringen met Amerikanen zijn over het algemeen heel erg goed. Vooral de openheid van de mensen is geweldig. Je kunt overal heel open over praten en discussieren. Hierbij ben ik wel een aantal keren op mensen gestoot die toch sterk vasthouden aan de patriotistische denkbeelden over hun land. Die personen luisterden nog wel naar me maar waren totaal niet van plan om hun ideeen ook maar een beetje te overdenken.
Ook in de vorm van onderlinge relaties heb ik gemerkt dat Amerikanen over het algemeen heel open zijn. Dit geeft duidelijkheid, rust en minder stress. Het maakt de sfeer veel beter. Ik heb het idee dat in Nederland veel meer achter elkaars rug wordt gepraat over elkaar. In Amerika worden meningen vaak persoonlijk verteld en uitgelegd, positieve en negatieve. Dit is even wennen, maar uiteindelijk veel prettiger.
Wat zo prachtig is aan Amerika is de zeer uitgebreide natuur en de uitgestrektheid van het land. Het is geweldig om gebieden te hebben waar je niks ander ziet dan natuur. Geen menselijke ingrepen te bekennen. Prachtig.
Wat ik negatief vind is het politieke systeem en het idee dat geld veel tot alles kan bepalen in Amerika. In hoeverre dit in Nederland niet het geval is weet ik niet. Toch heb ik gemerkt dat ook veel Amerikanen het niet eens zijn met het beleid wat er op dit moment gevoerd wordt en dat is fijn om te weten.
Ook vind ik het nogsteeds moeilijk als ik de blanke Amerikanen hoor praten over de indianen in de omgeving. Dit is bijna altijd heel negatief terwijl ze verder nooit omgaan met de mensen zelf. Dit heb ik ook in Canada gemerkt. Ik kan nog steeds niet helemaal begrijpen waar dit vandaan komt. Ook vind ik het heel moeilijk om te zien hoe de indianenreservaten eruit zien en hoe de mensen daar leven. Drank en drugs maken dit nog erger. Je ziet ook dat de kinderen van indianen vanaf hun geboorte al weinig mogelijkheden hebben. Dat is heel jammer.
Anneke
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Wat mij afgelopen zomer aan de oostkust vooral opviel was de vriendelijkheid van de mensen. Omdat ik alleen reis(de) maak je gauw eens een praatje en dan valt het mij altijd weer op hoe belangstellend ze zijn, al dan niet gemeend. Hier in Nederland zie ik ze dat nog niet zo gauw doen.

Nog een voorbeeld: Het verkeer. Het is een ware verademing om in Amerika te rijden. Automobilisten laten je eigenlijk altijd voorgaan als voetganger. Moet je als automobilist van baan veranderen op de snelwegen, geen probleem. Het mooie is, dat je vanzelf ook die manieren aanneemt. Hier in Nederland betrap ik mij er nog wel eens op dat ik hier veel minder tolerant ben. Meestal komt dat omdat de rest van het verkeer zich ook zo gedraagt. Niet goed, maar het kan dus ook anders als ik in Amerika rijd.

Wat ik eigenlijk afwijs aan Amerika is het volgende: Het zgn. drankprobleem. Ben je één keer dronken geweest (als teenager) dan heb je in hun ogen gelijk een drankprobleem. Onzin natuurlijk, het hoort allemaal bij het volwassen worden. Juist doordat alles door en door gecontroleerd wordt gebeurt het stiekem met alle gevolgen van dien. Dat brengt mij gelijk bij het volgende, ongewenste zwangerschappen. Hoewel dat net zo goed in Nederland gebeurt, vind ik de manier zoals er in Amerika soms mee omgegaan wordt niet altijd goed. Ooit heb ik eens het verhaal gehoord van meisje dat zwanger was geraakt en via "achterdeur" de school kon verlaten. Men zou er volgens mij beter aan doen er gewoon open en eerlijk over te praten dan het achter gesloten deuren te houden.

Gelukkig ben ik realistisch genoeg om bepaalde dingen met mijn eigen ogen te bekijken en kan ik elk jaar dat ik met vakantie ben in Amerika genieten van dit prachtige land.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Hoi Roland,

Oh, wat ben ik het wat betreft de alcohol met je eens! Het wordt ook zo op school onderwezen, een drankje en je bent verslaafd, grr! Hoe geloofwaardig, als de kinderen hun eigen ouders ook bier en wijn zien drinken en die zijn heus niet allemaal verslaafd.

Het gaat trouwens ook door als je volwassen bent. Steevast wordt bij de dokter gevraagd hoeveel je drinkt. Als je daarop meerdere keren per week 's avonds wijn antwoordt, wordt er gedaan alsof je een serieus alcohol probleem hebt :roll: . Mijn opa met zijn dagelijkse borreltje en glas wijn tijdens en na het eten zou een alcoholist zijn geweest hier.

Wat de zwangerschappen betreft hangt het heel erg af waar je woont. Hier in de Mid-Atlantic is alles erg open en er is ontzettend veel voorlichting bij de scholen. Ik zou ook stijl achterover slaan als zoiets hier op school zou gebeuren, eerder zou het kind compleet door de school begeleid worden.

Maar in het conservatieve zuiden bijvoorbeeld (o.a. Pat Robertson's country :evil: ) kan ik me zo'n verhaal als dat van jou zeker voorstellen.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Het speelde zich af op een "private school" (zeg ik dat goed?) in Californië. Een vrij christelijke school dus dat zal absoluut een rol gespeeld hebben. Ik sprak daar toen met een Nederlandse au-pair die daar voor een jaar zat en ook naar die school ging.

Nog wel leuk om te vermelden: We keken daar naar een football game van de school (heel leuk trouwens). Toen ik een sigaret op wilde steken, vroeg de Nederlandse mij vriendelijk dat alstublieft niet te doen waar zij bij zat. Zij zou er nl. op aangekeken kunnen worden.... :cry: Hoewel ik het een vreemde gang van zaken vond, heb ik het natuurlijk wel gerespecteerd. Ik was per slot van rekening een gast daar...

Roland
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ik heb aan mijn verhuizing hierheen te danken, dat ik niet meer rook (hoewel het toen ik hier kwam nog blauw stond van de rook in de meeste kantoren). En eerlijk gezegd vind ik nu, als ex-rookster, de niet-roken cultuur heerlijk. Een goede vriend van ons rookt, maar zelfs thuis doet hij dat buiten. Ik kan me niet herinneren, wanneer ik voor het laatst in een rokerig huis heb vertoefd.
Of in een rokerige auto.

Maar bij een football game vind ik het wat overdreven. Het is heus niet zo, dat niemand hier rookt en dat is buiten. Waarom zou zij er op aangekeken worden als jij rookt? Maar ja, wat voor hier geldt, geldt niet automatisch voor overal natuurlijk.

Wel nog een grappige anecdote: mijn zus' beste vriendin uit Nederland kwam een paar jaar nadat we hierheen verhuisd waren bij ons logeren. Zij ging in de achtertuin zonnebaden. Natuurlijk ging dat topless. Ik heb mijn moeder nog nooit zo gauw naar buiten zien rennen, want dat is "indecent exposure". Tja, 's lands wijs, 's lands eer.
Yankii81
Amerika-ontdekker

USA

Bericht door Yankii81 »

Voor mijzelf is Amerika een soort surrogaat-Europa maar dat bedoel ik zeker niet negatief. De Westerse cultuur bestaat tegenwoordig eigenlijk uit twee bestanddelen: de onmisbare VS, en Europa. Europa is in potentie de vader en betere versie van Amerika, maar de Amerikanen hebben op eigenzinnige wijze een prachtig land opgebouwd en dat ontroert toch. Het is alsof een broer je zijn huis laat zien na 50 jaar gescheiden te zijn geweest omdat de een bij de moeder, en de ander bij de vader woonde. Amerikanen zijn no-nonsense. Als ijshockeysuccessen worden behaald zijn er 10 gekke investeerderes die uit het niets een NHL opricteh. Als er een nieuwe president aantreedt, van welke partij dan ook, dan springen de uitvgeverijen als paddestoelen uit de grond vol achtergronden, zwartmakerij en alles wat je kunt bedenken. Het land is enorm en heeft 1 officiele taal die bijna iedereen beheerst (op 2 miljoen illegale mexicanen na). Daardoor is het politieke wezen hyperactief. Ken jij een Europese Noam Chomsky, Howard Zinn, Michael Moore, Newt Gingrich of Pat Buchanan? Daarom is het een kick er te zijn en alles te volgen.
jvinch
Amerikakenner

Re: USA

Bericht door jvinch »

Yankii81 schreef:Europa is in potentie de vader en betere versie van Amerika, maar de Amerikanen hebben op eigenzinnige wijze een prachtig land opgebouwd en dat ontroert toch.
Ik krijg tranen in de ogen van zoveel schrijfschoon. Ik ben Europeaan maar ik moet eerlijk zeggen dat ik, na een flink aantal jaren in de VS, Europa nou niet bepaald zie als de betere versie van Amerika.

De continenten zijn enorm verschillend in alle opzichten. Ik zie plussen en minnen aan beide kanten. Mijn persoonlijke weegschaal slaat door naar Amerika. Behalve familie, vrienden en Venz hagelslag mis ik eigenlijk niets aan Nederland. Ik denk dat het erg lastig is je een oordeel te vellen als je Amerika vooral kent van TV en vakanties.
Ken jij een Europese Noam Chomsky, Howard Zinn, Michael Moore, Newt Gingrich of Pat Buchanan?
En hier ga ik eens goed over nadenken!
Dino
Amerika-ontdekker

Bericht door Dino »

Ik kan moeilijk over de VS spreken, omdat ik nog maar enkel NY ben geweest.

Wat mij in de VS aantrekt? Het is een 'land' van grote contrasten en voornamelijk de grootte van alles trekt mij aan. Wolkenkrabbers, winkelcentra waar je alles kan vinden, grote auto's. Het feit dat NY nooit gaat slapen. Maar ook zaken zoals de uitgestrekte nationale parken, Route66, Grand Canyon,... Het gevoel van de 'sky is the limit' is daar echt realiteit. Natuurlijk als nuchtere Europeaan vraag je je wel eens af of dat wel allemaal zo nodig is.

Anderszijds zijn er een aantal zaken die ik sterk afkeur zoals de manier waarop met wapens wordt omgegaan. Het feit dat er geen sociaal opvangnet is en dus heel veel mensen onder de armoedegrens leven. Maar ook een aantal andere absurde zaken, zo kan je gerust wapens kopen maar riskeer het niet om met een blikje bier over de straat te lopen! Mijn vraag is dan hier : wat is er het dodelijkst een wapen of een blikje bier?
Iets wat mij heel zwaar stoort is dat heel wat landen het Kyoto akkoord ondertekend hebben, maar die VS die de grootste vervuiler is legt het naast zich neer. Erger nog Bush komt op TV "we need to use more oil!"
Wij proberen hier auto's te ontwikkelen die 4 liter benzine op 100 km verbruiken, maar daar rijden er wel Hummers rond die 1 gallon op 7 mile verbruiken...
snappen wie het snappen kan.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Een beetje nuanceren vind ik hier wel op zijn plaats :):

- 1 - Er is wel degelijk een sociaal opvangnet, het is alleen anders, dan in Nederland en de VS is inderdaad geen verzorgingsstaat. Er zijn unemployment benefits, medicare, medicaid, social security, homeless shelters, soup kitchens, foodstamps, vrijwilligers (en deze laatste groep kan echt niet over het hoofd worden gezien, want de staat verzorgt niet, maar de medeburgers des te meer), noem maar op. Het is waar, dat er mensen onder de armoedegrens leven, maar de situatie is er in de 20 jaar dat ik hier woon enorm op verbeterd, ten eerste. Ten tweede wonen veel van die mensen in enorm afgelegen gebieden, waar banen niet voor het opscheppen liggen. Het is moeilijk om enkel van een percentage (wat overigens lager ligt dan dat van de UK, dit even ter zijde) te oordelen.

- 2 - Dat je "gerust" een wapen kunt kopen is in veel staten ook al lang niet meer het geval. Ik ben compleet voor strengere wapenwetten, maar wel een beetje in perspectief zien. Je hebt hier net zo goed een vergunning nodig als in Nederland, tenminste hier in Virginia, en daar wringt het hem: iedere staat is anders en 50 staten op een hoop beoordelen is niet mogelijk.

- 3 - De VS is inderdaad onder de regering Bush er niet op vooruit gegaan wat het milieu betreft, maar ik moet het gemist hebben, dat Bush kwam zeggen "use more oil", misschien verwar je dat met dat hij vindt, dat er in Alaska geboord moet worden? Hybrid auto's worden hier steeds populairder. En ja, natuurlijk rijden hier ook Hummers, maar dat is toch wel een uitzondering. Dat er helemaal niet aan wordt gewerkt zuinigere auto's te produceren is niet waar.
Dino
Amerika-ontdekker

Bericht door Dino »

Kijk ja dat is het moeilijke eraan, het nuanceren.
Je kan moeilijk een oordeel vellen over 50 staten en X miljoen inwoners. Het zijn natuurlijk de meest frappante zaken die blijven hangen. Zowel positieve als negatieve zaken. En veel meningen, ook de mijne, is sterk beinvloed daardoor. Daarmee dat ik zeg dat ik over de VS als een geheel moeilijk kan oordelen. Veel info over de VS krijgen we eigenlijk enkel via het nieuws en meestal is het ofwel negatieve berichten over Bush en de oorlog in Irak ofwel is het popster X die een nieuwe CD uit heeft.

Over Bush met zijn olie. Enige tijd terug (ik kan er echt geen datum op plakken) kwam Bushie op TV met de uitleg dat de Amerikaanse economie in expantie was en dat er daardoor meer olie en nucleaire energie nodig was... en dus ook het boren naar olie in Alaska.
Leon
Amerika-ontdekker

Bericht door Leon »

Tja maar daar heeft Bush toch eigenlijk ook gelijk in? De Amerikaanse economie gaat weer bergopwaarts en dan heb je natuurlijk meer energie nodig. Of wat te denken van het energie-probleem in California?
Het is natuurlijk doodzonde dat er in een mooi gebied als Alaska naar olie wordt geboord maar soms winnen de economische belangen het van de ecologische belangen. Daarbij komt ook nog eens kijken dat oliewinning een redelijk schone vorm van ontginning is, vooral in vergelijking met kolen of goud waarvoor de hele grond wordt omgeploegd
Destruction leads to a very rough road but it also breeds creation
Dino
Amerika-ontdekker

Bericht door Dino »

Ik vrees dat de economische belangen het altijd winnen van ecologische.
Waarom moet je met Hummer die 40 liter / 100 km verbruikt terwijl er auto's zijn die met 6 liter meer dan content zijn en even goed hun werk doen. Als iedereen wat minder gulzig zou zijn was boren naar olie in Alaska niet nodig...

Ik bedoel maar....

Ja ik hoor je nu al komen: als die met en hummer wil rijden is dat toch zijn keuze ;)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer