Ik vind de vraagstelling zowieso zwak. Maar dat zal mijn mening zijn.
In het begin pasten de immigranten zich helemaal niet aan. Ze stichten een kolonie en werken voornamelijk aan het vruchtbaar maken van de grond voor landbouw. Doordat er zoveel bomen in Michigan staan hadden ze natuurlijk ook een aardige kluif aan het kappen van die bomen. Dit hout gebruikte ze dan weer voor de eigen kolonie. Export deden ze nog niet aan.
Het is bijna vanzelfsprekend dat het onderwijs niet zo belangrijk was nog. Ze werkten de hele dag en gingen naar de kerk. Later was er meer tijd, leerlingen kregen dan Nederlands en een beetje Engels (NL bijbel met de EN bijbel ernaast).
De eerder genoemde website toont: "De Amerikanen vonden dat de Nederlanders geen plezier hadden".
Uit de tekst blijkt wel waarom.
Maar een aantal jaar later krijg je al de volgende tafarelen: "Daarom werd er in 1857 exact naast de Amerikaanse school een christelijke school opgericht, waar de kinderen daar wel les in kregen. Maar de ouders vonden de integratie in de Amerikaanse maatschappij veel belangrijker dan vastklampen aan de Nederlandse maatschappij. Daarom moest de school zijn deuren alweer sluiten in 1862." Op de volgende pagina:
http://library.thinkquest.org/C005615/d ... alte8.html
staat uitgebreid beschreven wat je zoekt.
En nog een pagina verder beschrijven ze hoe het tegenwoordig is.
"De welvaart is aardig hoog. In Holland zitten nu nog meer fabrieken, waarvan we er even twee willen noemen. Een auto-onderdelen fabriek (wat typerend is voor Michigan, denk maar aan FORD, die in Detroit is gesitueerd) en 's werelds grootste augurken-fabriek."
Verder wil ik nog kwijt dat het een beetje lastig te beantwoorden is. Veel immigranten zullen immers ook hun heil ergens anders in de VS hebben gezocht. Het lijkt mij sterk dat ze allen nog in Holland wonen. Mijn gastgezin is ook 100% Dutch, maar wonen inmiddels wel in Grand Ledge. Nu is dat maar anderhalf uur verderop ofzo, maar het gaat om het idee