Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

The Netherlands??? Oohh...Holland!!!

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Bandido
Amerika-expert

Re: The Netherlands??? Oohh...Holland!!!

Bericht door Bandido »

Grappig, ik gebruik alles altijd door elkaar heen. Ondanks dat ik ben opgegroeid in Friesland, heb ik niet al teveel moeite met "Holland". En ik merk dat "Amsterdam" nou eenmaal een grotere naamsbekendheid heeft dan "The Netherlands", hoe correct dat laatste ook moge zijn.

Overigens hebben Nederlanders toch een soort van collectief minderwaardigheidscomplex over hoe bekend hun land nou eigenlijk is. Het is echt niet zo dat Amerikanen compleet "clueless" zijn voor wat betreft geografie. Ik snap dat niet iedereen meteen kan uitleggen waar Nederland nou precies ligt, maar ze weten echt wel dat het bestaat en ergens in Noord-West Europa ligt.
"Keep Georgia On Your Mind"
Applejuice
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Applejuice »

Toen ik hier kwam zei ik ook heel stug 'The Netherlands'. Maar na een tijdje kwam ik er wel achter dat de meeste mensen je veel beter begrijpen als je 'Holland' zegt. Al heb je soms inderdaad wel die Poland/Holland vergissing :wink:

Ik was dan ook wel verbaasd toen ik m'n Engelse leraar hier vertelde dat ik uit Holland kwam, en hij reageerde met: "So you're from The Netherlands? Cool! So that means you speak Dutch?"

Hij was serieus de enige leraar die dat wist. :wink: Het is ook wel verwarrend soms hoor, zeker dat Dutch. De meeste mensen denken dat ik German spreek, of Hollish :lol:
SonjaV
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door SonjaV »

Een aantal jaar geleden waren we op weg naar Cedar Breaks toen we onderweg een fotostop maakten.
Naast ons stopte een Amerikaan en we raakten aan de praat.
Hij vroeg natuurlijk ook waar wij vandaan kwamen.
Omdat we al zo vaak te horen hadden gekregen dat mensen niet wisten waar The Netherlands lag, wilden we het ons makkelijk maken en zeiden dat we van Holland kwamen.
Zijn 1e reactie was: North or South Holland, or do you mean The Netherlands?
Bleek dat hij een aantal maanden door Europa had getrokken en ook hier in Nederland was geweest.
Hij liep naar zijn auto en kwam terug met een kaart van Nederland!!! :shock: :lol:
We moesten hem aanwijzen waar we nu precies vandaan kwamen.

Maar de andere verhalen hebben we grotendeels ook al gehoord.
En wat dacht je van: Ohhh Holland. That's the capitol of Belgium!
(Willen alle Belgen nu weer hun schoenen aantrekken? 8))
kraaltje
Amerikafan

Bericht door kraaltje »

och ik heb hier al de meest bizare vragen gehad.ik werk natuurlijk in de toeristen industrie,een dive sop,in de nederlandse antillen,zie wekelijks zo'n 100 Amerikanen hier bij de diveshop,van bijna allemaal krijg je natuurlijk vragen,where are you from,how long are you here for,how often do you go home,are you born and raised here,etc etc.ik hoor dus ook heel vaak,are you german,of are you from south africa,of from sweden etc etc.1 keer zei iemand,I know your dialect.....your from Australia!!! yeah right.....
en inderdaad als je zegt dat je uit Holland komt weten mensen vaak niet waar dat is,of denken dat ik poland bedoel.the netherlands maakt meer sense bij mensen.1 keer heb ik wel hard moeten lachen hoor.Een vrouw vroeg me,where are you from?
Ik zei,from the Netherlands,oooh she said,where's that at? ik zei thats in Europe,ever heard of germany?it's next to Germany.ze zei,Oooh I've been to Europe...I've been to amsterdam!!But the Netherlands i've never heard of that......
En dan moet je dus je lach inhouden....................
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

Meeste Amerikanen weten niet zo heel goed hoe Europa in elkaar zit maar eerlijk is eerlijk, meeste Nederlanders weten ook niet waar elke staat is! Toen we hoorden dat we naar Utah zouden verhuizen heb ik regelmatig moeten uitleggen waar dat nu eigenlijk precies ligt.

Wat ik ook elke keer weer grappig vind is als ze hier in de buurt iets aan de deur verkopen. Ze bellen altijd eerst bij de buurvrouw aan en zij komt uit Zwitserland. Daarna komen ze bij mij aan de deur en de meeste zijn dan helemaal happy want ze herkennen m'n accent. En dan uitleggen dat The Netherlands toch echt een ander land is en een andere taal heeft.
En om het nog verwarrender te maken spreek ik nog steeds af en toe Duits tegen de kinderen. Vooral de jongste, die was 3 maanden toen we naar Duitsland vertrokken dus de meeste waarschuwingen heeft hij in Duitsland geleerd.

Was laatst grappig in een restaurant, zoonlief wilde alvast beginnen dus ik waarschuwde: pass auf, das ist heiss!
Daarna tegen dochterlief: ja schat, je mag na het eten een ijsje uitzoeken
En door tegen hubbie: so how was your day?

De mensen aan de tafel naast ons zaten steeds te smiespelen en uiteindelijk kwam de man naar ons toe om te vragen waar we vandaan kwamen :)
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Little Phoenix> wat leuk!
Wij zijn "maar" twee-talig, maar omdat ik in Frankrijk opgegroeid ben, zitten er bij mij zo nu en dan wat Franse woordjes in. Zo heet een snack bij ons een "goute" (sorry, kan even niet verzinnen hoe ik een streepje op de 'e' zet). En dus krijg je inderdaad ook zinnen als; "Honey, the kids can have their goute. Het ligt in the pantry" enzo.

Maar even terug on-topic, ik zeg zelf eigenlijk altijd Holland. Ik vind The Netherlands een mondvol, en veel mensen herkennen "Holland" beter. Alhoewel ik ook een collega heb die nog steeds denkt dat Holland hetzelfde is als Denemarken. Ik heb het hem al honderd keer uitgelegd, maar het mag niet baten.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
GJ
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door GJ »

Ik ben nogal militant qua The Netherlands, je zult mij niet snel Holland horen zeggen. Mijn ervaring is dat de meeste Amerikanen het op zich ook wel kennen.

Vreemdste opmerking ooit gehoord in Amerika, op taalgebied dan: we kregen een rondleiding in Wind Cave tegelijk met een groep bejaarden met hun kleinkinderen (daar heb je blijkbaar speciale reisorganisaties voor in Amerika). Eén van die vrouwen kwam op ons af. "We were wondering what language it is that you're speaking. First I thought it was German, but then I thought, no, it has to be Austrian..." :shock: :lol: Toen maar uitgelegd dat het Dutch was, maar dat de talen wel veel similarities vertonen.
fddg
Amerika-ontdekker

Bericht door fddg »

LMOA, dit is zooo herkenbaar. Elke keer weer die vragen...
mmm, u heeft een accent...
jazeker, ik kom uit Nederland....
ach ja, dat ken ik, dat ligt ten oosten van New York....
ja meneer heel ver ten oosten...... :dance:

Maar de leukste vind ik nog steeds de dame die me wist te vertellen dat ze door heeeel Europa was gereist. Had de leukste tijd in Amsterdam gehad, maar was helaas nog nooit in Nederland geweest.... :roll:
echt, je kon me oprapen.....
kraaltje
Amerikafan

Bericht door kraaltje »

ja dat heb ik dus ook gehad,ze was wel in Amsterdam geweest,maar nog nooit in the Netherlands............
Maar ik moest serieus blijven,kan haar niet uit lachen natuurlijk,want er zaten nog meer mensen bij.
Ingmar
Amerikafan

Bericht door Ingmar »

Hier op mijn werk dacht iemand in het begin dat ik een of andere "Gangster" was denk ik:

Zij: So, I hear you are from New York, how did you get that accent then ?
Ik: New York ?? Where did you hear that? I am not from New York at all, just a few thousands miles of
Zij: Really, you are not from Harlem then ????
Ik: Hahahahaha, no, I am from Holland !!!!!!!
Before "was", "was" was, "was" was "is".
nanobrt
Amerika-ontdekker

Bericht door nanobrt »

Grappig topic dit. Als ik "the Netherlands" zeg krijg ik de vaak een lege of de ooookay blik dus nu zeg ik maar dat ik uit Holland en Amterdam kom. Dan weten ze altijd wel wat leuks te zeggen over tulpenkaaswindmolenswietprostitueeswatervangogh maar soms denken ze inderdaad ook dat je uit Holland, Michigan komt. En zeggen dat ik Dutch ben kan ik ook beter niet doen want dan zie je ze hier in PA ook denken waar m'n baard en paard en wagen dan zijn. :lol:
Ook verwarrend is dat de Nederlandse vlag hier overal gebruikt wordt om aan te duiden dat de winkel open for business is. Is vast een hollander die daar een aardig centje aan verdiend.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door nanobrt op 26 apr 2009, 00:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

DixieChick schreef:Alhoewel ik ook een collega heb die nog steeds denkt dat Holland hetzelfde is als Denemarken. Ik heb het hem al honderd keer uitgelegd, maar het mag niet baten.
Dat heb ik ook al zo vaak meegemaakt "Oh, you're Dutch? Yes, my grandmother was from Denmark too!"
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
annebel
Amerika-ontdekker

Bericht door annebel »

Ik ben nu in Florida,gisteren werd mij gevraagd waar ik vandaan kwam.
Zij voor het gemak Holland,werd er gevraagd ligt dat in Amsterdam :lol:
En hij dacht ook dat europa een land is,heb uitgelegt dat het verschillende landen zijn :dunno:
nou toen werd het echt te moeilijk :shock:
Ik vind het altijd wel grappig kom zelf uit Rotterdam maar als ze zoiets hebben van :dunno: Holland
zeg ik er altijd Amsterdam bij en weten ze het meestal wel.
Henriëtte
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Henriëtte »

Een van onze leukste ontmoetingen was die met een al wat oudere Amerikaan die ons hoorde praten, en die daaraan herkende dat wij uit Nederland komen. Hij had in de jaren '70 een tijdje in Amsterdam gewoond, hij verstond geen Nederlands meer maar hij herkende het dus nog wel. Hij was kunstschilder, en helemaal blij toen hij hoorde dat ik geboren ben in het dorp waar Vincent van Gogh nog ooit heeft gewoond (Nuenen).

Vorig jaar werden we aangehouden door de borderpatrol, en de heren moesten natuurlijk ook weten waar wij vandaan kwamen. Na ons "The Netherlands" verscheen er een zeer glazige blik in z'n ogen... Even later zag ik dat hij met z'n collega stond te praten, ik kon ze niet horen maar ik zag dat hij ook "the Netherlands" zei en dat die collega al even wazig begon te kijken. Volgende keer toch maar eens "Holland" proberen.

Gisteren waren we lekker aan het picknicken op de parkeerplaats bij Strike Valley Overlook (in Capitol Reef National Park), toen we van een stel daar de gebruikelijke "where you're from" vraag kregen. Bleek dat zij prima wisten waar The Netherlands lag, ze hadden ons land al twee keer bezocht waarvan zelfs 1x op huwelijksreis.
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Wij hebben geheel onverwacht een nieuwe (nou ja, tweedehands, of liever: used) auto gekocht, en onze verkoper bleek helemaal gek te zijn van Nederland. Hij en zijn vrouw - die uit Engeland kwam - waren al meerdere malen daar op vakantiegeweest. Gevraagd naar het waarom kregen we als antwoord dat ze het land nu eenmaal prachtig vinden, de cultuur geweldig, en de mensen zo vriendelijk. Hij vond het Vondelpark geweldig, hij vond PSV en Ajax geweldig, en hij had tijdens het laatste Europees kampioenschap voetbal zelfs geld gewed op Oranje...

Vrijdagmiddag waren we de eerste keer bij de dealer, en gistermiddag voor de tweede keer om alles rond te maken. Hij toonde gisteren vol trots zijn zwarte jas met rood-wit-blauw op de mouwen, en op de rug groot in het oranje "Nederland" waarover hij ons vrijdag had verteld.
Nu woont hij ook in Nederland, CO (waar Arthur van het forum ook woont, en nee, ze kennen elkaar niet :lol: ) dus dat kwam dubbel zo goed uit.

Best leuk, elke keer als we hem iets getekend terug gaven was het "dank je wel" of "bedankt", en al helemaal toen de koop rond was - toen was het een heel welgemeend "bedankt!".
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Karo
Amerika-ontdekker

Bericht door Karo »

Wij namen is een keertje een taxi in San Fransisco, de taxichauffeur hoorde ons praten en vroeg natuurlijk waar we vandaan kwamen.
Dus we antwoorden 'Belgium'
Hij zegt: oooh I know a guy there, his name is ***, do you know him?

Zo klein is België nu ook weer niet :( :lol:
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

Zat op de Bahama's achter in de taxi NL te kletsen natuurlijk vraagt de bestuurder: " where are you from?" Ik natuurlijk "from Holland of the Netherlands dat weet ik niet meer. Oh, dat lag toch in Texas?? :lol: Gieren natuurlijk. Ook had ik een keer iemand die het huis kwam schoonmaken en toen zij vroeg waar wij op vakantie gingen en ik vertelde "naar Amerika" mochten we haar aanhangwagen/sleurhut wel meenemen. Ik heb haar hartelijk bedankt en gezegd dat dat niet nodig was. :lol:
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Quinn
Amerika-ontdekker

Bericht door Quinn »

Ik heb ook een aantal keren uit moeten leggen waar The Netherlands precies lag. Als ze nu Amsterdam zeggen dan zeg ik gewoon dat ik daar woon, want ik ga het niet elke keer uitleggen :mrgreen:

Zelfs mijn vriend die dondersgoed weet dat ik in 'The Netherlands' woon en hier een paar keer is geweest, zegt nog regelmatig Amsterdam, Germany of Arnhem terwijl ik daar niet eens woon :blink: . Dat zijn gewoon plekken die hij kent van naam :lol: en het dorp waar ik woon vind hij lastig om uit te spreken. Ik zit er niet zo mee
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Toen ik destidjs wer aangehouden voor te hardrijden op een lege 3-baans US1, waar je "maar" 45 mag....vroeg de officer waar ik vandaan kwam, the Netherlands" hij herkende het accent :mrgreen: ;had een aantal jaar in Duitsland gelegerd en zeer goede herinneringen aan Arnhem en Nijmegen en de Nederlandse vrouwen. Begreep mijn rijgedrag, vond dat de Amerikanen ook zulke rijlessen moesten hebben "like you guys do" en de bekeuring ging dan ook van 20 miles te hard naar 5 m.....$85 boete ipv ca. $300 en geen punten van mijn rijbewijs :dance: :dance: .
Hubby snapt nog steeds niet dat ik er zo mee weg gekomen ben.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

CNN heeft het in ieder geval goed, de afgelopen week was Nederland het onderwerp voor hun reisfoto's.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer