Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
oefen baby op highschools
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: oefen baby op highschools
Een initiatief dat jonge tieners kan laten nadenken over de gevolgen van onbeschermde seks, daar zie je mij geen neen tegen zeggen. Zeker niet als het in een gebied is waar zoveel jonge meisjes al moeder zijn van minstens 1 kind nog vooraleer ze hun middelbare school hebben afgemaakt. En wat mij betreft mogen ze daar alle middelen tegelijkertijd voor inzetten: diverse organisaties die praten met kinderen, experimenten met poppen en/of eieren, seksuele voorlichting op school (open of minder open),... Er kan niet genoeg over gepraat en gedaan worden.
Ik las ook al van soortgelijke experimenten waar men dan ook nog een 'partner' bij moest betrekken, zodat je samen voor 'het kind' kan zorgen. Je moest dan onderling afspreken wie op welke momenten voor de baby zorgt, en dat geeft natuurlijk heel wat spanning, want zeker als je met z'n tweetjes bent heb je als tiener nogal eens snel de mening dat jij dan nog wel naar je vriendinnenuitje kan omdat hij er wel op kan passen, maar hij denkt op hetzelfde moment dat hij nog wel naar de voetbal kan omdat jij er wel op zal passen...
En laat ons vooral realiseren dat dergelijke vormen van voorlichting vooral nodig zijn omdat de ouders falen...
Oh ja, ik herinner mij nog heel goed een voordracht van een anti-abortusgroep, inclusief foto's, die wij in de school kregen ergens in het 5de of 6de jaar van de middelbare school. Je kan dit zien als propaganda voor het niet plegen van abortus, maar ik weet hoe diegene in de klas die een seksuele relatie hadden het zagen:
je doet er natuurlijk alles aan om niet zwanger te worden, we zaten immers allen in een studierichting die ons voorbereid had om naar de universiteit te gaan, en verder studeren, dat gingen we allemaal wel doen dus een baby kan je dan wel missen. Dus gebruik je de pil, en sommigen ook nog een condoom. En wij waren ons er allen van bewust dat er ook dan nog wel eens iets mis zou kunnen lopen, maar in het allerergste geval zou je dan nog voor abortus kunnen kiezen. Je las daar wel eens iets over, en ja, soms ook dat mensen jaren later nog altijd een trauma hadden aan die baby die ze 'verloren' hadden. Maar het leek toch niet echt zo erg te zijn. Je gaat 's morgens de kliniek in, en 's avonds ben je terug thuis. Tot dat we die beelden zagen... Plots werd abortus toch net iets minder 'aantrekkelijk' om in noodgevallen te laten doen. Misschien toch nog beter eens nadenken over die seks, of over je bescherming. Minder laks omgaan met die pil, en misschien toch altijd maar die condoom...
En ja, kinderen op die leeftijd zouden moeten onbezorgd bezig kunnen zijn met studeren en het werken aan hun toekomst. Maar als je uit een achterstandsbuurt komt en/of je hebt ouders die zelf het nut niet erg inzien van gaan studeren, ouders die je geen deftige voorlichting geven, die vinden dat je maar een lastpost bent die geld kost en dus beter kan gaan werken, ouders die meer met zichzelf bezig zijn dan met hun kind, ouders die overtuigd zijn dat 'opvoeden' niet de taak van de ouders maar van de school is... Dat is een wereld waar ook heel wat kinderen in leven. En statistisch gezien tref je daar dus ook vaker die tienermoeders aan. Vaak nog aangemoedigd door hun eigen piepjonge moeder die het best wel 'show' vindt dat zij grootmoeder wordt op haar 33ste, een leeftijd waarop vrouwen rondom haar vaak zelfs maar een bevallen van een eerste eigen kind.
Ik las ook al van soortgelijke experimenten waar men dan ook nog een 'partner' bij moest betrekken, zodat je samen voor 'het kind' kan zorgen. Je moest dan onderling afspreken wie op welke momenten voor de baby zorgt, en dat geeft natuurlijk heel wat spanning, want zeker als je met z'n tweetjes bent heb je als tiener nogal eens snel de mening dat jij dan nog wel naar je vriendinnenuitje kan omdat hij er wel op kan passen, maar hij denkt op hetzelfde moment dat hij nog wel naar de voetbal kan omdat jij er wel op zal passen...
En laat ons vooral realiseren dat dergelijke vormen van voorlichting vooral nodig zijn omdat de ouders falen...
Oh ja, ik herinner mij nog heel goed een voordracht van een anti-abortusgroep, inclusief foto's, die wij in de school kregen ergens in het 5de of 6de jaar van de middelbare school. Je kan dit zien als propaganda voor het niet plegen van abortus, maar ik weet hoe diegene in de klas die een seksuele relatie hadden het zagen:
je doet er natuurlijk alles aan om niet zwanger te worden, we zaten immers allen in een studierichting die ons voorbereid had om naar de universiteit te gaan, en verder studeren, dat gingen we allemaal wel doen dus een baby kan je dan wel missen. Dus gebruik je de pil, en sommigen ook nog een condoom. En wij waren ons er allen van bewust dat er ook dan nog wel eens iets mis zou kunnen lopen, maar in het allerergste geval zou je dan nog voor abortus kunnen kiezen. Je las daar wel eens iets over, en ja, soms ook dat mensen jaren later nog altijd een trauma hadden aan die baby die ze 'verloren' hadden. Maar het leek toch niet echt zo erg te zijn. Je gaat 's morgens de kliniek in, en 's avonds ben je terug thuis. Tot dat we die beelden zagen... Plots werd abortus toch net iets minder 'aantrekkelijk' om in noodgevallen te laten doen. Misschien toch nog beter eens nadenken over die seks, of over je bescherming. Minder laks omgaan met die pil, en misschien toch altijd maar die condoom...
En ja, kinderen op die leeftijd zouden moeten onbezorgd bezig kunnen zijn met studeren en het werken aan hun toekomst. Maar als je uit een achterstandsbuurt komt en/of je hebt ouders die zelf het nut niet erg inzien van gaan studeren, ouders die je geen deftige voorlichting geven, die vinden dat je maar een lastpost bent die geld kost en dus beter kan gaan werken, ouders die meer met zichzelf bezig zijn dan met hun kind, ouders die overtuigd zijn dat 'opvoeden' niet de taak van de ouders maar van de school is... Dat is een wereld waar ook heel wat kinderen in leven. En statistisch gezien tref je daar dus ook vaker die tienermoeders aan. Vaak nog aangemoedigd door hun eigen piepjonge moeder die het best wel 'show' vindt dat zij grootmoeder wordt op haar 33ste, een leeftijd waarop vrouwen rondom haar vaak zelfs maar een bevallen van een eerste eigen kind.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
In 1e instantie vind ik het aan de ouders om kinderen een sexuele moraal mee te geven. Leerhen dat sex lekker en leuk is, maar dat je het beschermd moet doen om geen ziektes op te lopen en om niet zwanger te worden. (en naar mijn idee alleen met iemand waar je echt gek op bent, ipv met jan en alleman het bed in te duiken)
Aangezien ouders hierin falen (hebben zelf ook geen voorbeeld gehad) willen scholen daar blijkbaar wat aan doen. En die slagen er naar mijn idee alleen maar in als ze op het niveau van die kinderen mee gaan. De realiteit laat zien dat kinderen al vrij jong sex hebben, dat houdt niemand (meer) tegen. Dit gegeven moet gewoon als feit aangenomen en geaccepteerd worden. Met dat als uitgangspunt moet je gaan werken. Om dan bijv.met onthouding aan te komen loop je achter de feiten aan, dat stadium zijn zij allang voorbij. Daarbij komt ook nog dat dingen die je eigenlijk niet mag, heel spannend zijn om te doen en je meestal gat uitproberen.
Eerlijk en open over sex (en mogelijke gevolgen) praten thuis en op school (ouders zouden helemaal niet voor of tegen moeten mogen tekenen) is voor mij de enige oplossing. Maak door open gesprekken kinderen bewust van wat het betekent om zwanger te raken, kinderen te krijgen. Zo’n pop zou misschien een aanvulling kunnen zijn op de basisregels van sexuele opvoeding.
Door via allerlei omwegen bewustwording pogen te creëren, het beestje niet bij de naam te durven noemen, vind ik duiden op kop in het zand.
Maak het bespreekbaar, houd mensen niet dom, verstrek condooms en de pil, dan alleen kan er een kentering plaatsvinden, zodat de geschiedenis zich niet steeds herhaalt.
Aangezien ouders hierin falen (hebben zelf ook geen voorbeeld gehad) willen scholen daar blijkbaar wat aan doen. En die slagen er naar mijn idee alleen maar in als ze op het niveau van die kinderen mee gaan. De realiteit laat zien dat kinderen al vrij jong sex hebben, dat houdt niemand (meer) tegen. Dit gegeven moet gewoon als feit aangenomen en geaccepteerd worden. Met dat als uitgangspunt moet je gaan werken. Om dan bijv.met onthouding aan te komen loop je achter de feiten aan, dat stadium zijn zij allang voorbij. Daarbij komt ook nog dat dingen die je eigenlijk niet mag, heel spannend zijn om te doen en je meestal gat uitproberen.
Eerlijk en open over sex (en mogelijke gevolgen) praten thuis en op school (ouders zouden helemaal niet voor of tegen moeten mogen tekenen) is voor mij de enige oplossing. Maak door open gesprekken kinderen bewust van wat het betekent om zwanger te raken, kinderen te krijgen. Zo’n pop zou misschien een aanvulling kunnen zijn op de basisregels van sexuele opvoeding.
Door via allerlei omwegen bewustwording pogen te creëren, het beestje niet bij de naam te durven noemen, vind ik duiden op kop in het zand.
Maak het bespreekbaar, houd mensen niet dom, verstrek condooms en de pil, dan alleen kan er een kentering plaatsvinden, zodat de geschiedenis zich niet steeds herhaalt.
- DixieChick
- Amerika-expert
Pyca, als Nederland ben ik het helemaal met je eens. En zo voeden -wij- onze kinderen ook op. Maar als iemand die in de VS woont en hier dagelijks de cultuur mee maakt moet ik helaas zeggen dat het zo gewoon niet werkt. Mensen hier in het zuiden zijn overwegend zwaar gelovig, en halen het niet in hun hoofd om met hun kinderen over voorbehoedsmiddelen te praten. Want praten over voorbehoedsmiddelen impliceert ,in hun hoofd, dat je sex voor het huwelijk goedkeurt. Dat kan een Nederlander raar vinden, maar zo denken mensen hier nou eenmaal. En dus moet de school iets doen. Maar omdat de school onder het state government valt, en het state government gekozen wordt door dezelfde gelovige mensen, heeft de state een mandate uit gedaan dat abstinence als de primaire vorm van voorbehoedsmiddelen onderewzen wordt. Ze leren ook wel over condooms etc., maar niet zoals in Nederland.pyca schreef:
Eerlijk en open over sex (en mogelijke gevolgen) praten thuis en op school (ouders zouden helemaal niet voor of tegen moeten mogen tekenen) is voor mij de enige oplossing. Maak door open gesprekken kinderen bewust van wat het betekent om zwanger te raken, kinderen te krijgen....
Het is dus niet zozeer een kwestie van dom houden of kop in het zand steken, maar van echt geloven dat dit (abstinence) de beste manier is. Net zoals dat in Nederland geloofd wordt dat dat niet zo is.
En natuurlijk laten statistieken zien dat dit niet werkt, maar veel mensen in Georgia geloven in een letterlijke interpretatie van de bijbel, en dus is het alsnog niet OK om het te hebben over condooms etc., want dat druist in tegen wat God wil.
Je kan het er enorm mee oneens zijn, maar zo denken mensen hier nou eenmaal. Zoals iemand eerder al schreef, je kan dit probleem niet met Nederlandse ogen bekijken.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
- Bandido
- Amerika-expert
Dat is ook zo. Je kunt hier helaas niet open en bloot praten over voorbehoedsmiddelen, seks etc. Maar dat zou wel moeten mijns inziens. De cijfers wijzen uit dat Nederland veel minder tienerzwangerschappen kent dan Amerika (en dan veel andere Europese landen trouwens). Dan kun je dus niet anders dan concluderen dat er toch iets schort aan de Amerikaanse aanpak. Religie en preutsheid hebben hier zeker mee te maken, zeker in het Zuiden. Ik vind trouwens die oefenbabies helemaal geen slecht idee, Petra zegt terecht dat kinderen hier een baby soms idealiseren. Maar ik vind het een slechte zaak als het qua voorlichting daarbij blijft en dat is veelal wel vaak het geval helaas.DixieChick schreef:Je kan het er enorm mee oneens zijn, maar zo denken mensen hier nou eenmaal. Zoals iemand eerder al schreef, je kan dit probleem niet met Nederlandse ogen bekijken.
"Keep Georgia On Your Mind"
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
En eigenlijk zouden ze zich er niet vanaf mogen maken met 2 dagen een baby, ze zouden het eens minstens een week, en liever nog 2 weken moeten doen.
Elke
Dit is een goed research artikel, als je erbij kunt, hier staat alleen de samenvatting; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12771700
Deze meisjes hadden de 'Baby think it over' voor 1 of 2 weken. Ze vertellen hun ervaringen in interviews. Wat eruit komt is dat ze niet zo zeer sex zullen uitstellen, maar dat ze een stuk voorzichtiger zullen zijn om niet zwanger te raken. Ze zijn allemaal verbaasd hoeveel werk een baby is (deze versie neemt meer tijd in beslag, het is een nieuwere versie waar ook bijvoorbeeld steeds het hoofd ondersteund moet worden). Ze vertellen over hoe ze niet aan sociale activiteiten mee konden doen, hoe hun omgeving erop reageert (vooral mensen bijvoorbeeld in winkels die denken dat het een echte baby is), hoe het hun bewegingsvrijheid beperkt, en hoeveel slaapgebrek ze erdoor hebben.
Een van de reacties; "I was tired of taking care of it...like ‘oh, it’s going to cry in another two minutes.’...I was tired of it...like I wanted to get rid of it after the second day.” Zo dacht ik (heel tijdelijk) dus ook na 3 dagen nadat ik moeder werd
Deze meisjes hadden de 'Baby think it over' voor 1 of 2 weken. Ze vertellen hun ervaringen in interviews. Wat eruit komt is dat ze niet zo zeer sex zullen uitstellen, maar dat ze een stuk voorzichtiger zullen zijn om niet zwanger te raken. Ze zijn allemaal verbaasd hoeveel werk een baby is (deze versie neemt meer tijd in beslag, het is een nieuwere versie waar ook bijvoorbeeld steeds het hoofd ondersteund moet worden). Ze vertellen over hoe ze niet aan sociale activiteiten mee konden doen, hoe hun omgeving erop reageert (vooral mensen bijvoorbeeld in winkels die denken dat het een echte baby is), hoe het hun bewegingsvrijheid beperkt, en hoeveel slaapgebrek ze erdoor hebben.
Een van de reacties; "I was tired of taking care of it...like ‘oh, it’s going to cry in another two minutes.’...I was tired of it...like I wanted to get rid of it after the second day.” Zo dacht ik (heel tijdelijk) dus ook na 3 dagen nadat ik moeder werd
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Blijkbaar kan ik enkel de samenvatting lezen. Maar dit is exact wat mijn bedoeling was door te zeggen dat je er toch een week of 2 voor moet zorgen.
Elke
- hekkie
- Amerika-expert
- Partner van: Jhek
- Aantal x V.S. bezocht: 20
- Contacteer:
Petra,Petra/VS schreef: Marjan, hoe je het ook wendt of keert, een baby is erg veel werk! Tijdens mijn uren van babysitten als tiener (vanaf mijn vijftiende en Saskia met 13 babysit nu) heb ik me zeker afgevraagd, of ik ooit wel kinderen zou willen! Ik ben het werkelijk niet met je eens, want mijn ervaringen zijn heel anders.
Je moet juist die tieners hier wel mee belasten, want een groot percentage van hen idealiseert het ouderschap. Juist die groep moet zien, dat een baby aandacht nodig heeft (precies wat deze leeftijdsgroep zelf zo hard nodig heeft) en alleen door ze met die realiteit te confronteren dring je tot ze door. Geen uren van voorlichting kan ze voorbereiden (en hebben ons voorbereid, maar wij waren oud genoeg) op de uitputtingsslag, die het hebben van een baby teweeg brengt.
Bovenstaand stukje ben ik volledig met je eens, alleen was dat niet de essentie van hetgeen ik schreef. Ik ben er ook van overtuigd dat het gros van deze leeftijdsgroep het ouderschap (en nog een boel andere zaken) idealiseert en dat ook aandacht moet worden besteed aan het bewustmaken van wat in werkelijkheid het hebben van een baby betekent zoals de grote verantwoordelijkheid die dat met zich meebrengt en het vele, soms uitputtende werk wat daaraan vastzit. En inderdaad als bijvoorbeeld tieners babysitten is het juist heel goed dat zij zich daar meer bewust van worden en meer leren over het verzorgen van kleine kinderen. En inderdaad kan uren van voorlichting ze niet voorbereiden op de werkelijkheid wat vader of moeder zijn betekent.
In dat licht bezien sta ik daar ook achter, alleen ging het hier om wat anders. We hebben het hier over het probleem van veelvuldig voorkomende tienerzwangerschappen. Hoe zou dat komen denk je? Omdat er van jongsaf aan niet genoeg geoefend is met een nepbaby?
Nee..., er is geen goede voorlichting gegeven aan de jeugd, er is niet genoeg op school en/of thuis gesproken over het hebben van sex en de mogelijke consequenties daarvan, er is niet genoeg aandacht besteed aan de noodzaak van het gebruiken van een condoom of andere voorbehoedsmiddelen. Er is te weinig (of geen) aandacht besteed aan je eigen lichaam leren kennen en de processen die zich in je lichaam voltrekken. Er is te weinig (of niet) gesproken over de verschillen tussen jongens en meisjes en de gevoelens die dat met zich meebrengt en wat dat met je doet en ook wat het betekent zwanger te raken.
Uit onderzoeken naar en alle berichtgeving over het probleem van tienerzwangerschappen blijkt dat er in dit verband in z'n algemeenheid een hele hoop onwetendheid is bij een groot gedeelte van de jeugd in Amerika (daar hebben we het nu over, maar speelt ook elders natuurlijk). Dát is de kernoorzaak. Onwetendheid!
Ik snap dat in Amerika een andere cultuur heerst, dat mensen erg gelovig zijn en mede daardoor sexleven zo moeilijk bespreekbaar is omdat dat "niet hoort" in hun beleving. Ik snap ook dat er niet van de ene op de andere dag een cultuuromslag kan volgen, daar gaan generaties overheen mocht dat al gebeuren. Ik snap ook dat men met de beste bedoelingen daarom naar andere "middelen" grijpt om dit probleem te lijf te gaan en daar misschien op kleine schaal ook nog succesjes mee behaalt. En ik veroordeel dat ook heus niet, dat recht heb ik niet eens. Ik ben de laatste die geen respect zou hebben voor een andere cultuur.
Maar het is mijn heilige overtuiging dat als je de kern van een probleem niet bij de basis/oorzaak aanpakt, je het probleem ook niet op zult lossen. Je kunt de kop in het zand steken (er niet over praten, dan bestaat het ook niet), aan symptoonbestrijding doen of lapmiddelen gebruiken, zolang (in dit geval) de oudere generatie niet de verantwoordelijkheid neemt en/of de moed heeft openlijk met jongeren over het onderwerp "sex" (in de breedste zin) te praten, niet de zaken bij hun naam noemt en geen gedegen voorlichting geeft, zal zeker op langere termijn weinig resultaat worden geboekt en het probleem van grote aantallen tienerzwangerschappen blijven bestaan.
Marjan
Gr. Marjan
20 USA-reizen:
20 USA-reizen:
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Natuurlijk is gedegen voorlichting heel belangrijk, maar dat is niet het enige, dat speelt. Tienerzwangerschappen in high schools zijn zeker een probleem, maar heel veel van de tienerzwangerschappen zijn meisjes van 18 en 19, getrouwd en wel. In bepaalde gebieden is het doodnormaal om direct na high school te trouwen en kinderen te krijgen. Rick komt uit zo'n gebied. Het gros van zijn nichten heeft onder de twintig hun eerste kind gekregen. De meeste meisjes gaan daar niet naar college, maar meteen werken. En dat is daar volkomen geaccepteerd. Een van Ricks vrienden, net als hij bijna vijftig, en zijn vrouw, die een jaar jonger is, dan ik, 46, hebben al een kleinkind van negenhekkie schreef:Maar het is mijn heilige overtuiging dat als je de kern van een probleem niet bij de basis/oorzaak aanpakt, je het probleem ook niet op zult lossen. Je kunt de kop in het zand steken (er niet over praten, dan bestaat het ook niet), aan symptoonbestrijding doen of lapmiddelen gebruiken, zolang de oudere generatie niet de verantwoordelijkheid neemt en/of de moed heeft openlijk met jongeren over het onderwerp "sex" (in de breedste zin) te praten, niet de zaken bij hun naam noemt en geen gedegen voorlichting geeft, zal zeker op langere termijn weinig resultaat worden geboekt en het probleem van grote aantallen tienerzwangerschappen blijven bestaan.
Marjan
Dat voorlichting en het beschikbaar maken van voorbehoedsmiddelen ook niet alles is, bewijst dit artikel. Het is een complex probleem, dat wel degelijk diep in de cultuur geworteld ligt, de Nederlandse cultuur is nu eenmaal van ouds af veel opener. Onwetendheid over voorbehoedsmiddelen is een aspect, maar niet het enige.
Dan vond ik nog dit: Utrecht, 23 september 2005 In Nederland krijgen van de duizend meisjes er gemiddeld 14,1 te maken met een tienerzwangerschap (bron), een cijfer, waar ik me over verbaas (er zijn trouwens maar weinig statistieken over tienerzwangerschap in Nederland te vinden, of ik zoek niet goed). Dat is meer, dan in ons gebied (12,2 per 1000 vorig jaar - bron).
Hiermee wil ik absoluut niet weerleggen, dat een gedegen voorlichting niet enorm belangrijk is, maar het is niet het "end all be all", andere methodes gebruiken daarbij is naar mijn mening alleen maar goed.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Hier is de site/programma van Florida op het gebied van voorlichting aan teens. Allemaal leuk en aardig bedacht, Florida behoort echter tot de staten met de hoogste rankings in teen pregnancy.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Wat me opvalt in de artikelen, die ik gelezen heb, is, dat het cijfer, dat meestal genoemd wordt, niet het algehele cijfer van tienerzwangerschappen in Nederland is, maar het cijfer van tienerzwangerschappen onder de autochtone bevolking. Precieze cijfers vind ik niet, maar hier bijvoorbeeld wordt aangeduid, dat tienerzwangerschappen bij allochtoonse meisjes vaker voorkomen. Ook in ons gebied is het zo, dat tienerzwangerschappen het meest voorkomen bij de Spaanssprekende bevolking en de Afrikaans-Amerikaanse bevolking. Dat is iets, wat ook aandacht verdient. Nu is dat in andere delen van dit land anders, hoewel het hoge aantal tienerzwangerschappen in Florida waarschijnlijk ook komt door een relatief hoog percentage zwangerschappen bij de Hispanic bevolking. De vraag is, waarom komt het zoveel meer voor in bepaalde bevolkingsgroepen?
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Hier een artikel over het hoge percentage van tienerzwangerschappen bij meisjes van Surinaams/Antilliaanse afkomst.
Hier nog een artikel van de Wereldomroep over de genoemde babypop, die ook de Gemeente Rotterdam als plan van aanpak wil gebruiken om tienerzwangerschappen tegen te gaan. Ook ergens gelezen, kan het artikel zo gauw niet meer vinden dat de Turkse gemeenschap ook veel tienerzwangerschappen kent, maar in deze groep zijn de ouders wel getrouwd. Bij de zg. tweede generatie zijn de aantallen flink aan het dalen, echter in de Antiliaanse gemeenschap is het nog steeds een fors probleem.
Hier nog een artikel van de Wereldomroep over de genoemde babypop, die ook de Gemeente Rotterdam als plan van aanpak wil gebruiken om tienerzwangerschappen tegen te gaan. Ook ergens gelezen, kan het artikel zo gauw niet meer vinden dat de Turkse gemeenschap ook veel tienerzwangerschappen kent, maar in deze groep zijn de ouders wel getrouwd. Bij de zg. tweede generatie zijn de aantallen flink aan het dalen, echter in de Antiliaanse gemeenschap is het nog steeds een fors probleem.
Echte officiele cijfers kan ik ook niet vinden voor Nederland, en bij degene die ik wel vindt vraag ik me af of abortussen ook bij de zwangerschappen geteld worden, of dat er alleen het aantal bevallingen geteld wordt. Er zijn toch wel veel problemen hetzelfde in Nederland als hier.
http://www.trouw.nl/archief/article1316 ... eiden.html
Wat Petra ook al zei, de cultuur is er een onderdeel van. Als je ouders en zussen al op jonge leeftijd kinderen krijgen wordt het als heel normaal gezien. In mijn familie zijn er ook heel wat tienermoeders (en vaders). Met als gevolg dat de opa en oma voor de kleinkinderen mogen zorgen.
Het is een cultuur, maar ook wat zijn de verwachtingen van een meisje? Iemand die een goede opleiding wil zal er meer aan doen om niet zwanger te raken want dat zou roet in het eten gooien. Iemand die geen opleiding wil gaan doen, gaat werken, haar levensdoel ziet als een gezin en kinderen, zal daar eerder aan beginnen. Zoiets haalde Elke ook al aan.
Dan kwam ik dit nog tegen, sommige verhalen, wow!
http://www.tienermoeders.nl/
http://www.trouw.nl/archief/article1316 ... eiden.html
Wat Petra ook al zei, de cultuur is er een onderdeel van. Als je ouders en zussen al op jonge leeftijd kinderen krijgen wordt het als heel normaal gezien. In mijn familie zijn er ook heel wat tienermoeders (en vaders). Met als gevolg dat de opa en oma voor de kleinkinderen mogen zorgen.
Het is een cultuur, maar ook wat zijn de verwachtingen van een meisje? Iemand die een goede opleiding wil zal er meer aan doen om niet zwanger te raken want dat zou roet in het eten gooien. Iemand die geen opleiding wil gaan doen, gaat werken, haar levensdoel ziet als een gezin en kinderen, zal daar eerder aan beginnen. Zoiets haalde Elke ook al aan.
Dan kwam ik dit nog tegen, sommige verhalen, wow!
http://www.tienermoeders.nl/
-
peet
- Amerikakenner
- Contacteer:
Niets van wat ik hier allemaal leest, veranderd mijn mening over die pop. Deze pop heeft een magneetje. Zodra die huilt stop je het magneetje er in en de pop stopt met janken. Ze hoefde niet haar bed uit of iets anders met die pop te doen. Het moest een paar keer per dag de fles en dan deed je die fles erin en dan na 4 min was dat klaar en dat was het wel zo;n beetje. Verder zet je dat ding in de maxi cosi neer en zodra die jankt loop je weer met dat magneetje er naar toe, want het mag niet te lang janken.
Dit heeft NIKS maar dan ook helemaal niks met een baby verzorgen te maken. Mijn dochter kreeg al een tip dat als je het hoofd met tape vast maakt dan jankte die niet s'nacht...Het werkte nog ook vertelde ze mij de volgende morgen.
Een viendinnetje vertelde mij dat ze het juist wel leuk vond hoor zo;n "baby" verzorgen...Een baby verzorgen was zo erg nog niet, vertelde het meidje. Nou dan hebben we ons doel bereikt zou ik denken. Hier ruim 20 tieners per 1000 zwanger en in Berlin. 20 km hier vandaan zelfs 60....!!!
Ik wil best begrijpen dat men alles aangrijpt om zwangerschappen te voor komen en het beeld dat veel tieners er van hebben te veranderen. Maar dit is niet de oplossing en draagt er niks aan bij. Het doel heiligd blijkbaar de middelen. Maar als ze echt het probleem willen aanpakken dan zal men toch bij ouders en voorlichting moeten beginnen.
Ik heb niks tegen meiden die er voor kiezen om jong kinderen te krijgen. Ook die heb je in Nederland. Hoeveel meiden van 16 heb je daar die gereformeerd zijn en nog nooit van voorbehoedsmiddelen hebben gehoord.
Ik vind het een verantwoordelijkheid van ouders. Als je als ouders verzuimd om je kinderen niet fatsoenlijk voor te lichten dan verander je niks.
Die pop is hier in elk geval compleet belachlijk.
Dit heeft NIKS maar dan ook helemaal niks met een baby verzorgen te maken. Mijn dochter kreeg al een tip dat als je het hoofd met tape vast maakt dan jankte die niet s'nacht...Het werkte nog ook vertelde ze mij de volgende morgen.
Een viendinnetje vertelde mij dat ze het juist wel leuk vond hoor zo;n "baby" verzorgen...Een baby verzorgen was zo erg nog niet, vertelde het meidje. Nou dan hebben we ons doel bereikt zou ik denken. Hier ruim 20 tieners per 1000 zwanger en in Berlin. 20 km hier vandaan zelfs 60....!!!
Ik wil best begrijpen dat men alles aangrijpt om zwangerschappen te voor komen en het beeld dat veel tieners er van hebben te veranderen. Maar dit is niet de oplossing en draagt er niks aan bij. Het doel heiligd blijkbaar de middelen. Maar als ze echt het probleem willen aanpakken dan zal men toch bij ouders en voorlichting moeten beginnen.
Ik heb niks tegen meiden die er voor kiezen om jong kinderen te krijgen. Ook die heb je in Nederland. Hoeveel meiden van 16 heb je daar die gereformeerd zijn en nog nooit van voorbehoedsmiddelen hebben gehoord.
Ik vind het een verantwoordelijkheid van ouders. Als je als ouders verzuimd om je kinderen niet fatsoenlijk voor te lichten dan verander je niks.
Die pop is hier in elk geval compleet belachlijk.
http://www.vandijkjes.punt.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Every day is a gift, not a given right
Mijn reacties waren in ieder geval niet bedoeld om te proberen jou mening te veranderen. Het mag wel duidelijk zijn dat die vaststaat. Een pop alleen is ook geen voorlichting, en ook niet een oplossing, het moet samengaan met sexuele voorlichting. Gebeurd dit nu ook op jullie school?
Voorlichting is net als veel dingen verantwoordelijkheid van de ouders, ja, maar hoe pak je dat aan? Wat is je oplossing daarvoor? Hoe verander je de houdingen? Hoe krijg je het klaar dat dit zal gebeuren? Totdat dit de werkelijkheid is heeft de samenleving wel een verantwoordelijkheid tegenover al deze jonge mensen, want tienerzwangerschappen creeeren veel problemen. Deze meisjes beginnen al met een moeilijke start, financieel gezien, en ook de samenleving draait ervoor op. Nog maar niet te spreken over de medische problemen die een zwangerschap op zo'n jonge leeftijd met zich meebrengt.
Voorlichting is net als veel dingen verantwoordelijkheid van de ouders, ja, maar hoe pak je dat aan? Wat is je oplossing daarvoor? Hoe verander je de houdingen? Hoe krijg je het klaar dat dit zal gebeuren? Totdat dit de werkelijkheid is heeft de samenleving wel een verantwoordelijkheid tegenover al deze jonge mensen, want tienerzwangerschappen creeeren veel problemen. Deze meisjes beginnen al met een moeilijke start, financieel gezien, en ook de samenleving draait ervoor op. Nog maar niet te spreken over de medische problemen die een zwangerschap op zo'n jonge leeftijd met zich meebrengt.
Any, mooi verwoord, ben het helemaal met je eens.
Als je in een ander land gaat wonen, dan moet je een aandere mentaliteit accepteren. De Amerikaanse cultuur lijkt veel op de Nederlandse, maar er zijn duidelijke verschillen op bestuursnivo.
Educatie is niet federaal, maar op State nivo, elke State bepaalt zelf wat en hoe er les word gegeven en hoeveel geld er word uitgegeven, ondanks wat de President beslist. Als de Federale overheid geld geeft voor educatie, kan de State bepalen waar het naar toe gaat, vaak naar Colleges ipv. K12(Highschool en lager).
Door zelf aktief naar vergaderingen van bv. een Schoolboard te gaan of schrijven naar je State Senator zou je misschien iets kunnen veranderen.
Als je in een ander land gaat wonen, dan moet je een aandere mentaliteit accepteren. De Amerikaanse cultuur lijkt veel op de Nederlandse, maar er zijn duidelijke verschillen op bestuursnivo.
Educatie is niet federaal, maar op State nivo, elke State bepaalt zelf wat en hoe er les word gegeven en hoeveel geld er word uitgegeven, ondanks wat de President beslist. Als de Federale overheid geld geeft voor educatie, kan de State bepalen waar het naar toe gaat, vaak naar Colleges ipv. K12(Highschool en lager).
Door zelf aktief naar vergaderingen van bv. een Schoolboard te gaan of schrijven naar je State Senator zou je misschien iets kunnen veranderen.
-
peet
- Amerikakenner
- Contacteer:
Any, Dat gebeurd nu juist niet, degelijke informatie geven. En als er al een les in waar iets in voor komt wat ook maar met sex te maken kan hebben dan meoten ouders tekenen voor het mogen bijwonen. De halve klas is er dan niet bij. Dit zou men als eerste moeten afschaffen. Je mag wel tekenen dat je kind geen info les bij woont, geen consequenties, maar de dagen met de pop kan je neit weigeren want dit heeft wel cijfer consequenties.!!!!
Goede informatie aan tieners en misschien eens een info avond over het belang van voorlichting aan de ouders.
Er zijn hier in de buurt tiener moeders genoeg. Laat zo'n meisje eens in de klas komen vertellen hoe haar leven er uit ziet en wat de gevolgen zijn.
Ik mag toch een beetje aannemen dat ze op state nivo ook wel beseffen dat er veel te veel tiener zwangerschappen zijn. Maar is er dan niemand op zo'n school bestuur die iets nuttigers kan verzinnen.
Ik heb inmiddels mijn bezorgdheid over deze schoolactie kenbaar gemaakt al betwijfel ik of het iets uit haald. Als ik tijd had zou ik ook best eens willen verdiepen in die school besturen. Ik moet er nog eens over nadenken want ik vind eigenlijk niet dat ik het zomaar aan mij voorbij kan laten gaan
Goede informatie aan tieners en misschien eens een info avond over het belang van voorlichting aan de ouders.
Er zijn hier in de buurt tiener moeders genoeg. Laat zo'n meisje eens in de klas komen vertellen hoe haar leven er uit ziet en wat de gevolgen zijn.
Ik mag toch een beetje aannemen dat ze op state nivo ook wel beseffen dat er veel te veel tiener zwangerschappen zijn. Maar is er dan niemand op zo'n school bestuur die iets nuttigers kan verzinnen.
Ik heb inmiddels mijn bezorgdheid over deze schoolactie kenbaar gemaakt al betwijfel ik of het iets uit haald. Als ik tijd had zou ik ook best eens willen verdiepen in die school besturen. Ik moet er nog eens over nadenken want ik vind eigenlijk niet dat ik het zomaar aan mij voorbij kan laten gaan
http://www.vandijkjes.punt.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- DixieChick
- Amerika-expert
Dat ben ik echt helemaal met je eens. Ik kan er niet bij dat wij bij alles voor de jongens moeten tekenen. Ook als je zwaar gelovig bent, dan zie je toch in dat over iets leren niet verkeerd kan zijn? Helemaal niet iets dat je leven grondig kan verpersten (en dan doel ik op allerlei nare ziektjes, en niet eens zozeer zwangerschappen). Je kan dan toch denken dat de kinderen die niet aan sex voor het huwelijk willen dan bij zichzelf denken, OK, leuk, maar dit ga ik dus nooit nodig hebben?peet schreef:En als er al een les in waar iets in voor komt wat ook maar met sex te maken kan hebben dan meoten ouders tekenen voor het mogen bijwonen. De halve klas is er dan niet bij. Dit zou men als eerste moeten afschaffen.
Ik bedoel, ik vind persoonlijk het ook beter als kinderen met sex wachten totdat ze getrouwd zijn (en dat proberen wij onze kids ook bij te brengen), MAAR wij (manlief + ik) zijn wel zo realistisch dat we weten dat het ook best wel eens niet zo zou kunnen gaan. En dus vinden wij dat je een kind gewoon zo goed mogelijk moet voorlichten. Klaar. En ik snap zelf echt niet dat de staat dat ook niet zo ziet.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
Ik praat thuis veel met Ruby over dit onderwerp, ook als ze vriendinnen op bezoek heeft. Als ouders ben je erzelf toch ook bij....school hoeft niet alles te doen....dat vond ik in Nederland al, betrokkenheid van de ouder(s) en weten wat je kind doet, is voor mij "normaal" gedrag, helaas mis ik dat bij sommige ouders, waar dan ook.
Tja en die brieven, ook hier hetzelfde en tegenwoordig wil men ze "notarized" hebben, zodat de kids de brieven niet zelf stiekem ondertekenen. Dat is dan weer het dubbele, aannemen dat kinderen de brieven ondertekenen, maar niet willen toegeven/erkennen dat de meeste teens niet aan "abstinence" doen
Tja en die brieven, ook hier hetzelfde en tegenwoordig wil men ze "notarized" hebben, zodat de kids de brieven niet zelf stiekem ondertekenen. Dat is dan weer het dubbele, aannemen dat kinderen de brieven ondertekenen, maar niet willen toegeven/erkennen dat de meeste teens niet aan "abstinence" doen
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 12 Reacties
- 4618 Weergaves
-
Laatste bericht door SemJes
-
- 4 Reacties