Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Vragen na 4 weken reizen in VS
Vragen na 4 weken reizen in VS
Hallo Forum,
Na terugkomst van een geslaagde 4 weekse vakantie zijn er nog een paar vragen van heel verschillende aard bij mij blijven hangen over hoe bepaalde dingen gaan in de VS. Wij waren op rondreis in het zuidwesten.
1 kentekens op auto,s
Het heeft mij meerdere keren verbaasd dat er in VS zowel auto,s met als zonder kenteken ronrijden. Ook zijn er heel typische kentekens zoals bijvoorbeeld "MY CAR1" of iets dergelijks. Hoe zit dit eigenlijk?
2 Tip geven
OK in VS is tip van 10-20% gebruikelijk, maar hoe doe je dit best als je alleen te grote coupures hebt om cash een tip te geven.
Ik probeerde enkele malen dit te regelen om bijvoorbeeld een bedrag van zeg USD 26 af te rekenen door te betalen met USD 40 en te zeggen "make it 30" Dit werdt over het algemeen volgens mij niet begrepen. Je kunt dan natuurlijk alsnog de "change" laten liggen. Maar ik ben benieuwd hoe dit gebruikelijk gaat.
Bedankt voor jullie reacties.
Burst
Na terugkomst van een geslaagde 4 weekse vakantie zijn er nog een paar vragen van heel verschillende aard bij mij blijven hangen over hoe bepaalde dingen gaan in de VS. Wij waren op rondreis in het zuidwesten.
1 kentekens op auto,s
Het heeft mij meerdere keren verbaasd dat er in VS zowel auto,s met als zonder kenteken ronrijden. Ook zijn er heel typische kentekens zoals bijvoorbeeld "MY CAR1" of iets dergelijks. Hoe zit dit eigenlijk?
2 Tip geven
OK in VS is tip van 10-20% gebruikelijk, maar hoe doe je dit best als je alleen te grote coupures hebt om cash een tip te geven.
Ik probeerde enkele malen dit te regelen om bijvoorbeeld een bedrag van zeg USD 26 af te rekenen door te betalen met USD 40 en te zeggen "make it 30" Dit werdt over het algemeen volgens mij niet begrepen. Je kunt dan natuurlijk alsnog de "change" laten liggen. Maar ik ben benieuwd hoe dit gebruikelijk gaat.
Bedankt voor jullie reacties.
Burst
- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 32
- Contacteer:
Re: Vragen na 4 weken reizen in VS
Sowieso zorg ik er altijd voor dat ik biljetten van $ 1 op zak heb. Mocht dat niet het geval zijn en ik moet de tip nog achterlaten, dan vraag ik bij de kassa (daar reken je 9 van de 10 keer af) om wat $ 1-biljetten zodat ik die alsnog op de tafel kan leggen.Burst schreef:2 Tip geven

Verder kun je ook met je creditcard betalen waarbij je op de nota een extra bedrag voor de tip invult.
Roland
-
- Amerika-expert
Een auto die net gekocht is, krijgt geen tijdelijke kentekenplaten, maar wacht totdat de uiteindelijke platen bezorgd zijn en dan kun je die erop zetten. Tot die tijd rij je zonder platen rond (soms wordt een "reclamebordje" van de dealer in de houder gestopt). Sommige modellen (en afhankelijk per staat) hoeven alleen een plaat achter. Je kunt je platen laten "personaliseren" bij iedere vernieuwing. Dit kost een paar tientjes extra (soms gaat het extra geld naar een fonds, zoals b.v. de NPS), en de regels zijn vrij soepel: eea. mag niet obsceen of beledigend zijn, voor de rest staat het je vrij (dat niettegenstaande heb ik een "UB6IB9" plaat gezien ... kennelijk zijn ambtenaren niet altijd even wakker). Hier in CA mogen oudere auto's ("klassiekers") nog altijd de originele geel-op-blauwe platen dragen.
10% is wel een karige fooi, 15%-20% is meer normaal. Het makkelijkste is om meer dan voldoende geld te geven, er wordt je dan gevraagd of je wisselgeld wil. Je bevestigt dat, en je krijgt dan voldoende gesplitst kleingeld terug om een fooi te kunnen laten liggen. Je kunt ook vooraf vragen om kleinere nominaties ("Can you break a twenty?"). Wijzelf gebruiken altijd de credit card, zodat we niet met kleingeld in de weer hoeven.
Gr., Flipje
10% is wel een karige fooi, 15%-20% is meer normaal. Het makkelijkste is om meer dan voldoende geld te geven, er wordt je dan gevraagd of je wisselgeld wil. Je bevestigt dat, en je krijgt dan voldoende gesplitst kleingeld terug om een fooi te kunnen laten liggen. Je kunt ook vooraf vragen om kleinere nominaties ("Can you break a twenty?"). Wijzelf gebruiken altijd de credit card, zodat we niet met kleingeld in de weer hoeven.
Gr., Flipje
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 4
de aparte nummerplaten (zo kwam ik in LV een Charger tegen met ''4 pris''....leuk cadeautje...ruilen pris?) zijn idd zoals Flipje al zei Vanity Plates.
soms word dit ook door bijv. limousine verhuubedrijven gebruikt (e.a. ''Exec1'' ''Exec2'' etc.)
@ Flipje: ''UB6IB9''...ik zie hem niet??.....uitleg?...deze ontgaat me even
soms word dit ook door bijv. limousine verhuubedrijven gebruikt (e.a. ''Exec1'' ''Exec2'' etc.)
@ Flipje: ''UB6IB9''...ik zie hem niet??.....uitleg?...deze ontgaat me even
2008: Boulder City,NV 2009-2010: High School in Bowling Green,KY op een J-1 Visa 2011: Bowling Green,KY ("familie" bezoek) 2012:Bowling Green,KY (wederom "Familie" bezoek) OCT 2012: ingeschreven DV-2014 2013: X weken BG,KY
- sachasenne
- Amerika-expert
- Partner van: syce
- Aantal x V.S. bezocht: 10
- Contacteer:
Ik vermoed : you will be 6, i will be 9 
oftewel soixante-neuf

oftewel soixante-neuf

Groetjes,
Carine
Carine
:hilarious: :hilarious: :hilarious: :hilarious:
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Je kunt zelf een letter/nummer combinatie kiezen. Kijk maar naar mijn avatar.Burst schreef: 1 kentekens op auto,s
En de kentekenplaat op de groene Sienna van Petra/VS: DRAAKJE!
(ben nog steeds trots dat ik die verzonnen heb
)
In Florida zie ik nieuwe auto's meestal rondrijden met een tijdelijk kenteken (karton) achter de achterruit. Dus dat is blijkbaar ook weer per staat anders.
(ben nog steeds trots dat ik die verzonnen heb

In Florida zie ik nieuwe auto's meestal rondrijden met een tijdelijk kenteken (karton) achter de achterruit. Dus dat is blijkbaar ook weer per staat anders.
What is the purpose for issuance of temporary license plates?
Florida law provides for a variety of legal uses of temporary license plates. The most common is by motor vehicle dealers to allow customers who don't have a license plate to transfer to be able to drive their newly purchased vehicle off the lot. The license plates are valid for 30 days, which gives dealers ample time to apply for titles and registrations for their customers.
If you are not a dealer, but you have acquired another vehicle and transferred your license plate from your old vehicle to the new vehicle, a temporary license plate may be obtained from the tax collector's office so you may demonstrate your old vehicle while it is for sale.
Non-residents also are eligible to secure a temporary license plate for "in-transit" purposes if they purchase a vehicle in Florida and want to drive it back home. However, proof of insurance (from Florida or home state) and sales tax in the amount required by the home state must be paid. If you feel you may be eligible for a temporary license plate, inquire through your local tax collector's office or the regional DMV office that serves your area.
- Harry
- Amerika-expert
- Partner van: jaha
- Aantal x V.S. bezocht: 26
- Contacteer:
Jeffero is pas 17, beetje oppassen dus.sachasenne schreef:Ik vermoed : you will be 6, i will be 9
oftewel soixante-neuf

- Bandido
- Amerika-expert
Dat afrekenen bij de kassa is alleen wel typisch iets voor de goedkopere ketens als Waffle House en Denny's en andere ketens langs de doorgaande wegen. Bij restaurants krijg je gewoon een rekening na het eten. En als je met contant geld betaalt is het het handigst om wisselgeld terug te vragen. Daarvan kun je de fooi meestal wel betalen. Maar persoonlijk gebruik ik toch altijd de credit card.Coyote schreef: Sowieso zorg ik er altijd voor dat ik biljetten van $ 1 op zak heb. Mocht dat niet het geval zijn en ik moet de tip nog achterlaten, dan vraag ik bij de kassa (daar reken je 9 van de 10 keer af) om wat $ 1-biljetten zodat ik die alsnog op de tafel kan leggen.![]()
"Keep Georgia On Your Mind"
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
En ik vind het nog iedere keer weer leuk om te zien op de auto!michael66 schreef:En de kentekenplaat op de groene Sienna van Petra/VS: DRAAKJE!
(ben nog steeds trots dat ik die verzonnen heb)
Inderdaad, hier in Virginia en in Maryland en nog een heel aantal andere staten moet je een "30 day tag" op de plaats van het nummerbord schroeven bij aankoop van een nieuwe auto (tenzij je je oude nummerbord wilt behouden, dat mag ook). Binnen 30 dagen krijg je dan je permanente nummerbord. Trouwens de kosten van een persoonlijk nummerbord verschillen ook erg per staat. Hier in Virginia is het slechts $10 per jaar en daardoor is Virginia ook de staat met de meeste "vanity plates" in de VS.In Florida zie ik nieuwe auto's meestal rondrijden met een tijdelijk kenteken (karton) achter de achterruit. Dus dat is blijkbaar ook weer per staat anders.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 32
- Contacteer:
Klopt, het zijn in het algemeen inderdaad de wat goedkopere ketens waar je aan de kassa afrekent. Daar eet ik toch vaak als ik Amerika ben maar ik eet ook regelmatig bij een keten als Outback Steakhouse en daar krijg je de rekening keurig in een leren mapje...Bandido schreef:Dat afrekenen bij de kassa is alleen wel typisch iets voor de goedkopere ketens als Waffle House en Denny's en andere ketens langs de doorgaande wegen. Bij restaurants krijg je gewoon een rekening na het eten. En als je met contant geld betaalt is het het handigst om wisselgeld terug te vragen. Daarvan kun je de fooi meestal wel betalen. Maar persoonlijk gebruik ik toch altijd de credit card.

Roland
Is dat een beetje hetzelfde idee als ik vandaag hier in Hawaii zag bij een nieuwe auto die als kenteken achter '10-22-08' had? Hier hebben nieuwe autos voor een dealerplaat wat ik al wel wist en achter schijnbaar een datum (wat ik dus nog niet wist) voor wanneer ze de geldige platen uiterlijk moeten hebben.Petra/VS schreef: Inderdaad, hier in Virginia en in Maryland en nog een heel aantal andere staten moet je een "30 day tag" op de plaats van het nummerbord schroeven bij aankoop van een nieuwe auto (tenzij je je oude nummerbord wilt behouden, dat mag ook).
Overigens zijn de vanity platen hier 25 usd per jaar, het zal dus niet lang duren voordat ik er ook eentje neem (dwz, wanneer ik een auto heb gekocht haha).
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Hier in Colorado is het eenmalige $60 en vervolgens $25/jaar. Afgezien van de eenvoudige personalized plates ("vanity plates") kun je hier ook nog kiezen uit een hele variatie van license plates ontwerpen, die mogelijk nog meer kosten. Kijk maar op deze link.jiejie schreef: Overigens zijn de vanity platen hier 25 usd per jaar, het zal dus niet lang duren voordat ik er ook eentje neem (dwz, wanneer ik een auto heb gekocht haha).
yup, same here... ik denk dat dit eigenlijk in elke staat wel gedaan wordt... die voor Hawaii zijn overigens hier te vinden: http://www.honolulu.gov/csd/vehicle/mvdecal.htmLoek schreef:kun je hier ook nog kiezen uit een hele variatie van license plates ontwerpen
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 4
ah..zo ja...nee,dan vat ik hem wel...sachasenne schreef:Ik vermoed : you will be 6, i will be 9
oftewel soixante-neuf
stom dat ik die niet zag..maarja..krijg je als je meer op het geheel let dan de induviduele letters XD
@ harry: och, tegenwoordig krijg je op de middelbare school alle details hoor....de ooievaar is al heel lang terug

bovendien ben ik nog niet zover ge-amerikaniseerd dat ik wegens emotionele beschadiging van mijn tere zieltje een proces aanspan hoor

2008: Boulder City,NV 2009-2010: High School in Bowling Green,KY op een J-1 Visa 2011: Bowling Green,KY ("familie" bezoek) 2012:Bowling Green,KY (wederom "Familie" bezoek) OCT 2012: ingeschreven DV-2014 2013: X weken BG,KY
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 18 Reacties
- 5481 Weergaves
-
Laatste bericht door Kristel De Schryver
-
- 1 Reacties