De benzine prijzen zijn nu ineens weer spectaculair aan het dalen. Hier in Missouri in 3 weken tijd van 3.89 naar 3.37.
De SUV's worden al weer afgestoft bij de dealer
Zijn in nederland de prijzen ook zo aan het dalen of houden ze ze daar lekker hoog.
Het is wat moeilijk vergelijken, we betalen hier nu eenmaal veel meer belasting op brandstof dan in de VS, dus de totale benzineprijs incl. belastingen daalt en stijgt veel minder spectaculair dan in de VS, toch is ook hier de benzineprijs de afgelopen weken behoorlijk gedaalt.
De hoogste prijs bij ons aan de pomp (ik werk daar) was 1,65 en dat is nu gedaalt naar 1,54 een daling van 11 cent dus, de belastingen bedragen +/- 95 cent, dus de kale benzineprijs is gedaald van 75 naar 64 cent, een daling van ongeveer 15 %.
Gelukkig hebben de hoge benzineprijzen eindelijk duidelijk gemaakt wat te weinig gezegd wordt: dat autorijden, vooral in brandstofverslindende USV en groter, steeds meer problemen zal ondervinden (en veroorzaken).
Amerikanen rijden plotseling veel minder, kopen eindelijk zuiniger auto's (de kortzichtige autofabrikanten komen nu in grote problemen -- ze zouden helemaal failliet zijn gegaan als Jimmy Carter niet doorgedrukt had dat ze zuiniger auto's moesten maken!), Amtrak zit vol en mensen die jaren geleden al riepen, dat er meer openbaar vervoer moet komen, zien dat ze gelijk hebben, ook de trams en bussen krijgen het steeds drukker.
Nu nog een president met een visie voor de toekomst en we kunnen er weer even tegen.
Truckman schreef:Ja, het leuke is hier; de olieprijzen dalen, dus meteen de benzineprijzen ook, logisch...nu in de open inrichting dat ze Nederland noemen nog....
In de afgelopen twee weken is de benzine prijs in nederland ook goed gedaald.
Bennogr schreef:Gelukkig hebben de hoge benzineprijzen eindelijk duidelijk gemaakt wat te weinig gezegd wordt: dat autorijden, vooral in brandstofverslindende USV en groter, steeds meer problemen zal ondervinden (en veroorzaken).
Amerikanen rijden plotseling veel minder, kopen eindelijk zuiniger auto's (de kortzichtige autofabrikanten komen nu in grote problemen -- ze zouden helemaal failliet zijn gegaan als Jimmy Carter niet doorgedrukt had dat ze zuiniger auto's moesten maken!), Amtrak zit vol en mensen die jaren geleden al riepen, dat er meer openbaar vervoer moet komen, zien dat ze gelijk hebben, ook de trams en bussen krijgen het steeds drukker.
Nu nog een president met een visie voor de toekomst en we kunnen er weer even tegen.
Sorry maar die zuinige auto trekt m'n boot ,5th wheel en ook m'n paarden trailer niet....
Nee ik hou het toch maar bij mijn Ram 3500 Diesel .
Hier in Nederland is de dieselprijs ook weer wat gezakt. zal wel niet lang duren, want het instituut Clingedael heeft een rapportage opgesteld en verwacht grote schaarste. Zelfs internationale conflicten door "grootverbruikers" zoals de USA en China (alsmede een aantal Afrikaanse landen) mogen niet worden uitgesloten !
Olietekort
Tot nu toe werd er van uit gegaan dat het olietekort rond 2015 de kop op zou steken. In een nieuw onderzoek van het instituut Clingendael staat dat de olieprijs hoog zal blijven, zeker tot 2030. 110 dollar per vat is de ondergrens.
Geen investeringenClingendael zegt dat er nauwelijks is geïnvesteerd in het vergroten van de olieproductie, of in de technische kennis die nodig is om olie boven de grond te halen. Olieproducenten vroegen zich de afgelopen jaren af of het de investeringen wel waard was. Nu zijn er economische en politieke onzekerheden die investeringen tegenhouden.
ConflictenClingendael vreest het uitbreken van conflicten tussen grootverbruikers China en de VS, vooral in zwakke olierijke Afrikaanse landen. Angola en Nigeria
(bron: RTL Nieuws)
Hoe jaag ik de olieprijs weer omhoog Clingedael ! Echt zo'n paniekzaaiend (ANWB-achtig) bericht. Mijn mening is, dat er helemaal geen olietekort is/ontstaat. De olieprijs is nu door de marktwerking omhoog gestuwd. Je moest eens weten hoe vaak een lading van een supertanker gedurende de reis van de Persische Golf naar bv Rotterdam wordt verhandeld. Dat kan gerust honderden keren zijn, waardoor de waarde van die lading wel 2 a 3 keer vermeerderd. Als je dit eens aan banden zou kunnen leggen, zie je heel andere prijzen. "Ruwe" olie is er nog genoeg. (neemt natuurlijk niet weg dat naar alternatieven moet blijven worden gezocht)
Door kenners wordt 120 USD (nu bijna bereikt !)per vat als "kritiek punt" gehouden en zullen veel speculanten hun olie op de markt gaan dumpen (aanbod wordt groter), waardoor de prijs per vat nog behoorlijk kan zakken.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.