Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Hier keek ik toch wel even van op !

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Hier keek ik toch wel even van op !

Bericht door Dento »

RiverCola schreef:Zodra mensen emigreren gaan ze zich vaak ineens heel chauvinistisch gedragen he!
We hebben nu al een hele doos met oranje spul allemaal, plus verschillende Delfts Blauwe dingetjes. Voorheen zou het nooit in me zijn opgekomen om Delfts Blauw echt leuk te vinden, maar nu hebben we wel wat leuke (oude/antieke) dingetjes, zoals een ouderwetse zoutpot, zo een die je op kunt hangen met zo'n houten klapdeksel.

Het hoort er toch bij, blijkbaar :lol:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

RiverCola schreef:Zodra mensen emigreren gaan ze zich vaak ineens heel chauvinistisch gedragen he!
Maar dat is toch ook logisch? Dat is een deel van je identiteit, waarvan je ook tastbare herinneringen wilt hebben. Ik althans wel. Wij hebben aardig wat Delfts Blauw bijvoorbeeld, ik vind het leuk om op die manier mijn Nederlandse afkomst in ons huis te tonen. En tradities uit mijn kindertijd, zoals Sinterklaas en oliebollen met Oud en Nieuw houd ik er ook in. Tussen alle Amerikaanse tradities is het gewoon leuk dat vol te houden.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Petra/VS schreef:
Maar dat is toch ook logisch? Dat is een deel van je identiteit, waarvan je ook tastbare herinneringen wilt hebben. Ik althans wel. Wij hebben aardig wat Delfts Blauw bijvoorbeeld, ik vind het leuk om op die manier mijn Nederlandse afkomst in ons huis te tonen. En tradities uit mijn kindertijd, zoals Sinterklaas en oliebollen met Oud en Nieuw houd ik er ook in. Tussen alle Amerikaanse tradities is het gewoon leuk dat vol te houden.
Absoluut waar. Wij willen ook gewoon met z'n tweetjes Sinterklaas blijven doen, en misschien zelfs ook wel met ons neefje als hij wat ouder is (is net 3 maanden). Anna vindt het in ieder geval ook heel leuk en belangrijk om dit te blijven doen. (Misschien kunnen we nog wat Neder-Amerikanen in de Denver regio zo gek krijgen - je weet nooit, surprises enz. :roll: :lol: )
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Ik drink na 12 jaar amerika nog steeds elke dag een bakje douwe egberts. Dat gaat dan ook met koffers mee naar amerika :oops:
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Ik bedoelde het ook niet alsof dat 'gek' is, het is juist grappig om te zien wat mensen ineens missen wanneer ze niet meer in NL wonen. Zo hoor je veel mensen dat ze het missen om even naar de HEMA te kunnen gaan, of een bakje koffie bij de buurvrouw op zaterdag middag, dat soort dingen.
Mijn vriendin ,die nu in California woont, wilde ineens een spijkerbroek van een Nederlands merk kopen toen ze hier op vakantie was. 'Nederlands merk, helemaal goed!!!' zei ze!
Zodoende vroeg ik me af wat ik zelf zou missen, Sinterklaas in ieder geval, wij vieren het nog steeds bijna elk jaar ook al zijn broertje, neefjes en nichtjes intussen allemaal volwassen. De winkels in Sinterklaas-sfeer, alle lekkernijen....
Maar ik denk dat ik bijvoorbeeld ook de Nederlandse TV zou missen.
boeffie
Amerikakenner

Bericht door boeffie »

Dento schreef: (Misschien kunnen we nog wat Neder-Amerikanen in de Denver regio zo gek krijgen )
Toen ik in CO woonde (jaren ''90) was er een "Dutch club", als ik mij goed herinner woonden een aantal leden in o.a. Lakewood, Aurora, Arvada. Ben benieuwd of deze nog bestaat. Wij vierden destijds ook Sinterklaas (mèt surprises!) met die club. Was erg gezellig!
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

boeffie schreef:
Dento schreef: (Misschien kunnen we nog wat Neder-Amerikanen in de Denver regio zo gek krijgen )
Toen ik in CO woonde (jaren ''90) was er een "Dutch club", als ik mij goed herinner woonden een aantal leden in o.a. Lakewood, Aurora, Arvada. Ben benieuwd of deze nog bestaat. Wij vierden destijds ook Sinterklaas (mèt surprises!) met die club. Was erg gezellig!
Anders beginnen we gewoon ons eigen Sinterklaas-clubje met wat forumleden :lol:

Onze website | Mijn blog
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Wij hebben de afgelopen jaren met een groepje Nederlanders hier rond Sinterklaas surprises gemaakt en gewoon een gezellige avond ervan gemaakt. Gebruikelijk is dat er dan ook erwtensoep en oliebollen worden geserveerd. Overigens ook op andere gelegenheden komen we bij elkaar en vieren op min of meer gemengde amerikaanse/nederlandse wijze de desbestreffende feestdag. Dus met nieuwjaar hebben we een typisch Amerikaans new year's party, echter om 12 uur gaan we naar buiten om vuurwerk af te steken. Of tijdens memorial day weekend hebben we een picknick en barbeque, maar op het menu staan behalve hamburgers en hotdogs, ook saté met pindasaus, kroepoek en bitterballen :lol:
Overigens dit zijn meestal feesten waar zowel amerikanen als nederlanders komen en beiden kunnen elkaar gewoontes wel waarderen.
GJ
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door GJ »

ned in MO schreef:Ik drink na 12 jaar amerika nog steeds elke dag een bakje douwe egberts. Dat gaat dan ook met koffers mee naar amerika :oops:
Bij Burger King hebben ze ook Douwe Egberts-koffie. Althans, bij die ene Burger King waar wij tijdens onze vakantie geweest zijn :lol:
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Ik merk ook dat ik toch wel meer Nederlandse dingen in mijn huis krijg steeds. We willen een nieuwe backsplash in onze keuken zetten (die tegeltjes die tegen de muur tussen het aanrecht en de kastjes zitten), en hadden het erover om daar zo her en der wat Delfts Blauwe tegeltjes in te zetten..het lijkt me super, maar toch voelt het ergens toch wel een heel klein beetje "fout".
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
thebes
Amerika-expert

Bericht door thebes »

Waarom zou het fout zijn om Delftsblauwe tegeltjes te hebben? Delftsblauw is een onderdeel van de Nederlandse cultuur. En het "echte" Delftsblauw (met het logo van pottenbakkerij De Porceleine Fles en een serienummer) onderop is peperduur. Niets om je voor te schamen toch? Het valt me op dat Nederlanders vaak zo laatdunkend doen over hun eigen culturele erfgoed. Toegegeven, er is een hoop kaf/kitsch onder het koren, maar er is veel moois tussen.
BTW: ik woon in NL en heb een plank in mijn vitrinekast ingericht met (antieke en geërfde) Delftsblauwe snuisterijen. Zelfs in mijn supermodern ingerichte woonkamer staat het prachtig.
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Het is maar net hoe je het toepast (Delfts Blauw). Momenteel is het weer heel erg 'in'. Het museum in Delft heeft onlangs een aantal grote Nederlandse ontwerpers gevraagd een nieuw ontwerp te maken met gebruik van Delfts Blauw. Daar zijn hele mooie, moderne interpretaties uitgekomen. Zie bijvoorbeeld de collectie van de Nederlandse ontwerper Marcel Wanders en het nieuwe ontwerp van het bord. Het bord is heel sober geworden met het signatuur (dat vroeger altijd heel klein op de achterkant van het bord stond) uitvergroot op de voorkant!

Het zou prachtig zijn om het in je keuken toe te passen. Kies dan om er bijvoorbeeld een strakke rand aan de onderkant (tegen het aanrechtblad) van te maken (niet her en der verspreid). En het kan prachtig zijn in combinatie met roestvrijstaal, of een lichte houtsoort (bijvoorbeeld Amerikaans Eiken). Ik ben ontwerper en wordt altijd heel enthousiast als mensen met dit soort dingen aan de slag willen. Ik wil je altijd een advies geven :wink: !
Bijlagen
En wat dacht je van deze vaas?
En wat dacht je van deze vaas?
DB.jpg (4.23 KiB) 1099 keer bekeken
Het 'nieuwe' bord
Het 'nieuwe' bord
DB2.jpg (23.69 KiB) 1101 keer bekeken
Collectie Marcel Wanders
Collectie Marcel Wanders
thebes
Amerika-expert

Bericht door thebes »

Mooi hoor! En inderdaad zeer eigentijds.
Vooral die pot linksachter met die knop in de vorm van een vlam is prachtig.
Ik hoop ooit nog eens een (betaalbare) Delftsblauwe tulpvaas te vinden.
(ik heb een dure smaak. Volgens mijn echtgenoot loop ik in iedere winkel feilloos op het duurste af...)
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Dat zijn wel hele mooie plaatjes van dat Delfts Blauw. Ik had een oma met nogal wat Delfts Blauw, en toen zij is overleden heb ik er aardig wat van gekregen..helaas is er ook wel wat gesneuveld in onze laatste verhuizing :(

Maar tegen de tijd dat we aan een backsplash gaan werken (hoe heet dat in het Nederlands?), dan neem ik je aanbod graag aan Rivercola!
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Ik haak hier even aan. Ik breng elke keer als we naar Californië gaan van die kleine KLM-huisjes mee voor mijn vriendin Elly. Haar schoondochter Valerie vroeg me of ik wist hoe ze ergens (online of via ons) Delfts Blauwe potten/huizen kon bestellen voor op haar kast. Een soort klassiek kaststel dus. Iemand enig idee?
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Dixiechick, het lijkt me hartstikke leuk, een overzeese samenwerking :D

En Monique; de 'officiele' verkoper van Delfts Blauw is Royal Delft:
http://www.royaldelft.com

Kijk bij de online-shop: vanalles, dus ook borden en souvernirs (de huisjes!) en vazen, tegels, kannen en ga zo maar door. Kijk eens naar de prijs van die fantastische tulpenvaas!!!

Maar ik zaq net bij 2dehands.nl ook Delfst Blauw te koop staan (waarschijnlijk ook op marktplaats e.d. te vinden). Dat gaat vast lukken.
Forever
Amerika-ontdekker

Bericht door Forever »

En waar zitten de Belgen :blink:
tcoppers
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door tcoppers »

Forever schreef:En waar zitten de Belgen :blink:
Die hebben nu eenmaal geen Delfts blauw en geen oranje. :hilarious:

Gooi eens wat typisch belgisch in de groep.

Theo
Groetjes Theo.

Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here Ja of Nee
Op weg naar een nieuwe lever en een nieuw leven
Mijn reis door het Zuid-Westen in 2022
Afbeelding
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Ruud2004 »

Niet al te ver (als je goed kan zwemmen) van het plaatsje Holland in Michigan ligt Belgium Wisconsin.

http://www.epodunk.com/cgi-bin/genInfo. ... ndex=23774

Wist je trouwens dat "Fat Tire" (een heerlijk biertje in Amerika) ook Belgisch is ?
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Arbor Heights
Amerika-newbie

Bericht door Arbor Heights »

tcoppers schreef:
Forever schreef:En waar zitten de Belgen :blink:
Die hebben nu eenmaal geen Delfts blauw en geen oranje. :hilarious:

Gooi eens wat typisch belgisch in de groep.

Theo
Ik denk dat forever hiermee bedoelde waar de belgen in Amerika zitten. Of heb ik het mis??
Nu,waarschijnlijk komt dit doordat belgen (over het algemeen) niet zo heel avontuurlijk zijn. Het liefst van al blijven ze graag "onder de kerktoren" wonen, zoals wij dat zeggen.(Ik bedoel daarmee niet IEDEREEN natuurlijk)

En Theo, om eens wat typisch Belgisch in de groep te gooien, wat dacht je van Belgisch bier :beerchug: , Brugse kant, en ga zo maar door. O ja, wij hebben toch ook wel iets typerend voor ons kleine landje hoor. :) Niet dat ik mijn huis hier vol Brugse kant heb liggen hoor!! :lol:

Maar zijn we nu niet heel erg van het topic aan het afwijken??

Een chauvinistische Belgische in Seattle. :)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer