Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Ervaringen met immigration/customs 2

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Roos*
Amerikafan

Re: Ervaringen met immigration/customs

Bericht door Roos* »

Kijk en dat is het verschil met onze ervaring!!
Ger kreeg zijn paspoort niet terug, mocht niet doorlopen maar werd zonder enige uitleg gecommandeerd mee te komen en heeft vervolgens twee uur in een kamertje opgesloten gezeten.
Tijdens die opsluiting heb ik met de kinderen twee uur bij de bagageband op de vloer gezeten, terwijl ik geen idee had wat er aan de hand was of wanneer hij weer terug kwam. Niemand wilde me iets vertellen, ik werd gewoon afgesnauwd.
Toen hij eindelijk zonder uitleg of excuus "vrijgelaten" werd, hadden wij intussen onze aansluitende vlucht gemist en moesten 4 uur op de volgende vlucht wachten.
En waarom? We weten het nog steeds niet.
Sjeeeeee.......ik had het bovenstaande verhaal dus nog niet gelezen. Wat erg zeg!!!

Het is mij dus vorig jaar ook overkomen in Chicago. Ik kreeg mijn paspoort ook niet terug. De immigrations officer bleef wel gewoon heel aardig en zei dat ik me geen zorgen moest maken. Nadat hij aan een collega had gevraagd wat hij met mijn paspoort aanmoest zei deze dat het zijn beslissing was. Ik moest dus ook mee, maar mijn avontuur duurde gelukkig geen 2 uur. Maar ook de volgende officer was aardig. Net voordat ik weer mocht gaan vertelde hij me dat ik, voor een eventueel volgend bezoek aan de US, een nieuw paspoort nodig had. De mijne was wel tot, ik geloof, 2010 geldig, maar niet machine readable.
Al met al duurde mijn avontuur een half uur of zo.
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Ruud2004 »

Er staat niet bij wat voor een paspoort je vorig jaar had Roos. Ik ga er even vanuit dat je een Nederlands paspoort had. Alle Nederlandse paspoorten zijn miv oktober 2001 voorzien van een MRZ (Machine Readable Zone), dus dat kan het probleem niet zijn geweest. Sterker nog, je zou niet aan boord van een vliegtuig naar de VS zijn geaccepteerd zonder PP voorzien van een MRZ.

Model per oktober 2001
Afbeelding
Afbeelding
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Harry-Carla
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Harry-Carla »

Zou het niet een soort machtswellust kunnen zijn van sommige Immigration Officers als ze zo nors doen en je rond commanderen?
Alvast bedankt voor het lezen en je eventuele bijdrage,

Harry & Carla

2009: NV, AZ, UT, CA
2012: WA, ID, MT, WY, SD, NE, CO
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Harry-Carla schreef:Zou het niet een soort machtswellust kunnen zijn van sommige Immigration Officers als ze zo nors doen en je rond commanderen?
Ik denk dat dat soort mensen thuis niets te vertellen heeft en dat op hun werk compenseren.

Marjon
jerdenberg
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door jerdenberg »

Harry-Carla schreef:Zou het niet een soort machtswellust kunnen zijn van sommige Immigration Officers als ze zo nors doen en je rond commanderen?
Of frustratie, of irritatie, ...

Wij kwamen op onze eerste Amerikareis naast alle aardige/vriendelijke/behulpzame/... Amerikanen maar twee botteriken tegen, allebei trouwens meneren die maar net iets ouder waren dan onze kinderen: degene die ons bij aankomst op barse toon vroeg hoe we bij het idee kwamen om naar de USA te gaan en ons na gedane arbeid gebood weg te wezen, en degene die ons (samen met een mevrouw die ook al zo vriendelijk was) bij vertrek met een handgebaar naderbij wenkte, in stilte een blik in het paspoort wierp, en nog steeds zwijgend het paspoort teruggaf en wenkte dat we door moesten lopen.

Jeroen
Afbeelding
Ruud2004
Amerika-expert

Bericht door Ruud2004 »

vana schreef:
Ik denk dat dat soort mensen thuis niets te vertellen heeft en dat op hun werk compenseren.

Marjon

Ach, je kan zo'n sukkel overal in de wereld treffen. Vergeet niet, dat het werk van die immigration-officers in de VS er niet interessanter op is geworden. Geen enkel ander land stelt zulke zware eisen aan luchtvaartmaatschappijen dan de VS. Alles wat naar de VS vertrekt is reeds (op afstand) gecontroleerd. De eerste lijns controle wordt nu (afgedwongen met torenhoge boetes) door de luchtvaartmaatschappij gedaan, de 2e lijnscontrole op afstand middels de door de luchtvaartmaatschappij (voor vertrek vh vliegtuig) aangeleverde gegevens en als laatste komt die immigration-officer nog even aan bod. Hij haalt je paspoort door een reader, controleert de eerder ontvangen gegevens, neemt een vingerafdruk en een foto. Dat was het dus wel.
En dat elke dag :banghead:
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2018 NO Canada/USA

Aïda
Amerika-expert

Bericht door Aïda »

Op zich heb je helemaal gelijk Ruud, het lijkt mij ook vreselijk dat je daar de hele dag dat werk moet doen. Maar die mensen hóeven daar toch niet te zitten? Ze kunnen toch ook ergens anders werken? Of zie ik iets over het hoofd en is dit een onderdeel van een veel bredere functie?
Roos*
Amerikafan

Bericht door Roos* »

Er staat niet bij wat voor een paspoort je vorig jaar had Roos. Ik ga er even vanuit dat je een Nederlands paspoort had. Alle Nederlandse paspoorten zijn miv oktober 2001 voorzien van een MRZ (Machine Readable Zone), dus dat kan het probleem niet zijn geweest. Sterker nog, je zou niet aan boord van een vliegtuig naar de VS zijn geaccepteerd zonder PP voorzien van een MRZ.
Ik heb het even nagekeken. Mijn "oude" paspoort was uitgegeven in april 2000 en geldig tot en met april 2010.
Het paspoort was niet te lezen omdat de 2e regel van cijfers en letters onder de pasfoto ontbrak zo was me toen vertelt. Sinds 2003 al verschillende keren met dat paspoort naar de US gevlogen zonder problemen tot vorig jaar dan. De problemen begonnen overigens al in Amsterdam. Daar werd zelfs een amerikaanse paspoort deskundige bijgehaald en die vond dat ik gewoon ingecheckt kon worden om naar de US te vliegen.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ruud2004 schreef:Ach, je kan zo'n sukkel overal in de wereld treffen.
En dit vraag ik me nu af: hoe vaak gaan jullie, behalve de VS, buiten Europa op vakantie? En hoeveel vriendelijker zijn die immigratie ambtenaren dan? Tenslotte hoef je in de Europese Unie als Europese Unie burger niet door immigratie in de landen, die bij de Unie horen. Ik moet zeggen, dat ik de Nederlandse marechaussee ook allerminst vriendelijk vond, als wij na een lange nachtvlucht aankwamen op Schiphol. Ik weet niet of ze aardiger zijn tegen Nederlanders. Ook op Aruba zijn we een aantal flink norse personen tegenkomen bij de paspoortcontrole. En zo hebben we dat vaker meegemaakt in Caribische landen. Veel immigratie ambtenaren hier aan de oostkust zijn van Zuid-Amerikaanse afkomst en ik vind vaak, dat mensen uit dat werelddeel nogal nors overkomen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Marcel87
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Marcel87 »

Hoe dat buiten europa gaat weet ik niet.

Ik ben 2 jaar geleden naar polen geweest , en daar moest ik nog wel mn ID-Kaart laten zien.. ben in totaal 3 keer naar polen geweest en nooit hebben 1 van die mannen ooit iets tegen mij gezegt , geen vragen , geen goeie dag. HELEMAAL NIKS!
Tsjechie kan ik me zo niet meer herrineren , maar ook daar werd geloof ik niks gezegd.

In Nederland heb ik er niet zo'n probleem mee , meestal zeg ik goeie morgen/middag/avond , en dan krijg ik eigenlijk altijd wel een goeie morgen/middag/avond terug. Voor de rest , tja , echt spraakzaam zijn ze niet... Maar vind ze niet vervelend in Nederland!

Toen ik de allereerste keer ging vliegen toen bleek bij paspoort controle dat ik nog een boete had openstaan , die man die mij controleerde en uiteindelijk meenam was zeer vriendelijk... Na het verschuldigde bedrag kon ik gewoon weer verder. Het was even schikken toen hij zei dat ik wat open had staan , maar voor de rest ben ik netjes geholpen en op een normale manier ( niet alsof je een crimineel bent )
Steffen
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Steffen »

Wat Dennis al eerder aan gaf, ik zou niet willen ruilen met die mensen en dat werk willen doen. Voor mezelf blijf ik altijd rustig en kalm, voor mijn gemoedstoestand werkt dat in ieder geval (verkapt placebo effect).
Maar ik zou er wellicht anders over denken wanneer ik eenzelfde ervaring als Marjon zou hebben. Guess I'm lucky.

Terugkomend op Petra haar vraag, in Europa heb ik niet veel ervaring... Het enige waar ik verder ervaring in heb is Cuba en Zuid Afrika/ Namibie/ Swaziland.
Cuba was gewoon extreem lang wachten (er was maar 1 vliegtuig geland en het duurde bijna 2 uur voordat we door de douana waren). Zuid Afrika en Namibie was prima op de rompslomp na. Swaziland was een ander verhaal. Daar was de rompslomp/ papierhandel en chaos was echt groot! Achter het loket dan, want iemand moest volgens de regelementen daarna onze camper doorzoeken. Die man vond het echter leuker om te bekijken hoe nu een douche in zo'n ding eruit zag en te kletsen met mensen uit een ander land.

Stefan
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Aïda schreef:Maar die mensen hóeven daar toch niet te zitten? Ze kunnen toch ook ergens anders werken? Of zie ik iets over het hoofd en is dit een onderdeel van een veel bredere functie?
Je moet je ook bedenken dat nu de economie zo slecht is, mensen minder geneigd zijn om van baan te switchen. Nu heb je immers zekerheid.

Een andere reden waarom mensen wel zo'n baantje blijven houden zijn de benefits. Je bent een werknemen van de staat, waarmee je bv een hele goede ziekenkostenverzekering krijgt.

Mijn enige buiten Amerika ervaring met immigratie is in Zuid Afrika.. Die mensen waren ook niet bijster vriendelijk, maar net als in de VS had ik het idee dat als jij gewoon netjes doet en alles klopt, je geen reden hebt om bang te zijn. Het duurde wel onwijs lang.. alles werd nog met de hand geschreven :P
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Tink »

Petra/VS schreef:
En dit vraag ik me nu af: hoe vaak gaan jullie, behalve de VS, buiten Europa op vakantie? En hoeveel vriendelijker zijn die immigratie ambtenaren dan?
Ha! Helemaal waar Petra, probeer Frankrijk eens als 'port of entry' of Zwitserland! Frankrijk is erg, tenslotte heeft men daar bureaucratie uitgevonden en de galante Fransman is ver te zoeken op Charles de Gaulle en alhoewel de Zwitsers beleefd zijn kan en geen lachje af, controle is daar serieuze en zeer grondige zaak. Mensen lopen daar met grote geweren te patrouileren. Wij woonden in Zwitserland dus konden door de aparte ingang voor Zwitserse inwoners, maar de groepen Japanners en anders toeristen hadden het moeilijker.
Cisca
Amerikakenner

Bericht door Cisca »

Ik werd op LAX helemaal ondervraagt. Ze wilden weten hoe ik voor mijn reis betaald had cash of met creditcard. Hoeveel ik voor de reis had betaald en hoe ik aan dat geld kwam. Ze vroegen echt van alles. Daarna werd mijn koffer nog een keer gescand.

In Turkije was dat niet het geval, daar koop je een Visum en klaar.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Clint schreef:
Aïda schreef:Maar die mensen hóeven daar toch niet te zitten? Ze kunnen toch ook ergens anders werken? Of zie ik iets over het hoofd en is dit een onderdeel van een veel bredere functie?
Je moet je ook bedenken dat nu de economie zo slecht is, mensen minder geneigd zijn om van baan te switchen. Nu heb je immers zekerheid.
Hier in Northern Virginia is de werkloosheid 2,6% heb ik net gisteren gehoord. Dus voor de Dulles medewerkers geldt dat niet, banen genoeg.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Ok, naja ik weet iig voor Michigan dat veel mensen last hebben met het vinden van een baan, dus dat zou een verklaring kunnen zijn voor de cranky TSA'ers op DTW :wink: :wink:
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Ruud2004
Amerika-expert

Bericht door Ruud2004 »

Aïda schreef:Op zich heb je helemaal gelijk Ruud, het lijkt mij ook vreselijk dat je daar de hele dag dat werk moet doen. Maar die mensen hóeven daar toch niet te zitten? Ze kunnen toch ook ergens anders werken? Of zie ik iets over het hoofd en is dit een onderdeel van een veel bredere functie?
In Nederland is het een veel bredere functie AÏda. Het is zeker niet alleen maar in een balie zitten. Toch is dat baliewerk de basis van het werk. Het gaat niet alleen om geldboetes. Het gaat om "grensbewaking" met al zijn facetten.

Petra/VS schreef:
En dit vraag ik me nu af: hoe vaak gaan jullie, behalve de VS, buiten Europa op vakantie? En hoeveel vriendelijker zijn die immigratie ambtenaren dan? Tenslotte hoef je in de Europese Unie als Europese Unie burger niet door immigratie in de landen, die bij de Unie horen. Ik moet zeggen, dat ik de Nederlandse marechaussee ook allerminst vriendelijk vond, als wij na een lange nachtvlucht aankwamen op Schiphol. Ik weet niet of ze aardiger zijn tegen Nederlanders. Ook op Aruba zijn we een aantal flink norse personen tegenkomen bij de paspoortcontrole. En zo hebben we dat vaker meegemaakt in Caribische landen. Veel immigratie ambtenaren hier aan de oostkust zijn van Zuid-Amerikaanse afkomst en ik vind vaak, dat mensen uit dat werelddeel nogal nors overkomen.
Ik heb (beroepsmatig) veel gevlogen en behoorlijk wat van de wereld gezien. Ik heb met heel wat immigrations te maken gehad en het nodige meegemaakt. Zoals ik al zei, "je kan zo'n sukkel overal in de wereld treffen", helaas ook op Schiphol.

Vaak vergeten dit soort jongens/meiden dat ze een visitekaartje van de Nederlandse staat cq Schiphol zijn. Ik wil het ook helemaal niet goedpraten, het is gewoon dom en helemaal niet nodig. Wel denk ik dat die jongens en meiden van de Marechaussee het aardig voor hun kiezen krijgen op Schiphol. Zeker Nederlanders zijn er niet van gediend om in de rij te staan en al helemaal niet op Schiphol voor een paspoortcontrole.

Even een voorbeeldje, doet zich gedurende de zomermaanden dagelijks voor;
Men vindt het heel normaal dat er in de zomermaanden elke nacht langs de gehele gevel van Terminal 1 en 2 (vierman breed, zo´n 250 m) een rij staat om in te checken voor Transavia of de gehele coridor tussen Vertrek 2 en 3 vol staat met wachtende KLM/passagiers. Helaas is het daarna te veel om even te wachten voor de paspoortcontrole. Het is nu eenmaal bij wet (Schengenovereenkomst) geregeld dat er bepaalde handelingen per passagier dienen te worden verricht.
(Dat zijn trouwens diezelfde passagiers die eenmaal aangekomen in Amerika en na een uur wachten in een vreselijke rij, geen mond opentrekken !)

Feit blijft dat het allemaal wat vriendelijker kan. Met een glimlach en een vriendelijk woord is de controle net zo goed en de eerste indruk van een land, luchthaven of politiekorps 10 x beter. :!:

Ps. Het niet hoeven laten zien van een reisdocument is van toepassing op de zgn "Schengenlanden". Heeft niets met de EU te maken. Als ik bv naar Engeland wil, moet ik gewoon door de paspoortcontrole. Engeland behoort wel tot de EU, maar heeft het Schengenverdrag niet ondertekend.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2018 NO Canada/USA

Steffen
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Steffen »

Ha! Helemaal waar Petra, probeer Frankrijk eens als 'port of entry' of Zwitserland! Frankrijk is erg, tenslotte heeft men daar bureaucratie uitgevonden en de galante Fransman is ver te zoeken op Charles de Gaulle en alhoewel de Zwitsers beleefd zijn kan en geen lachje af, controle is daar serieuze en zeer grondige zaak. Mensen lopen daar met grote geweren te patrouileren. Wij woonden in Zwitserland dus konden door de aparte ingang voor Zwitserse inwoners, maar de groepen Japanners en anders toeristen hadden het moeilijker.

IK houd niet van Fransen. Niet van hun taal, niet van de mensen en niet van m'n familieleden die er wonen. Wanneer ik mensen op vakantie tegen komen die er een potje van maken (openbare wasgelegenheden extreem vies achter laten, voordringen, luidruchtigheid midden in de nacht en absoluut geen rekening houden met andermans eigendommen) zijn het 9 van de 10 keer Fransen. In bepaalde streken kunnen Hollanders er ook wat van, maar die gebieden mijd ik bij voorbaat. Nee, doe mij maar een norse immigration officer, dan omringd te zijn door Fransen.

Zo, dat lucht op. :roll:
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Ik ben twee keer op Newark gevlogen, en beide keren niet slechter behandeld dan een willekeurig vliegveld binnen Europa. Maar zie toch liever een neppe glimlach, dan er helemaal geen te zien :D.

:offtopic: Ik vraag me eigenlijk af hoe dat gaat als je dus je vlucht mist doordat je eruit gepikt wordt en dat dat nu net de laatste vlucht van de dag is. We vliegen naar San Diego maar hebben een overstap in Minneapolis. En laat dat nu net het laatste vliegtuig zijn wat die dag richting San Diego vertrekt! Krijg je dan hotelkosten voor die nacht vergoed of hoe zit dat?
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

SemJes schreef: :offtopic: Ik vraag me eigenlijk af hoe dat gaat als je dus je vlucht mist doordat je eruit gepikt wordt en dat dat nu net de laatste vlucht van de dag is. We vliegen naar San Diego maar hebben een overstap in Minneapolis. En laat dat nu net het laatste vliegtuig zijn wat die dag richting San Diego vertrekt! Krijg je dan hotelkosten voor die nacht vergoed of hoe zit dat?
Niet op kosten van de TSA. Maar als je met 1 itinary vliegt (dus alle vliegreizen in 1x en niet apart hebt geboekt) dan is het aan de luchtvaartmaatschappij. Meestal zullen ze dan wel een hotelovernachting betalen..
Clint's Thoughts
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer