Aïda schreef:Op zich heb je helemaal gelijk Ruud, het lijkt mij ook vreselijk dat je daar de hele dag dat werk moet doen. Maar die mensen hóeven daar toch niet te zitten? Ze kunnen toch ook ergens anders werken? Of zie ik iets over het hoofd en is dit een onderdeel van een veel bredere functie?
In Nederland is het een veel bredere functie AÏda. Het is zeker niet alleen maar in een balie zitten. Toch is dat baliewerk de basis van het werk. Het gaat niet alleen om geldboetes. Het gaat om "grensbewaking" met al zijn facetten.
Petra/VS schreef:Ruud2004 schreef:Ach, je kan zo'n sukkel overal in de wereld treffen.
En dit vraag ik me nu af: hoe vaak gaan jullie, behalve de VS, buiten Europa op vakantie? En hoeveel vriendelijker zijn die immigratie ambtenaren dan? Tenslotte hoef je in de Europese Unie als Europese Unie burger niet door immigratie in de landen, die bij de Unie horen. Ik moet zeggen, dat ik de Nederlandse marechaussee ook allerminst vriendelijk vond, als wij na een lange nachtvlucht aankwamen op Schiphol. Ik weet niet of ze aardiger zijn tegen Nederlanders. Ook op Aruba zijn we een aantal flink norse personen tegenkomen bij de paspoortcontrole. En zo hebben we dat vaker meegemaakt in Caribische landen. Veel immigratie ambtenaren hier aan de oostkust zijn van Zuid-Amerikaanse afkomst en ik vind vaak, dat mensen uit dat werelddeel nogal nors overkomen.
Ik heb (beroepsmatig) veel gevlogen en behoorlijk wat van de wereld gezien. Ik heb met heel wat immigrations te maken gehad en het nodige meegemaakt. Zoals ik al zei, "je kan zo'n sukkel overal in de wereld treffen", helaas ook op Schiphol.
Vaak vergeten dit soort jongens/meiden dat ze een visitekaartje van de Nederlandse staat cq Schiphol zijn. Ik wil het ook helemaal niet goedpraten, het is gewoon dom en helemaal niet nodig. Wel denk ik dat die jongens en meiden van de Marechaussee het aardig voor hun kiezen krijgen op Schiphol. Zeker Nederlanders zijn er niet van gediend om in de rij te staan en al helemaal niet op Schiphol voor een paspoortcontrole.
Even een voorbeeldje, doet zich gedurende de zomermaanden dagelijks voor;
Men vindt het heel normaal dat er in de zomermaanden elke nacht langs de gehele gevel van Terminal 1 en 2 (vierman breed, zo´n 250 m) een rij staat om in te checken voor Transavia of de gehele coridor tussen Vertrek 2 en 3 vol staat met wachtende KLM/passagiers. Helaas is het daarna te veel om even te wachten voor de paspoortcontrole. Het is nu eenmaal bij wet (Schengenovereenkomst) geregeld dat er bepaalde handelingen per passagier dienen te worden verricht.
(Dat zijn trouwens diezelfde passagiers die eenmaal aangekomen in Amerika en na een uur wachten in een vreselijke rij, geen mond opentrekken !)
Feit blijft dat het allemaal wat vriendelijker kan. Met een glimlach en een vriendelijk woord is de controle net zo goed en de eerste indruk van een land, luchthaven of politiekorps 10 x beter.
Ps. Het niet hoeven laten zien van een reisdocument is van toepassing op de zgn "Schengenlanden". Heeft niets met de EU te maken. Als ik bv naar Engeland wil, moet ik gewoon door de paspoortcontrole. Engeland behoort wel tot de EU, maar heeft het Schengenverdrag niet ondertekend.