Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Rookgedrag in de US
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Rookgedrag in de US
Ik krijg bij mij hier in Colorado weleens nederlanders op bezoek die roken, en verzoek ze dan als ze een sigaretje opsteken even buiten te gaan staan. Dat is hier in de US heel normaal, maar gezien de reacties die ik soms daarop krijg van rokende nederlanders (soms erg heftig), is dit in Nederland nog niet gewoon gedrag. Hoe passen de rokenden onder jullie zich hier aan in de US? De verenigde staten is tenslotte niet echt een rokersvriendelijk land, maar het is hier algemeen geaccepteerd dat rokers naar de buitenlucht worden verbannen als ze ereen opsteken.
- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 33
- Contacteer:
Loek,
ik spreek nu voor mijzelf, maar ik heb er totaal geen moeite mee dat er buiten gerookt moet worden. (Geldt zowel in Amerika als in Nederland).
Het zou niet eens in mij opkomen om een sigaret op te steken bij iemand in huis als daar normaal gesproken niet gerookt wordt. Ik ga altijd al uit mijzelf buiten staan, en rook alleen binnen als men er echt geen problemen mee heeft (nietwaar Marjan...
)
Eigenlijk begrijp ik het gedrag van die Nederlanders niet zo. Omdat zij toevallig (willen) roken, hoeven de niet rokers er toch geen last van te hebben? Je bent gast bij ze en je hebt je dus maar aan te passen aan de regels van de gastheer/gastvrouw.
Roland (die komende zomer bij Loek dus mooi even buiten gaat staan...
)
ik spreek nu voor mijzelf, maar ik heb er totaal geen moeite mee dat er buiten gerookt moet worden. (Geldt zowel in Amerika als in Nederland).
Het zou niet eens in mij opkomen om een sigaret op te steken bij iemand in huis als daar normaal gesproken niet gerookt wordt. Ik ga altijd al uit mijzelf buiten staan, en rook alleen binnen als men er echt geen problemen mee heeft (nietwaar Marjan...
Eigenlijk begrijp ik het gedrag van die Nederlanders niet zo. Omdat zij toevallig (willen) roken, hoeven de niet rokers er toch geen last van te hebben? Je bent gast bij ze en je hebt je dus maar aan te passen aan de regels van de gastheer/gastvrouw.
Roland (die komende zomer bij Loek dus mooi even buiten gaat staan...
-
Marcel
- Amerikakenner
- Contacteer:
In NL is het wat dit betreft nog steeds de omgekeerde wereld. Normaliter zou het in mijn ogen zo moeten zijn dat de roker (overlastveroorzaker) het als een privilege ervaart wanneer zijn gedrag door niet-rokers (het lijdend voorwerp in dezen) wordt getolereerd. De tolerantie in NL lijkt op dit punt echter te zijn doorgeslagen naar een situatie waarin veel rokers (gelukkig niet allemaal) het welhaast als een verworven recht ervaren dat anderen hun overlast maar moeten tolereren. Kortom, het is vanzelfsprekend geworden dat je als roker overal en altijd een peuk op kunt steken en wee degene die er wat van durft te zeggen. Gelukkig is de NL overheid eindelijk in beweging gekomen (wellicht lange tijd weerhouden door de flinke accijnsinkomsten?) om de niet-roker enigszins (althans op de werkplek) in bescherming te nemen, maar nog veruit onvoldoende (in de horeca wordt er nog lustig op los gepaft en de maatregelen die de horeca zelf neemt op dit vlak zijn in de regel een lachertje).
Nog steeds zijn er in NL heel veel rokers (het worden er naar mijn gevoel wel minder) die in gezelschap ongevraagd een sigaret opsteken. De rokers die in gezelschap wel vragen of ze mogen roken zijn te verdelen in twee groepen. De eerste groep (naar mijn idee de minderheid, maar wellicht ben ik daarin wat subjectief) stelt de vraag oprecht en houdt rekening met een 'nee', dat vervolgens sportief wordt aanvaard. Prima, zo hoort het! De tweede groep haalt eerst de sigaretten c.q. de shag en de aansteker te voorschijn (men neemt soms al een sigaret in de hand en houdt de aansteker al in de aanslag) en vraagt dan (puur voor de vorm, zo lijkt het) of er gerookt mag worden. Wanneer er dan iemand nog 'nee' durft te zeggen wordt die met grote verontwaardiging aangekeken. Zoiets van: "ik heb toch beleefd gevraagd of het mocht, hoe kun jij dan nog het gore lef hebben om nee te zeggen?". Dit zal voor veel niet-rokers wel een herkenbare situatie zijn.
Voor mij is het altijd een verademing om in Amerika te zijn, waar je in zoveel restaurants oprecht kunt genieten zonder weer last te hebben van de stinkende walm van de tafel naast je. Zonder na thuiskomst je te moeten verkleden omdat je kleding een uur in de wind stinkt door de rook van een ander. Zou het in NL ooit ook zo ver komen? Ik hoop het van harte, maar dat zal op z'n minst nog vele jaren duren.
Wat mij betreft een interessante vraag, Loek. Hoe kijken de rokers er nou zelf tegenaan en waarom wil wat in Amerika al min of meer gewoonte is geworden, in NL nog steeds niet lukken?
Nog steeds zijn er in NL heel veel rokers (het worden er naar mijn gevoel wel minder) die in gezelschap ongevraagd een sigaret opsteken. De rokers die in gezelschap wel vragen of ze mogen roken zijn te verdelen in twee groepen. De eerste groep (naar mijn idee de minderheid, maar wellicht ben ik daarin wat subjectief) stelt de vraag oprecht en houdt rekening met een 'nee', dat vervolgens sportief wordt aanvaard. Prima, zo hoort het! De tweede groep haalt eerst de sigaretten c.q. de shag en de aansteker te voorschijn (men neemt soms al een sigaret in de hand en houdt de aansteker al in de aanslag) en vraagt dan (puur voor de vorm, zo lijkt het) of er gerookt mag worden. Wanneer er dan iemand nog 'nee' durft te zeggen wordt die met grote verontwaardiging aangekeken. Zoiets van: "ik heb toch beleefd gevraagd of het mocht, hoe kun jij dan nog het gore lef hebben om nee te zeggen?". Dit zal voor veel niet-rokers wel een herkenbare situatie zijn.
Voor mij is het altijd een verademing om in Amerika te zijn, waar je in zoveel restaurants oprecht kunt genieten zonder weer last te hebben van de stinkende walm van de tafel naast je. Zonder na thuiskomst je te moeten verkleden omdat je kleding een uur in de wind stinkt door de rook van een ander. Zou het in NL ooit ook zo ver komen? Ik hoop het van harte, maar dat zal op z'n minst nog vele jaren duren.
Wat mij betreft een interessante vraag, Loek. Hoe kijken de rokers er nou zelf tegenaan en waarom wil wat in Amerika al min of meer gewoonte is geworden, in NL nog steeds niet lukken?
Life is good in the Tarheel State.
-
Gast
- michelle1985
- Amerikafan
Wij roken thuis alleen maar buiten (terwijl er 2 van de 3 roken) Ook als ik bij andere mensen thuis ben die niet roken, ga ik altijd naar buiten. (zelfs als het regent of vriest, je moet er wat voor over hebben he
)
Ik ben het er wel mee eens dat de rokers zich moeten aanpassen aan de niet rokers en niet andersom. Er is hier een heleboel verandert qua wetgeving, in de horeca is het inderdaad nog niet zo goed geregeld. Toch ben ik in Amerika ook wel in restaurants geweest waar de rokers en nietrokers gedeelten nou niet bepaald goed gescheiden waren.
Over het algemeen vind ik de regels wat betreft roken helemaal niet zo ontzettend streng in Amerika, het is alleen dat wij hier gewend zijn/waren dat je overal maar gewoon kunt roken, wat natuurlijk belachelijk is.
Ik hoop wel dat ze hier meer gaan doen aan voorzieningen voor rokers (vooral) in de gezondheidszorg, want dat is met die nieuwe wet echt nog een probleem.
Ik ben het er wel mee eens dat de rokers zich moeten aanpassen aan de niet rokers en niet andersom. Er is hier een heleboel verandert qua wetgeving, in de horeca is het inderdaad nog niet zo goed geregeld. Toch ben ik in Amerika ook wel in restaurants geweest waar de rokers en nietrokers gedeelten nou niet bepaald goed gescheiden waren.
Over het algemeen vind ik de regels wat betreft roken helemaal niet zo ontzettend streng in Amerika, het is alleen dat wij hier gewend zijn/waren dat je overal maar gewoon kunt roken, wat natuurlijk belachelijk is.
Ik hoop wel dat ze hier meer gaan doen aan voorzieningen voor rokers (vooral) in de gezondheidszorg, want dat is met die nieuwe wet echt nog een probleem.
Je went hier echt zo aan gewoontes dat het vreemd is om het in Nederland anders te zien. Zo waren we een paar jaar geleden in een winkel waar het personeel met een sigaret in de mond stond. Daar keek ik toen raar van op.
Ik vindt het ook normaal dat je bij iemand thuis vraagt of je binnen kan roken. Hier in huis wil ik het ook absoluut niet. Mijn man rookte vroeger ook en ging naar buiten voor zijn nicotine fix.
Wat zijn de nieuwe regels voor roken in de gezondheidszorg waar je het over hebt Michelle?
Annemiek
Ik vindt het ook normaal dat je bij iemand thuis vraagt of je binnen kan roken. Hier in huis wil ik het ook absoluut niet. Mijn man rookte vroeger ook en ging naar buiten voor zijn nicotine fix.
Wat zijn de nieuwe regels voor roken in de gezondheidszorg waar je het over hebt Michelle?
Annemiek
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Gelukkig, wij zijn dus zo vreemd nog niet
Alhoewel ... in sommige gebieden geld hier inmiddels zelfs een rookverbod op straat. De volgende steden in Coloraod hebben een city wide smoking ban in public places (dus eventueel zelfs op straat): Boulder, Broomfield, Dillon, Fort Collins, Greeley, Pueblo, and Snowmass
Ik vind dat eigenlijk weer een beetje tever gaan. Lijkt me dat je op straat in de open lucht toch gewoon moet kunnen opsteken, dan heeft niemand er echt last van.
Alhoewel ... in sommige gebieden geld hier inmiddels zelfs een rookverbod op straat. De volgende steden in Coloraod hebben een city wide smoking ban in public places (dus eventueel zelfs op straat): Boulder, Broomfield, Dillon, Fort Collins, Greeley, Pueblo, and Snowmass
Ik vind dat eigenlijk weer een beetje tever gaan. Lijkt me dat je op straat in de open lucht toch gewoon moet kunnen opsteken, dan heeft niemand er echt last van.
In onze directe vriendenkring wordt door niemand gerookt. Er wordt ook niet bij ze in huis gerookt door anderen. Het is zelfs zo dat mijn kinderen heel lang niet eens wisten wat een sigaret was, laat staan het begrip ‘roken’ associeerden met een sigaret LOL - Ik weet nog dat een vriendinnetje van school met een opgerold papiertje een sigaret simuleerde en tegen mijn dochter zei ‘kom we gaan roken’ .. waarop mijn dochter zei ‘hoe bedoel je roken.. bedoel je vuur?’ Wel grappig als ik er zo over nadenk . Volgens mij hebben mijn drie jongste (2x 5 & 4 jr) tot op heden nog geen idee wat ‘roken’ is – Ik vind het Amerikaanse systeem fantastisch vergeleken met hier. Het gezin waar wij verbleven vorig jaar, daar rookte één persoon. Maar hij rookte altijd buiten en zelfs als je al buiten stond, dan zonderde hij zich af zodat je geen rook in je gezicht kon krijgen.
-
-
Laatst gewijzigd door Sandy op 27 okt 2005, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Ik heb mede vanwege de steeds strengere wetten hier uiteindelijk het roken opgegeven en met mij, weet ik zeker, heel veel anderen!
Toen ik hierheen verhuisde mocht je nog overal ongestoord roken en deed iedereen dat ook, ons kantoor zag blauw van de rook!
Maar al gauw werd dat tegen de wet en moest je in een restaurant ook apart zitten.
Bij mensen thuis werd al bij voorbaat niet binnen gerookt. Het werd allemaal zo'n gedoe en toen ik ook nog Rick ontmoette, die ontzettend anti-roken was, heb ik het maar opgegeven.
Ik wil ook absoluut niet, dat er binnen wordt gerookt. Ik vraag van rokende gasten, dat ze op het deck gaan, inderdaad reageren sommige Nederlanders daar wat vreemd op, maar so be it.
In onze omgeving rookt vrijwel niemand, de enige, die ik zo gauw kan bedenken is mijn buurvrouw en dat is dan een enkel sigaretje na het werk.
Toen ik hierheen verhuisde mocht je nog overal ongestoord roken en deed iedereen dat ook, ons kantoor zag blauw van de rook!
Maar al gauw werd dat tegen de wet en moest je in een restaurant ook apart zitten.
Bij mensen thuis werd al bij voorbaat niet binnen gerookt. Het werd allemaal zo'n gedoe en toen ik ook nog Rick ontmoette, die ontzettend anti-roken was, heb ik het maar opgegeven.
Ik wil ook absoluut niet, dat er binnen wordt gerookt. Ik vraag van rokende gasten, dat ze op het deck gaan, inderdaad reageren sommige Nederlanders daar wat vreemd op, maar so be it.
In onze omgeving rookt vrijwel niemand, de enige, die ik zo gauw kan bedenken is mijn buurvrouw en dat is dan een enkel sigaretje na het werk.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Amen...In NL is het wat dit betreft nog steeds de omgekeerde wereld. Normaliter zou het in mijn ogen zo moeten zijn dat de roker (overlastveroorzaker) het als een privilege ervaart wanneer zijn gedrag door niet-rokers (het lijdend voorwerp in dezen) wordt getolereerd. De tolerantie in NL lijkt op dit punt echter te zijn doorgeslagen naar een situatie waarin veel rokers (gelukkig niet allemaal) het welhaast als een verworven recht ervaren dat anderen hun overlast maar moeten tolereren. Kortom, het is vanzelfsprekend geworden dat je als roker overal en altijd een peuk op kunt steken en wee degene die er wat van durft te zeggen.
Mack
MW Drawings
2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
MW Drawings
2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
Ja, zo 1 heb ik er ook ontmoet... dus ook maar gestopt 16 maanden geleden, heerlijkPetra/VS schreef:... Het werd allemaal zo'n gedoe en toen ik ook nog Rick ontmoette, die ontzettend anti-roken was, heb ik het maar opgegeven.....
Maar als ik rokers op bezoek krijg, en zeker in de winter, stuur ik ze niet naar buiten hoor. Van mij mogen ze in mun garage
/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

- michelle1985
- Amerikafan
Die zijn in principe hetzelfde als bij andere openbare ruimtes. De gezondheidszorg heeft nog een jaar extra gekregen om voorzieningen klaar te hebben. Toch zijn er in veel instellingen nog geen mogelijkheden voor patiënten om te roken, het wordt straks (of het is al?) toch verboden om er te roken. Er is vooral veel protest vanuit de psychiatrie, omdat het echt een probleem wordt als de patiënten daar nergens kunnen roken.Wat zijn de nieuwe regels voor roken in de gezondheidszorg waar je het over hebt Michelle?
Op zich is het prima natuurlijk dat er niet gerookt mag worden in openbare ruimtes in gezondheidszorginstellingen, maar dan moeten er wel mogelijkheden voor patiënten zijn om ergens te roken.
ik weet niet helemaal hoe het precies zit, vanaf wanneer het niet meer mag.
-
Staceybeesie
- Amerika-expert
Weet dat er een soort van ophef was over het roken in een bejaarde tehuis en verzorgings huis. Dit is officieel niet meer toegestaan, maar er waren nog geen "rookhokken" voor de rokende mensen en toen ontstond de ophef.michelle1985 schreef:Die zijn in principe hetzelfde als bij andere openbare ruimtes. De gezondheidszorg heeft nog een jaar extra gekregen om voorzieningen klaar te hebben. Toch zijn er in veel instellingen nog geen mogelijkheden voor patiënten om te roken, het wordt straks (of het is al?) toch verboden om er te roken. Er is vooral veel protest vanuit de psychiatrie, omdat het echt een probleem wordt als de patiënten daar nergens kunnen roken.Wat zijn de nieuwe regels voor roken in de gezondheidszorg waar je het over hebt Michelle?
Op zich is het prima natuurlijk dat er niet gerookt mag worden in openbare ruimtes in gezondheidszorginstellingen, maar dan moeten er wel mogelijkheden voor patiënten zijn om ergens te roken.
ik weet niet helemaal hoe het precies zit, vanaf wanneer het niet meer mag.
Verder sta ik altijd verbaasd over de rookhokken op de verpleeg afdelingen in ziekenhuizen. Die staan dus echt blauw van de rook. En zie dan iemand met allemaal slangen aan zijn lichaam in zo'n kamer zitten. Een heel dubbel gevoel krijg ik er bij. Maar dat is nederland op en top.
Er kan en mag veel en daar wordt dus ook niet aan gerommeld. Anders krijg je een rokende bejaarde op je dak
- Rob
- Amerika-expert
- Partner van: Annie
- Aantal x V.S. bezocht: 27
- Contacteer:
Het lijkt mij (als zware shag roker vanaf mijn 13de) niet meer als normaal dat je naar buiten gaat als je ergens te gast bent en de gastheer/vrouw dit verzoekt.
Wat mij de laatste trip weer wel opviel is dat veel mensen b.v. op de airportterminal bij een asbak staan en de peuken er toch nog naast gooien, ook zie je veel peuken waar maar 1 of 2 trekjes van genomen zijn.
maar ook buiten moet men oppassen zeker bij een hoog brand gevaar als men een hike gaat doen, ook ik steek dan wel eens een sigaret op tijdens een rustpauze maar wel daar waar geen gevaar is en de peuk gaat met het andere afval in de rugtas.
In Big Bend NP zijn er een paar trails waar men niet mag roken o.a. op de windowtrail is het verboden en staan het dan ook aangegeven bij het begin van de trail.
Een (voordeel) van roken is dat je nu met veel mensen in contact komt, in Dallas was ik nog niet door de poortjes geweest en dus nog in bezit van een aansteker dat is redelijk vlug bekent bij veel mensen.
Op Cincinneti in het rokers deel van de bar een leuk gesprek gehad met 2 oudere dames die ook een peukje deden voor het boarden, ze gingen weg voor hun vlucht en kwamen even later terug omdat die vlucht een 1/2 uur vertraging had en dus hebben we het gesprek weer opgepakt.
Een tip voor de TSA zet een bak met ingeleverde aanstekers bij de uitgang dan hebben de rokers tenminste weer een vuurtje als ze het vliegveld verlaten.
Overigens heb ik met de lucifers geen problemen gehad dit mag nog wel.
Gr.
Rob
Wat mij de laatste trip weer wel opviel is dat veel mensen b.v. op de airportterminal bij een asbak staan en de peuken er toch nog naast gooien, ook zie je veel peuken waar maar 1 of 2 trekjes van genomen zijn.
maar ook buiten moet men oppassen zeker bij een hoog brand gevaar als men een hike gaat doen, ook ik steek dan wel eens een sigaret op tijdens een rustpauze maar wel daar waar geen gevaar is en de peuk gaat met het andere afval in de rugtas.
In Big Bend NP zijn er een paar trails waar men niet mag roken o.a. op de windowtrail is het verboden en staan het dan ook aangegeven bij het begin van de trail.
Een (voordeel) van roken is dat je nu met veel mensen in contact komt, in Dallas was ik nog niet door de poortjes geweest en dus nog in bezit van een aansteker dat is redelijk vlug bekent bij veel mensen.
Op Cincinneti in het rokers deel van de bar een leuk gesprek gehad met 2 oudere dames die ook een peukje deden voor het boarden, ze gingen weg voor hun vlucht en kwamen even later terug omdat die vlucht een 1/2 uur vertraging had en dus hebben we het gesprek weer opgepakt.
Een tip voor de TSA zet een bak met ingeleverde aanstekers bij de uitgang dan hebben de rokers tenminste weer een vuurtje als ze het vliegveld verlaten.
Overigens heb ik met de lucifers geen problemen gehad dit mag nog wel.
Gr.
Rob
- michelle1985
- Amerikafan
Binnenkort zullen ze er dus wel strenger mee zijn. Ik werk zelf (naast mn studie) in een verpleeghuis en er is inderdaad nogal wat ophef over. Leg maar eens uit aan een dementerende bejaarde dat er binnen niet gerookt mag worden en er geen aparte rookruimte's zijn...Er kan en mag veel en daar wordt dus ook niet aan gerommeld. Anders krijg je een rokende bejaarde op je dak Moet er eigenlijk wel om lachen
-
ftwproductions
- Amerikafan
geen bericht is goed bericht
Laatst gewijzigd door ftwproductions op 26 mei 2005, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Staceybeesie
- Amerika-expert
Tsja, dat zet je toch wel aan het denken.ftwproductions schreef:Nou heel simpel ,je moet zo een oude dementerende bejaarde gewoon vertellen dat ze moeten stoppen met roken .Omdat het erg slecht is voor hun gezondheid !!Binnenkort zullen ze er dus wel strenger mee zijn. Ik werk zelf (naast mn studie) in een verpleeghuis en er is inderdaad nogal wat ophef over. Leg maar eens uit aan een dementerende bejaarde dat er binnen niet gerookt mag worden en er geen aparte rookruimte's zijn...
Geloof niet dat ze die smoes zullen accepteren.
-
rene.jager
- Amerika-expert
- Contacteer:
Nog simpeler, vertel de demente bejaarde gewoon dat ze nog nooit gerookt hebben!!!Nou heel simpel ,je moet zo een oude dementerende bejaarde gewoon vertellen dat ze moeten stoppen met roken .Omdat het erg slecht is voor hun gezondheid !!
<on-tpic> Ik weet niet beter dan dat het (in elk geval in mijn omgeving) vrij normaal is dat rokers niet meer binnen roken en ook bij gelegenheden eerst vragen of het een ander stoort om te roken. De vraag om binnen te roken wordt al uberhaupt niet eens gesteld!
De mentaliteit van rokers in Amerika en Europa zal ver overeenkomen denk ik.
En heethoofden heb je altijd...
ik ben gestopt met roken sinds januari dit jaar en nu pas weet ik hoe onaangenaam het is.
Sinds ik en mijn vrouw gestopt zijn met roken wil ik zelfs niet dat er iemand bij mij thuis een sigaretje opsteekt, willen ze roken mogen ze buiten roken.
En heethoofden heb je altijd...
ik ben gestopt met roken sinds januari dit jaar en nu pas weet ik hoe onaangenaam het is.
Sinds ik en mijn vrouw gestopt zijn met roken wil ik zelfs niet dat er iemand bij mij thuis een sigaretje opsteekt, willen ze roken mogen ze buiten roken.