Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Vraag over burgerschap

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Lewisweathers89
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 12

Vraag over burgerschap

Bericht door Lewisweathers89 »

Ik zit hier in Tennessee op highschool, senior year, en wil waarschijnlijk hierna the Airforce in. Ik word dan een combat controller, ga ik bij de pararescue of word ik linguist. The thing is, als ik bij de airforce wil, moet ik mijn Nederlandse burgerschap opgeven. Ik heb namelijk dual citizenship. Ik vind dat nogal wat. Ik heb 14 jaar van mijn leven in Nederland gewoond en heb er nog veel familie en vrienden zitten. Het zal geen probleem zijn voor me om naar Nederland te gaan tijdens de tijd in de airforce want ik kan dan gratis naar europa vliegen, of kan zelfs in Europa gestationeerd worden. Maar wat als ik nou naar het HBO wil gaan na de airforce? Kan ik mijn Nederlandse burgerschap dan makkelijker terugkrjigen omdat ik in het verleden burger geweest ben? Hebben jullie hier ervaring mee of weten jullie wie ik hiervoor moet bellen/mailen?
Ik hoor het graag :D

Lewis Weathers
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Vraag over burgerschap

Bericht door kastelke »

Lewisweathers89 schreef: Maar wat als ik nou naar het HBO wil gaan na de airforce?
Moet je daar Nederlander voor zijn om toegelaten te worden? :shock:
(dan kom je maar in Belgie studeren, hier is elke nationaliteit welkom)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ik heb wat ervaring met het dubbele staatsburgerschap. Ik ga op het ogenblik door een procedure om een iets betere 'clearance' te krijgen zodat ik NOG meer geheime documenten van het ministerie van justitie in DC mag vertalen. In eerste instantie ben ik afgewezen, omdat ik een staatsburger ben van een land dat wel eens terroristisch zou kunnen zijn (dat was hun redenering) en omdat ik mijn moeder elke week bel (ik heb gezegd, dat als ik mijn 95 jaar oude moeder in Amsterdam NIET zou bellen ik DAN geen clearance waardig ben), omdat mijn broer en zus in Nederland wonen en omdat ik te zijner tijd een betaling van een 'vreemde mogendheid' zal krijgen (een brokje AOW plus wat jaren in het ABP, dat zal me een klap geven, echt voldoende om je loyaliteit te verkwanselen, maar niet heus). Ik heb teruggeschreven dat Nederland het land is met de langste vriendschappelijke betrekkingen met de VS, dat wij als eerste de Amerikaanse vlag officieel begroet hebben, dat de Pilgrim Fathers uit Nederland zijn vertrokken, enz. Nu maar afwachten.

Ik neem aan dat ze bij de luchtmacht iets (nog?) strenger zullen zijn, hun geheimen zijn immers geheimer (hoewel echte geheimen al enige tijd niet meer bestaan -- internet), en dat ze dubbele nationaliteit niet helemaal begrijpen (maar als je Amerikaan wordt moet je 'foreign princes and potentates' afzweren, dat zou dus geen probleem moeten zijn).

Ik zou het gewoon proberen, vanaf het begin openlijk over je Nederlandse nationaliteit zijn, benadrukken dat je voor Amerika gekozen hebt, en dat Nederland een zeer (te?) trouwe bodngenoot is van de VS. Plus dat je Nederlandse nationaliteit een onderdeel is van wie je bent.

Als dat niet genoeg is en je echt je Nederlanderschap moet opgeven, dan is het volgens mij niet al te moeilijk om die te zijner tijd weer terug te krijgen. Er is voor zover ik weet bijvoorbeeld geen wachttijd voor de naturalisatie. Voorwaarde is wel (ik doe dit allemaal uit m'n hoofd, http://www.minbuza.nl moet je ECHTE informatie kunnen geven of daarnaar kunnen verwijzen), dat je meer dan de helft van je schooltijd in Nederland op school zou moeten zijn geweest.

Waarom overigens de luchtmacht? Je kunt vrij eenvoudig burgerluchtverkeersleider worden (er is een groot tekort omdat veel van die mensen binnenkort met pensioen gaan). En taalkundige kun je ook redelijk eenvoudig worden, kun je gaan vertalen, best een lucratief baantje.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

...En taalkundige kun je ook redelijk eenvoudig worden, kun je gaan vertalen, best een lucratief baantje.
Ik heb dat weleens geprobeerd, maar blijkbaar zijn mijn vertalingen onvoldoende nauwkeurig. Ik heb in 1993 een proefdocument vertaald voor een vertaalbureau in San Fransisco, maar dat werd afgekeurd omdat ik volgens dit beureau de nederlandse taal onvoldoende onder de knie had. Zij lichtten dit toe met het commentaar: "you allow to much idom to slip into your translations". Het is me nog steeds niet duidelijk wat daarmee werd bedoeld. Het was een test die zou uitwijzen of ik geschikt was voor het vertalen van technische documenten van het engels naar het nederlands en vice versa. Overigens vonden zij mijn beheersing van de Engelse (Amerikaanse) taal ruim voldoende. Dus blijkbaar is Nederlands dan toch mijn tweede taal.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

:offtopic:
Even tussendoor half Off Topic:
Bennogr schreef:En taalkundige kun je ook redelijk eenvoudig worden, kun je gaan vertalen, best een lucratief baantje.
Met onze aanstaande verhuizing en mijn interesse in talen heb ik hier ook wel eens over gedacht, nadat meerdere mensen me hierop hadden gewezen.
Alleen: hoe en waar begin je aan zoiets? En heb je daar geen talenopleiding voor nodig dan? Het lijkt me namelijk wel erg interessant en leuk werk...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Tink »

Ik las dat er in 2007 3650 nieuwe woorden toegevoegd werden aan de Nederlandse taal volgens de van Dale commissie.
Lijkt me moeilijk dat allemaal bijtehouden als je vertaler bent.

Een aantal nieuwe woorden waren:
Bokitoproof - bepaalde graad van veiligheid in een dierentuin
Opacriminaliteit - beschrijft seniors die deelnemen in kleine misdaden
Wilfen - betreft internet gebruikers die vergeten waar ze nu eigenlijk naar op zoek waren tijdens het surfen.
Formatiemoeheid - formatie moeheid die inzet na een lange periode waarin politieke partijen een cabinet bij elkaar proberen te trommelen.
Reltoerist - iemand die rellen bezoekt voor plezier
Klimaatneutraal - (zelfverklarend)

Bron: http://www.godutch.com/windmill/newsItem.asp?id=1309
--
Tink
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Is het niet zo dat je je Nederlanderschap sowieso kwijtraakt zodra je het leger van een ander land gaat dienen? Ik had ooit namelijk eens gehoord dat dit een van de weinige redenen is waarom NL je staatsburgerschap af zou nemen.

Als het de TS alleen om de HBO opleiding te doen is, zou ik me geen zorgen maken. de IB groep is juist bezig om NL te promoten onder buitenlandse studenten :)
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Volgens mij mag je Nederlander blijven als je in het leger van een ander land zou gaan, tenzij je het leger van een bondgenoot in gaat en officieel toestemming vraagt aan de koningin.

Ja, vertalen, ik ben drs. Engels en heb al in mijn studententijd redelijk wat vertaald. Maar inderdaad, ik vertaal geen computerdingen naar het Nederlands (is het harde schijf of hard disk?) en ik weet nog net het woord 'dalurenkaart.' Maar naar het Engels is een stuk makkelijker, veel "Nederlandse" documenten zijn al half Engels, vooral vakdingen.

Gewoon proberen, testen doen bij vertaalbureaus en kijken wat ze zeggen. Hoewel... de American Translators Association (ATA) heeft officiele certificeringen (Nederlands?) Ik heb dat nooit gedaan, ik heb een donker vermoeden dat daar een paar mensen de boel zitten na te kijken die geen concurrentie willen. Een vriendin van me heeft meegedaan, is geslaagd voor Frans en Spaans, maar voor haar moedertaal gezakt!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Lewisweathers89
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Lewisweathers89 »

Nee, als ik in de airforce wil, moet ik voor 95% van de banen mijn Nederlandse nationaliteit opgeven, die andere 5 % waarvoor dat niet zou hoeven is nursing en dat sort dingen.

Andere vraag: Kan iemand mij mischien vertellen of ze in hier in Amerika een HBO opleiding 'International business and languages' zien als een college opleiding? Dat als ik bijvoorbeeld HBO in Nederland ga doen, en mijn diploma haal, en erna hier in de States wil gaan werken, ze het zien als een international business degree?
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Waarom doe je dat niet in de USA, tijdens Airforce, GI-bill doen, elke maand wordt dan een bedrag ingehouden van je wages en na je 4 jaar kan je gaan studeren en dat word betaald vanuit het GI-fund. Tijdens je Airforce jaren kan je ook studeren en dan alvast credits gaan halen voor je opleiding.
Hoop dat je hier wat aan hebt, een van mijn zwagers heeft zo zijn Masters in Electric Engeneering behaald.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer