Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Help: Electronische sollicitatie

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Marceljesse
Amerikakenner

Help: Electronische sollicitatie

Bericht door Marceljesse »

LS:

Ik weet niet of deze topic hier hoort of in het emigratie gedeelte anders moet één van de mods hem maar verplaatsen.

Zoals de meeste wel weten ben ik druk bezig met solliciteren in amerika. Alles is ok (opleidingniveau, beroep welke amerikanen niet echt kennen, genoeg vraag vanuit bedrijven voor deze mensen) maar ik loop tegen een probleem aan waar ik jullie hulp voor nodig heb.

Wie kan mij iets vertellen over online-job application maar dan via een screeningscomputer. Ik kan het niet anders zeggen maar sommige bedrijven hebben een programma wat in eerste instantie alle CV's beoordeeld. Wordt de cv goed beoordeeld dan pas krijgt een recruiter de brief en CV.

Weet iemand een beetje hoe die programma's werken. Moeten er minimaal zoveel bepaalde woorden in staan zoals perfect, excellent, great etc etc??

Alvast bedankt voor jullie hulp!!!
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Wij gebruiken hier ook electronische pre-screening, maar de parameters stel je in per functie die wordt beoordeeld, dus er is geen zinnig woord over te zeggen. Meestal telt het keywords die zijn ingesteld, maar als je niet weet welke keywords ze zoeken, kun je niet veel invloed uitoefenen. Als je precies weet voor welke functie wordt geadverteerd, kun je veel kreten gebruiken die in zo'n functie gebruikelijk zijn. Overigens zorgt zo'n pre-sreening er alleen voor dat de volgorde van presentatie van CVs wordt aangepast. Op basis van electronische pre-screening worden zelden of nooit CVs er helemaal uitgefilterd. In het ergste geval komt jou sollicitatie dus helemaal achteraan te staan. Als er maar 5 sollicitanten zijn maakt dat ook niets uit.

Ik graaf zelf momenteel door een pakket van 150 resumes voo een functie bij ons in het bedrijf. Degenen die er het eerst worden uitgegooid zijn de aanvragen uit het buitenland (Sorry het is nu eenmaal zo...). Vervolgens gooien we de resumes eruit die meer dan 3 bladzijden beslaan. Dat brengt het aantal meteen al terug naar zo'n 50

Nog steeds een hele berg om doorheen te werken...
Marceljesse
Amerikakenner

Bericht door Marceljesse »

Loek,

Bedankt voor je antwoord. Nu heb ik tenminste iets meer inzicht in het programma. Ik dacht dat zo'n programma ook letterlijk resumes delete als niet het goede aantal keywords gebruikt waren.
Ook bedankt voor de tip dat de resume niet al te lang moet zijn.
doreennicole
Amerika-expert

gerelateerde vraag

Bericht door doreennicole »

Misschien hoort dit ook hier niet thuis, maar omdat Loek het in haar/zijn antwoord had over schrappen van buitenlanders, vroeg ik me af: gaat het dan om buitenlanders perse of om alle mensen die in het buitenland wonen, incl. US citizens. ik ga nl later dit jaar terug en dacht/denk erover om vanuit hier te solliciteren en mezelf available te maken voor interviews 1-2 maanden voordat ik van plan was te vertrekken.

maar vanuit jouw HR ervaring (en ik realiseer me dat dit afhankelijk is van een heleboel dingen -staat-bedrijf-functie, etc-, dus niet per definitie algemeen gebruik) kan ik beter gewoon ter plekke zijn en dan pas solliciteren of zou het genoeg zijn als ik het in mijn cover letter aangeef. ik ben nl van plan om mijn internationale ervaring als major bargaining point te gebruiken.

just wondering what your expert opinion is en de ervaringen van mede forum-ers.

thanks
SEEING IS BELIEVING
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Re: gerelateerde vraag

Bericht door Loek »

doreennicole schreef:Misschien hoort dit ook hier niet thuis, maar omdat Loek het in haar/zijn antwoord had over schrappen van buitenlanders, vroeg ik me af: gaat het dan om buitenlanders perse of om alle mensen die in het buitenland wonen, incl. US citizens. ik ga nl later dit jaar terug en dacht/denk erover om vanuit hier te solliciteren en mezelf available te maken voor interviews 1-2 maanden voordat ik van plan was te vertrekken.

maar vanuit jouw HR ervaring (en ik realiseer me dat dit afhankelijk is van een heleboel dingen -staat-bedrijf-functie, etc-, dus niet per definitie algemeen gebruik) kan ik beter gewoon ter plekke zijn en dan pas solliciteren of zou het genoeg zijn als ik het in mijn cover letter aangeef. ik ben nl van plan om mijn internationale ervaring als major bargaining point te gebruiken.

just wondering what your expert opinion is en de ervaringen van mede forum-ers.

thanks
Sorry, ik moet wat duidelijker zijn.

Met buitenlanders bedoel ik mensen die geen werkvergunning hebben om in de US te werken. Als je hier eenmaal een werkvergunning hebt ben je geen buitenlander meer. Dit jaar was er maar een functie waarvoor we bereid waren een H1 visum procedure voor op te starten, en die is inmiddels vervuld. Als wij een functie posten op de internet, is 25% van de response van mensen in het buitenland die dit zien als een mogelijkheid om het land in te komen. Als het geen H1 sponsered opening is vallen deze kandidaten meteen af.

Bij de meeste bedrijven wordt het er wel bijgezet of bij de aangeboden functie H1 sponsering wordt overwogen
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

Ik snap hem. That makes sense.

Gelukkig ben ik een citizen, dus heb ik daar geen last van.

Maar ik heb het wel aan deze kant meegemaakt. Hoewel ik probeerde het onderwijs in te gaan in een tijd dat er grote schaarste was aan leraren/leraressen en zelfs moeders tijdelijk voor de klas moesten staan, lukte het me niet om door te dringen. Maar dat kwam ook omdat ik geen afgeronde lerarenopleiding had. En het zou een te grote investering voor de scholen zijn. Dus ik begrijp dat ik gelijk op de afgekeurde pile terechtkwam. :D
SEEING IS BELIEVING
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer