Mariska schreef:Cyber-Alien schreef:Wat voor studenten?
Ik heb na mijn havo-diploma aantal jaar "succesvol" gewerkt maar moet misschien iets gaan volgen. Op mijn gebied is er alleen een mbo-opleiding..... [hbo kan niet meer, sowieso numerus fixes]. Ik kan dan wel wat leren maar ik vind het toch zonde... Weet iemand hier hoe in het in de VS zit met de niveau's? Bestaat "hbo bachelor" in Amerika? Waarin heb je meeste kans van slagen? [want met university bedoelen ze daar toch universiteit aka vwo-niveau?
"Mijn" studenten zijn studenten met verschillende studie achtergronden: middelbare school (HAVO, VWO, Gym), MBO, HBO en WO. Ook heb ik mensen die zich zelfstandig hebben aangemeld bij een school in de VS, geholpen om extra fondsen aan te boren.
Het verschil college/universiteit in de VS is niet heel strikt te definieren, maar wordt in de regel bepaald door het type onderwijs dat ze aanbieden.
Colleges verzorgen undergraduate onderwijs en bestaan in 2 soorten:
1.
een community college geeft associate degrees, is meer een vakgericht diploma. Dit type college wordt ook wel 2-jarig of junior college genoemd. Je hebt hiervoor minimaal een VMBO-diploma nodig om toegelaten te worden. Is relatief makkelijk toegankelijk en goedkoop en trekt veel studenten uit de eigen regio. Trekt om die reden ook veel internationale studenten. Want na 2 jaar kun je als zgn. transfer student instromen op een 4-jarig college. Je hoeft dan alleen de laatste twee jaar te doen om vervolgens je bachelor's te kunnen halen.
2.
een 'regulier' 4-jarig college geeft bachelor's degrees en soms ook associate of master's degrees. Je hebt voor toegang tot een dergelijk college minimaal HAVO-diploma nodig. Een bachelor's degree van een dergelijk college is wel vergelijkbaar met een Nederlandse HBO / WO bachelor's diploma. Dit is echter afhankelijk van het niveau van het college. Een dergelijk vierjarig college kan zijn een 'stand alone' college - ook wel liberal arts college genoemd - of een college als onderdeel van een universiteit.
Universiteiten verzorgen zowel undergraduate als graduate/professional onderwijs: zij geven bachelor's, master's en (soms) doctoral degrees. Dus geen associate degrees. Universiteiten herbergen naast diverse graduate schools ook vaak een aantal verschillende colleges, bijv. College of Liberal Arts & Sciences, College of Fine Arts....Universiteiten zijn vaak groter van omvang dan colleges.
Overigens kun je in algemeen zeggen dat het undergraduate onderwijs aan een universiteit van iets mindere kwaliteit is dan aan een liberal arts college.
Laat je echter niet misleiden door de naam College of University bij een instelling. Want er zijn colleges die "University' heten maar alleen undergraduate programma's hebben en er zijn universiteiten die 'College' in hun naam dragen en ook graduate onderwijs geven. Van dit laatste is Dartmouth College, een van de bekende 8 Ivy League scholen, een bekend voorbeeld. Deze uitzonderingen op de regel zijn historisch gegroeid of bijv. voor marketing redenen, want sommige colleges dopen hun naam om tot universiteit om zo groter en aantrekkelijker te lijken.
Ik hoop dat dit verhaal verhelderend is. De misleiding speelt niet bij community colleges: als een instelling die naam draagt is het per definitie een 2-jarig college dat alleen associate degrees aanbiedt.
Wat betreft jouw situatie: met een HAVO-diploma kun je je dus aanmelden bij een vierjarig college. Wat wil je precies studeren? Wat bedoel je precies met 'de meeste kans van slagen'?