Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Wie studeert aankomend studiejaar in de VS?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Re: Wie studeert aankomend studiejaar in de VS?

Bericht door Rob »

Cyber-Alien schreef:Ik heb na mijn havo-diploma aantal jaar "succesvol" gewerkt maar moet misschien iets gaan volgen.
Knap hoor.
Een havo opleiding kost 5 jaar dus is men 17 of 18 als men van school komt, uit erdere berichten had ik begrepen dat je nu 19 jaar bent.
waar haal je dan een aantal jaar gewerkt vandaan :?:
Cyber-Alien
Amerikafan

Bericht door Cyber-Alien »

wat een misselijke opmerking weer. Waar ben je op uit?!
Verveel je je?
Ik was net 17 toen ik mijn havo-diploma haalde en ben nu 20.
Ik vraag me af waar dit soort niet-inhoudelijke berichten goed voor zijn.
Laatst gewijzigd door Cyber-Alien op 26 aug 2006, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Cyber-Alien
Amerikafan

Bericht door Cyber-Alien »

Mariska schreef:
Cyber-Alien schreef:Wat voor studenten?
Ik heb na mijn havo-diploma aantal jaar "succesvol" gewerkt maar moet misschien iets gaan volgen. Op mijn gebied is er alleen een mbo-opleiding..... [hbo kan niet meer, sowieso numerus fixes]. Ik kan dan wel wat leren maar ik vind het toch zonde... Weet iemand hier hoe in het in de VS zit met de niveau's? Bestaat "hbo bachelor" in Amerika? Waarin heb je meeste kans van slagen? [want met university bedoelen ze daar toch universiteit aka vwo-niveau?
"Mijn" studenten zijn studenten met verschillende studie achtergronden: middelbare school (HAVO, VWO, Gym), MBO, HBO en WO. Ook heb ik mensen die zich zelfstandig hebben aangemeld bij een school in de VS, geholpen om extra fondsen aan te boren.

Het verschil college/universiteit in de VS is niet heel strikt te definieren, maar wordt in de regel bepaald door het type onderwijs dat ze aanbieden.

Colleges verzorgen undergraduate onderwijs en bestaan in 2 soorten:

1. een community college geeft associate degrees, is meer een vakgericht diploma. Dit type college wordt ook wel 2-jarig of junior college genoemd. Je hebt hiervoor minimaal een VMBO-diploma nodig om toegelaten te worden. Is relatief makkelijk toegankelijk en goedkoop en trekt veel studenten uit de eigen regio. Trekt om die reden ook veel internationale studenten. Want na 2 jaar kun je als zgn. transfer student instromen op een 4-jarig college. Je hoeft dan alleen de laatste twee jaar te doen om vervolgens je bachelor's te kunnen halen.

2. een 'regulier' 4-jarig college geeft bachelor's degrees en soms ook associate of master's degrees. Je hebt voor toegang tot een dergelijk college minimaal HAVO-diploma nodig. Een bachelor's degree van een dergelijk college is wel vergelijkbaar met een Nederlandse HBO / WO bachelor's diploma. Dit is echter afhankelijk van het niveau van het college. Een dergelijk vierjarig college kan zijn een 'stand alone' college - ook wel liberal arts college genoemd - of een college als onderdeel van een universiteit.

Universiteiten verzorgen zowel undergraduate als graduate/professional onderwijs: zij geven bachelor's, master's en (soms) doctoral degrees. Dus geen associate degrees. Universiteiten herbergen naast diverse graduate schools ook vaak een aantal verschillende colleges, bijv. College of Liberal Arts & Sciences, College of Fine Arts....Universiteiten zijn vaak groter van omvang dan colleges.

Overigens kun je in algemeen zeggen dat het undergraduate onderwijs aan een universiteit van iets mindere kwaliteit is dan aan een liberal arts college.

Laat je echter niet misleiden door de naam College of University bij een instelling. Want er zijn colleges die "University' heten maar alleen undergraduate programma's hebben en er zijn universiteiten die 'College' in hun naam dragen en ook graduate onderwijs geven. Van dit laatste is Dartmouth College, een van de bekende 8 Ivy League scholen, een bekend voorbeeld. Deze uitzonderingen op de regel zijn historisch gegroeid of bijv. voor marketing redenen, want sommige colleges dopen hun naam om tot universiteit om zo groter en aantrekkelijker te lijken.
Ik hoop dat dit verhaal verhelderend is. De misleiding speelt niet bij community colleges: als een instelling die naam draagt is het per definitie een 2-jarig college dat alleen associate degrees aanbiedt.

Wat betreft jouw situatie: met een HAVO-diploma kun je je dus aanmelden bij een vierjarig college. Wat wil je precies studeren? Wat bedoel je precies met 'de meeste kans van slagen'?

wauw leuk dat je er zoveel vanaf weet! Ik stuur je even een privee bericht erover! Heel erg bedankt!!
Mariska
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Mariska »

kastelke schreef:
Mariska schreef:Mariska, ik heb hem inmiddels toegevoegd aan mijn blogger-lijstje dat je op het emigratieforum kan vinden.
hallo Kastelke, hier nog een van 'mijn studenten' voor je lijstje: http://mandybrouwer.waarbenjij.nu

Mandy komt van 4e klas gymnasium en is overgestapt naar een boardingschool in Florida om daar haar middelbare school diploma te halen. Zo te lezen heeft ze het erg naar haar zin.
Studeren in de VS? http://www.ustudy.nl
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Mariska schreef:hallo Kastelke, hier nog een van 'mijn studenten' voor je lijstje: http://mandybrouwer.waarbenjij.nu
'k Heb ze toegevoegd!
Marikska, is het de bedoeling dat zij daar twee jaar gaat blijven?
En hoe zit dat juist met de erkenning van een high school diploma? Men zei me in België dat, indien je hier niet officieel je examen gedaan hebt van het 6de jaar middelbaar onderwijs, dat het dan niks uit maakt of je dat in Amerika doet, want dat papiertje geeft je hier geen (automatische) toegang tot de universiteit... Is dat in Nederland anders?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Mariska
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Mariska »

Ze zal maximaal 2 jaar blijven. Omdat ze een goede student is, wil ze zoveel mogelijk credits gaan halen en kijken of ze misschien de stof van normaal 2 jaar in 1 of 1,5 jaar mag doen. Dwz ze is aan het regelen of ze aan het eind van dit schooljaar al haar diploma kan krijgen. Maar zoals gezegd bekijkt de school nu of ze dat redt met de credits.

Wat betreft erkenning van een Amerikaans high school diploma: het is in Nederland niet anders dan in Belgie, want geen automatische toelating tot de universiteit. Wel is het zo dat je met behaalde AP-examens vrijstelling kunt krijgen op een aantal universiteiten in Nederland (in ieder geval TU Delft, Universiteit van Amsterdam en Universiteit van Maastricht) en in Belgie (voorzover ik weet in ieder geval Vesalius College). AP-examens zijn in de VS heel gebruikelijk voor de meer getalenteerde/gemotiveerde scholieren in hun laatste senior jaar. De meeste Amerikaanse colleges en universities waarderen een score 3, 4 of 5 (schaal 1-5) in de vorm van credits. Dus dat bekort de studieduur van de undergraduate opleiding. Overigens hoeft een high school student niet per se een vak op AP-niveau te volgen om AP-examens te kunnen afleggen: je kunt je gewoon inschrijven voor deze nationale examens, die eenmaal per jaar (mei) plaatsvinden.

Dit meisje wil in principe verder studeren in de VS, dus voor haar geldt het probleem van niet-erkenning niet en het voordeel van AP-vakken wel.

Overigens off-topic: ik heb besloten om vanaf nu onder mijn eigen naam UStudy in het vervolg op het forum te zitten. Is wel zo duidelijk dat ik ook vanuit die kennis en ervaring met discussie meedoe...
Studeren in de VS? http://www.ustudy.nl
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik ga haar blog moeten toevoegen in mijn 'favorites', want ik ben heel benieuwd naar dit alles. Ondertussen duimen we voor haar!

Goed idee om onder UsStudy te gaan, ten eerste leren ze je dan ook kennen (de nieuwkomers), wat natuurlijk altijd heel erg handig is, en ten tweede kan niemand je 'verwijten' dat je de dingen 'verborgen' doet op het forum.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
U-gene
Amerika-newbie

Bericht door U-gene »

HEEy ik ben 17 jaar en zit nu in 4 Havo en ik ben van plan om na mijn Havo diploma in de VS te studeren, het liefts aan een regulier 4 jarige college. Heeft iemand hier een aantal tips en naar welke scholen ik alvast kan gaan kijken, want ik heb al gekeken. En ben een paar maanden geleden ook al naar een studiebeurs geweest en voor de meeste amerikaanse scholen daar had je vwo nodig. Ik wil het liefst naar een school aan de oostkust of middenwesten.

alvast bedankt
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

U-gene, ik stel voor dat je de zoekfunctie van dit forum gebruikt en zoekt op 'studentenvisum' of 'F1 visum' of 'college' en zo, je gaat dan al veel wijzer worden.
Ik neem aan dat je de nodige financien geen probleem zijn?
Elke
UStudy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door UStudy »

U-gene schreef:voor de meeste amerikaanse scholen daar had je vwo nodig. Ik wil het liefst naar een school aan de oostkust of middenwesten.
U-gene,
Met een HAVO diploma kun je zeker bij de meeste vierjarige colleges en universiteiten worden aangenomen. Je kans op aanname hangt ook af van zaken als je cijferlijst op het HAVO, scores op toelatingstesten (ACT/SAT, TOEFL) en aanbevelingen.

Kijk eens op http://www.collegeboard.com onder College matchmaker. Daar kun je aan de hand van je eigen criteria (zoals bijv. locatie, kosten, studierichting, testscores) een lijstje scholen opvragen die wellicht interessant voor je zijn. Belangrijk is om zo snel mogelijk beginnen met de voorbereidingen voor de aanmelding bij de scholen.
Lewisweathers89
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Lewisweathers89 »

U-gene schreef:HEEy ik ben 17 jaar en zit nu in 4 Havo en ik ben van plan om na mijn Havo diploma in de VS te studeren, het liefts aan een regulier 4 jarige college. Heeft iemand hier een aantal tips en naar welke scholen ik alvast kan gaan kijken, want ik heb al gekeken. En ben een paar maanden geleden ook al naar een studiebeurs geweest en voor de meeste amerikaanse scholen daar had je vwo nodig. Ik wil het liefst naar een school aan de oostkust of middenwesten.

alvast bedankt
Hey mijn advies is om eerst een jaartje highschool te gaan doen, zodat je gewend kan raken aan het Amerikaanse schoolsysteem en om het 'school' engels beter onder de knie te krijgen. Toen ik hier kwam kon ik best Engels, alleen vakken in Engels krijgen gaf in het begin nog wel de nodige problemen.

Ik zat ook er aan te denken vorig jaar om gelijk naar college te gaan na Havo, maar ben blij dat ik eerst dit jaartje highschool doe. Ik heb ook geen druk om mijn diploma te halen, want ik heb de Havo al.
Magnolia87
Amerikakenner

Bericht door Magnolia87 »

Rob schreef:
Cyber-Alien schreef:Ik heb na mijn havo-diploma aantal jaar "succesvol" gewerkt maar moet misschien iets gaan volgen.
Knap hoor.
Een havo opleiding kost 5 jaar dus is men 17 of 18 als men van school komt, uit erdere berichten had ik begrepen dat je nu 19 jaar bent.
Zo, andere oordeel je gelijk even! Een oud-klagenootje van mij was nog 16 toen ze slaagde hoor haar Havo-examen en de meeste havo-scholieren zijn 17 als ze slagen. Ik was 18, maar ik ben dan ook blijven zitten in het 3e jaar. Dat oud-klasgenootje van mij is nu ook 19,5 jaar oud, dus zij zou dan nu ook zo'n 2,5 jaar gewerkt kunnen hebben, wat inderdaad een aantal jaar is.
Annie
Amerika-expert
Partner van: Rob
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door Annie »

Magnolia87 schreef:
Rob schreef: Knap hoor.
Zo, andere oordeel je gelijk even! Een oud-klagenootje van mij was nog 16 toen ze slaagde hoor haar Havo-examen en de meeste havo-scholieren zijn 17 als ze slagen. Ik was 18, maar ik ben dan ook blijven zitten in het 3e jaar. Dat oud-klasgenootje van mij is nu ook 19,5 jaar oud, dus zij zou dan nu ook zo'n 2,5 jaar gewerkt kunnen hebben, wat inderdaad een aantal jaar is.
Dit is was een post van bijna 2 jaar geleden.
Kidd
Amerika-ontdekker

Bericht door Kidd »

Aankomend schooljaar ga ik ook studeren in Amerika maar niet in augustus al. Ik ga pas tijdens het tweede semester. Ik studeer Leisure Management en zit op dit moment in het tweede jaar. Het lijkt me gewoon een leuke ervaring om in Amerika te gaan studeren voor een paar maanden. Het is allemaal begonnen toen ik een jaartje of 8 was en was begonnen met basketball. De NBA is natuurlijk waar elke basketballer van droomt en zo is mijn intresse in Amerika begonnen. Daarnaast heb ik heel wat familie daar zitten en zal ik hun ook even gaan opzoeken. Als ik het echt top vind wil ik misschien overwegen om daar naar toe te verhuizen maar dat duurt nog wel even.

Ben op dit moment druk bezig met het kiezen van een school..helaas is de keuze vrij beperkt omdat mijn school niet al te veel samenwerkingen heeft in Amerika..ik heb nu nog niet echt een idee waar ik heen ga maar de deadline voor de aanmelding is in maart al dus voor die tijd zal ik het weten.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer