Het is geen anti-Amerika boek-- eerder een boek van iemand die de ups and downs als nieuwe immigrant en burger op een vrij intieme manier beleefd heeft.
Het is een boek vooral, vertellen mijn Nederlandse lezers hier in Amerika, dat erg veel aanknopingspunten heeft voor Nederlanders die bewust uit Nederland zijn vertrokken maar die zich ook realiseren dat het land van de onbegrensde mogelijkheden toch bepaalde grenzen kent. Het boek eindigt op een positieve noot alhoewel mijn man op dat punt nog steeds geen werk gevonden had na twee jaar werkloos geweest te zijn tijdens de high-tech recessie hier in Californie. Nu evenwel zijn we beiden weer aan het werk. Mijn man wederom in high tech en ik, sinds zes jaar fulltime moederschap en een freelance schrijverscarriere, ben nu werkzaam als lecturer in Dutch Studies aan UC-Berkeley. Een moordbaan die mijn relatie met mijn geboorteland op een gezonde manier versterkt en distantieert
Mijn boek is niet te verkrijgen in Amerika maar ik heb wel extra exemplaren die ik aan Nederlanders verkoop. Een Engelse vertaling is nog niet doorgedrongen op de Amerikaanse markt, een probleem dat veel buitenlandse auteurs ondervinden wanneer ze willen doorbreken op de grote markt van de VS. Het is een beetje als foreign movies in dit land: too much of a cultural disconnect. Wel heb ik gepubliceerd in Amerika voor zowel de academische uitgevers als de commerciele. Ik wilde me in ieder geval voorstellen op deze site want ik zou het leuk vinden om met lezers in contact te komen en door te breien over Amerikaanse thema's.
Tot mailens!
Inez Hollander