Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Boek Ontwaken uit de Amerikaanse droom van Inez Hollander

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Inez Hollander
Amerika-ontdekker

Boek Ontwaken uit de Amerikaanse droom van Inez Hollander

Bericht door Inez Hollander »

Onlangs zag ik dat mijn boek Ontwaken uit de Amerikaanse droom genoemd werd op Alles Amerika.com. Om enige misverstanden uit de weg te gaan:
Het is geen anti-Amerika boek-- eerder een boek van iemand die de ups and downs als nieuwe immigrant en burger op een vrij intieme manier beleefd heeft.

Het is een boek vooral, vertellen mijn Nederlandse lezers hier in Amerika, dat erg veel aanknopingspunten heeft voor Nederlanders die bewust uit Nederland zijn vertrokken maar die zich ook realiseren dat het land van de onbegrensde mogelijkheden toch bepaalde grenzen kent. Het boek eindigt op een positieve noot alhoewel mijn man op dat punt nog steeds geen werk gevonden had na twee jaar werkloos geweest te zijn tijdens de high-tech recessie hier in Californie. Nu evenwel zijn we beiden weer aan het werk. Mijn man wederom in high tech en ik, sinds zes jaar fulltime moederschap en een freelance schrijverscarriere, ben nu werkzaam als lecturer in Dutch Studies aan UC-Berkeley. Een moordbaan die mijn relatie met mijn geboorteland op een gezonde manier versterkt en distantieert :wink: Ik blijf geloven in de Amerikaanse droom: als je hard werkt en ergens je tanden in zet dan kom je er uiteindelijk toch.
Mijn boek is niet te verkrijgen in Amerika maar ik heb wel extra exemplaren die ik aan Nederlanders verkoop. Een Engelse vertaling is nog niet doorgedrongen op de Amerikaanse markt, een probleem dat veel buitenlandse auteurs ondervinden wanneer ze willen doorbreken op de grote markt van de VS. Het is een beetje als foreign movies in dit land: too much of a cultural disconnect. Wel heb ik gepubliceerd in Amerika voor zowel de academische uitgevers als de commerciele. Ik wilde me in ieder geval voorstellen op deze site want ik zou het leuk vinden om met lezers in contact te komen en door te breien over Amerikaanse thema's.

Tot mailens!

Inez Hollander
anice van den Boer
Amerikafan

Bericht door anice van den Boer »

hoi Inez,

fijn dat jullie je nu daadwerkelijk gesetteld hebben, met werk en al.
Met het oog op de feestmaanden is je boek een leuke tip!! :wink:

Groetjes Anice
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Hoi Inez,

Leuk om je hier te zien! Ik zou graag van je vernemen, hoe ik je boek hier in de VS kan verkrijgen.
Ik ben wel benieuwd hoe anders (of hetzelfde) het leven is aan de westkust in vergelijking met de oostkust.
Er zijn tijden geweest, dat mijn man en ik erover hebben gedacht om naar Californie of Washington state te verhuizen ivm werk, maar we vinden het hier aan de oostkust toch te fijn wonen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
José Huntjens
Amerika-ontdekker

Boek ontwaken uit de amerikaanse droom van Inez Hollanders

Bericht door José Huntjens »

Hallo Inez, ontzettend leuk dat je op deze site staat. Vorige week heb ik jouw boek in de bibliotheek geleend. Ik heb het hier voor me liggen en het net uitgelezen. Het leest heel gemakkelijk en ik vond het heel interessant. Ik heb echt met jullie meegeleeft wat betreft het opknappen van het huis en het zoeken naar werk. In 2002 zijn wij in Amerika op vakantie (ook in S.F.) geweest en verliefd geworden op het land. In jouw boek komen we enkele vergelijkbare situaties tegen die heel herkenbaar zijn, vooral reacties van mensen en de instelling van Amerikanen. Ik hoop dat er nog een vervolg op dit boek komt? Graag zou ik jou en je gezin nog een tijdje willen volgen!
Groetjes uit Landgraaf (Zuid-Limburg), José.
Inez Hollander
Amerika-ontdekker

Bedankt Jose voor de leuke reactie,

Inez
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ik heb inmiddels het boek "Ontwaken uit de Amerikaanse Droom" van Inez in een ruk uitgelezen. Ik had er een vertekend beeld van gekregen uit de recensies, die ik erover in de Nederlandse pers had gelezen, daarvoor mijn excuses, Inez!

Het boek is geschreven met veel humor, ondanks de persoonlijk moeilijke tijden, die Inez beschrijft. Het is geschreven als een parodie op het boek van Frances Mayes "Under the Tuscan Sun", waarin die schrijfster een oud Italiaans huis opknapt en dat doet voorkomen als een romantische en fantastische ervaring. Ik heb beide boeken van Frances Mayes (ook het vervolg) gelezen, dus ik kon goed mee in Inez' vergelijkingen met dat boek.

Zoals Inez ergens in haar boek terecht opmerkt, was het verschil tussen Mr. en Mrs. Mayes en het gezin van Inez, dat het in het eerste geval om een vakantiehuis ging.

In ieder geval griezel je in het boek lekker mee met de soms wel erg vieze ontdekkingen, die Inez in haar nieuwe huis doet. De beschrijvingen zijn zo echt, dat je het gewoon voor je ziet.

Verder vertelt ze op een persoonlijke en heel begrijpelijke manier over haar innerlijke tweestrijden tussen haar twee "vaderlanden" en de gevolgen, die de werkloosheid van haar man op hun relatie hadden.

Kortom, het is een heel menselijk geschreven boek, ik raad het een ieder van harte aan!
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Inez Hollander
Amerika-ontdekker

Bedankt Petra voor het lezen en reageren op mijn boek. De media in Nederland had(den) als eerste alleen aandacht voor het post-dotbom gebeuren en in hoeverre je onderuit kan gaan in Amerika waar sociale voorzieningen bijna nihil zijn vergeleken bij Nederland. Maar dat is oud nieuws, ja toch?

:wink:

Ontwaken uit de Amerikaanse droom is een autobiografische maar vooral humoristische parodie op de Toscane/Provence boeken van de laatste jaren...veelal geschreven door Amerikanen die vakantie vieren in Europa en er vervolgens onrealistische verwachtingen op nahouden wanneer ze fantaseren over la dolce vita in Europa. Na een aantal persoonlijke tegenslagen, hard werken en hard in mezelf blijven geloven vond ik mijn dolce vita aan de Westkust van Amerika, een gebied dat niet onderdoet (qua klimaat, landschap en schoonheid) voor de mooiste stukjes Toscane. Dat is de essentie van het boek en dat haalde Petra ook duidelijk naar voren, dus mijn dank hiervoor. Voor wie echt nieuwsgierig is, ik heb nog extra exemplaren voor de verkoop...
En voor allen die dit lezen: een gelukkig en gezond 2005. Peace. Inez.
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Hallo Inez,

Na het lezen van de berichtjes in dit onderwerp, heb ik me in januari ook verdiept in de boeken. Ik ben begonnen met het boek van Frances Mayes, omdat ik de links in jouw verhaal naar dit boek wilde kunnen volgen. Ik ben er een aantal weken geleden vol goede moed in begonnen, maar ik ben op de helft van het boek afgehaakt. Het eerste deel vond ik nog enigszins leuk om te lezen, met al die beslommeringen bij de verbouwing van het huis, maar later vond ik het te zeer neigen naar een veel te uitgebreide beschrijving van de omgeving. Ik vond het meer lijken om een roman, dan op een realistisch verhaal. En die recepten die in het boek worden opgesomd vond ik erg overbodig.

Nadat ik het boek aan de kant heb gelegd, ben ik begonnen in jouw boek, ergens vorige week. En ik heb ervan genoten! Ik heb het zojuist in 1 ruk uitgelezen. Ik vond het verhaal heel mooi, ontroerend, realistisch, en ook met humor geschreven. En veel dingen waren ook erg herkenbaar, hoewel ik zelf niet in Amerika heb gewoond. Ik heb heel erg met jullie meegeleefd, en ik ben blij om te horen dat alles op z'n pootjes terecht gekomen is. Het boek in 1 woord: geweldig!

Al jaren droom ik ervan om een leven te kunnen opbouwen in Amerika, maar ik denk niet dat het er ooit van zal komen. Hoewel ik me steeds minder thuis voel in Nederland (heel herkenbaar in jouw verhaal!), vind ik de overstap ook erg groot. De tegenstellingen zijn enorm! En dan is mijn gezondheid ook nog een groot nadeel, waardoor ik de overstap waarschijnlijk nooit zal durven te maken. Maar de mentaliteit van de Amerikanen spreekt me toch wel erg aan. Wat ook uit jouw verhaal spreekt, is dat de Amerikanen verantwoordelijk zijn voor hun eigen leven. De overheid wordt daarin niet automatisch een rol toegedicht, iets waar ik me in Nederland steeds meer aan ga storen. Maar ja, nergens is het natuurlijk perfect!

Kortom, het was een verademing om jouw verhaal te kunnen lezen, en ik sluit me aan bij José: ik zou in de toekomst graag nog een vervolg lezen!

Groetjes, en veel succes,
Jacqueline
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Inez,

Ook ik heb jouw boek onlangs met plezier gelezen. Als lezer bleef ik wel met de vraag zitten of jouw wederhelft weer aan een baan is gekomen en vooral, of hij (om financiële redenen) toch weer gelijksoortig werk doet of dat hij juist zijn hart heeft gevolgd en heel wat anders is gaan doen. Zijn dilemma komt mij persoonlijk heel bekend voor, dus dat sprak mij zeer aan.

Kortom, wellicht dat je even snel deel 2 kunt schrijven :wink: of gewoon hier een berichtje post.

Marcel
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Marcel schreef:Als lezer bleef ik wel met de vraag zitten of jouw wederhelft weer aan een baan is gekomen en vooral, of hij (om financiële redenen) toch weer gelijksoortig werk doet of dat hij juist zijn hart heeft gevolgd en heel wat anders is gaan doen.
En zie hier het antwoord uit de eerste post van Inez in dit topic:
Inez Hollander schreef: Nu evenwel zijn we beiden weer aan het werk. Mijn man wederom in high tech en ik, sinds zes jaar fulltime moederschap en een freelance schrijverscarriere, ben nu werkzaam als lecturer in Dutch Studies aan UC-Berkeley. Een moordbaan die mijn relatie met mijn geboorteland op een gezonde manier versterkt en distantieert :wink: Ik blijf geloven in de Amerikaanse droom: als je hard werkt en ergens je tanden in zet dan kom je er uiteindelijk toch.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
henky
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door henky »

Inez, ook ik heb het boek gelezen en ik heb het in 1 adem uitgelezen. Wat een goed boek, zeer helder en eerlijk geschreven. Alle ups en downs worden weergegeven, heel helder om te lezen. Kortom, TOPPY!!
Groetje van Henky
http://breedijkies1.web-log.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tot nu toe 29 USA-staten bezocht/USA = vakantieland nr. 1
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Jasmino schreef:
Marcel schreef:Als lezer bleef ik wel met de vraag zitten of jouw wederhelft weer aan een baan is gekomen en vooral, of hij (om financiële redenen) toch weer gelijksoortig werk doet of dat hij juist zijn hart heeft gevolgd en heel wat anders is gaan doen.
En zie hier het antwoord uit de eerste post van Inez in dit topic:
Inez Hollander schreef: Nu evenwel zijn we beiden weer aan het werk. Mijn man wederom in high tech en ik, sinds zes jaar fulltime moederschap en een freelance schrijverscarriere, ben nu werkzaam als lecturer in Dutch Studies aan UC-Berkeley. Een moordbaan die mijn relatie met mijn geboorteland op een gezonde manier versterkt en distantieert :wink: Ik blijf geloven in de Amerikaanse droom: als je hard werkt en ergens je tanden in zet dan kom je er uiteindelijk toch.
:oops: had ik maar beter moeten opletten, hè ...
Inez Hollander
Amerika-ontdekker

Bedankt Jasmino, Marcel en Henky

Ben even niet op deze site geweest maar las net jullie ontzettend leuke reacties op mijn boek. Je hebt geen idee hoeveel dit betekent-- een vervolg op Ontwaken komt er even niet; wel met een ander boek bezig, maar daarmee zal ik jullie niet vervelen,

Liefs,

Inez
anice van den Boer
Amerikafan

Bericht door anice van den Boer »

hoi Inez,

ik heb vorige week je boek gelezen en vond het een mooi en eerlijk boek,vechten,ondergaan en weer boven komen!!!!! :lol:
En nu woon je in een schitterend gebied van Amerika, daar ben ik wel eens jaloers op maar.......... 30 april staat het vliegtuig weer voor ons klaar en gaan wij weer een paar weekjes genieten van de natuur,San Francisco en de vriendelijke mensen.

Bedankt voor het mee laten leven van jullie avontuur
Alle goeds toegewenst

Groetjes Anice
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Hoi Inez,
Heb je boek ook gelezen. Heb er veel om moeten lachen en vond er echt Nederlandse trekjes in terug :wink:
Zal trouwens ook, na het lezen van je boek, nooit meer op dezelfde manier naar een bedsprei kunnen kijken :lol:
Wens je veel succes met het boek waar je nu mee bezig bent !
Groetjes Petra
Inez Hollander
Amerika-ontdekker

Bericht voor Anice, en bedankt Petra

Leuk Anice dat je deze richting uitkomt-- ik neem aan dat jullie vaker in San Fran en omgeving zijn geweest. Wat zijn jullie favoriete plekjes? ik vraag dit omdat een Belgische collega van mijn zijn ouders overkrijgt. Ze zijn nog nooit in SF geweest, laat staan Amerika, en misschien heb jij een tip waar ik nog niet aan gedacht had,

Groetjes,

Inez
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer