Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Hoe krijg ik mijn zoon mee na een scheiding?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
famke
Amerika-newbie

Hoe krijg ik mijn zoon mee na een scheiding?

Bericht door famke »

Hier mijn verhaal in het kort: Mijn man en ik zijn beide Nederlanders en zijn met een L visum in California. We hebben hier een zoontje gekregen, hij is dus Amerikaans staatsburger. Mijn man is bij me weggegaan maar we zijn nog steeds getrouwd, want als we scheiden raak ik mijn visum kwijt en moet ik weer naar nederland.
Inmiddels gaat dit al 9 maanden zo en ik besef dat ik niet getrouwd wil blijven met iemand die niet meer van me houdt. Ik heb ook al mijn familie en vrienden in Nederland en wil eigenlijk wel terug.
Ik vraag me af of iemand dit eerder heeft meegemaakt. Ik wil mijn zoontje natuurlijk meenemen als ik weer terug ga. Zou het beter zijn als hij dubbel staatsburgerschap heeft? Moet dit via een rechter beslist worden of kunnen we naar een mediator (bemiddelaar)?
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Jouw zoontje heeft dubbel staatsburgerschap. Jouw man en jij zijn Nederlands, dus hij heeft het Nederlanderschap en omdat hij in de VS geboren is, heeft hij ook het Amerikaanse burgerschap.

Hoe het in zijn werk gaat met een Nederlandse, die van een Amerikaan wilde scheiden en dan het kind mee naar Nederland wilde nemen, heb ik van dichtbij meegemaakt. Dat was een drama, dat eindigde met haar vertrek naar Nederland en het kind bleef bij de vader. Het Amerikaanse gerechtssysteem (maar volgens mij het Nederlandse ook) laat heel moeilijk Amerikaanse kinderen met een niet-staatsburger mee gaan. Dan moet er wel heel erge mishandeling of verwaarlozing door de Amerikaanse ouder worden aangetoond.

Hoe het zit, als je hier op een visum bent en allebei geen Amerikaans staatsburger weet ik niet. Ik zou eens met een advocaat gaan praten, de meeste geven een gratis consult. Sterkte! Het lijkt me een erg moeilijke situatie om je in te bevinden!
Laatst gewijzigd door Petra/VS op 11 nov 2007, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
SpaceAce
Amerika-expert
Partner van: Njit
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door SpaceAce »

Als je gaat scheiden, raak jij je visum kwijt. Maar hoe zit dat dan met hem? Hij is toch ook gewoon een Nederlandse staatsburger? Moet hij dan ook niet terug naar Nederland?
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

SpaceAce schreef:Als je gaat scheiden, raak jij je visum kwijt. Maar hoe zit dat dan met hem? Hij is toch ook gewoon een Nederlandse staatsburger? Moet hij dan ook niet terug naar Nederland?
Neen, want hij heeft een visum op basis van zijn werk, en daar zal geen verandering in zijn. Zij heeft een visum op basis van het partner zijn van iemand met een geldig visum. En als zij geen 'partner van' meer is, is ze ook het 'partner-visum' kwijt.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Ruud2004 »

Kortom, je ziet het al aan deze goedbedoelde antwoorden, "Neem (zoals Petra ook al zegt) een goede advocaat in de hand" en laat deze (ingewikkelde) zaak op een nette manier regelen.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ik zou ook eens contact opnemen met het Nederlandse Consulaat Generaal in Los Angeles

http://www.ncla.org/listing.asp?categor ... losangeles

Wat er ook gebeurt, het lijkt me voor je zoontje belangrijk om dat Nederlanderschap vast te leggen door (onder meer) een kopie van zijn geboortebewijs daar af te geven en een Nederlands paspoort aan te vragen.

Mogelijk hebben de diplomaten daar al eens eerder (helaas) met dit soort zaken te maken gehad en ze zouden daardoor wat advies kunnen geven en/of misschien een paar namen en adressen van ervaren advocaten.

Sterkte.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Het kan ook te maken hebben met de plaats waar je de scheiding aanvraagt. Jullie zijn beiden Nederlanders en ik neem aan dat jullie in Nederland zijn getrouwd. In dat geval kun je ook in Nederland de scheiding aanvragen.
Ik weet van mijn vriend (ook Nederlander en toen getrouwd met een Nederlandse en uit dat huwelijk 2 kinderen die in Nederland zijn geboren) dat hij expres de scheiding in de US heeft aangevraagd, omdat dat ervoor zorgde dat zijn vrouw de kinderen niet mee kon nemen naar Nederland. Dit lijkt overigens gemener dan het is hoor. Hij wist bijna zeker dat ze hier in de US wilden blijven en wilde dus zijn vrouw niet de kans geven om ze tegen hun zin naar Nederland te nemen. Als de kinderen dat wel hadden gewild dan had hij daar gewoon toestemming voor gegeven. Achteraf is ook zijn ex in de US blijven wonen.

Ik zou in jouw geval dus ook zeker eens met een Nederlandse advocaat gaan praten die verstand heeft van internationaal familierecht. Misschien kan je familie in Nederland alvast uitpluizen waar een goeie advocaat zit en kun jij een telefonisch consult krijgen of contact via email?

Sterkte ermee! Het zijn vaak geen makkelijke besissingen.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer