Bennogr schreef:Vrouwen die wel de naam van hun man willen gebruiken, moeten social security, paspoorten, rijbewijzen allemaal apart aanschrijven/aflopen met hun trouwakte en dan kunnen ze dat regelen. En tot mijn verbazing doen vele vrouwen dat, zelfs jonge vrouwen die carriere maken (ze blijven dan soms hun 'echte' naam professioneel gebruiken).
Dat heb ik dus ook gedaan en ik had er voor mezelf een heel goede reden voor. Ik snap het "tot mijn verbazing" niet zo. Iedereen heeft zo zijn redenen voor bepaalde acties. Ik heb vriendinnen, die de naam van hun man hebben aangenomen en vriendinnen, die dat niet hebben gedaan. Maar ik verbaas me over geen van beiden.
het grappige is dat het in NL gezien werd/wordt als teken van emancipatie om niet de naam van je man aan te nemen. in de VS is dat minder gebruikelijk. hoewel ik heel trots ben op mijn meisjesnaam heb ik hier ook gelijk mijn mans naam aangenomen. al mijn officiele papieren en mijn hele officiele leven staa in die naam (en zoals ik aangaf in het bijnamen topic zelfs met een andere voornaam). toen ik ben gescheiden heb ik wel mijn meisjesnaam weer aangenomen en mijn divorce decree is dus in die naam. met die decree heb ik mijn paspoort aangevraagd en die is dus nu in dezelde naam als mijn geboortenaam, maar ik gebruik die naam in de VS absoluut niet dus, heel verwarrend soms. maar je paspoort gebruik je alleen voor (internationale) reizen. voor mijn leven hier gebruik in mijn state ID die nog steeds in mijn ex's naam is.
ben gelukkig nooit veranderingen in NL gemaakt want het is blijkbaar moeilijker daar om die terug te draaien.
Jessica, het zou wel leuk zijn als je even in dat topic ook van je liet horen dan, want zoals je daar kunt lezen hebben sommige mensen zich nogal zorgen over je gemaakt.
Ik snap je vragen allemaal niet zo goed meer. Je vertelt in het ene topic dat je nog geen vier maanden bent getrouwd, en hier heb je het over 4 jaar. Daar zie je het huwelijk niet meer zitten, en hier ben je 'zeker niet gescheiden'.
Ben je terug naar Nederland gegaan? Hoe zijn ze in Nederland van je huwelijk op de hoogte geraakt? Dat kan alleen als je het ze zelf hebt verteld en via een redelijk tijdrovende procedure hebt laten inschrijven. Waarom zou je dat doen als je het huwelijk niet meer ziet zitten?
(...)
Ik snap het allemaal even niet meer. Of je vertelt ons (al dan niet met opzet) maar de helft, of we worden voor 't zootje gehouden.
Ik voel mij hier inderdaad ook niet goed bij!
Ten eerste zondig je tegen forumregel nr.7: er is per persoon maar 1 account toegestaan.
Ten tweede heb ik inderdaad nu zoiets van "Hoe zit het nu allemaal?!". Het minste wat je had kunnen doen is ofwel aan de beheerders of in je eerste vraagstelling even melden dat je mogelijk je eerste account niet meer kon gebruiken omdat je paswoord of accountnaam vergeten was.
Ten tweede had je de mensen hier op het forum ook kunnen inlichten dat jij "die Jessica" was.
Graag een beetje uitleg!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx* Ons leven in Oakville, ON
Zo zie je maar weer: het aannemen van andere namen als je trouwt, zorgt alleen maar voor problemen na scheidingen en zo. (en de helft van de huwelijken gaat kapot, volgens de statistieken -- ik ben die andere helft, 25 jaar getrouwd, met 1 vrouw).
Een vaak gehoord argument: bij kinderen werkt dat maar verwarrend, gaat in mijn ervaring ook niet op. We hebben mijn zoon mijn achternaam gegeven en mijn vrouws naam als middennaam. Hij krijgt dus ook zeer "creatieve" spellingen. Maar mij vrouw heeft verder nooit problemen ondervonden. En de zoon ook niet.
En dat 'tot mijn verbazing" over het veranderen van getrouwde vrouwenachternamen: ik ben een bevrijde man uit de jaren zestig, mijn vrouw is een zelfstandig persoon, niet een aanhangsel van mij.
Bennogr schreef:
En dat 'tot mijn verbazing" over het veranderen van getrouwde vrouwenachternamen: ik ben een bevrijde man uit de jaren zestig, mijn vrouw is een zelfstandig persoon, niet een aanhangsel van mij.
Ik vind het helemaal niet zo 'bevrijd' om te denken dat vrouwen die de naam van hun man gebruiken 'niet zelfstandig' en 'aanhangsels' zijn, of zich zelf kennelijk zo zien.
Mee eens, ik vind het fijn om de keuze te hebben en was blij die te nemen (19 jaar getrouwd met een man ). Bevrijding is keuzes hebben, niet je verbazen over de keuzes van anderen.
Ik ben niet americaans dus ik hoop dat jullie het niet erg vinden als ik dit forum gebruik maar ik heb dit met veel interesse gelezen.
Ik ben gescheiden naar 18 jaar huwelijk en ik ben nu aan't vechten om mijn meisjesnaam terug te krijgen.
In Nederland hou je altijd je meisjesnaam en in engeland kan je het altijd terugdraaien als je gescheiden bent dus ik zie niet wat het probleem is maar de gemeente maken er wel een probleem van.Zij verwachten dat ik nog steeds mijn handtekening moet schrijven in de naam van mijn ex en dat doe ik niet, de scheiding is door maar voor mij is het echt rond als ik mijn meisjesnaam weer kan gebruiken.
Doreennicole, als ik het goed heb begrepen heb jij een americaans paspoort in jou meisjesnaam en nederlands id in de naam van jou ex?? Als jij op vakantie gaat met jou americaanse paspoort en er gebeurt iets, is jou ziekenfonds/verzekering ID ook in jou meisjesnaam of in de naam van jou ex??? Want het ziekenfonds en belasting etc krijgen hun gegevens van de GBA. Ik vraag het alleen omdat ik hetzelfde probleem heb!
Artikel 6 Burgerlijk Wetboek boek 1 titel 2:
De geslachtsnaam wordt ten aanzien van een ieder dwingend bewezen door de akte van geboorte.
bmadaiwty schreef:Ik ben niet americaans dus ik hoop dat jullie het niet erg vinden als ik dit forum gebruik maar ik heb dit met veel interesse gelezen.
Ik ben gescheiden naar 18 jaar huwelijk en ik ben nu aan't vechten om mijn meisjesnaam terug te krijgen.
In Nederland hou je altijd je meisjesnaam en in engeland kan je het altijd terugdraaien als je gescheiden bent dus ik zie niet wat het probleem is maar de gemeente maken er wel een probleem van.Zij verwachten dat ik nog steeds mijn handtekening moet schrijven in de naam van mijn ex en dat doe ik niet, de scheiding is door maar voor mij is het echt rond als ik mijn meisjesnaam weer kan gebruiken.
Doreennicole, als ik het goed heb begrepen heb jij een americaans paspoort in jou meisjesnaam en nederlands id in de naam van jou ex?? Als jij op vakantie gaat met jou americaanse paspoort en er gebeurt iets, is jou ziekenfonds/verzekering ID ook in jou meisjesnaam of in de naam van jou ex??? Want het ziekenfonds en belasting etc krijgen hun gegevens van de GBA. Ik vraag het alleen omdat ik hetzelfde probleem heb!
Artikel 6 Burgerlijk Wetboek boek 1 titel 2:
De geslachtsnaam wordt ten aanzien van een ieder dwingend bewezen door de akte van geboorte.
ik heb de amerikaanse nationaliteit, dus ik heb niets met het GBA te maken. al mijn andere ID is idd in naam van mijn ex dat dus matcht wel.
In Nederland moet je volgens mij altijd met je meisjesnaam officiele documenten ondertekenen. Ook als je getrouwd bent.
Is het nou echt zo moeilijk om je eigen naam terug te krijgen? Daar moeten toch formulieren voor zijn? Ga anders eens op z'n Amerikaans een paar leden van de gemeenteraad af. Of ga naar het plaatselijke ombudsmens. Of de nationale. Of ga eens bij een krant langs, hebben die niet vaak een klachtenrubriek?
Als je het echt wilt, moet dat toch lukken?! Gewoon (redelijk en rustig) doordouwen.
Is het nou echt zo moeilijk om je eigen naam terug te krijgen? Daar moeten toch formulieren voor zijn? Ga anders eens op z'n Amerikaans een paar leden van de gemeenteraad af. Of ga naar het plaatselijke ombudsmens. Of de nationale. Of ga eens bij een krant langs, hebben die niet vaak een klachtenrubriek?
ja, het is heel moeilijk maar ik geef het niet op, het is heel belangrijk voor mij! Er zijn wel vergissingen gemaakt, niemand wist waarom ik brieven kreeg voor mevr zijnnaam-zijnnaam, ik ook niet, ik had vaak gezegd dat het niet klopte maar toen was ik nog getrouwd dus het was niet zo belangrijk en niemand had aan mij uitgelegd wat de implicaties daarvan waren. Heel veel was mondeling gezegd maar nu heb ook brieven . Ik ben op dit moment ook bezig met een brief voor de ombudsman maar ik ben ook benieuwd of iemand anders zoiets heeft meegemaakt!
bmadaiwty schreef:hey, buckeyered, ik ben niet jessica!!!
bennogr,
ja, het is heel moeilijk maar ik geef het niet op, het is heel belangrijk voor mij! Er zijn wel vergissingen gemaakt, niemand wist waarom ik brieven kreeg voor mevr zijnnaam-zijnnaam, ik ook niet, ik had vaak gezegd dat het niet klopte maar toen was ik nog getrouwd dus het was niet zo belangrijk en niemand had aan mij uitgelegd wat de implicaties daarvan waren. Heel veel was mondeling gezegd maar nu heb ook brieven . Ik ben op dit moment ook bezig met een brief voor de ombudsman maar ik ben ook benieuwd of iemand anders zoiets heeft meegemaakt!
Als je dit topic goed gelzen hebt, dan had je misschien wel gezien dat ik bij burgerzaken werk en dus aardig wat weet over deze materie. Ik kan je zonder verdere info echter niet helpen. Bijvoorbeeld wat is je nationaliteit nu (en toen je trouwde), waar ben je gehuwd en waar ben je gescheiden, ben je in NL geboren of niet.
Laat wat van je horen en dan kan ik je waarschijnlijk helpen uit te leggen wat er is gebeurd (of dat er echt iets fout is gegaan).
Bennogr schreef:In Nederland moet je volgens mij altijd met je meisjesnaam officiele documenten ondertekenen. Ook als je getrouwd bent.
Volgens mij niet hoor...ik onderteken bijvoorbeeld alles met mijn getrouwde naam. Dat heb ik zo veranderd toen mijn paspoort veranderde, en heb er nooit moeilijkheden mee gehad. Maar ja, misschien komen die nog?...
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car! Southern Tales
Ik kan mij herinneren, dat toen mijn moeder tekende als getuige bij het huwelijk van mijn broer, de ambtenaar van de burgerlijke stand haar erop wees, dat ze met haar meisjesnaam moest tekenen.
Hmmm... ik heb een vrij leesbare handtekening, maar veel van mijn kennissen en vriendinnen niet..daar kun je totaal niet aflezen wat er staat, dus dan kunnen ze nooit afleiden met welke naam je ondertekent...dus hoe geldig is het 'onderteken met je meisjesnaam' dan?
En dan nu weer ontopic:) sorry!
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car! Southern Tales
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.