Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
getrouwd in amerika
-
jessicam
- Amerika-newbie
- Contacteer:
getrouwd in amerika
Hallo allemaal.
Ik ben opzoek naar mensen die in amerika zijn getrouwd en die hier in Nederland problemen hebben met je meisjes naam te behouden.
Ik ben al 4 jaar met een rechtzaak bezig en wil nu zoveel mogelijk mensen bereiken en horen hoe jullie het hebben opgelost.
Alle reacties zijn welkom.
Ik ben opzoek naar mensen die in amerika zijn getrouwd en die hier in Nederland problemen hebben met je meisjes naam te behouden.
Ik ben al 4 jaar met een rechtzaak bezig en wil nu zoveel mogelijk mensen bereiken en horen hoe jullie het hebben opgelost.
Alle reacties zijn welkom.
Ik hoor het graag van iedereen.
-
BuckeyeRed
- Amerikakenner
Hoi Jessica,
Ik zit niet in jouw situatie maar net andersom en minder erg (ik probeer al 'tijden' mijn 'getrouwde' naam op mijn NL paspoort te krijgen, een samentrekking van mijn meisjesnaam en mijn man's naam, i.p.v. de toevoeging 'ev.' op het paspoort).
Als je het niet vervelend vindt, zou je dan wat uitgebreider willen uitleggen waardoor je hiermee problemen hebt? Je mag in de VS zelf kiezen welke naam je gebruikt en die wordt dan je officiele naam (anders als in Nederland). Hoe is het tot zo'n groot probleem gekomen?
Ik stel de vraag deels uit een soort nieuwsgierigheid, maar ook deels om wat meer te weten zodat het gemakkelijker wordt om ook eens wat te gaan rondspitten in wat de diverse internationale wetten hierover zeggen.
Ik zit niet in jouw situatie maar net andersom en minder erg (ik probeer al 'tijden' mijn 'getrouwde' naam op mijn NL paspoort te krijgen, een samentrekking van mijn meisjesnaam en mijn man's naam, i.p.v. de toevoeging 'ev.' op het paspoort).
Als je het niet vervelend vindt, zou je dan wat uitgebreider willen uitleggen waardoor je hiermee problemen hebt? Je mag in de VS zelf kiezen welke naam je gebruikt en die wordt dan je officiele naam (anders als in Nederland). Hoe is het tot zo'n groot probleem gekomen?
Ik stel de vraag deels uit een soort nieuwsgierigheid, maar ook deels om wat meer te weten zodat het gemakkelijker wordt om ook eens wat te gaan rondspitten in wat de diverse internationale wetten hierover zeggen.
Even een vraagje tussendoor: Wat gebeurt en nou als je in Amerika getrouwd bent en hier gaat scheiden
?
Nee, ik ben niet in Amerika getrouwd, en Nee, ik ga ook niet scheiden, gewoon uit nieuwsgierigheid.
Nee, ik ben niet in Amerika getrouwd, en Nee, ik ga ook niet scheiden, gewoon uit nieuwsgierigheid.
groeten Paula
Thailand 2011 / Oostenrijk 2011 / Zuid-Afrika 2012/ Texas en NM 2014 / Rondje Phoenix 2016
Thailand 2011 / Oostenrijk 2011 / Zuid-Afrika 2012/ Texas en NM 2014 / Rondje Phoenix 2016
- jerbia
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 12
In NL mag je ook zelf kiezen:BuckeyeRed schreef:
Je mag in de VS zelf kiezen welke naam je gebruikt en die wordt dan je officiele naam (anders als in Nederland).
Naamgebruik na huwelijk
Een Nederlander heeft als geslachtsnaam, de naam, die in zijn geboorteakte staat vermeld.
Wanneer u een huwelijk aangaat, mag u volgens de wet de naam van uw partner gaan gebruiken. De wet geeft de volgende
mogelijkheden.
- U blijft uw eigen geslachtsnaam gebruiken.
- In plaats van u eigen geslachtsnaam gaat u de geslachtsnaam van uw partner gebruiken.
- U mag de geslachtsnaam van uw partner aan uw eigen geslachtsnaam toevoegen.
- U mag de geslachtsnaam van uw partner aan uw eigen geslachtsnaam vooraf laten gaan.
De wet geeft deze keuzemogelijkheden aan beide huwelijkspartners. De partners hoeven hun keuze niet op elkaar af te stemmen.
De ene partner kan bijvoorbeeld voor toevoeging van de geslachtsnaam kiezen, terwijl de andere partner zijn eigen naam blijft
gebruiken.
Bij de aangifte van het huwelijk wordt gevraagd schriftelijk aan te geven welke geslachtsnaam u na het huwelijk of
partnerschap wenst te gebruiken. Van deze keuze wordt een aantekening gemaakt in de GBA (gemeentelijke basisadministratie).
Op de gedane keuze kan altijd worden teruggekomen. Wanneer het huwelijk wordt ontbonden, mag men in principe de gekozen
geslachtsnaam blijven gebruiken. Meestal kiest men er echter voor om de oorspronkelijke geslachtsnaam weer te gaan gebruiken.
NB: Het kiezen voor het gebruik van een geslachtsnaam na huwelijk heeft geen naamswijziging tot gevolg. Dat wil zeggen, dat
op alle officiële documenten uw eigen oorspronkelijke geslachtsnaam staat vermeld. De keuze geeft alleen aan, dat u in het
maatschappelijke verkeer de naam van uw partner gebruikt. Aan de keuze voor het naamgebruik zijn geen kosten verbonden.
-
jessicam
- Amerika-newbie
- Contacteer:
hallo,
Nou het zit zo 4 jaar geleden ben ik in New York getrouwd alle papieren geregeld na terugkeer in nederland heb ik het op moeten sturen naar Den Haag om het te laten inschrijven om het geldig te laten maken.
Toen kreeg ik een brief waar in stond dat mijn geboorte naam aangepast zou worden omdat op het huwelijkpapier staat dat mijn newsure name mijn mansnaam was en omdat er hier in Den haag alles letterlijk moet worden over genomen ik had daar nagevraagd wat new surename betekende en ze zijden het gebruiken van de naam naar veel bellen en schrijven met den haag geven ze aan dat mijn naam op mijn geboorte acte wordt aangepast ik heb toen meteen een advocaat in handen genomen en nu zit ik dus in een strijd met gemeente Den Haag ze hebben vorige week in de rechtbank gezegd dat ik een soort proefpersoon ben omdat er veel mensen in het zelfde schuitje als ik zit dit is dus de reden dat ik nu mensen aan het zoeken ben die ook zulke problemen hebben Den haag heeft aan gegeven om zelfs tot in de hogeraad door te gaan Ik heb vorig jaar de zaak gewonnen we zijn nu met hoger beroep bezig mijn advocaat heeft al aangegeven dat het een slepende zaak is.
Ik hoop dat het nu wat duidelijker is anders hoor ik het wel.
Nou het zit zo 4 jaar geleden ben ik in New York getrouwd alle papieren geregeld na terugkeer in nederland heb ik het op moeten sturen naar Den Haag om het te laten inschrijven om het geldig te laten maken.
Toen kreeg ik een brief waar in stond dat mijn geboorte naam aangepast zou worden omdat op het huwelijkpapier staat dat mijn newsure name mijn mansnaam was en omdat er hier in Den haag alles letterlijk moet worden over genomen ik had daar nagevraagd wat new surename betekende en ze zijden het gebruiken van de naam naar veel bellen en schrijven met den haag geven ze aan dat mijn naam op mijn geboorte acte wordt aangepast ik heb toen meteen een advocaat in handen genomen en nu zit ik dus in een strijd met gemeente Den Haag ze hebben vorige week in de rechtbank gezegd dat ik een soort proefpersoon ben omdat er veel mensen in het zelfde schuitje als ik zit dit is dus de reden dat ik nu mensen aan het zoeken ben die ook zulke problemen hebben Den haag heeft aan gegeven om zelfs tot in de hogeraad door te gaan Ik heb vorig jaar de zaak gewonnen we zijn nu met hoger beroep bezig mijn advocaat heeft al aangegeven dat het een slepende zaak is.
Ik hoop dat het nu wat duidelijker is anders hoor ik het wel.
Ik hoor het graag van iedereen.
-
BuckeyeRed
- Amerikakenner
Bianca, dat gaat over naamgebruik. In Nederland mag je de naam van je man gebruiken (overigens de man de naam van zijn vrouw ook) maar het zal nooit je nieuwe naam worden. In de VS als je voor de achternaam van je man kiest dan wordt dit ook daadwerkelijk je nieuwe achternaam.jerbia schreef:In NL mag je ook zelf kiezen:BuckeyeRed schreef:
Je mag in de VS zelf kiezen welke naam je gebruikt en die wordt dan je officiele naam (anders als in Nederland).
Naamgebruik na huwelijk
Stel, in NL ben ik Jantje Red en ik trouw met meneer Buckeye. In Nederland blijf ik dan mevrouw Red, echtgenote van Buckeye, in de VS wordt ik mevrouw Buckeye. Je gebruikt wel een andere naam, maar je naam verandert niet. In de VS is het wel een daadwerkelijke verandering.
-
BuckeyeRed
- Amerikakenner
Bedankt voor de nadere info, Jessica. Begrijp ik goed dat je gaat scheiden of gescheiden bent?jessicam schreef:ik kan hier normaal scheiden maar het huwlijk blijft dat in amerika staan volgens mij maar op dit moment i het zo dat als zou scheiden ik de naam van mijn man blijft behouden. dit is niet de bedoeling.
-
BuckeyeRed
- Amerikakenner
Overigens, ben jij dezelfde Jessica van dit topic? Waarschijnlijk niet, maar wilde het even zeker weten.
- jerbia
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Ah, ik snap het. Dat is idd een verschil.BuckeyeRed schreef:Bianca, dat gaat over naamgebruik. In Nederland mag je de naam van je man gebruiken (overigens de man de naam van zijn vrouw ook) maar het zal nooit je nieuwe naam worden. In de VS als je voor de achternaam van je man kiest dan wordt dit ook daadwerkelijk je nieuwe achternaam.jerbia schreef: In NL mag je ook zelf kiezen:
Naamgebruik na huwelijk
Stel, in NL ben ik Jantje Red en ik trouw met meneer Buckeye. In Nederland blijf ik dan mevrouw Red, echtgenote van Buckeye, in de VS wordt ik mevrouw Buckeye. Je gebruikt wel een andere naam, maar je naam verandert niet. In de VS is het wel een daadwerkelijke verandering.
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Begin niet weer he, met grammatica- en spellingslessen.lelie schreef:Nee, die Jessica gebruikt punten en komma's (BuckeyeRed schreef:Overigens, ben jij dezelfde Jessica van dit topic? Waarschijnlijk niet, maar wilde het even zeker weten.)
...zei een wijs iemand ooit tegen me...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
-
dutchie_in_boston
- Amerika-expert
-
BuckeyeRed
- Amerikakenner
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Begrijp ik het goed?:
je bent in Amerika gehuwd
daar gaf je op dat je als nieuwe naam de naam van je echtgenoot wou? (per vergissing, omdat je niet besefte welke gevolgen dat had?)
Nederland neemt het document van ginder letterlijk over, dus: hier ook nieuwe naam?
je bent in Amerika gehuwd
daar gaf je op dat je als nieuwe naam de naam van je echtgenoot wou? (per vergissing, omdat je niet besefte welke gevolgen dat had?)
Nederland neemt het document van ginder letterlijk over, dus: hier ook nieuwe naam?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
- DixieChick
- Amerika-expert
De voornaam van de man erbij is volgens mij alleen voor hele formele situaties. huwelijksuitnodigingen worden nog wel eens zo geschreven: Mr and Mrs Jan Jansen.
Ik heb zelf ook een beetje tegen wil en dank mijn mans naam aangenomen..ik wilde mijn meisjesnaam houden, maar in het leger krijg je als vrouw van automatisch je mans naam, en ja..toen dat eenmaal in mijn getrouwde naam stond, moest de rest ook. Alleen op mijn werk heb ik het consequent vol kunnen houden (ook al vindt HR het erg ingewikkeld dat ik een legal name heb die anders is dan de naam op mijn deur enzo).
Maar veel succes met je process..het klinkt echt bizar..waarom zouden ze in hemelsnaam je geboorte akte willen veranderen?? Je hebt toch geen aanvraag tot naamsverandering gedaan..sjonge
Ik heb zelf ook een beetje tegen wil en dank mijn mans naam aangenomen..ik wilde mijn meisjesnaam houden, maar in het leger krijg je als vrouw van automatisch je mans naam, en ja..toen dat eenmaal in mijn getrouwde naam stond, moest de rest ook. Alleen op mijn werk heb ik het consequent vol kunnen houden (ook al vindt HR het erg ingewikkeld dat ik een legal name heb die anders is dan de naam op mijn deur enzo).
Maar veel succes met je process..het klinkt echt bizar..waarom zouden ze in hemelsnaam je geboorte akte willen veranderen?? Je hebt toch geen aanvraag tot naamsverandering gedaan..sjonge
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
Wij zijn in Amerika getrouwd (Hawaii) en toen wij hier in NL naar 't stadskantoor gingen om het te legaliseren kon ik gewoon aangeven hoe ik mijn naam wou hebben, was geen enkel probleem.
Ik gebruik mijn meisjesnaam als eerste en daarna komt de naam van mijn man. Wou in ieder geval mijn meisjesnaam blijven gebruiken.
De ambtenaar zei overigens wel dat mijn naam niet officieel verandert, want dan zou ik andere stappen moeten nemen, maar ik sta zo wel ingeschreven en op 'officiele' poststukken staat nu dus mijn voornaam-meisjesnaam-naam van mijn man.
Ik gebruik mijn meisjesnaam als eerste en daarna komt de naam van mijn man. Wou in ieder geval mijn meisjesnaam blijven gebruiken.
De ambtenaar zei overigens wel dat mijn naam niet officieel verandert, want dan zou ik andere stappen moeten nemen, maar ik sta zo wel ingeschreven en op 'officiele' poststukken staat nu dus mijn voornaam-meisjesnaam-naam van mijn man.