Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
(Flying Blue) American Express creditcard
-
jeppiepruts
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 5
Re: (Flying Blue) American Express creditcard
Mag ik de vraag nog eens aan je stellen @Laredo
Waar vind je een overzicht van je punten boekingen en die omschrijving? Ik kan dat nergens vinden; zie uitsluitend mijn financiële transacties.
Waar vind je een overzicht van je punten boekingen en die omschrijving? Ik kan dat nergens vinden; zie uitsluitend mijn financiële transacties.
@jeppiepruts je kunt het alleen via de website vinden. Het lukt mij ook niet om dit via de app van Amex in te zien. Ga op de website van Amex naar "overzichten en transacties" en kies dan voor "Membership rewards puntenoverzicht".
2026 Houston - Cruise Mexico - rondje Texas
2025 Philadelphia - Cruise Bahamas - Washington | 2023 Florida
2013 FL | 2012 Las Vegas | 2012 Westkust | 2011 Las Vegas | 2011 NYC & FL | 2010 FL | 2009 NYC | 2004 Oostkust | 1996 & 1995 Westkust
2013 FL | 2012 Las Vegas | 2012 Westkust | 2011 Las Vegas | 2011 NYC & FL | 2010 FL | 2009 NYC | 2004 Oostkust | 1996 & 1995 Westkust
Hoi hoi,
Ik heb de volgende situatie en ik vroeg mij af of er mensen een advies voor ons hebben.
Wij hebben de amex platinum kaart + partner kaart aangevraagd en goedkeuring gekregen. Nu zag ik later dat er nu een veel betere referal bonus is. Dus ik bellen of het wellicht mogelijk was om daarvoor te gaan, maar dat ging niet. Dus nu hebben wij de kaart opgezegd voordat die geactiveerd is. Zou het opnieuw aanvragen van de kaart werken, of moeten we een jaar wachten tot we weer op kunnen voor de bonus?
Alvast bedankt!
Ik heb de volgende situatie en ik vroeg mij af of er mensen een advies voor ons hebben.
Wij hebben de amex platinum kaart + partner kaart aangevraagd en goedkeuring gekregen. Nu zag ik later dat er nu een veel betere referal bonus is. Dus ik bellen of het wellicht mogelijk was om daarvoor te gaan, maar dat ging niet. Dus nu hebben wij de kaart opgezegd voordat die geactiveerd is. Zou het opnieuw aanvragen van de kaart werken, of moeten we een jaar wachten tot we weer op kunnen voor de bonus?
Alvast bedankt!
Gemini geeft dit als antwoord en ik denk ook dat het een logisch antwoord is. Alleen Amex kan uiteindelijk 100% zekerheid geven, dus ik zou ze nog een keer bellen..
Dat is een lastige situatie. Helaas is de kans zeer groot dat je inderdaad een jaar (12 maanden) moet wachten voordat je weer in aanmerking komt voor een welkomstbonus.
Waarom direct opnieuw aanvragen waarschijnlijk niet werkt:
De 12-maandenregel: Volgens de officiële voorwaarden van American Express Nederland vervalt de welkomstbonus als je in de afgelopen 12 maanden al in het bezit bent geweest van een (extra) kaart.
Status van "Kaarthouder": Omdat je aanvraag al was goedgekeurd, sta je in hun systeem geregistreerd als (recente) kaarthouder. Het feit dat je de kaart niet geactiveerd hebt, verandert daar voor de bonusvoorwaarden meestal niets aan.
Referral Bonus: Ook voor de Member-Get-Member referral bonus geldt dat de nieuwe kaarthouder in de voorgaande 12 maanden geen Amex-kaart mag hebben gehad om de bonus te triggeren.
Wat je nu kunt doen:
Wachten: Als je echt voor die specifieke hoge bonus wilt gaan, is de enige gegarandeerde manier om 12 maanden te wachten vanaf het moment dat je huidige (opgezegde) account volledig is afgewikkeld.
Contact opnemen voor 'Heroverweging': Je kunt proberen nogmaals te bellen met de American Express klantenservice en vragen of ze je opzegging ongedaan kunnen maken (re-activation) met behoud van de betere bonus. Hoewel ze eerder "nee" zeiden, heb je nu niets te verliezen. Geef aan dat je de kaart anders pas over een jaar weer aanvraagt.
Andere kaart overwegen: De 12-maandenregel geldt per persoon. Als de partnerkaart-houder nog nooit een hoofdkaart op eigen naam heeft gehad, zou diegene een eigen Platinum kaart kunnen aanvragen met de hoge referral bonus (en jou vervolgens als partnerkaarthouder toevoegen).
Dat is een lastige situatie. Helaas is de kans zeer groot dat je inderdaad een jaar (12 maanden) moet wachten voordat je weer in aanmerking komt voor een welkomstbonus.
De 12-maandenregel: Volgens de officiële voorwaarden van American Express Nederland vervalt de welkomstbonus als je in de afgelopen 12 maanden al in het bezit bent geweest van een (extra) kaart.
Status van "Kaarthouder": Omdat je aanvraag al was goedgekeurd, sta je in hun systeem geregistreerd als (recente) kaarthouder. Het feit dat je de kaart niet geactiveerd hebt, verandert daar voor de bonusvoorwaarden meestal niets aan.
Referral Bonus: Ook voor de Member-Get-Member referral bonus geldt dat de nieuwe kaarthouder in de voorgaande 12 maanden geen Amex-kaart mag hebben gehad om de bonus te triggeren.
Wat je nu kunt doen:
Wachten: Als je echt voor die specifieke hoge bonus wilt gaan, is de enige gegarandeerde manier om 12 maanden te wachten vanaf het moment dat je huidige (opgezegde) account volledig is afgewikkeld.
Contact opnemen voor 'Heroverweging': Je kunt proberen nogmaals te bellen met de American Express klantenservice en vragen of ze je opzegging ongedaan kunnen maken (re-activation) met behoud van de betere bonus. Hoewel ze eerder "nee" zeiden, heb je nu niets te verliezen. Geef aan dat je de kaart anders pas over een jaar weer aanvraagt.
Andere kaart overwegen: De 12-maandenregel geldt per persoon. Als de partnerkaart-houder nog nooit een hoofdkaart op eigen naam heeft gehad, zou diegene een eigen Platinum kaart kunnen aanvragen met de hoge referral bonus (en jou vervolgens als partnerkaarthouder toevoegen).
Er is weer een nieuwe referral voor AMEX platinum. 170 000 punten (ter waarde van € 510) voor de nieuwe kaarthouder (mits 12 maanden lid blijven) en 120 000 punten voor de referrer. PB me voor een invite 
- dejong89
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 13
Zo, ze strooien er wel mee!
Gisteren mijn referralbonus binnen gekregen, 90.000 FB punten in de tas!
Gisteren mijn referralbonus binnen gekregen, 90.000 FB punten in de tas!
https://jiltkrista89.wordpress.com/
https://www.polarsteps.com/Jdejong89
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep, kom terug!
- nwolf
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Misschien een domme vraag, maar wat maakt die AMEX kaart+ punten zo aantrekkelijk voor dat bedrag?
Wat halen jullie er uit per jaar wat die 780,- het waard maakt?
Even een echte "uit interesse" vraag
Want als ik een beetje onderzoek doe lijkt het allemaal niet zo heel veel meer toe te voegen en wordt het ieder jaar minder.
Wat halen jullie er uit per jaar wat die 780,- het waard maakt?
Even een echte "uit interesse" vraag
2010 Florida | 2012 W DC | 2013 LV | 2014 California + LV | 2015 NYC + W DC | 2016 Florida + LV | 2018 California + LV | 2019 Florida + NYC | 2022 Florida | 2023 Florida | Dec 2024 NYC | MRT 2025 W DC | 2026 Florida | 2026 California
De voordelenvan de amex platinum zijn voor mij zeker de moeite waard:
Een van de meest uitgebreide reis- en annulerings verzekeringen die je kunt hebben, Privium voor mij en mijn partner, 3x per jaar uit eten, kortingen op hotelboekingen via AMEX, gratis lunches op Schiphol bij grab 'n go, status bij hotels en autohuur, ongelimiteerd lounge toegang, autohuur zonder SLI/CDW verzekeringen boeken in Amerika, geen krediet limiet op je kaart, punten sparen op je uitgaven.
Vooral Privium en ongelimiteerd lounge toegang zijn voor mij doorslaggevende redenen om dezse AMEX kaart te nemen, gebruiken en te houden.
Een van de meest uitgebreide reis- en annulerings verzekeringen die je kunt hebben, Privium voor mij en mijn partner, 3x per jaar uit eten, kortingen op hotelboekingen via AMEX, gratis lunches op Schiphol bij grab 'n go, status bij hotels en autohuur, ongelimiteerd lounge toegang, autohuur zonder SLI/CDW verzekeringen boeken in Amerika, geen krediet limiet op je kaart, punten sparen op je uitgaven.
Vooral Privium en ongelimiteerd lounge toegang zijn voor mij doorslaggevende redenen om dezse AMEX kaart te nemen, gebruiken en te houden.
Wat bahamaone zegt is een feit, bij mij speelt ook de bonus mee die ik heb gekregen en downgrade hem daarna weer richting de gold kaart. Door de bonus van 120K punten heb je al bijna die 6 maanden minimum termijn terugverdiend in punten. Dat kun je 1x per jaar doen gemiddeld dus maakt het kostentechnisch een stuk aantrekkelijker om tijdelijk te upgraden. Ik heb het zo gepland dat precies mijn zomervakantie in de VS er in valt.
- nwolf
- Amerikakenner
Ok, klinkt aantrekkelijk. Maar alleen als je voor 2 personen dan kijkt?
Hier in de zomervakanties als gezin van 6 misschien wat minder interessant qua voordelen
Echte voordeel is dus wel als je op Amsterdam vliegt, en veel KLM/AF vliegt en de punten dan inwisselt voor korting?
Of krijg je ook meteen statusupgrades voor bv stoelselectie enzo?
Hier in de zomervakanties als gezin van 6 misschien wat minder interessant qua voordelen
Echte voordeel is dus wel als je op Amsterdam vliegt, en veel KLM/AF vliegt en de punten dan inwisselt voor korting?
Of krijg je ook meteen statusupgrades voor bv stoelselectie enzo?
2010 Florida | 2012 W DC | 2013 LV | 2014 California + LV | 2015 NYC + W DC | 2016 Florida + LV | 2018 California + LV | 2019 Florida + NYC | 2022 Florida | 2023 Florida | Dec 2024 NYC | MRT 2025 W DC | 2026 Florida | 2026 California
@nwolf wat betaal je nu voor je reis- en annuleringsverzekering? Heb je een doorlopende verzekering (voor je gezin?) of sluit je die alleen af voor de vakantie? Heb je wereld dekking en bv aanvullend voor risico sporten zoals bv skiën en duiken?
De AMEX platinum kaart is een andere dan de Flying Blue AMEX kaart, die laatste is met name aantrekkelijk als je veel met KLM/AF (en Sky team, zoals bv Delta) vliegt (wat ik dus niet doe/probeer te vermijden). Ook heeft de FB AMEX geen privium, dus je staat alsnog lang in de rij op schiphol bij de paspoortcontrole em security.
De AMEX platinum kaart is een andere dan de Flying Blue AMEX kaart, die laatste is met name aantrekkelijk als je veel met KLM/AF (en Sky team, zoals bv Delta) vliegt (wat ik dus niet doe/probeer te vermijden). Ook heeft de FB AMEX geen privium, dus je staat alsnog lang in de rij op schiphol bij de paspoortcontrole em security.
- dejong89
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 13
Ik heb tot 2x toe gebruik moeten maken van de reisverzekering van Amex en tot 2x toe ben ik echt omver geblazen door hun service en snelheid.
https://jiltkrista89.wordpress.com/
https://www.polarsteps.com/Jdejong89
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep, kom terug!
- nwolf
- Amerikakenner
Zit nu op 15,- P/M voor het hele gezin doorlopend het hele jaar.
Skiën en duiken doen we niet dus de extra kosten voor watersport vallen al af
Maar als ik het zo een beetje lees is het handig voor de punten, zie alleen de echte voordelen van de Platinum vs de gold nog niet echt tenzij je zeker meer 2 a 3 x per jaar vliegt (en de lounge wil gebruiken bij lange overstap).
Ik heb zelf nu een ING platinum (4,50 per maand) waar ik de eigen risico voor huren van een auto niet heb en medische kosten verzekering. De gold lijkt dan weer iets meer voordelen te hebben behalve dat een AMEX niet overal wordt geaccepteerd toch?
Skiën en duiken doen we niet dus de extra kosten voor watersport vallen al af
Maar als ik het zo een beetje lees is het handig voor de punten, zie alleen de echte voordelen van de Platinum vs de gold nog niet echt tenzij je zeker meer 2 a 3 x per jaar vliegt (en de lounge wil gebruiken bij lange overstap).
Ik heb zelf nu een ING platinum (4,50 per maand) waar ik de eigen risico voor huren van een auto niet heb en medische kosten verzekering. De gold lijkt dan weer iets meer voordelen te hebben behalve dat een AMEX niet overal wordt geaccepteerd toch?
Laatst gewijzigd door nwolf op 17 feb 2026, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ONYX666
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 25
15 eur voor het hele jaar ? ik betaal bij anwb 300 nog wat voor een heel jaar (wereldwijd) welke verzekering heb jij ?
Ik gebruik altijd een lounge op elk vliegveld, niet alleen bij een lange overstap. Zodra ik op Schiphol ben check ik mijn koffers in bij de priority/business/first class balie en nadat ik door de security ben (via de korte rij), duik ik gelijk de lounge in voor een hapje en een drankje. Zo'n 15 minuten voor het boarden loop ik op mijn gemakje naar de gate. Zo heb ik geen last van de hoge prijzen op Schiphol voor een kop koffie of een broodje, en hoef ik niet op een stoeltje bij de gate te zitten (of in een veel te duur restaurant of café).
Bij overstap, waar dan ook, lekker ff relaxen en opfrissen in de lounge (vaak kun je zelfs douchen als je wilt), hapje, drankje en relaxen.
Terug op schiphol ben ik zo door de security heen vanwege de speciale privium poortjes.
Geloof me: toegang tot een lounge is heel relaxed reizen, niet alleen bij een lange overstap.
- nwolf
- Amerikakenner
@ONYX666 is 15 euro per maand
, foutje.
@BahamaOne , snap ik en ook helemaal mee eens. maar om 65 euro per maand er uit te halen moet je regelmatig gaan.
Wij vliegen 2 tot 3x per jaar met zijn 2en maar zelden via Amsterdam. Meestal Dusseldorf of Eindhoven tot nu toe. Maar ben het met je eens dat een lounge zeker waarde toevoegd tov ronddwalen op een vliegveld.
Maltha hebben we dat ook gedaan voor 30 p/p en als je kijkt wat je anders kwijt was geweest aan een broodje, drinken enzo haal je de helft er al uit
.
Maar als wij met zijn allen vliegen is de lounge weer niet interessant, dan moet ik voor 4 kids bijbetalen en dan wordt het prijskaartje weer anders
@BahamaOne , snap ik en ook helemaal mee eens. maar om 65 euro per maand er uit te halen moet je regelmatig gaan.
Wij vliegen 2 tot 3x per jaar met zijn 2en maar zelden via Amsterdam. Meestal Dusseldorf of Eindhoven tot nu toe. Maar ben het met je eens dat een lounge zeker waarde toevoegd tov ronddwalen op een vliegveld.
Maltha hebben we dat ook gedaan voor 30 p/p en als je kijkt wat je anders kwijt was geweest aan een broodje, drinken enzo haal je de helft er al uit
Maar als wij met zijn allen vliegen is de lounge weer niet interessant, dan moet ik voor 4 kids bijbetalen en dan wordt het prijskaartje weer anders
Bedankt voor de tips! Wij hebben nu de kaart aangevraagd met mijn vriendin als hoofdkaarthouder en die aanvraag is geaccepteerd. Enige nadeel is dat zij Oekraiense is en dat het privium stuk niet gaat werken, maar dat kunnen we na een jaartje weer omdraaien.Laredo schreef: ↑14 feb 2026, 09:45Gemini geeft dit als antwoord en ik denk ook dat het een logisch antwoord is. Alleen Amex kan uiteindelijk 100% zekerheid geven, dus ik zou ze nog een keer bellen..
Wat je nu kunt doen:
-
Moose91
- Amerika-ontdekker
De upgrade naar de reguliere AmEx Platinum klinkt wel verleidelijk. Ik heb nu al een jaar of drie de AmEx Flying Blue Silver kaart en overweeg te upgraden. Zijn de 170.000 welkomstpunten (bij referral) ook voor bestaande kaarthouders of alleen voor nieuwe?
Edit:
Oh, ik zie in de algemene voorwaarden staan dat je echt een nieuwe kaarthouder moet zijn. Zonde.
Edit:
Oh, ik zie in de algemene voorwaarden staan dat je echt een nieuwe kaarthouder moet zijn. Zonde.
- nwolf
- Amerikakenner
Die punten zijn ook voor de niet FB versie
. of wilde je upgraden van FB naar normaal AMEX?
-
Moose91
- Amerika-ontdekker
@nwolf Ja, ik wil dan van mijn FB Silver card naar de reguliere Amex Platinum (de niet-Flying Blue versie), maar in de voorwaarden staat dat de punten een welkomstbonus zijn en je niet al in het bezig mag zijn van een Amex kaart. Dus dan kom in niet in aanmerking volgens de regels.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 6 Reacties
- 612 Weergaves
-
Laatste bericht door lyan
-
- 8 Reacties