Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Vakantie duurder door hoge Dollarkoers

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Roning
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 5

Vakantie duurder door hoge Dollarkoers

Bericht door Roning »

Nu de Euro minder waard wordt en 1 Dollar bijna net zo veel waard is als 1 Euro (bedankt Trump!) wordt onze aankomende vakantie steeds duurder.

Is het wijsheid om dingen vooruit te gaan betalen gezien de verwachting is dat de Dollar verder zal stijgen? En gaat het leven in Amerika zelf zoals boodschappen en uit eten duurder of juist goedkoper worden? En dan bedoel ik niet de koers maar de prijzen.

Wie heeft er ervaring vanuit het verleden of enig inzicht in hoe het verloop zou kunnen zijn?
Ik ben gewoon benieuwd.
mtl
Amerika-expert

Re: Vakantie duurder door hoge Dollarkoers

Bericht door mtl »

Niemand kan voorspellen wat de dollarkoers gaat doen. Doe wat jou het beste lijkt.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Wat zou je vooruit kunnen betalen? Heb je nog geen accommodaties geboekt? Als je in een NP overnacht betaal je de eerste nacht aan, dat vind ik altijd wel fijn om de kosten én het koersrisico te spreiden. Je kunt geloof ik ook via booking kiezen om vooruit te betalen. Dat laatste doen we nooit maar je zou het voor een aantal accommodaties kunnen doen. En inderdaad; er is echt helemaal niets te zeggen over wat de koers gaat doen. Overigens vallen de extra kosten vaak wel mee, de grootste uitgaven zoals de vliegtickets en autohuur heb je al gedaan.
En ja, als de dollar hoog blijft betekent dat voor sommige invoerproducten lager prijzen. Maar dat wordt weer tenietgedaan door eventuele importheffingen. Dus of het prijspeil verandert is maar de vraag.

Marianne
ONYX666
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door ONYX666 »

Misschien moet je wat crypto kopen dan kun je daar "dankzij trump" wat goedmaken voor de sterke dollar
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Geen zinnig woord over te zeggen.
Kan over een maand weer heel anders zijn.
Koersen en aandelen zijn jammer genoeg altijd een gok op de korte termijn.
Roning
Amerikafan

Bericht door Roning »

Nou unaniem antwoord dus. Geen zinnig woord over te zeggen.

Ik zou bijvoorbeeld inderdaad de huurauto en accommodatie, de villa die we huren, vooraf kunnen betalen. Met hotels doe ik dat inderdaad niet omdat ik daar nog mee aan het schuiven ben.

Maar als ik het goed begrijp nemen jullie allemaal de gok en zien het wel tegen de tijd dat je gaat?
IngridUSA
Amerikakenner

Bericht door IngridUSA »

Het is wat het is en inderdaad, niemand heeft een glazen bol. Ik vind het ook prettig om sommige dingen al van te voren te betalen, maar dan puur voor de spreiding. Ga je echt alles doorrekenen dan moet je bijvoorbeeld ook je renteverlies bij vooruitbetaling meenemen. Maar al met al, je eet er vast geen boterham minder om als de koers stijgt, toch? Op zo’n bedrag is het toch allemaal peanuts. Op de luchthaven schrik ik ook altijd van de prijzen voor eten en drinken, maar ja, dat hoort er ook bij. Even slikken en weer doorgaan denk ik dan. Geniet er lekker van dat je zo’n mooie reis kunt maken. Dat is elke cent waard. Veel plezier!!
Edit: voor je auto heb je misschien wel een voordeliger tarief bij vooruitbetaling?
naranya
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door naranya »

De koers van de dollar is letterlijk 3 cent gestegen sinds vorige maand (0.92 -> 0.95)...
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Wauw. Nog duurder.
Roning
Amerikafan

Bericht door Roning »

Ik krijg een beetje het gevoel dat jullie het onzin vinden maar toen ik ging boeken was de koers 0,92. Die loopt best snel op en de verwachting is dat het in de loop van 2025 oploopt naar 1:1.

Dat scheelt mij op de hele reis 1.500 tot 2.000 euro! Dat vind ik toch niet niks.... Het wordt allemaal al duurder dan ik bedacht en gespaard had.
Maar inderdaad, het is wat het is en genieten gaan we sowieso! Ik was vooral benieuwd hoe anderen er in staan.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Als je verwacht dat de koerst inderdaad 1 op 1 wordt is de dollar 8 cent duurder dan toen je boekte. Als je verwacht dat het jou 2.000 euro kan gaan kosten ben je dus van plan 25.000 euro ter plekke uit te gaan geven?

Ik weet niet wat jullie allemaal gaan doen maar ik zou dan inderdaad zoveel mogelijk vooruitbetalen. En waarom geen hotels nu al vooruitbetalen? Als je gaat cancelen en de dollar is inmiddels duurder dan verdien je erop.

Marianne
naranya
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door naranya »

Ik lees dat jullie met zijn 7-en zijn, dus dan snap ik het wel een beetje.
Beste tip die al gegeven is idd: probeer de grote kostenposten (hotels, vervoer) vooruit te betalen.
IngridUSA
Amerikakenner

Bericht door IngridUSA »

Ik vind het zeker geen onzin, maar als het een issue wordt kun je inderdaad proberen er zoveel mogelijk naar te handelen door alvast grote delen te betalen.
:offtopic: Ik hoop daarnaast dat je annuleringsverzekering ook een dergelijke reissom dekt (weet niet of alles onder 1 gezin valt).
Roning
Amerikafan

Bericht door Roning »

Nou niet zo veel gelukkig maar dat gaat wel ong 19.000 zijn als ik alles meetel. En dan bedoel ik huur van 2 auto's, hotels (3 kamers), eten, pretparken, andere attracties, souvenirs, parkeerkosten enz. Dat dus tikt aardig aan.
Dat is wel heel slim Marianne :D !

@naranya met zijn 8-en inmiddels zelfs. De vriend van onze oudste dochter gaat ook mee.

@IngridUSA Dat is inderdaad een hele goede. Ik heb de verzekering op 3.000 per persoon gezet voor deze reis. Op 1 na is het 1 gezin.

En ik ga inderdaad wat dingen vooruit betalen. De verwachting van diverse economen is inderdaad dat de koers 1:1 wordt. Of dat ook echt zo is weet je natuurlijk niet maar nu weet ik dan in ieder geval zeker wat ik betaal.
Laatst gewijzigd door Roning op 02 dec 2024, 13:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

1:1, van mij mag het….ik heb nog een aardig pensioenpotje in Dollars van mijn vorige werkgever…. :mrgreen:
Maar ik vraag het me af, te veel onzekerheid op dit ogenblik, vooral politiek gezien.
Rockbeer
Amerika-ontdekker

Bericht door Rockbeer »

Met een debet creditcard van bijvoorbeeld Revolut zou je elke maand een bedrag alvast kunnen omzetten naar Dollars tegen een behoorlijk gunstige koers. Op die manier hoef je nog niks vooruit te betalen, maar heb je wel gewoon al je dollars. Het enige is dat ze weer terug zullen moeten naar euro’s als de reis niet doorgaat.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Roning schreef:
02 dec 2024, 10:52
De verwachting van diverse economen is inderdaad dat de koers 1:1 wordt. Of dat ook echt zo is weet je natuurlijk niet maar nu weet ik dan in ieder geval zeker wat ik betaal.
Dat de koers inderdaad 1:1 wordt (of nog slechter) is niet ondenkbeeldig. In oktober 2022 was de USD ook een tijdje meer waard dan de EUR. Ik was net op vakantie in Amerika. Voor elke USD 100 betaalde ik toen ongeveer EUR 105 (koers creditcard). :-|

Verder zou ik de tip van @Rockbeer ter harte nemen. Neem een (gratis) Revolut-rekening en zet USD op je gekoppelde USD rekening (wel apart aanmaken). Dat kan tot EUR 1000 per maand gratis. Jullie gaan met 8 personen dus in principe kunnen jullie samen tot zo'n EUR 8000 per maand gratis omwisselen als je allemaal een rekening neemt. Dan hoef je nu ook niets vooruit te betalen als dat niet nodig is. Gewoon tzt terplekke met Revolut afrekenen (ook hotels die je nu met een creditcard gereserveerd hebt, terplekke gewoon aangeven dat je anders betalen wilt).

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Roning
Amerikafan

Bericht door Roning »

Ik ga eens kijken naar een Revolut rekening :thumbup: .
redeye
Amerikafan

Bericht door redeye »

De verwachting is inderdaad dat de dollar sterker zal worden de komende tijd. Ik zou alle hotels vast vooruit betalen. Stel dat de prijs voor dat hotel over 2 maanden goedkoper is en je gaat hem herboeken, krijg je (zoals @Martin & Marianne al benoemde) een hogere koers terug én een betere aanbieding.
Daarnaast de grote kosten zoals de villa, de vluchten en de autohuur ook vast vooruit betalen. Je kunt bij de autohuur vaak een betere prijs krijgen als je pay now doet, maar let dan wel even op de annuleringsvoorwaarden.

Met de Revolutkaart heb ik zelf geen ervaring, maar als je er kosteloos tot €1000 per maand mag omwisselen, is dat een mooie tip.
habo1969
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door habo1969 »

De dollarkoers is op dit moment een heel stuk zwakker, maar als ik bij GWK wil wisselen, gebruiken ze nog een hoge wisselkoers (1 euro is 0,97 dollar). Hebben jullie tips om meer voor de euro's te krijgen?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer