Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Push- en pull factoren voor Amerikanen in NL?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Color01
Amerika-expert

Bericht door Color01 »

ik wordt toch zo moe van het vergelijken tussen nederland en amerika....ik hoop dat de nederlanders die altijd maar zeuren over amerika.. nooit meer amerikaanse produkten gaan gebruiken....en ook nooit deze kant op komen :twisted:
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

StageNYCfall2007 schreef:En de belangrijkste reden? Ze moeten gewoon meedoen, niks meer, niks minder. Ze zijn niet anders en worden ook niet zo behandeld.
Klopt. In de US integreer je makkelijker dan in West-Europa. Letterlijk hoor je mensen hier zeggen "ik ben eerste-generatie Amerikaan", terwijl je in West-Europa hoort zeggen dat ze derde-generatie Marokkaan zijn. Dat is psychologisch gezien een groot verschil.

Het politieke multiculturalisme van West-Europa is een gevaarlijke, uiteindelijk racistische, idee die mensen vastpint op en bevriest in hun etnische identiteit. Multiculturalisme zou een tijdelijk & noodgedwongen verschijnsel moeten zijn. Binnen een bepaalde geografisch entiteit zal de dominerende cultuur uiteindelijk bepalend worden. Het aannemen van de dominante cultuur zal voor betrokkene dan meer voordeel opleveren dan het vasthouden aan de 'eigen' cultuur. Een persoon wiens ouders of grootouders uit een andere cultuur komen gaat na verloop van tijd zelf de keuze maken die het meeste voordeel oplevert. In de U.S. zie je dat de tweede generatie immigranten zich als 100% Amerikaan gedraagt, en niet meer als Iranier, Mexicaan of Chinees. Indien, door bijvoorbeeld knuffelarij, multiculturalistisch beleid of politiek-correcte abberaties, deze tendens wordt gestopt dan bestendigt de multiculturele samenleving. De geschiedenis leert dat dergelijke samenlevingen niet stabiel zijn en soms ontaarden in burgeroorlog of apartheidssystemen. West-Europa heeft een groot probleem. In 1500 jaar was men daar niet eens in staat 1.5% joden te assimileren, en wat er nu gaat gebeuren is nog maar de vraag.

Hier nog een grotere versie van die veelzeggende foto:
http://www.amerika.nl/html/politiek/persbericht.htm

--john
Linda1989
Amerika-ontdekker

Bericht door Linda1989 »

Color01 schreef:ik wordt toch zo moe van het vergelijken tussen nederland en amerika....ik hoop dat de nederlanders die altijd maar zeuren over amerika.. nooit meer amerikaanse produkten gaan gebruiken....en ook nooit deze kant op komen :twisted:
Ik wil wel even duidelijk stellen dat dat ook nooit de bedoeling van dit topic is geweest. Het ging puur om redenen voor Amerikanen om te verhuizen, en redenen voor Amerikanen om naar Nederland te emigreren. Dat men vervolgens van het onderwerp gaat afwijken, daar kan ik ook niets aan doen.
Linda1989
Amerika-ontdekker

Bericht door Linda1989 »

JohnNJ schreef:
Klopt. In de US integreer je makkelijker dan in West-Europa. Letterlijk hoor je mensen hier zeggen "ik ben eerste-generatie Amerikaan", terwijl je in West-Europa hoort zeggen dat ze derde-generatie Marokkaan zijn. Dat is psychologisch gezien een groot verschil.

--john
Maar feitelijk bestaat "de Amerikaan" ook niet, het zijn allemaal afstammelingen van immigranten. Daarom is het ook makkelijker om daar te immigreren, een Amerikaan met bijv. Duitse voorouders kan moeilijk tegen een Duitse immigrant zeggen dat hij/zij niet welkom is in Amerika.

Dat neemt niet weg dat Amerikanen waarschijnlijk nog nationalistischer zijn dan de meeste Europeanen (denk aan de Amerikaanse vlag die bij zowat ieder huis wappert en het volkslied dat studenten in sommige staten verplicht moeten zingen iedere dag)

Trouwens, ik leer op school dat het systeem van de 'Melting Pot' lang niet altijd en overal werkt en dat er gigantische wijken (zijn) ontstaan met Latino's, Aziaten en Afro-Amerikanen.
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

Linda1989 schreef:Ik wil wel even duidelijk stellen dat dat ook nooit de bedoeling van dit topic is geweest.
Laat je niet van de wijs brengen. Jouw onderwerp is een leuk en interessant onderwerp, en het was een prima idee om ten behoeve van jouw presentatie hier zo'n discussie te ontketenen :-)

--john
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Linda1989 schreef:Ok, ik zeg het nog één keer: Ik wil niet zeggen dat Nederland tolerant is, maar het is wel degelijk HET BEELD DAT VEEL BUITENLANDERS VAN ONS LAND HEBBEN.

Het is dus NIET mijn persoonlijke mening!
Dat zegt ook niemand .. trek het je niet persoonlijk aan .. je hebt juist een interessante discussie aangezwengeld. Laat maar lekker gaan toch, er wordt namelijk niet altijd uitgebreid gereageerd op schoolopdrachten. Je kunt er vast wat uithalen voor je presentatie .. als het echt verzandt in een zijstraat dan grijpen de moderators wel in.
Sandy
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ja, tot nu toe gaat het redelijk on topic (het gaat tenslotte min of meer over verschillen tussen de twee landen, waardoor er eventueel voor het een of het ander gekozen zou kunnen worden).

Linda, misschien helpt het je om te begrijpen, dat jouw topic, wat op zich een interessant gegeven is, komt op de voet van vele topics vol vooroordelen over "Amerika" en zijn bewoners. Een aantal van ons, die hier wonen, worden soms gewoon moe van het weerleggen daarvan. Wij hebben trouwens ook een Amerikaanse vlag voor ons huis hangen :).

Hier in de buurt hebben we inderdaad "little Korea", "little Vietnam" en veel Latino's, maar dat zijn niet bij uitstek slechte buurten. Juist niet, het is wel interessant om daarheen te gaan, want je vindt er allerlei uitheemse produkten en lekkere restaurants.

Het is de meeste volken eigen (al sinds het begin van dit land, kijk naar de Chinatowns en Little Italy in New York, bijvoorbeeld) om bij elkaar in de buurt te gaan wonen.

Dat zie je ook historisch overal terug in dit land, zo wonen er in West-Michigan een heel groot aantal afstammelingen van Nederlandse immigranten, heet "Pennsylvania Dutch (lees "Deutsch)" zo vanwege het grote aantal Duitse immigranten, dat zich in die staat vestigde en heeft Minnesota om die reden weer een sterke Scandinavische invloed.

Onderzoek heeft aangetoond, dat, terwijl de eerste generatie immigranten vaak niet helemaal integreert, hun kinderen dat wel doen. (interessant artikelhierover mbt de Mexicaanse immigranten, maar ik heb soortgelijke artikelen over de Aziatische immigranten gelezen)

In de klassen van onze kinderen zitten een heel aantal kinderen uit die landen en onze kinderen zijn met die kinderen bevriend, ze zijn geen "allochtonen" en "autochtonen", zo wordt er hier helemaal niet gedacht. Je gaat naar de school in de zone, waar je woont, waardoor de scholen hier enorm divers zijn. Het is absoluut een "melting pot" en iedereen smelt toch altijd weer samen.

Het lijkt me heel moeilijk om zo'n werkstuk te schrijven over zo'n groot land en zijn bewoners, zonder dat je er ooit bent geweest. Petje af, Linda!
Laatst gewijzigd door Petra/VS op 06 mei 2007, 02:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Linda1989
Amerika-ontdekker

Bericht door Linda1989 »

Het is inderdaad best moeilijk, maar ach... hoort erbij als je gymnasium doet he ;) Ik moet ook nog iets schrijven over de complementariteit en transferability tussen Amerika en NL.. Maar ik zie het verschil niet helemaal tussen complementariteit en "pull factoren", tis bijna hetzelfde :roll: Of ik heb het weer eens verkeerd begrepen :whistling:
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Linda1989 schreef:Maar ik zie het verschil niet helemaal tussen complementariteit en "pull factoren", tis bijna hetzelfde :roll: Of ik heb het weer eens verkeerd begrepen :whistling:
Waar ik nu in ons specifieke geval aan denk: Amerika heeft voor ons heel wat 'pull factoren', o.a. de job die mijn man daar zou kunnen doen.
Een complementaire factor, dus: één die ik belangrijk vind, maar die zeker nooit een hoofdreden zal vinden om te verhuizen, maar wel een zeer aangenaam logisch gevolg van een verhuis naar Amerika, is de scholing van onze zoon:
in België krijgt hij een heel traditionele scholing in een streng Jezuïetencollege waar de nadruk zeer sterk ligt op kennis vergaren (en omgaan met elkaar en je ten dienste stellen van de maatschappij). In Amerika zou die basis een mooie aanvulling krijgen omdat de klemtonen daar anders liggen: men vergaart er ook kennis, maar op een gans andere manier, op zijn leeftijd zou hij al heel wat zelfstandige werkstukken gemaakt hebben in Amerika, terwijl dit nu toch nog beperkt is gebleven. De manier van omgaan met leerstof is ginder anders dan hier, en juist dat proeven dan die twee werelden vind ik aantrekkelijk.

Een Amerikaan zal, denk ik, nooit als 'pull factor' aanhalen dat hij gaat verhuizen omdat zijn kind dan een andere taal gaat leren. En misschien gaat dit niet echt op voor Nederland, omdat het Nederlands als taal niet zo'n geweldige aantrekkingskracht uitoefent op een Amerikaan (wegens economisch niet relevant genoeg, veronderstel ik). Maar ik zie wel dat de Amerikanen in België het intessant vinden dat hun kind hier Frans leert (omdat dat onze tweede taal is, dus kinderen krijgen die al van in de lagere school, of, als men naar Wallonië trekt of streken in Brussel, waar er dus heel veel Amerikanen zitten, reeds van in de kleuterklas). Dat is dus een complementaire factor.

(zo zou ik het verschil tussen pull en complementair interpreteren, 'k weet niet of jou docent dat ook zo bedoelde?)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

kastelke schreef:...een streng Jezuïetencollege ...
Zijn dat goede scholen? In ons dorp is er ook een vrij strenge katholieke school, en die staat bij iedereen bekend als "de beste school". Daarom sturen ouders hun kind graag naar die school, ook als ze niet katholiek zijn. Omdat katholieke scholen in de U.S. allemaal partiuliere scholen zonder overheidssteun zijn, is het niet gratis. Het schoolgeld is echter redelijk (ca. $3000 per jaar), en door velen wel op te brengen.

--john
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

JohnNJ schreef:
kastelke schreef:...een streng Jezuïetencollege ...
Zijn dat goede scholen?
John, ik zal je via een PB antwoorden. Het zou ons te ver van het eigenlijke topic brengen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
TedjevanEs
Amerikakenner

Bericht door TedjevanEs »

Linda,

Je hebt aardig wat reacties op dit topic.
Maar zoals Petra ook al eerder zei, Amerikanen gaan alleen naar Nederland voor hun werk of voor een geliefde. (zoals mijn vrouw een aantal jaar).
Het zou misschien leuker zijn om te horen dat Amerikanen graag naar NL gaan vanwege de betere voorzieningen en/of tolerantie (die inderdaad tegenvalt, ondanks wat vele Nederlanders willen geloven).
Maar het is en blijft toch Amerika wat voor velen gezien word als het land van de mogelijkheden (dus ook door sommige slimme :wink: Nederlanders). Dit is een grapje, dus niet boos worden aub...
Maar Amerikanen die NL als een land van mogelijkheden zien? Ik ben ze nog nooit tegen gekomen.
sorry

zonnige groet, Dennis
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Degenen die het huis waarin we in NL woonden na ons huurden was een gepensioneerd Amerikaans stel; ze hadden al eens in Nederland gewoond via militaire service en dat was hun zo goed bevallen dat ze in Nederland verder wilden na hun pensioen. Of ze gebleven zijn weet ik niet.
Verder ken ik alleen Amerikanen die voor hun werk of school in Nederland gewoond hebben.

Je kunt ook eens op het forum van de Undutchables kijken en je vraag stellen. http://www.theundutchables.com/meet.html
Ik heb er al lang niet gelezen, maar er waren daar toen ook Amerikanen die in Nederland wonen.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer