(Flying Blue) American Express creditcard

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
kwarktaart
Amerikakenner
Berichten: 424
Lid geworden op: 21 jun 2021, 09:53
Aantal x V.S. bezocht: 57

Re: (Flying Blue) American Express creditcard

Bericht door kwarktaart »

Dankje @redeye
Ik ga proberen uit te vinden wat de conversie is. Ik krijg nu met mijn fb amex platinum 1,5 mijl per uitgegeven euro. Zou het jammer vinden als dat minder is bij de reguliere amex platinum. Aan de andere kant wil ik ook niet alleen aan de KLM gebonden zijn.
kwarktaart
Amerikakenner
Berichten: 424
Lid geworden op: 21 jun 2021, 09:53
Aantal x V.S. bezocht: 57

Re: (Flying Blue) American Express creditcard

Bericht door kwarktaart »

Ik vond dit stuk online wat veel informatie geeft over de verschillen tussen amex fb en amex regulier:
https://www.ikvliegveel.nl/american-express-kaarten/

Misschien helpt het anderen ook.

Ik ben wel een beetje in dubio, want ik vind €780 per jaar aan de amex platinum wel erg veel. Die voordelen haal ik er niet uit, want de lounge toegang is voor ons niet weggelegd omdat de kinderen hier bij mee kunnen. Ik twijfel nu of ik uberhaupt de platinum moet houden of wellicht net zo goed kan overstappen naar de gold (regulier danwel de fb gold).

Adviezen/ervaringen op dit gebied zijn zeker welkom. Dank vast daarvoor.
Gebruikersavatar
dejong89
Amerika-expert
Berichten: 2055
Lid geworden op: 18 jan 2015, 15:21
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: (Flying Blue) American Express creditcard

Bericht door dejong89 »

Als je de kosten er niet uithaalt, dan is het toch zone van je geld? Ik betaal nu 27,50 per maand. Dat is nog acceptabel. Daarbij hou ik ook rekening met de reisverzekering , die koste mij via SNS ook 11 euro in de maand.
Ik hou zelf mijn FB platinum aan tot eind november. Dan heb ik hem precies een jaar en vang ik ook nog eens de 60XP. Als deze netjes op dezelfde dag/week worden gestort als vorig jaar dan ben ik FB gold. Dat is voor mij een groot voordeel.

De 2 aangevraagde gold kaarten heb ik gisteren opgezegd. Zoals verwacht krijg ik geen 30XP cadeau omdat ik al een FB platinum kaart in mijn bezit heb. Jammer, maar het heeft mij uiteindelijk wel 180.000 FB miles opgeleverd. :mrgreen:
https://jiltkrista89.wordpress.com/
________________________________________
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep, kom terug!
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5792
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: (Flying Blue) American Express creditcard

Bericht door bedeve »

De conversie Amex Reward Punten - Flying Blue Miles is 80 %
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
kwarktaart
Amerikakenner
Berichten: 424
Lid geworden op: 21 jun 2021, 09:53
Aantal x V.S. bezocht: 57

Re: (Flying Blue) American Express creditcard

Bericht door kwarktaart »

Dank @dejong89 en @bedeve
Ik denk dat ik dan na de zomervakantie switch naar amex gold. Hoe regelen jullie het altijd als je switcht? Gewoon bellen met amex? Of via de chat? En dan aangeven dat je wil switchen of zeggen jullie je huidige kaart open vragen dan opnieuw de andere kaart aan?
Mies2301
Amerikakenner
Berichten: 484
Lid geworden op: 21 aug 2012, 09:41
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: (Flying Blue) American Express creditcard

Bericht door Mies2301 »

Ik belde vroeger voor die omzetting. Via chat nog niet geprobeerd.
Via bellen gaat het best makkelijk
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5792
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: (Flying Blue) American Express creditcard

Bericht door bedeve »

Ik heb dat nooit gedaan .Wel beiden tegelijkertijd gehad.
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
kwarktaart
Amerikakenner
Berichten: 424
Lid geworden op: 21 jun 2021, 09:53
Aantal x V.S. bezocht: 57

Re: (Flying Blue) American Express creditcard

Bericht door kwarktaart »

@Mies2301 kon je je gespaarde miles dan gewoon overhevelen naar je nieuwe kaart? De miles die nog niet op je fb account staan bedoel ik in dat geval
Mies2301
Amerikakenner
Berichten: 484
Lid geworden op: 21 aug 2012, 09:41
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: (Flying Blue) American Express creditcard

Bericht door Mies2301 »

@kwarktaart ik ging van een KLM branded card naar normale Platinum card. FB miles zijn gewoon gestort en met de platinum card de normale Amex punten gaan sparen.
Gebruikersavatar
dejong89
Amerika-expert
Berichten: 2055
Lid geworden op: 18 jan 2015, 15:21
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: (Flying Blue) American Express creditcard

Bericht door dejong89 »

Wie zich aanmeldt voor het loyalty programma van Accor hotels krijgt als welkomstcadeau na zijn 1e nacht of 1e vlucht met KLM / Air France , 10XP cadeau. Wist ik niet maar wie weet heeft iemand hier ook wat aan

https://all.accor.com/loyalty-program/p ... x.nl.shtml
https://jiltkrista89.wordpress.com/
________________________________________
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep, kom terug!
Elbeannie
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 apr 2019, 10:43
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: (Flying Blue) American Express creditcard

Bericht door Elbeannie »

Goedemiddag allemaal,

Ik ben op zoek naar advies over het volgende;
-4 jaar lang Flying blue Silver, jaarlijks 10 vluchten (zakelijk en privé 8 van de 10 is KLM)
-1k per maand aan kosten gemiddeld voor overnachtingen, eten, etc op de credit-card van de Rabo
-100k miles
-Ook de komende jaren zal ik nog wel veel vliegen

Ik denk dat het tijd gaat worden om meer miles te gaan sparen door gebruik van FB-Card of Amex-card.

Wat zouden jullie doen?
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5792
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: (Flying Blue) American Express creditcard

Bericht door bedeve »

Al lezende denk ik aan twee dingen ;
Je creditcard omzetten in twee delen.
1. American Express Flying Blue Card.
2. Mastercard black van ICS.

Die FB Gold van Flying Blue geeft je 30 XP punten per jaar.
Als je met een voorkeur voor KLM veel ( gaat ) vliegt /Vliegen ben je met die support snel Flying Blue Gold Member en heb je ook een behoorlijke support om dat te blijven.
FBGold geeft je op Schiphol een snellere weg naar security.
Het geeft je een Sky Priority status met voorrang bij boarding en toegang tot heel veel lounges.
Daarnaast heb je met de Amex FB Gold een prima reis/ annuleringsverzekering .
En de FBGold status geeft je toegang tot SKY lounges en die waar Sky Team een contract mee heeft.
Zo kom je op LAX terecht in een Oneworld lounge...

De ICS Mastercard Black geeft je als voordeel een verzekering op hetzelfde niveau zodat je onafhankelijk van de kaart waar je mee betaald goed verzekerd bent onderweg .
Stel je voor dat je regelmatig in Spanje komt ; dan kun je met de Amex eigen maar weinig...

Daarnaast geeft de MCB je een Priority Pass Prestige krijgt.
Die krijg je bij Amex niet !
Waarom de Priority Pass als je ook Sky Lounges toegang hebt.?
Omdat je met Sky Priority op pad ook bij lounges komt waar je geen toegang hebt.
Een voorbeeld daarvan is LAS waar je niet op basis van je status bij de vliegmij toegang hebt.

Een link voor meer info over de ICS Black vind je hier onder ..
https://www.icscards.nl/mijn-card/upgra ... card-black

Een link voor met referral voor een Amex Flying Blue Card heb ik je via PB gestuurd .
Vragen zijn welkom
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
marcie216
Amerikafan
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 aug 2017, 09:23

Re: (Flying Blue) American Express creditcard

Bericht door marcie216 »

Onze vakantie komt er aan en we hebben een Amex Gold Card.

MIjn partner had ook altijd een Amex Gold card (via mijn account, dus als extra pas), maar dat is een tijdje geleden in een green card in haar account. Nu lijkt het me misschien overbodig, maar wil de vraag wel stellen:

Wij moeten dus eigenlijk alles betalen met de Gold card van mij, want de green card heeft minder uitgebreide verzekeringen. Maar vroeger had ze dus zelf ook de goede verzekeringen en nu na de wijzigingen is haar kaart dus eigenlijk een beetje overbodig? Omdat we dus de hotels en auto's allemaal met de gold moeten betalen. Of zitten dezelfde voorwaarde van mijn gold card op haar green card, omdat ze die via mijn gold card heeft gekregen?

Edit: indien de voorwaarde inderdaad gewoon van de Green card gelden, moeten we de autohuur even van naam gaan wijzigen.
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5792
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: (Flying Blue) American Express creditcard

Bericht door bedeve »

Je maakt er wel groene / gold soep van @marcie216 ....
Haal de warboel ,maar eens uit elkaar.
De Amex FB en de de " klassieke " Amex kaarten , zoals de green card , zijn totaal verschillende produkten.

Bij het betalen van de maandelijkse rekening en vwb de verzekeringsvoorwaarden is er maar een persoon van belang bij Amex : de feitelijke card houder.
Nevenkaarten doen vwb de voorwaarden niet terzake.

Wil je de bij de AMex FB Gold behorende reis/ annulerings verzekering incl medische kosten hanteren als jouw reisverzekering ( Top !) dan boek je je meest belangrijke reiselementen zoals ticket en autohuur met die Gold card.

Tip van mij,

Print de verzekeringsvoorwaarden eens uit en lees het eens goed door.
Ik heb dat op een winterse dag gedaan met 3 verschillende verzekeringen en wist daardoor dat ik met die FB Gold goed zat.

https://www.americanexpress.com/content ... oorwaarden
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
marcie216
Amerikafan
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 aug 2017, 09:23

Re: (Flying Blue) American Express creditcard

Bericht door marcie216 »

Ja het is inderdaad een wazig verhaal.

M.b.t. verzekeringsvoorwaarde weet ik genoeg, die heb ik inderdaad doorgelezen en op basis daarvan wat aanpassingen gedaan op mijn eigen reisverzekering.

Het verwarrende is dat wij 2 gold cards thuis hebben, waarvan 1 dus feitelijk gewoon een Green Card is. Maar dan moeten we inderdaad erop letten alles te betalen met de 'hoofdkaart' en zullen we even de naam wijzigen bij Alamo zodat dat niet voor problemen zorgt.
Gebruikersavatar
dejong89
Amerika-expert
Berichten: 2055
Lid geworden op: 18 jan 2015, 15:21
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: (Flying Blue) American Express creditcard

Bericht door dejong89 »

Geen idee of dit al bekend was maar via Transavia spaar je ook XP met hun standaard ticket.
Er zijn regelmatig goedkope tickets te vinden vanaf Rotterdam/Eindhoven en je spaart per enkele reis 8XP.
Een retourtje levert je dus al snel 16XP op. Wellicht intereressant voor diegene die nog XP te kort dreigen te komen voor Silver/Gold
https://jiltkrista89.wordpress.com/
________________________________________
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep, kom terug!
love Flo
Amerika-ontdekker
Berichten: 60
Lid geworden op: 09 sep 2019, 12:56
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: (Flying Blue) American Express creditcard

Bericht door love Flo »

Beste ervaringsdeskundigen :angel:

Wij zijn aan het nadenken over onze eerste American Express card, maar er staat zo veel informatie in dit topic dat we het overzicht een beetje kwijt zijn.
We zijn inmiddels zo ver dat we denken dat een normale Amex onze voorkeur heeft. Dit omdat we meestal vanuit Dus of Fra vliegen en meestal niet met KLM. We willen graag een tweede kaart voor partner erbij, punten sparen met dagelijkse uitgaven en reizen (1 á 2 keer per jaar naar Amerika en hotelovernachtingen in Europa) en daarnaast een businesscard voor ons bedrijf erbij nemen.
We zijn pas net achter de voordelen van deze kaarten gekomen, dus helaas kunnen we al geen punten meer sparen op onze vliegtickets en villahuur van juli dit jaar, maar de rest willen we wel graag met de kaarten betalen.

We twijfelen over de Gold en de platinum card (met referral, want dan krijg je een hoger startsaldo/miles/rewards??).
De eerste vraag: Ik denk dat ik zelf al het antwoord weet, maar dit is de beste creditcard om voordelen uit te halen als je in Nederland woont, toch?

Edit: Hoe zit het nu met de rewards die je bij Amex spaart. Kun je daar nu wel rechtstreeks tickets mee boeken of moeten die altijd omgezet worden naar FB miles of miles van een andere alliantie (tegen die 80% regel)?

En nog een vraag: Als we nu een platinum kaart aanschaffen. Kunnen we dan in juli wel gebruik maken van de luchthaven lounges of moet de boeking gedaan zijn met de amex?

Hebben jullie verder tips voor een leek zoals ik?
Onze reizen naar de USA:
Florida, West USA, New York en Hawaii
Mies2301
Amerikakenner
Berichten: 484
Lid geworden op: 21 aug 2012, 09:41
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: (Flying Blue) American Express creditcard

Bericht door Mies2301 »

love Flo schreef:
03 jun 2023, 11:13
We twijfelen over de Gold en de platinum card (met referral, want dan krijg je een hoger startsaldo/miles/rewards??).
De eerste vraag: Ik denk dat ik zelf al het antwoord weet, maar dit is de beste creditcard om voordelen uit te halen als je in Nederland woont, toch?
Dat klopt, de Amex geeft de meeste voordelen, maar de platinum is wel gelijk de duurste credit card.
love Flo schreef:
03 jun 2023, 11:13
Edit: Hoe zit het nu met de rewards die je bij Amex spaart. Kun je daar nu wel rechtstreeks tickets mee boeken of moeten die altijd omgezet worden naar FB miles of miles van een andere alliantie (tegen die 80% regel)?
Je moet punten overboeken. Als je vaker bij Hilton overnacht, kan je de punten 1-1 doorzetten naar Hilton Honors. KLM, Krisflyer en nog wat andere maatschappijen hebben inderdaad die 5 - 4 regeling en Delta geloof ik 3-1. Tickets boeken doe je bij de luchtvaartmaatschappij zelf.

love Flo schreef:
03 jun 2023, 11:13
En nog een vraag: Als we nu een platinum kaart aanschaffen. Kunnen we dan in juli wel gebruik maken van de luchthaven lounges of moet de boeking gedaan zijn met de amex?
Je krijgt bij de normale platinum Privium voor de hoofdkaart houder en de 2de platinum kan dan partner Privium krijgen. Die kaart moet je hebben voordat je in Amsterdam de privium lounges in kan.
Je krijgt ook nog priority pass erbij, daar kan je op elk vliegveld een of meerdere lounges in, zie de priority pass app voor een overzicht.

Qua referral, helaas is er op dit moment geen spectaculaire actie. Volgens mij krijgt een nieuwe klant via referral nu 15.000 punten.

Mocht je een referral willen, stuur maar een PM, dan stuur ik de link.
love Flo
Amerika-ontdekker
Berichten: 60
Lid geworden op: 09 sep 2019, 12:56
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: (Flying Blue) American Express creditcard

Bericht door love Flo »

@Mies2301
Dankjewel, dat geeft wat duidelijkheid!
Door jouw uitleg en doordat er nu niet veel rewardpunten te verdienen zijn met een referral, gaan we waarschijnlijk toch voor de FB platinum. De aanbieding hiervoor is tijdelijk 30 000 miles bij besteding van 3000 euro in de eerste 3 maanden en het eerste jaar 50% korting.
Zou ik nog meer krijgen door een referral?
Onze reizen naar de USA:
Florida, West USA, New York en Hawaii
Gebruikersavatar
dejong89
Amerika-expert
Berichten: 2055
Lid geworden op: 18 jan 2015, 15:21
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: (Flying Blue) American Express creditcard

Bericht door dejong89 »

@love Flo

Op dit moment niet. Maar, er zijn natuurlijk trucjes om ten tijde van een hogere bonus snel extra miles te verdienen!
Ik heb je een PB gestuurd met mijn refferal.
https://jiltkrista89.wordpress.com/
________________________________________
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep, kom terug!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer