Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Moordcijfer in USA

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Raalv
Amerika-newbie

Moordcijfer in USA

Bericht door Raalv »

Hallo allemaal ik ben nieuw hier op dit forum, het ziet er allemaal erg mooi uit.
Maar ik zal gelijk ter sprake komen; ik moet op school een ''spreekbeurt'' maken over het hoge moordcijfer in USA.
Ik heb bv de film Bowling for Columbine gezien maar dat is van 1 kant gezien over een volgens mij heel ingewikkeld onderwerp.
Ik zou graag veel meer informatie, meningen of reacties van jullie horen aangezien jullie in Amerika wonen of gewoond hebben.

Ik zit trouwens in 5 havo.

Groeten
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Hoi Raalv,

Ja, goed van je, dat je Bowling for Columbine niet als de end all, be all ziet. Hier is een goed artikel om daarover te lezen: http://www.spinsanity.org/columns/20021119.html (ik vind deze Spinsanity site geloofwaardig, omdat ze zowel linkse als rechtse dingen aan de kaak stellen)

Dat neemt niet weg, natuurlijk, dat er een grote korrel waarheid in die film zit, alleen al, dat het aantal schietmoorden wel erg hoog is in dit land in vergelijking met andere landen.

Ik kan je geen verklaring geven, want ik heb geen sociologisch onderzoek gedaan naar de redenen. Ik kan je wel mijn ervaring geven, als zijnde woonachtig vlakbij Washington, waar jaarlijks zo'n 250 moorden plaatsvinden. Veel te veel voor een stad met 580.000 inwoners.

Het overgrote deel van die moorden gebeuren na zonsondergang en in het Noord-oosten van de stad en het overgrote deel is als gevolg van gangs en drugs.

In de 20 jaar, dat ik hier in Virginia woon, heb ik een keer een moord meegemaakt hier in onze woonplaats (20.000 inwoners). Dit was een inbraak/moord. De politie hier raakt al opgewonden, als iemand er vandoor gaat zonder zijn benzine te betalen, zo weinig hebben ze verder te doen.

Het is dus ontzettend plaats gebonden. En goddank (even afkloppen), gebeuren schoolschietpartijen ook niet om de haverklap.

Verder lijkt het in de media alsof iedereen hier een schietwapen bezit en persoonlijk ken ik niemand, die er een heeft. Dat kan heel anders zijn in andere delen van het land, maar het is dus niet universeel een feit.

Maar dit is allemaal anecdotische informatie. Misschien vind je factuele informatie bij de websites hieronder:
http://www.fbi.gov

http://www.ohiou.edu/researchnews/resea ... icwoe.html

http://www.nra.org (de organisatie die het "right to bear arms" verdedigt, de National Rifle Association)

Wat belangrijk is te weten, denk ik, is dat je, als je hier woont, weet in welke wijken je niet moet komen. Verder zijn de steden overdag over het algemeen net zo veilig als welke andere grote stad dan ook. En erbuiten is het net als in Nederland, er gebeurt heus wel eens wat, maar over het algemeen is het erg veilig.

Ik hoop, dat je hier wat aan hebt. Ik ben natuurlijk maar een ervaring in 280 miljoen, dus ik hoop, dat anderen ook reageren.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
muffles
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door muffles »

Voor Marshfield, Wisconsin geld hetzelfde als Virginia. Drie moorden in de totale geschiedenis van het dorp. Duidelijk is dus dat de grootte er ook mee te maken heeft en de hoeveelheid "gangs" in de plaats.
Een nadeel van een laag misdaadcijfer is wel dat de politie zich druk maakt om allerlei onbenulligheden zoals "jaywalking" of "trespassing". Domestic violence is wel hoog in Marshfield.

Wat betreft wapens.. die zijn er hier wel veel. Dit heeft vooral te maken met het feit dat veel mensen jagen in de koude winters om vlees op de tafel te kunnen zetten. Ik zal persoonlijk nooit aan wapens wennen, maar het is in ieder geval zo dat niet iedereen een wapen heeft om moorden te plegen.
eaglelgae
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

ervaring

Bericht door eaglelgae »

mijn ervaring met de wapens in de VS komt vooral door contacten met mensen waarmee ik gewerkt heb in Washington State, het kust gedeelte. Veel mensen in die streek gaan heel makkelijk met wapens om en denken er heel licht over. Dit verschilt heel veel per persoon, maar in het algemeen werd er in die streek veel lichter over wapens gedacht dan de "algemene Nederlander" gewend is. Dit ligt voor een groot deel in de opvoeding en de plaatselijke normen en waarden. Ook de omgeving speelt hierbij een rol. Een groot afgelegen gebied waar niemand komt behalve jagers en stropers zal meer mensen bevatten die licht over wapens denken dan een toeristisch gebied. Dat is mijn ervaring, misschien dat je er iets mee kunt. Veel succes met je werkstuk!
Raalv
Amerika-newbie

Bericht door Raalv »

Bedankt guys!
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer