Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Nieuws: Senate bill gives Americans preference for tech jobs

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

JohnNJ schreef:
dora schreef:Een meer recent artikel over the paygap tussen mannen en vrouwen:

http://news.yahoo.com/s/ap/20070423/ap_on_bi_ge/pay_gap

Dora
Waarin: "The group said that portion of the gap is "likely due to sex discrimination." "

Daar geloof ik niets van. De belangrijkste reden voor het verschil is volgens mij dat vrouwen aanzienlijk zijn oververtegenwoordigd in ouwehoerdisciplines en kletsvakken, zoals communicatiestudies en vrijetijdskunde.
--john
De volledige quote is deze:
Even after controlling for hours, occupation, parenthood, and other factors known to affect earnings, the study found that one-quarter of the pay gap remains unexplained. The group said that portion of the gap is "likely due to sex discrimination."
Occupation is er dus in meegenomen.

Dora
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

dora schreef:
De volledige quote is deze:
Even after controlling for hours, occupation, parenthood, and other factors known to affect earnings, the study found that one-quarter of the pay gap remains unexplained. The group said that portion of the gap is "likely due to sex discrimination."
Occupation is er dus in meegenomen.
Het artikel van de Baltimore Sun gaat over hetzelfde onderzoek.

http://www.baltimoresun.com/news/nation ... 8374.story

In het artikel van de Baltimore Sun is die 25% opeens 12% geworden:
Controlling for the number of hours worked, parenthood and other factors, college-educated women still earned 12 percent less than their male peers, according to the report, suggesting that "the effects of gender discrimination are cumulative."
Men zou eigenlijk het originele rapport moeten zien. Het is mij niet duidelijk wat ze nu precies hebben vergeleken. Dat "college-educated women" 12% minder verdienen dan "college-educated men" kan best kloppen, maar of dat het gevolg van discriminatie is, is maar de vraag, vooral als men de volgende aanbeveling ziet: "The authors urge colleges to encourage women to consider scientific and technological majors and to aim for higher-earning jobs in those fields."

--john
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

Het orginele raport staat hier, maar je moet het aanvragen:

http://www.aauw.org/newsroom/presskits/payGap.cfm

Volgens mij zegt het yahoo artikel dat 25% van het verschil niet verklaard kan worden (behalve met discriminatie) en in de Baltimore Sun dat uiteindelijk 12 % totaal verschil niet te verklaren is. Zijn dus niet dezelfde percentages.

Maar dit artikel is duidelijker http://www.time.com/time/business/artic ... 29,00.html
Yahoo heeft het over 1 jaar na college (totaal verschil 20% -> 5% na contole voor bekende effecten, een kwart dus), en Baltimore Sun over 10 jaar na college (totaal verschil 31% -> 12% na controle).

Deze quote is wel triest:
One year after graduation, female engineers make 95% of what male engineering majors do, and women who majored in math earn only 76% of what their male counterparts earn.
Komen we toch weer terug op dit:
One possible explanation offered by the study: "Women expect less and negotiate less pay for themselves than do men." Linda Babcock agrees. An economics professor at Carnegie Mellon and co-author of Women Don't Ask: Negotiation and the Gender Divide, she points to a host of cultural factors that influence women's expectations and actions practically from the day they are born. As the founder of Carnegie Mellon's PROGRESS (Program for Research & Outreach on Gender Equity in Society), Babcock is developing ways to teach negotiation skills to women and girls. One such tool is the Girls Scouts' new negotiation badge, launched last fall, which girls can earn after completing a seminar on negotiation skills.
En dat speelt bij H1Bers misschien ook een rol.

Dora
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

dora schreef:Het orginele raport staat hier, maar je moet het aanvragen:

http://www.aauw.org/newsroom/presskits/payGap.cfm

Volgens mij zegt het yahoo artikel dat 25% van het verschil niet verklaard kan worden (behalve met discriminatie) en in de Baltimore Sun dat uiteindelijk 12 % totaal verschil niet te verklaren is. Zijn dus niet dezelfde percentages.

Maar dit artikel is duidelijker http://www.time.com/time/business/artic ... 29,00.html
Yahoo heeft het over 1 jaar na college (totaal verschil 20% -> 5% na contole voor bekende effecten, een kwart dus), en Baltimore Sun over 10 jaar na college (totaal verschil 31% -> 12% na controle).

Deze quote is wel triest:
One year after graduation, female engineers make 95% of what male engineering majors do, and women who majored in math earn only 76% of what their male counterparts earn.
Misschien is dit te verklaren uit het volgende: "Even among those with the same technical degree, such as mathematics, women graduates often become teachers, earning less than men who move into industry, Hill said."
Komen we toch weer terug op dit:
One possible explanation offered by the study: "Women expect less and negotiate less pay for themselves than do men." Linda Babcock agrees. An economics professor at Carnegie Mellon and co-author of Women Don't Ask: Negotiation and the Gender Divide, she points to a host of cultural factors that influence women's expectations and actions practically from the day they are born. As the founder of Carnegie Mellon's PROGRESS (Program for Research & Outreach on Gender Equity in Society), Babcock is developing ways to teach negotiation skills to women and girls. One such tool is the Girls Scouts' new negotiation badge, launched last fall, which girls can earn after completing a seminar on negotiation skills.
En dat speelt bij H1Bers misschien ook een rol.
Ik ken wel een onderzoek dat zich richtte op de salarisverschillen bij jongere academici (tot 40 jaar) in vergelijkbare functies. Daaruit kwam naar voren dat er nog wel een verschil is, maar dat dit verschil minder dan 2.5% bedraagt.

Het lijkt me niet dat die 12% is volgens in hoofdzaak aan sexediscriminatie valt toe te schrijven. Bij overheden, in het onderwijs en bij universiteiten zijn er geen verschillen, behalve de verschillen die kunnen zijn veroorzaakt door een discriminerend promotiebeleid. Ik weet uit eigen ervaring dat het omgekeerde bij staatsuniversiteiten ook voorkomt: Men geeft bij promoties de voorkeur aan een vrouw, vanwege het beleid van affirmative action. Soms is er zelfs een ongeschreven eis dat de functie door een vrouw moet worden vervuld.

Het bedrijfsleven past er wel voor op om vrouwen (of ouderen) anders te behandelen, want een class action kan hen enorm veel geld kosten. Ik heb verschillen van 12% op grond van sexe in het bedrijfsleven nog nooit meegemaakt. Wel heb ik gezien dat jonge vrouwen bij promoties niet de eerste keus waren vanwege te verwachten maternity leave.

H-1B-krachten in de IT-sector verdienen ongeveer 30 tot 35% minder dan vergelijkbare Amerikaanse krachten, zo blijkt uit enquetes. Hoe het met vrouwen op een H1-B zit weet ik niet. Nooit wat over gehoord.

Die American Association of University Women is er overigens tevens op uit politiek te bedrijven. Aan het einde van het artikel in de Baltimore Sun gaat het over: "equal pay for comparable but not identical jobs". Dat klinkt nogal onheilspellend.

--john
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

JohnNJ schreef:[Ik ken wel een onderzoek dat zich richtte op de salarisverschillen bij jongere academici (tot 40 jaar) in vergelijkbare functies. Daaruit kwam naar voren dat er nog wel een verschil is, maar dat dit verschil minder dan 2.5% bedraagt.

Het lijkt me niet dat die 12% is volgens in hoofdzaak aan sexediscriminatie valt toe te schrijven.

--john
Het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat uiteindelijk deze 12% toe te schrijven is direct of indirect aan sex discriminatie. Dat vrouwen kinderen kunnen baren blijft toch altijd in het achterhoofd zitten van een werkgever met betrekking tot promoties, extra opleiding aanbieden, etc. Met een man loopt een bedrijf gewoon een kleiner risico.

Dora
marcuscj
Amerikakenner

Bericht door marcuscj »

De meeste vrouwen werken liever voor een man dan een andere vrouw.
This is part of the problem.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer