CUBA en ESTA

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

CUBA en ESTA

Bericht door Marcopstal »

Cuba werd in januari 2021 door de VS aanzien als sponsorstaat van terrorisme.
Waar men blijkbaar maar weinig bij stil staat is dat dit met zich meebrengt dat je niet meer met een ESTA naar de VS mag als je Cuba bezocht heb maar verplicht een Visum nodig hebt.

Van de DHS site:

If a traveler is found to have visited a country designated as State Sponsor of Terrorism, the traveler is no longer eligible to participate in the Visa Wavier Program and must apply for a visa to enter the United States. The United States Department of State most recently designated Cuba as a State Sponsor of Terrorism on January 12, 2021.

Je kan natuurlijk het risico nemen, maar indien men er om wat voor reden achter komt dat je niet in regel bent dan heb je uiteraard een groot probleem.

Hetgeen momenteel verre van duidelijk is dat is of dit geld voor bezoeken na 12 januari 2021 of gewoon bezoeken naar CUBA zonder specifieke data (ooit eens geweest dus).
Laatst gewijzigd door Dude op 07 aug 2022, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onderwerp verplaatst naar tijdelijke visa
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14282
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: CUBA en ESTA

Bericht door Coyote »

Ik las de discussie hierover op FB.

Het is natuurlijk de vraag in hoeverre men dat in Amerika kan weten/constateren als je inmiddels een nieuw paspoort hebt.

Maar op zich wel interessant omdat het volgens mij nergens naar voren komt bij de aanvraag van een ESTA. Dus bij de aanvraag van een ESTA doe je volgens mij niets fout als je toch gewoon ESTA aanvraagt. Kan me voorstellen dat de meesten (nog) niet van deze regel afweten. Ik had er nl. nog niet eerder van gehoord.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: CUBA en ESTA

Bericht door Marcopstal »

Het duikt nu wel plots een beetje overal op.

Probleem wat ik zie is dat wie niet echt in orde is misschien wat nerveuzer zal zijn en dat kan dan wel al eens opgemerkt worden aan de immigratie waardoor de bal aan het rollen gaat.

Zolang we van niets wisten had ook niemand het gevoel dat er een probleem zou kunnen zijn.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14282
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: CUBA en ESTA

Bericht door Coyote »

Klopt, maar ik moet de eerste verhalen nog lezen van mensen die hierdoor de toegang tot Amerika geweigerd werd. Via via wordt dit nu bekend maar ik denk dat niemand hier de afgelopen 1,5 jaar bij stil gestaan heeft bij de aanvraag van een ESTA.

Ik denk dat het pas interessant wordt als mensen ook echt teruggestuurd worden.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1616
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: CUBA en ESTA

Bericht door BonnyR »

Hmmmm....net m'n paspoort gecheckt. We waren in juni 2018 in NY, in september in Cuba met dus stempel in het paspoort. We zijn voor het laatst in 2019 in Amerika geweest. Maar zo te lezen was deze regel toen nog niet van toepassing. Met dit paspoort moet ik nog wel jaren vooruit(2028)
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1616
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: CUBA en ESTA

Bericht door BonnyR »

Inmiddels aantal sites gecheckt. Het lijkt toch te gaan of je " ooit" in Cuba bent geweest. Las ook ergens een verzoek van de Cubaanse regering om van deze lijst geschrapt te worden. Ik heb zelf nog niet doorgeklikt op de officiële site voor een Esta aanvraag, maar vraag me dus af of Cuba inmiddels toegevoegd is aan het rijtje van landen. Dan zul je dus inderdaad de gok niet meer nemen met ook nog een Cuba stempel in je paspoort.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: CUBA en ESTA

Bericht door Marcopstal »

Nee, Cuba is aan dat lijstje niet toegevoegd.
Je zou dus de gok kunnen wagen.
Ik zie vooral kans tot problemen wanneer er aan de immigratie vragen gesteld worden en men nerveus wordt (of al op voorhand is). Dat zijn zaken die men merkt. De wetenschap op zich dat je niet 100% in orde bent kan ervoor zorgen dat je nerveus bent.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
GoBucks
Amerikakenner
Berichten: 564
Lid geworden op: 31 okt 2006, 21:23
Locatie: The Buckeye State

Re: CUBA en ESTA

Bericht door GoBucks »

@BonnyR : Kans is aanwezig dat jou Cuba stempel is opgevallen en genoteerd in je dossier bij je bezoek in 2019. Niemand die weet wat ze allemaal intikken op hun computer als je daar staat...
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7902
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: CUBA en ESTA

Bericht door Pete.Z »

Paspoort kan je verliezen……. :wink:
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: CUBA en ESTA

Bericht door Marcopstal »

Maar aantekeningen die in je dossier zijn gemaakt niet.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1616
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: CUBA en ESTA

Bericht door BonnyR »

Marcopstal schreef:
08 aug 2022, 12:02
Maar aantekeningen die in je dossier zijn gemaakt niet.
Ja, dat is wel een dingetje natuurlijk dat je het niet weet wat ze noteren. Kijk op het moment dat het niet als land genoemd staat in de Esta aanvraag, zou je het niet kunnen weten. Als het niet genoemd was op dit forum had ik het niet geweten, Esta heb ik altijd via de officiële site aangevraagd en als het daar niet nadrukkelijk genoemd staat zou het gewoon kunnen dat je het dus niet weet. Amerika reis zal dit jaar niet meer worden, maar ik houd het wel in de gaten hoe de ontwikkelingen verder gaan. En ben ook zeer benieuwd of er ook toegang geweigerd gaat worden om deze redenen. ( dus reizend op Esta en niet met Visum)

Heb net een stuk of 7 verschillende sites bekeken, die een Esta voor je kunnen aanvragen. Nergens zie ik nog een waarschuwing dat Cuba aan het lijstje landen is toegevoegd. Ook blijf ik het bijzonder vinden dat het wel als waarschuwing op de officiële Amerikaanse site staat, maar dat Cuba niet terugkomt in het landen lijstje. Via wat doorklikken kom je op deze pagina. Rechterrij, rechtsonder opmerking over Cuba https://esta.cbp.dhs.gov/faq?lang=en
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: CUBA en ESTA

Bericht door Marcopstal »

Ik verwacht niet dat het lijstje zal aangepast worden. De context (achtergrond) is ook niet identiek.
In principe verwacht men dat een burger de wetgeving kent. (dat is bij ons toch zo)
Op de site moet je inderdaad even zoeken, maar ook hier kan men zeggen dat het aan de aanvrager is om te bekijken of hij kan voldoen om op een ESTA (en dus zonder visum) te reizen.

Klaarblijkelijk zijn er nu ook wel al reisbureaus die dit onder de aandacht brengen.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
grouch
Amerika-ontdekker
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 feb 2022, 10:13

Re: CUBA en ESTA

Bericht door grouch »

BonnyR schreef:
08 aug 2022, 12:42

Heb net een stuk of 7 verschillende sites bekeken, die een Esta voor je kunnen aanvragen. Nergens zie ik nog een waarschuwing dat Cuba aan het lijstje landen is toegevoegd. Ook blijf ik het bijzonder vinden dat het wel als waarschuwing op de officiële Amerikaanse site staat, maar dat Cuba niet terugkomt in het landen lijstje. Via wat doorklikken kom je op deze pagina. Rechterrij, rechtsonder opmerking over Cuba https://esta.cbp.dhs.gov/faq?lang=en
De wet zegt dat ESTA is bedoeld om informatie te verkrijgen waarvan de Secretary of Homeland Security die noodzakelijk vindt om te kunnen bepalen of je naar de VS mag reizen. Er is geen vereiste dat ESTA alle voorwaarden van het VWP toetst. Bij het aanvragen van ESTA wordt ook altijd gezegd dat ESTA geen garantie is dat je wordt toegelaten.
Coyote schreef:
04 aug 2022, 20:45
Maar op zich wel interessant omdat het volgens mij nergens naar voren komt bij de aanvraag van een ESTA. Dus bij de aanvraag van een ESTA doe je volgens mij niets fout als je toch gewoon ESTA aanvraagt. Kan me voorstellen dat de meesten (nog) niet van deze regel afweten. Ik had er nl. nog niet eerder van gehoord.
Je kunt wel een ESTA krijgen maar nog steeds niet worden toegelaten tot de VS onder het Visa Waiver Programma (zie hierboven). Je kunt ook een ESTA aanvragen en daarna naar Irak reizen. De ESTA is 2 jaar geldig maar na het bezoek aan Irak mag je de VS niet binnenkomen onder het VWP.
Coyote schreef:
04 aug 2022, 21:29
Klopt, maar ik moet de eerste verhalen nog lezen van mensen die hierdoor de toegang tot Amerika geweigerd werd. Via via wordt dit nu bekend maar ik denk dat niemand hier de afgelopen 1,5 jaar bij stil gestaan heeft bij de aanvraag van een ESTA.
Op Tripadvisor staat het verhaal van iemand die van Cuba via de Bahamas en de VS naar Londen wilde vliegen, en na 5 uur ondervragen de toegang tot de VS werd ontzegd (al op de Bahamas vanwege preclearance).

Je kunt proberen naar de VS te reizen maar dat is niet zonder risico. Als je de toegang wordt geweigerd kun je in de toekomst geen ESTA meer krijgen, ook niet als Cuba weer van de lijst verdwijnt. Hetzelfde gebeurt er als je vragen niet naar waarheid beantwoordt. Aan de andere kant is er geen plicht om je bezoek naar Cuba zelf ter sprake te brengen, en als ze het over het hoofd zien en je toch wordt toegelaten bouw je geen unlawful presence op omdat je toelating rechtsgeldig is (Matter of Areguillin en Matter of Quilantan).
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: CUBA en ESTA

Bericht door Marcopstal »

Marcopstal schreef:
08 aug 2022, 14:28
Aan de andere kant is er geen plicht om je bezoek naar Cuba zelf ter sprake te brengen
Wat ik aan deze situatie nogal tricky vindt dat is de situatie van mensen die van dit Cuba verhaal op de hoogte zijn en bewust er voor kiezen om toch naar de VS te reizen op ESTA. Ergens in je achterhoofd is er dan een belletje welke aangeeft dat je eigenlijk met iets illegaals bezig bent en dat kan (zelfs onbewust) je gedrag veranderen waardoor er dan alarmbellen afgaan bij de immigratiebeambte en deze verdere vragen begint te stellen. Dus maw zonder dat je het zelf ter sprake brengt trigger je toch een alarm.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1616
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: CUBA en ESTA

Bericht door BonnyR »

Ik zou persoonlijk het risico niet nemen, helemaal niet met mijn Cuba stempel in m'n paspoort. Ik zou op dit moment toch zeker voor een visum gaan.
Hoewel met m'n pokerface heel vroeger met een lading geld in een krant geplakt over de grens ben gekomen en een keer met een zak gouden sieraden. 8) :lol: heb wel het idee, dat je in die tijd met een glimlach een heel eind kwam.
Laatst gewijzigd door markro op 17 aug 2022, 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd; een direct bovenstaand bericht in z'n geheel quoten is niet nodig.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Wouterkaas
Amerikafan
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 apr 2022, 16:01
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: CUBA en ESTA

Bericht door Wouterkaas »

Nog even mijn ervaring hier voor mensen die er informatie over zoeken:

Ik ben in 2018 naar Cuba geweest en heb de stempels nog in mijn paspoort. Vorige maand naar de VS en daarvoor gewoon mijn ESTA aangevraagd. Op de luchthaven is er niks van gezegd, ondanks dat de beambte gewoon door mijn paspoort heeft gebladerd. Van te voren heb ik er ook even over in de rats gezeten omdat ik vlak voor de vakantie achter deze regel kwam, maar het uitgangspunt lijkt te zijn dat je geweigerd kunt worden als je op of na 21 januari 2021 Cuba bezocht hebt, omdat het vanaf dat moment op de betreffende lijst is gezet. Als je daarvoor bent geweest zit je in principe goed.

Het kan natuurlijk dat je toch een overijverige beambte voor je hebt die er ineens wel een probleem van maakt, maar volgens mij is die kans heel klein en is het alternatief (een visum aanvragen) vrij duur.
Elizabeth Henry
Amerikafan
Berichten: 154
Lid geworden op: 09 sep 2020, 15:53
Aantal x V.S. bezocht: 17

Re: CUBA en ESTA

Bericht door Elizabeth Henry »

Inmiddels staat op de voorpagina van de esta site de vraag vermeld 'if I traveled to Cuba'. Dus zou het zeker serieus nemen.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: CUBA en ESTA

Bericht door Dutchess »

Wouterkaas schreef:
19 okt 2022, 17:08
het uitgangspunt lijkt te zijn dat je geweigerd kunt worden als je op of na 21 januari 2021 Cuba bezocht hebt, omdat het vanaf dat moment op de betreffende lijst is gezet. Als je daarvoor bent geweest zit je in principe goed.
Is dit gewoon je eigen interpretatie, of heb je dit ergens gelezen?
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Wouterkaas
Amerikafan
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 apr 2022, 16:01
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: CUBA en ESTA

Bericht door Wouterkaas »

Dutchess schreef:
22 okt 2022, 12:38
Wouterkaas schreef:
19 okt 2022, 17:08
het uitgangspunt lijkt te zijn dat je geweigerd kunt worden als je op of na 21 januari 2021 Cuba bezocht hebt, omdat het vanaf dat moment op de betreffende lijst is gezet. Als je daarvoor bent geweest zit je in principe goed.
Is dit gewoon je eigen interpretatie, of heb je dit ergens gelezen?
Dit is uiteindelijk mijn eigen interpretatie, want het is onderaan de streep gewoon onduidelijk en er zijn tegenstrijdige berichten. Ik zal dit nog even aanscherpen in mijn vorige post. edit: oh dat kan niet, dan moeten mensen deze post er maar bij lezen :P

Deze officiële sites heb ik geraadpleegd, onderstrepen heb ik zelf gedaan:

https://www.nederlandwereldwijd.nl/reis ... an-amerika
Let op: Nederlanders die sinds 1 maart 2011 reisden naar Iran, Syrië, Libië, Somalië, Jemen, Irak of Soedan of sinds 11 januari 2021 naar Cuba, kunnen niet meer met een ESTA reizen en moeten een visum aanvragen bij een Amerikaanse ambassade of consulaat.

https://fr.usembassy.gov/visas/nonimmig ... nationals/
"Additionally, if you have traveled or resided in Cuba on or after January 12, 2021, please be advised that you will need a visa in order to travel to the U.S."

Dit en het feit dat de FAQ op de site voor ESTA's ook specifiek die datum noemt als moment waarop de VS het land Cuba als 'State Sponsor of Terrorism' is gaan zien heeft mij doen concluderen dat het uitgangspunt lijkt te zijn dat de restrictie vanaf die datum geldt. Je zou kunnen stellen dat het daarvoor dus niet als zodanig aangewezen is. Als dat wel het geval was, dan zou die ingangsdatum niet ter zake doen. In mijn vorige post schreef ik overigens per abuis 21 januari, maar dat moest 12 januari zijn.

Echter, nu ik nog eens ben gaan graven via Google kom je ook het volgende artikel waar het Amerikaanse BuZa weer het tegendeel zou beweren. Dat is geen officële uiting en verder ook niet te verifiëren. Deze site citeert overigens The Independent, maar omdat dat betreffende artikel achter een betaalmuur zit deel ik deze link maar even:
https://travelweekly.co.uk/news/air/vis ... sited-cuba

Het is vrij waardeloos dat ze hier niet eenduidig, explicieter en duidelijker over (willen) zijn. Zeker met een wachttijd van 255 dagen voor een afspraak om een visum aan te vragen ben je praktisch gedwongen om het risico gewoon te nemen als je voor 12 januari 2021 naar Cuba bent geweest en naar de VS wilt afreizen. Nog los van de kosten...
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: CUBA en ESTA

Bericht door Marcopstal »

Wel er is natuurlijk nog steeds de officiële site van de overheid. https://esta.cbp.dhs.gov/
Hier zijn twee items specifiek over Cuba.
When was Cuba designated a State Sponsor of Terrorism?
The United States Department of State most recently designated Cuba as a State Sponsor of Terrorism on January 12, 2021.
How does Cuba’s designation as a State Sponsor of Terrorism impact my travel to the United States using my approved ESTA?
If a traveler is found to have visited a country designated as State Sponsor of Terrorism, the traveler is no longer eligible to participate in the Visa Wavier Program and must apply for a visa to enter the United States.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer