Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Het Amerikagevoel (en hoe blijvend het is)

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Dude
Moderator

Re: Het Amerikagevoel (en hoe blijvend het is)

Bericht door Dude »

We hebben in januari de beslissing gemaakt enkele jaren langer te blijven
Ik vroeg me laatst al af hoe het met jullie toekomst zat? Ik zit niet meer op FB dus moeilijk volgen nu :wink:
Ik denk er trouwens net zo over, dat er veel dingen zijn die beter zijn in B/NL, maar ik hou enorm van het wonen hier en wil echt niet meer terug. Ik ben inmiddels ook citizen geworden. Zeg nooit nooit natuurlijk maar voor nu wil ik hier niet meer weg, zelfs niet uit Tucson. Zo een prachtige stad, ik ben fier dat ik hier mag wonen 8) :lol:

Die eerste reis (2008) voelde ook als thuiskomen en dat gevoel is nooit weggegaan en alleen maar sterker geworden met elke reis en zeker nog sterker eens ik hier kwam wonen (2014)
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Tipsy_1
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 20

Bericht door Tipsy_1 »

@Dude
Bezig met visum verlenging ... maar nog altijd L1
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Sinds we zijn "retired", kunnen we overal gaan wonen waar we willen. We hebben weliswaar ons huis ingeruild voor een kleiner model, maar slechts 5 km verderop. We reizen zo vaak als we willen/kunnen, en kijken daarbij altijd of we zouden willen wonen waar we op dat moment op vakantie zijn. Niet alleen in de US, ook elders in de wereld, en ik moet zeggen dat zuidoost Azië mij ook heel erg aanspreekt om te wonen. In Nederland is het leuk om de familie te zien. Maar wonen? Na 30 jaar afwezigheid hebben we daar weinig binding mee. Ik denk dat voor ons ook het klimaat een belangrijke rol speelt, en wat dat betreft zitten we hier niet slecht. Maar het zou wel leuk zijn om wat meer groen en grote bomen om ons heen te zien. Voorlopig zijn we altijd weer blij "thuis" te komen na een van de, soms lange, vakanties. Dus je zou kunnen zeggen dat het "Amerika gevoel" bij ons nog leeft. Maar als je ons ergens anders neer zou zetten wennen we daar ook wel weer aan. Zoals men zegt: waar je ook naartoe gaat, je brengt altijd jezelf mee. Zolang je lekker in je vel zit, maakt het niet veel uit waar je woont.
clp90
Amerikafan

Bericht door clp90 »

Encinitas schreef:
27 mei 2021, 04:21
Ik woon inmiddels bijna 14jr in de USA. Veel zaken die hiervoor genoemd zijn ben ik het volledig mee eens:
Als je aan de goede kant van de samenleving verblijft (inkomen, healt insurance) is het goed toeven hier. Sociale zekerheid, AOW zijn zaken die NL erg prettig maken.
We laten onze gedachten vaak afdwalen naar "wat zou het zijn als we naar NL/EU terug zouden gaan"?
NL is aantrekkelijk vanuit perspektief van bestaanszekerheid. Wat me erg tegenstaat in NL is het klimaat. Ik woon in California, om precies te zijn in de woestijn, Borrego Springs, 2uur landinwaarts van San Diego. Dat woestijnklimaat is weer het andere extreme uiterste, echter de natte, koude, bewolkte dagen in NL staan mij echt tegen. Mochten wij terug naar EU gaan, dan toch eerder Zuid Europa voor het klimaat.
Wat mij ook enorm tegenstaat in NL is de beperkte ruimte: alles volgebouwd, smalle wegen, parkeerplaats zoeken, weinig natuur etc.
Het leven "flowt" hier in de US veel beter. Veel meer een gevoel van vrijheid.
Natuurlijk speelt de plaats waar je woont een grote rol. In het weekeinde rijden we vaak naar de kust, even ten noorden van San Diego. En iedere keer hebben we dezelfde ervaring: Blij even weg te zijn van de geisoleerdheid van de woestijn, weer groene begroeing, de Pacific te zien en de breeze te voelen. Total Magic. Echter, na een paar uur zijn we zeer blij weer weg te rijden uit deze overmaterialistische energy van dat gebied: stores, beachlife, restaurants, big cars, druk, druk, druk...vergeleken met de puurheid en eenvoud van de woestijn voelt dit als beknellend.
Alle gebieden hebben zo hun voor en nadelen. Nergens vind je de perfecte plek. Woon je in de bergen, mis je de zee. Woon je aan de zee, mis je de ruimte van de woestijn. Woon je in de woestijn voel je een soort van geisoleerdheid, etc etc
Ik persoonlijk vind het ook fijn om verschillende ervaringen op te doen in verschillende gebieden. Als je de mogelijkheid hebt om enige jaren (via job) naar de US te gaan, zou ik dat doen. Enorme ervaring rijker.

Wat ik wel weer prettiger vind in NL vergeleken met de USA is het politieke klimaat en de media.
90 % van de tijd die ik besteed aan politiek, sport, media (internet), uitzending gemist is via NL. Ik volg alles nog zeer goed in NL, terwijl ik weinig aandacht besteed aan de equivalenten hier in de USA. Enige uitzondering is de presidentsverkiezing.
Ik ben het hier 100% mee eens. Het Amerika gevoel heb ik zeker, en ik vind het heerlijk wonen hier. Vooral het klimaat en de ruimte vind ik erg fijn. Het klimaat en gebrek aan ruimte is iets wat me in Nederland juist tegen staat.
Dat gezegd hebbende, is de VS naar mijn idee vooral erg fijn om te wonen als je een goed inkomen hebt en toegang hebt tot goede gezondheidszorg. Als dat niet zo is vind ik het vooral heel hard werken, slechte work/life balance en het het leven in zijn algemeenheid erg duur. Hoewel, die work/life balance is zelfs met een goed inkomen helaas vaak ver te zoeken, haha.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik had juist het omgkeerde, ik had niet echt heel veel op met Amerika maar wist ook wel dat ik in Nederland niet oud wilde worden.

Toen ik 1 keer op vakantie ging naar Amerika (en ik nog niet eens wist dat ik er later zou gaan wonen) voelde op een vliegveld in Ohio het alsof ik thuis kwam in een land waar ik nog nooit geweest was. Heel vreemd gevoel. Pas 2/3 jaar later ben ik er daadwerkelijk gaan wonen.

Als ik zou jouw post lees dan denk ik dat je wellicht Amerika als geheel wellicht een beetje geromantiseerd hebt en wellicht (door je diverse bezoekjes) hebt gezien dat het Amerika wat jij in je hoofd had, niet helemaal het Amerika in werkelijkheid is. Misschien heb ik het mis.

Toen ik in Nederland woonde, op een klein flatje 2 hoog in Den Haag met een klein balkonnetje, afgestudeerd en wel met een redelijk goed betaalde baan toen dacht ik weleens "Is dit het nou???". Want dat gevoel had ik in Nederland echt heel erg. Beklemming. In Nederland is alles (wat mij betreft) te goed geregeld en wellicht helemaal doorgeregeld. Je moet heel veel en je mag vrij weinig. Dat is wellicht wat ovedreven maar je snapt wat ik bedoel.

Ik had ooit eens een kennis en die woonde in Johannesburg in Zuid Afrika. Hij was daar opgegroeid en keerde na een studie en tijdelijk werk in Engeland weer terug naar Johannesburg. Zoals je wellicht weet is Johannesburg één hele gevaarlijke stad en ik kon destijds echt niet begrijpen waarom iemand het veilige Engeland wilde verlaten voor het gevaarlijke Johannesburg. Ik weet nog goed dat hij toen zei "Omdat ik het gevoel heb dat ik leef". Juist omdat er zo weinig geregeld is en het soms gevaarlijk is. Het heeft me jaren gekost om dat te begrijpen. Maar ik heb hetzelfde een beetje met Amerika (ook al zou ik het land nooit met Johannesburg vergelijken haha).

Ja, er is een hele hoop mis met het land en nog zat ruimte voor verbetering maar juist dat maakt dat ik het geweldig vind hier. Ik ervaar veel meer vrijheid hier dan in Nederland. Zowel qua woongenot (in een huis op een oppervlakte die ik in Nederland nooit van mijn leven had kunnen betalen) maar ook qua werk en vrije tijd. Ja je kunt je baan hier zo kwijtraken, maar je kunt hier ook zo weer aan de bak! Zelfs als je 75 bent kun je hier nog aan de bak als je wilt. Een dagje vrij zijn van werk betekent soms maar een klein stukje rijden en je hebt het gevoel ver weg op vakantie te zijn. Toen ik in Amerika ging wonen was er nog 1 a 2 jaar een optie op het nemen van gezondheids verzekering en alhoewel ik dat eerst vreemd vond denk ik nu, waarom ook niet?? Ik zie het vaak genoeg, dat mensen er liever voor kiezen om een jaar met een pijnlijke knie te lopen omdat ze graag een mega televisie willen kopen. Ja, natuurlijk vind ik dat nog steeds vreemd maar aan de andere kant, het is wel hun eigen keuze in plaats van geforceerd te moeten betalen.

Ik denk dat heel veel mensen die roepen dat alles in Nederland (zeker qua gezondheidszorg) zo goed geregeld is zich wellicht niet altijd realiseren dat ze hier ook een hele hoge prijs voor betalen. En het idee dat als je in Amerika niet veel geld ben je "helemaal fucked bent" is ook niet altijd helemaal waar. Je hebt absoluut minder vangnetten dan in Nederland maar er is ook zeker hulp voor die mensen. Het komt alleen niet vanuit de overheid maar vaker vanuit kerken of lokale organisaties of zelfs buren en vrienden die elkaar helpen.

Beide landen hebben voore en nadelen. Het is maar net wat je zelf belangrijk vindt in het leven natuurlijk ;)
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer