Encinitas schreef: ↑27 mei 2021, 04:21
Ik woon inmiddels bijna 14jr in de USA. Veel zaken die hiervoor genoemd zijn ben ik het volledig mee eens:
Als je aan de goede kant van de samenleving verblijft (inkomen, healt insurance) is het goed toeven hier. Sociale zekerheid, AOW zijn zaken die NL erg prettig maken.
We laten onze gedachten vaak afdwalen naar "wat zou het zijn als we naar NL/EU terug zouden gaan"?
NL is aantrekkelijk vanuit perspektief van bestaanszekerheid. Wat me erg tegenstaat in NL is het klimaat. Ik woon in California, om precies te zijn in de woestijn, Borrego Springs, 2uur landinwaarts van San Diego. Dat woestijnklimaat is weer het andere extreme uiterste, echter de natte, koude, bewolkte dagen in NL staan mij echt tegen. Mochten wij terug naar EU gaan, dan toch eerder Zuid Europa voor het klimaat.
Wat mij ook enorm tegenstaat in NL is de beperkte ruimte: alles volgebouwd, smalle wegen, parkeerplaats zoeken, weinig natuur etc.
Het leven "flowt" hier in de US veel beter. Veel meer een gevoel van vrijheid.
Natuurlijk speelt de plaats waar je woont een grote rol. In het weekeinde rijden we vaak naar de kust, even ten noorden van San Diego. En iedere keer hebben we dezelfde ervaring: Blij even weg te zijn van de geisoleerdheid van de woestijn, weer groene begroeing, de Pacific te zien en de breeze te voelen. Total Magic. Echter, na een paar uur zijn we zeer blij weer weg te rijden uit deze overmaterialistische energy van dat gebied: stores, beachlife, restaurants, big cars, druk, druk, druk...vergeleken met de puurheid en eenvoud van de woestijn voelt dit als beknellend.
Alle gebieden hebben zo hun voor en nadelen. Nergens vind je de perfecte plek. Woon je in de bergen, mis je de zee. Woon je aan de zee, mis je de ruimte van de woestijn. Woon je in de woestijn voel je een soort van geisoleerdheid, etc etc
Ik persoonlijk vind het ook fijn om verschillende ervaringen op te doen in verschillende gebieden. Als je de mogelijkheid hebt om enige jaren (via job) naar de US te gaan, zou ik dat doen. Enorme ervaring rijker.
Wat ik wel weer prettiger vind in NL vergeleken met de USA is het politieke klimaat en de media.
90 % van de tijd die ik besteed aan politiek, sport, media (internet), uitzending gemist is via NL. Ik volg alles nog zeer goed in NL, terwijl ik weinig aandacht besteed aan de equivalenten hier in de USA. Enige uitzondering is de presidentsverkiezing.